dcourbois schrijft:Rick,
6pk red je het NIET op de ijssel.
Dat is een veel te algemene uitspraak.
Er is eigenlijk maar 1 criterium (nou goed; 2) dat/die bepaalt/bepalen of een motor al dan niet genoeg vermogen levert om een boot onder alle omstandigheden voor te stuwen.
Ten 1e is er de rompsnelheid. Als een motor van 6 pk de boot moeiteloos op rompsnelheid krijgt (eventueel een halve knoop eroverheen) dan zijn er nauwelijks redenen te bedenken om er meer vermogen tegenaan te gooien. Wie niet weet wat de rompsnelheid is: googelen.
Okee; 1 extra reden dan: je kan veel tegenwind (met de bijbehorende golfslag) hebben. Dat betekent misschien dat je de rompsnelheid niet helemaal haalt. Nou, en? Varen op romsnelheid is sowieso buiten weinig efficient qua brandstofverbruik en 5 knopen of 6 knopen; is dat erg belangrijk?
Rompsnelheid is: snelheid door het water. Tegenstroom zal dus de snelheid over de grond reduceren, maar aangezien de rompsnelheid hoe dan ook het maximum is dat je door het water kan maken, is dat het criterium. Met 10 pk op een boot van net 1000 kg waterverplaatsing haal je die rompsnelheid zeer zeker, misschien zelfs een halve knoop meer. of op 3/4 kwart van het vermogen. Maar met 6 pk haal je die rompsnelheid ook. Hoogstens met wat meer gas. Maar is dat reden om toch maar voor 10 pk te gaan inplaats van 6 pk.? Lijkt me niet.
Zo'n motor vertegenwoordigt ook voor 10 kg gewicht, namelijk. 33 kg vs. 24 kg, om een idee te geven. een heel verschil als je de motor van de boot wilt halen (winterstalling) en ook vervelend omdat je op een zeilboot liever niet teveel gewicht op de kont wilt.
Belangrijker dan veel vermogen is in dit geval: de goeie schroef. Een werkschroef. Andere schrijvers wezen er ook al op. De schroef moet geschikt zijn voor waterverplaatser. Veel BB-motoren worden standaard geleverd met een schroef die is afgestemd op snel varende, planerende boten. In de praktijk betekent dat: een relatief kleine spoed, eventueel gecombineerd met een iets grotere diameter.
Voorbeeld: ik heb zelf jarenlang een Victoire 22 gehad (1100 kg, vinkiel). 23 jaar om precies te zijn.
Begonnen met een Evinrude 6 pk tweetakt, daarna een 9,9 Mercury 'sail' (ook met werkschroef, dus) tweetakt en als laatste een 6 pk Mercury viertakt met werkschroef.
Verreweg de prettigste motor van deze drie was de 6 pk viertakt. Een exacte balans tussen boot, motor en schroef. Haalde moeiteloos de rompsnelheid; in de praktijk evenveel effectief vermogen als met de 9.9 pk (geloof het of niet), ook achteruit. Maar vergeleken met de 9,9 pk veel minder brandstofverbruik dan de 6 pk viertakt (bij 5 knopen/uur resp. 2,5 l/u en 1 l/u) en minder herrie (ondanks wat elders beweerd werd over 1 cilinder viertakten).
Doe er je voordeel mee.
--
stegman