Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:32 #104362

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vroeger een keer een bekeuring gehad voor het niet voeren van een kegel. Ik zat op zondagochtend alleen op de Lek bij Wijk bij Duurstede in de BM, terugkomend van het vakantietentje in Maurik. Had net de BBM gestart om vaart te houden op de rivier, waarna ik de zeilen wilde laten zakken. Op dat moment kwam de RP de hoek om van de dode arm...150 gulden was toen veel geld voor mij.
Ik vond het misselijk gedrag van die lui in hun dure boot.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:36 #104365

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Heren .... dames ..... een hele goede discussie maar laten we eerlijk zijn. WIE ZET DIE KEGEL ALTIJD MAAR DAN OOK ALTIJD ....VOLGENS DE REGELS?

Nee Michel, dat is allemaal geleuter, bij haven in/uit varen, tijdens hijsen/strijken en eventuele MOB situaties is het idd in NL voor een ieder duidelijk dat de motor bij staat.
En iemand die aan het ploeteren is om zijn zeil op de giek te krijgen krijgt van mij en ik hoop van alle andere gewoon de ruimte.

Ik moet regelmatig het Y op en af en hijs dan graag een zeiltje, reken maar dat daar gecontroleerd word.


Het gaat mij er om dat als ik een jacht tegen kom wat een kennelijk strakke en bezeilde koers houdt op ruim water, en of daar nou een twee of weet ik veel how many zeil op staat, dat ik er dan van uit mag gaan dat we op gelijke voet staan wat betreft de voorangsregels.


Helaas komt het regelmatig voor dat men dan toch een tor bij heeft staan, en daar wordt ik wel eens verdrietig van.

@Intruder, tja je hebt handhavers en handhavers, wat ik al zeg in dit soort gevallen is het natuurlijk zoeken.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 13 dec 2009 21:46 door ron b.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:46 #104368

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Ron b

Ik probeerde je al te lokken met mijn voorbeelden. :laugh:

Er is meer dan zwart en wit. Er zijn voorbeelden waarbij we samen vinden dat het onzin is en waarbij we samen vinden dat je niet zonder kan.
Dat betekend bijna automatisch dat er situaties zijn waar we wel een andere inschatting zullen maken.

Stel ik zeil een avond trip van Stavoren naar Enkhuizen en het is met het laatste daglicht tijd voor een borrel. Het is nog 1,5 mijl met inkakkende wind, en ik besluit de pruttel bij te zetten zonder kegel. Niemand om me heen .....

Ik ben in overtreding, ik weet het. Maar geen haar op mijn hoofd die aan een kegel denkt. Althans niet aan die zwarte. ;)

Ik heb hem en ik gebruik hem. Maar wel daar waar ik denk dat ik of snel een boete zal krijgen (Kieler Kanaal) of waar ik zelf inschat dat de omstandigheden dit vereisen. Kan ingegeven zijn door het zicht, drukte of wat dan ook.

Dat ik hem dan zeer wel mogelijk later zal zetten dan een ander kan zijn. In mijn beleving doe ik er niemand kwaad mee.

Mijn punt is dat als we de regels letterlijk nemen we veel vaker in overtreding zijn dan we denken. Ik ben echter nog nooit in een situatie geweest dat ik niet kon inschatten of de pruttel bij stond bij een ander en dat ik er ook nog eens last van had. Wellicht scheelt dat in mijn opvatting.

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:58 #104370

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Er is ook een regel dat je alle regels aan je laars moet lappen, als dit de veiligheid bevorderd.
Stel je voor ik wil de zeilen strijken en doe dan eerst de motor aan , maar ik moet tegelijk de kegel hijsen.
Het is veel veiliger als ik gewoon de motor start en dan de zeilen binnen haal.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 22:02 #104371

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Beauty schrijft:
Sluis uit, zeil omhoog ... oh nee mag niet eerst de kegel

Haven uit, zeilen omhoog ... hmm waar is dat ding

Dinsdag avond op de Braassem of bij de winterwedstrijden even op de pruttel naar de startlijn met het grootzeil al omhoog.... tatuutatuu ..... ik overtreed de regels

man over boord ... NEEEEEEE niet de motor starten, eerst de kegel omhoog.

Het BPR kent aardig wat mazen. Dit is er ook één van. Het is bedoeld, al staat het er niet expliciet aangegeven, als men langere tijd (definitie onbekend) zowel zeilt als pruttelt. In situaties zoals zeilen hijsen waar je met de motor je boot in de wind houd lijkt mij vrij duidelijk: dat is goed zichtbaar wat je doet en anderen houden rekening mee dat een boot die zijn zeilen hijst niet echt goed manuoevreerbaar is. Dat is een kwestie van goed zeemanschap.
Ik ben echter wel vaak genoeg verrast door een zeilboot, deze netjes voorrang heb verleend (uitgeweken) die naderhand het onderwaterzeil bij had staan.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 06:08 #104386

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Madison schrijft:
en een fikse zaklantaarn om in je zeilen te schijnen (beetje primitief maar ja)

Dit is een hele aannemelijke manier om je boot zichtbaar te maken. Het is helaas een fabeltje!

Je verstrooit het licht, het gaat alle kanten op. "zeilen" heeft het een keer samen met andere methoden getest en de conclusie was dat je de zaklantaarn in het gezicht van de aankomende schipper moet schijnen, niet in het zeil. De getallen weet ik niet meer maar de zichtbaarheid was onthutsend snel verdwenen, ik meen na 200 meter!
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 06:09 door heesterman.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 07:16 #104389

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Arcadia schrijft:
In Nederland constateer ik een soort ongeschreven regel, dat als de fok is ingerold, dat dat het teken is dat de motor bij staat. Dit is op afstand veel beter zichtbaar dan een kegel, en voor de voorrangsregels veel eenvoudiger toe te passen. Helaas loopt de wetgeving achter op de praktijk.

In Duitsland, en dus kennelijk ook in België, is de bovenstaande ongeschreven regel taboe, en komt je makkelijk op een forse boete te staan.

Als het wat harder waait vaar regelmatig alleen op het grootzeil met de fok ingerold, niet op de motor. En ik ken er meer, dus die vlieger gaat niet op.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 10:10 #104413

Ilex schrijft:
We weten allemaal dat het moet, maar ik zie niemand het doen ;-)
Zelf ook niet trouwens, die 5 minuten dat het gebeurt op weg naar de haven... te lui om het even op te hangen. Zou niet weten waar :blush:

Nu de vraag: als je de motor in ralenti hebt lopen (euh, in vrij voor de noorderburen) moet je dan ook de kegel voeren? Je vaart alleen op zeil, maar dat ding staat stand-by...

Ja en wat als je de motor uit hebt staan en in plaats daarvan je hulp motor aan je zwemtrap hebt bijstaan????? :dry:
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 10:10 #104415

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
nou zeikerig valt wel mee maar ze zijn wel correct en dat mensen zoals jij daar misschien een probleem mee hebben dat is dan jouw probleem. Het is zo simpel, houd je aan de regels en dan gebeurd je niets. Ik vind het wel een beetje laf dat als je weet dat er controle is dan je eigen snel aan de regels houden. B) Als ik je zo inschat ga je helemaal uit je dak als iemand anders een fout(je) maakt maar zelf (zeggen) dat je alle regels aan je laars lapt.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 11:12 #104428

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
perfect ten geeft het juiste antwoord: "Kegel is verplicht van zodra motor draait. Ook als die in neutraal draait." Uiteraard alleen als de zeilen ook gehesen zijn. Het BPR spreekt over 'bijstaan' en dat is op het moment dat de motor loopt. Dat was althans de interpretatie van de KLPD en voor de zekerheid hou ik die ook maar aan... ;)
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 11:23 #104429

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
@ Speed 20:

Het BPR spreekt over een zeilboot met hulpaandrijving. In wat voor vorm dan ook, dus ook een hulpmotor aan je zwemtrap.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 11:32 #104431

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Op vele Friese kanalen is zeilen toegestaan 'mits motor stand by'. Echter zelden tot nooit de kegel waar kunnen nemen en zelf gebruik ik hem eerlijk gezegd ook never nooit.

Geldt de regel trouwens ook voor de (vele) polyvalken die hun BB bijzetten als het ze niet snel genoeg gaat of zijn er nog (lengte?) uitzonderingen op de regel?
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 11:35 #104433

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Even nageslagen, maar ik kan geen uitzonderingen vinden wat betreft de lengte.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 12:45 #104448

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er wordt gesproken over bijstaan van de motor (kegelplicht) en standby staan van de motor. Bijstaan van de schroef betekent dat de voortstuwing verzorgt wordt door motor. Standby van de motor is dat de motor draait en gereed is om ieder moment in z'n werk te kunnen zetten. Op het Prinses Magrietkanaal gaat het om standby van de motor. Je bent daar niet verplicht om op de motor te varen.
@ Sigdock, de KLPD afdeling ?? zou maar eens meer in de begrippenlijst moeten kijken. Bijstaan en standby is niet van de laatste tijd maar bestaat al vanaf de invoering van de motor in vaartuigen.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 13:32 #104464

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Kan me ook niet voorstellen dat ik bij stroom draaien zonder een meedraaiende schroef al een kegel moet zetten.

Gr michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 13:55 #104477

Madison schrijft:
@ Speed 20:

Het BPR spreekt over een zeilboot met hulpaandrijving. In wat voor vorm dan ook, dus ook een hulpmotor aan je zwemtrap.

Ja geheel met je eens maar nu heb je een hoofdmotor (zeil), en een hulpmotor met hulpmotor :) moet je nu ook twee kegels hijsen?
Cheers
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 14:00 #104483

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nou zeikerig valt wel mee maar wel correct en dat valt wel ff tegen dan hier in NL waar het zich niet aan de regels houden een veralgemeende cultuur lijkt te worden.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 14:05 #104485

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
speed20 schrijft:

Ja geheel met je eens maar nu heb je een hoofdmotor (zeil), en een hulpmotor met hulpmotor :) moet je nu ook twee kegels hijsen?
Cheers

Een hulpmotor met hulpmotor... :huh: ? Nou ja, de ene kegel in de mast en de andere in de haven na een borrel...
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 14:07 door Madison.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 14:46 #104497

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Proost schrijft:
@ Sigdock, de KLPD afdeling ?? zou maar eens meer in de begrippenlijst moeten kijken. Bijstaan en standby is niet van de laatste tijd maar bestaat al vanaf de invoering van de motor in vaartuigen.

Groet, Dennis

Ik begrijp je niet helemaal, ik zeg toch nergens dat het iets van de laatste tijd is? Ik doel op de KLPD omdat ik daar een keer heb nagevraagd wat het betreffende artikel in het BPR nu precies inhoud. Als een soort van 'trust but verify'....
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 14:48 #104500

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Een van mijn grootste ergernissen op het water ias mensen die zonder kegel varen.
Bij bruggen, sluizen en hijsen en strijken van de zeilen kan ik er nog wel begrip voor hebben, maar verder niet. Die regels zijn niet zeikerig, het is gewoon een feit dat er verschillende regels gelden voor motorboten en zeilboten, en het moet dan ook in een oogopslg duidelijk zijn welk van deze 2 een schip is.
Het mag niet zo zijn dat ik moet kijken of een schip een snelheid of koers vaart die niet mogelijk is op de zeilen, om te bepalen of dit schip wel of geen motorschip is.
Van mij mag de politie hier veel strenger op gaan controleren en bekeuren, en laat ze dan niet bij bruggen sluizen en havens zitten, maar midden op het vaarwater.

Nu nog 2 punten die me opvielen in de discussie hierboven.
Voor de bijlage 15 wateren, waar de motor stand-by verplicht is.
Motor stand-by betekent dat deze voor onmiddelijk gebruik gereed staat.
Dit betekent: alle afluiters die open moeten, staan open. Een buitenboordmotor hangt al in het water, end de motor kan direct gestart worden.
De motor hoeft echter
    NIET
te draaien.

Als de motor draait, ook al staat hij in neutraal, dan is deze in gebruik genomen. Met de mechanische middelen tot voortbewegen in gebruik, ben je een motorschip, dus moet je de kegel gebruiken.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 18:25 #104559

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8425
Zo had ik het ook opgevat... Precies toch niet zonneklaar allemaal.
Ben het in de hele discussie eens dat effectief zeilen en motor aan duidelijk zichtbaar moet gemaakt worden!
Ben zelf nog nooit in die situatie geweest: motor gaat aan om buiten en binnen te varen en tijdens het hijsen/strijken van de zeilen.
Niet om sneller te gaan bij verkeerde-hoek-wind: ik heb tijd en geniet wel langer van de stilte.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 18:50 #104566

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Zitten we nog met één ding: die kegel moet goed zichtbaar zijn opgehangen. Meest logische is onder de zaling (een andere plek zou ik even niet weten) maar dan is -ie maar beperkt zichtbaar omdat het grootzeil en / of genua in de weg zitten. Het BPR schetst die kegel helemaal bovenin de mast. Ik heb daar geen lijn naartoe lopen waar ik één en ander aan kan ophijsen.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 18:53 #104567

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Maak een draad aan de achter stag
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 14 dec 2009 19:32 #104588

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Om even te laten zien dat het dagmerk van alle tijden is,


bron, archief Harry de Groot-kustvaart/binenvaartforum

Deze klipperaak is opvarend onder zeil maar geholpen door een zgn lamme arm, een zijschroef niet zichtbaar aan SB.
De motor staat in dit geval aan SB op het voordekje.
Het schip op de achtergrond maakt gebruik van een opduwer.
Let op ons dagmerk, de kegel hangt met de punt omhoog.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 19:33 door ron b.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 15 dec 2009 09:15 #104731

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Draadje aan de achterstaag mag niet TONDINI, lees eerder in dit topic. Kegel moet zover als mogelijk naar voren geplaatst zijn.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl