Noballast screef
De foto van Zeerover zou van een oversteekje Nieuwpoort naar Ramsgate kunnen zijn.
Met een ommetje langs de Needles
Er zijn vele locaties waar bewijs van onzinkbaarheid werd getest, altijd met positief resultaat.
Het schuim was zeker niet standaard schuim en ook niet in de romp gegoten. Dat schuim plaatsen was een heel precies werkje.
Contact met water was totaal geen probleem, daar veranderde het Eatap schuim niet van.
Ik ken één geval waar kleinere Etap, door een veel zwaarder schip,met fors geweld tegen de kade werd gedrukt, De romp naam de oude vorm weer aan maar het schuim was ingedeukt. daar stond water wat heel langzaam naar het diepste punt sijpelde.
Na van binnenuit open maken was het schuim alleen mechanisch vervormd.
Droog gemaakt, bescadigd schuim verwijderd en nieuw bijgevuld. Niets geen probleem met het schuim.
Bavaria heeft het een keer nagemaakt, met als gevolg dat de boot openbarste, een volgende die wat zuiniger werd volgegoten trok na uitharden vacuum. Daar was wèl standaard schuim gebruikt.
De vraag of de onzinkbaarheid levens heeft gered kan met JA beantwoord worden. Een Etap 22, tijdens dichte mist, ten anker naast een aanloopgeul naar een zuid Engelse haven werd overvaren door een Ferry die een stukje bocht afsneed. De Etap heeft een 360º rol gemaakt, de mast eraf.
De schipper werd aan boord van de ferry gehaald, de boot werd achtergelaten die zou snel gezonken zijn vond men op de ferry.
Een week later werd de Etap door een visser binnengebracht.
Een ander leven is het mijne.
In de wintermanden vele jaren geleden, doorgaans op vrijdag naar Muiden met een paar schepen, daar overnachten en dan het weekeinde ergens heen.
Er werd flink gebaggerd daar. een aantal bakken lagen daar ten anker, de bak het dichts bij de geul had een ankerlicht, lag keurig op z´n plaats, maar één van de andere was door harde wind losgeraakt en dreef over het geultje naar Muiden richting Pampus. Heel diep geladen.
In boeglamp werd op korte afstand het grauwe boord zicht baar, zon 15 cm boven water. Een gat in de boeg van mijn Etap 28 waar een voetbal doorkon.
Had er geen schuim gezeten dan was snel zinken het geval geweest. De wind was afdlandig, het zou zwemmen geworden zijn zonder schuim in schip. Niet fijn bij zo´n 5º
Nu kon ik gewoon doorvaren zonder één drupje water binnen te krijgen.
Bij de scheepswerf van de eeuw, De Leeuw, in muiden perfect hersteld.