De straling van de hedendaagse radar is verwaarloosbaar, vergelijkbaar met een mobiele telefoon die iedereen probleemloos tegen zijn hoofd aan drukt. Verder zijn er diverse voors en tegens te verzinnen voor een paal achterop. Voor: kortere kabel, extra mogelijkheid voor een reserve-antenne, minder bereik, dome is bereikbaar voor onderhoud, geen last van zeillen. Voordeel van de mast: geen extra paal achterop en meer bereik.
Dat laatste, het bereik, moet je ook eens over nadenken. Een radar wordt eigenlijk alleen maar gebruikt bij slecht zicht en in negen van de tien gevallen is dat mist. Als het namelijk met bakken uit de lucht komt dan zie je niet zoveel meer op de gemiddelde jachtradar. Bij mist is het leuk om te weten wat er op 15 mijl zit maar veel belangrijker wat er op 2 of 3 mijl zit. En aangezien de meeste schepen tegenwoordig zijn uitgerust met AIS heb je daar geen radar meer voor nodig. Je kan de zaak dus beter afstellen op een wat kleiner bereik en een hoger onderscheidend vermogen zodat je dat ene boeitje (hoewel die op zee ook best fors zijn) nog kan zien en er omheen kan varen. M.i. is dat grote bereik dus ook niet echt heel erg belangrijk waardoor de hoogte ook minder belangrijk wordt. Ik zou dus op basis daarvan echt kiezen voor een paaltje achterop. In een andere draad is al beschreven hoe je er eentje mooi stevig achterop kan zetten met dank aan de Polyester Dokter als ik het goed heb onthouden..