Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor

Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 09:13 #104128

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
We weten allemaal dat het moet, maar ik zie niemand het doen ;-)
Zelf ook niet trouwens, die 5 minuten dat het gebeurt op weg naar de haven... te lui om het even op te hangen. Zou niet weten waar :blush:

Nu de vraag: als je de motor in ralenti hebt lopen (euh, in vrij voor de noorderburen) moet je dan ook de kegel voeren? Je vaart alleen op zeil, maar dat ding staat stand-by...
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 09:25 #104132

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik denk dat je de kegel dan niet hoeft te voeren.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 10:34 #104148

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Ik heb geen idee.

Maar wat mij is opgevallen dat onze zuiderburen wel degelijk consequent de kegel voeren. Het ding hangt meestal klaar om te hijsen. In de veronderstelling dat er dan wel gecontroleerd zou worden hebben wij dat ook gedaan toen we langs de Belgische en Franse kust aan het dobberen waren.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 11:07 #104152

In België wordt sterker gecontroleerd dan in NL. Ik gebruik hem altijd. Onder mijn SB zaling zit een klein blokje en daar heb ik een hijslijntje in naar een blokje op het dek met een stuk elastiek, blijft het strak staan, twee lussen erin en ik kan de kegel er zo inhangen met van die geborgde plastic haken. Naar boven of beneden is een eitje en de ankerbal kan er ook aan.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 11:09 #104153

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Volgens het BPR dient ieder zeilschip dat overdag de motor heeft bijstaan (met gehezen zeilen) de kegel voeren. Onder bijzetten wordt verstaan op de motor gaat varen. Dus als hij in de vrij staat hoeft het volgens mijn interpretatie niet. 's-nachts dien je dan natuurlijk wel je toplicht te voeren. Het evt aanwezige driekleuren toplicht dient dan uit te worden gezet en dient de basis verlichting voor motorboten te worden gevoerd. (boordlichten,toplicht en heklicht)
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 11:14 #104154

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wanneer je met de motor de schroef aandrijft moet je de kegel voeren met de punt naar beneden. Wat velen niet doen, belet mij niet om de kegel te voeren wanneer het voorgeschreven is. Dus ook tijdens brugdoorvaart, wat eigenlijk maar een paar minuten hoeft te duren. Op het water wordt steeds meer "schijt aan de regels" gedrag vertoont. Ook voorrang nemen valt daar onder en zo kan je wel meer noemen. In mijn ogen is dat dan a-sociaal gedrag ondanks de uiterlijk nette mensen aan boord.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 11:23 #104155

Proost schrijft:
Wanneer je met de motor de schroef aandrijft moet je de kegel voeren met de punt naar beneden. Wat velen niet doen, belet mij niet om de kegel te voeren wanneer het voorgeschreven is. Dus ook tijdens brugdoorvaart, wat eigenlijk maar een paar minuten hoeft te duren. Op het water wordt steeds meer "schijt aan de regels" gedrag vertoont. Ook voorrang nemen valt daar onder en zo kan je wel meer noemen. In mijn ogen is dat dan a-sociaal gedrag ondanks de uiterlijk nette mensen aan boord.

Groet, Dennis
Hoho.... alleen als de zeilen ook zijn gehesen. Ik vaar meestal met gestreken zeilen door de brug, maar als ik m'n grootzeil laat staan hijs ik de kegel niet voor die paar minuten.
Maar je hebt gelijk als het gaat over minder sociaal gedrag, ik zie zo'n zwarte kegel bijna nooit.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 11:31 #104159

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ Free Bird, dat was toch ook het topic "Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor!!.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 15:07 #104208

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Echter in Belgie krijg je een forse bekeuring als je de kegel niet voert. En de plaats is ook belangrijk en kun je ook een prent voor krijgen.

By the way : Wat is een driekleurig toplicht ? Bij welke maat is dat verplicht ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 15:12 #104209

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
3 kleurig toplicht is een lantaarn met rood, groen en wit (hek) in één licht. Ik meen dat dat is vanaf een jacht van 7 meter, daaronder is één rondomschijnend licht voldoende en een fikse zaklantaarn om in je zeilen te schijnen (beetje primitief maar ja)
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 13 dec 2009 15:15 door Madison.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 15:14 #104210

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
svalk schrijft:
En de plaats is ook belangrijk en kun je ook een prent voor krijgen.

Maar wat moet dan die plaats zijn?
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 15:14 #104211

eenmaal op de westerschelde , dient de kegel met de punt naar boven te hangen !!!!!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 17:12 #104242

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
eenmaal op de westerschelde , dient de kegel met de punt naar boven te hangen !!!!!

Dat weet ik niet, maar op foto,s van oude binnevaart, dat spul verzamel ik, zie je ook vaak de punt omhoog.

Zelf heb ik hem grijpklaar in de bakskist en voor kortere momenten haak ik hem even snel in de achterstag.
Anders hijs ik hen nog wel eens onder de zaling, maar gebruiken doe ik hem (bijna) altijd.

Zelf heb ik er een bloed hekel aan als ik denk te moeten wijken voor een mede zeiler en blijkt dat de #*^$&!!! zijn of haar motor bij heeft, zie je dus pas als je achterlangs gaat.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 17:35 #104251

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
In Nederland constateer ik een soort ongeschreven regel, dat als de fok is ingerold, dat dat het teken is dat de motor bij staat. Dit is op afstand veel beter zichtbaar dan een kegel, en voor de voorrangsregels veel eenvoudiger toe te passen. Helaas loopt de wetgeving achter op de praktijk.

In Duitsland, en dus kennelijk ook in België, is de bovenstaande ongeschreven regel taboe, en komt je makkelijk op een forse boete te staan.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 17:45 #104253

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
En mag ik hopen dat die ongeschreven regel nooit een geschreven regel wordt?

De regel dat motor voor zeil moet wijken is er alleen door een beperktere manouvreerbaarheid van de zeilboot.

Stel mijn voorzeil is onklaar en ik heb geen ander bij me/er is iets mis met m'n vallen/wat dan ook.

Lekkere situatie krijgen we dan. Door zonder voorzeil te varen wordt ik aangezien voor een motorschip met een hogere wendbaarheid, terwijl ik juist beperkter ben dan normaal.

Vraag me ernstig af wat er mis is met een vlaggelijntje extra voor kegel of bol. Of zijn we/is men zo gewend geraakt aan het feit dat alles uit de kuip te bedienen is dat het te eng is om op het voordek te komen?
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 17:59 #104261

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Puck schrijft:
En mag ik hopen dat die ongeschreven regel nooit een geschreven regel wordt?
Wat wil je er aan gaan doen? Als het de facto zo is, dan kun je er maar beter rekening mee houden.

Maar ik was niet erg precies in mijn beschrijving van de ongeschreven regel. Een nieuwe poging: "(a) Een zeilschip dat met opgerolde fok een niet bezeilde koers vaart, vaart op de motor (b) Een zeilschip dat met zwakke wind een ongewoon hoge snelheid vaart met opgerolde fok, vaart op de motor".

Je kunt zo'n ongeschreven regel handig vinden, of juist vervelend. Maar zolang er in Nederland geen controle plaats vind, is het handig om te weten hoe het buiten in werkelijkheid toe gaat. Ontkennen is struisvogelpolitiek.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 18:45 #104281

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Arcadia schrijft:

Maar ik was niet erg precies in mijn beschrijving van de ongeschreven regel. Een nieuwe poging: "(a) Een zeilschip dat met opgerolde fok een niet bezeilde koers vaart, vaart op de motor (b) Een zeilschip dat met zwakke wind een ongewoon hoge snelheid vaart met opgerolde fok, vaart op de motor".

Deze regel is ook niet erg precies: "met zwakke wind", "ongewoon hoge snelheid"... Met de term zwakke wind kan je alle kanten op en wat heet een ongewoon hoge snelheid?

Nee, hoor, gewoon de kegel aanslaan en op het dek laten liggen, als je 'm nodig heb kan -ie, desnoods vanuit de kuip, onder de zaling hangen. Lijkt me toch een kleine moeite. Je bent immers als schipper verantwoordelijk voor het naleven van het BPR (art. 1.02, 2)

Even het feit dat we de fok niet eens op kunnen rollen en dat we soms wel eens te lui zijn om de fok te hijsen en dus langzaam met alleen grootzeil dobberen, zou een schendimg kunnen zijn van een ongeschreven regel... Ik hoop niet dat we in het verkeer ook opeens andere regels gaan toepassen hoor;)
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 13 dec 2009 18:54 door Madison.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 19:00 #104287

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nog ff terugkomendn op de kegel. Deze moet zo ver als mogelijk naar voren zitten. Dus de zaling is beter dan de achterstaag. Maar moet ook wel weer zichtbaar zijn. Dus altijd ff nadenken enne.... gewoon gebruiken die kegel.
;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 19:09 #104289

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wat zijn jullie allemaal netjes, heb hem in NL nog nooit gebruikt.

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 19:13 #104291

Zoals reeds gezegd werd in dit topic : de Belgen zijn zeer gesteld op die kegel.

Kegel is verplicht van zodra motor draait.
Ook als die in neutraal draait.

In Nieuwpoort wordt vaak gezeild in de havengeul.

Dit wordt getolereerd door de zeevaartpolitie als en slechts als de motor in stand-by staat.

Kegel is dan verplicht.

Let wel : ook al zeilend blijft maximum snelheid in havengeul van kracht (5 km/h).

Dan krijg je 's zomers van die toestanden dat bij de zeevaartpolitie vuisten omhoog gaan wanneer wij rakelings voorbij scheren.

Maar tip voor Nederlanders die België bezoeken : kegel gebruiken !

greetz.

http://blogsimages.skynet.be/images_v2/000/000/000/20090202/dyn002_original_650_450_pjpeg__fef59614f
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 20:42 #104338

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Madison schrijft:
Deze regel is ook niet erg precies: "met zwakke wind", "ongewoon hoge snelheid"... Met de term zwakke wind kan je alle kanten op en wat heet een ongewoon hoge snelheid?

Nee, hoor, gewoon de kegel aanslaan en op het dek laten liggen, als je 'm nodig heb kan -ie, desnoods vanuit de kuip, onder de zaling hangen. Lijkt me toch een kleine moeite. Je bent immers als schipper verantwoordelijk voor het naleven van het BPR (art. 1.02, 2)
De regels ken ik wel, maar ik schreef ook:
Je kunt zo'n ongeschreven regel handig vinden, of juist vervelend. Maar zolang er in Nederland geen controle plaats vind, is het handig om te weten hoe het buiten in werkelijkheid toe gaat. Ontkennen is struisvogelpolitiek.
Wat is daar op je reactie?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:02 #104352

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
In geval van een aanvaring waarbij een zeilend schip betrokken is geweest met hulpaandrijving, zal worden nagegaan of deze de juiste dagmerken heeft gevoerd. De voorrangsregels veranderen dan behoorlijk. Waterpolitie kan niets met ongeschreven regels. Dat er nauwelijks controle op is, is (helaas) waar, hoewel ik wel een keer controle heb gezien op de ankerbol in Friesland.

Natuurlijk dien je als schipper alles op alles te zetten om een aanvaring te voorkomen.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:16 #104357

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
@ Madison. Het wordt inderdaad interessant als er een keer een aanvaring plaats vind waarbij een van de schepen niet de voorgeschreven kegel voert. Wellicht zijn de consequenties zo groot, dat we ons spontaan aan de regels gaan houden.

Tot die tijd doe ik hetzelfde wat ik anderen ook zie doen, en volg ik tegelijkertijd je advies op om alles in het werk te stellen om een aanvaring te voorkomen

Ik kan bevestigen dat er wel degelijk op het voeren van de ankerbol wordt gecontroleerd. Dat is ook een stuk simpeler voor de waterpolitie. Ik zou graag willen dat er ook gecontroleerd wordt op het 's nachts voeren van een ankerlicht.
Bij het niet voeren van een kegel kun je je nog zelf inspannen om een aanvaring te voorkomen. Bij het niet voeren van een ankerlicht gaat men meestal slapen.
Waarom ik van onderwerp verander? Omdat ik 's nachts een keer bijna op zo'n onverlicht ankerend jachtje ben gevaren bij Kornwerderzand.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:17 #104358

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Sluis uit, zeil omhoog ... oh nee mag niet eerst de kegel

Haven uit, zeilen omhoog ... hmm waar is dat ding

Dinsdag avond op de Braassem of bij de winterwedstrijden even op de pruttel naar de startlijn met het grootzeil al omhoog.... tatuutatuu ..... ik overtreed de regels

man over boord ... NEEEEEEE niet de motor starten, eerst de kegel omhoog.

Ik overtreed regels bij de vleet ...... en toch houdt ik een veilige vaart .....

.......

Heren .... dames ..... een hele goede discussie maar laten we eerlijk zijn. WIE ZET DIE KEGEL ALTIJD MAAR DAN OOK ALTIJD ....VOLGENS DE REGELS?

Iemand die zegt .... ikke ..... die geloof ik op voorhand al niet. Spijt me zeer!

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 13 dec 2009 21:28 #104361

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik heb hem een keer in de 30 jaar er eens in gehad.
Dat was om te kijken of het kon.
Maar nu heb ik er een draadje voor gemaakt want volgend jaar veel naar Duitsland.
En ik heb me laten vertellen dat ze daar echt zeikerig zijn.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl