Hier ook een Etap liefhebber.
Wat is en hoever strekt hier de definitie: onzinkbaar?
Een boot onzinkbaar maken is geen kunst. Echter, hoe Etap het doet wel!
De onzinkbaarheid zijn geen loze woorden. Alle Etaps zijn in volgelopen toestand nog tot minstens 90° zelfrichtend met het maximum aantal personen aan de lage kant en volgeladen...!
De boot moet in volgelopen toestand nog goed te zeilen zijn en nog x-aantal % van zijn vrijboord overhouden (hoeveel ben ik kwijt).
Het berekenen, produceren en laten testen van zo'n huzarenstukje kost bergen vol geld. Dat is dan ook de hoofdreden waarom anderen niet gevolgd zijn, ondanks dat er best wel veel boten "onzinkbaar" zijn.
Als ik het goed heb moeten alle kleine boten tot een meter of 7 onzinkbaar zijn volgens de Franse wetgeving. Deze vorm van onzinkbaar is dus gewoon "kunnen dobberen". Dat is dus iets heel anders dan de Etapjes...
Het gebrek aan ruimte door het vele gebruik van schuim zal wel ergens waar zijn natuurlijk, maar op onze 34 hebben we daar minder last van. In de loop der jaren heeft Etap beter en beter kunnen uitwerken waar het schuim moet zitten, waardoor minder ruimte verloren gaat.
Wij hebben bewust voor Etap gekozen voor een aantal redenen: de onzinkbaarheid was daar zéker een van. Verder het werkelijk condensvrij zijn dankzij de sandwichconstructie (kan ik elk weekend weer vaststellen aangezien wij doorzeilen), het constante hoge niveau van bouwwijze en afwerking (zonder evenwel een grote luxestandaard te bereiken zoals enkele topmerken die zware teakhouten deurtjes enzo gebruiken)en het eigenwijze dat Etap toch wel heeft/had. Onzinkbaarheid is daar een van, de tandemkiel een andere evenals EVS en alu buisjes hier en daar.
Is een schip met een airbag even veilig?
Neen. Onzinkbaar kan op deze manier wel, nog enige vaareigenschappen overhouden niet. Je hebt dan een drijvend reddingsvlot, niet meer.
Wie kent een verhaal waarbij de Etap vanwege deze eigenschap levens heeft gered?
Levens niet, boten wel.