Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigatie

Re: Navigatie 24 jan 2011 14:05 #172482

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik denk dat een cursus TKN (Theoretische Kust Navigatie) dan een prima uitgangspunt is.

Ben je trouwens ook op de hoogte van de hellingfout van je kompas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:06 #172485

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe bepaal je je drift?
Waar haal je je stroom gegevens vandaan?
Heb je een deviatietabel en hoe oud is deze?

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:06 #172486

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Probeer je uitgezette koers iedere keer te vergelijken met de gps. Het kan zijn dat je de stroom en drift niet goed inschat.
Zet beide lijnen uit op de kaart dan zie je wat er aan mankeert.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:17 #172487

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Voor stroomgegevens gebruiken we zowel de stroomkaartjes in de Reeds als in de HP 33 en, indien onze koersen in de nabijheid van een "ruitje" op de kaart komt berekenen we zo nauwkeurig mogelijk de hoek en snelheid van de stroom.
(Mijn deviatietabel is van vorig jaar. de afwijkingen bij ons polyester bootje met klein motortje in het midden is echter heel gering. gemaakt op windstille dag op stilstaand binnenwater verschil tussen COG en KK genoteerd en variatie teruggerekend alleen bij 85 graden en 265 graden een deviatie van +1 cq -1 )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:18 #172488

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
En je drift? B)
Lukt het op stroomloos water wel beter?

Gr michel
Laatst bewerkt: 24 jan 2011 14:21 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:22 #172490

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Tja,Proost, ik denk ook wel dat die inschatting het probleem is. We varen onze boot nu 6 jaar en consequent noteren we zaken als windspeed, appangle, CC en COG en hoek en sterkte van stroom per uur.

Wind en stroomcondities zijn echter zo variabel dat ik bijna nooit onder dezelfde condities en rond hetzelfde tijdstip hetzelfde water bevaar waardoor ik daar eigenlijk nog geen eenduidige gegevens uit kan afleiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:25 #172491

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Nou, Michel, Op stroomloos water kom ik bijna nooit. (tenminste dan is het water altijd zo klein dat je nauwelijks hoeft te navigeren zoals het Volkerak) Het enige water van enige omvang zonder stroom is in Nederland het IJsselmeer en het Markermeer maar daar hebben wij tot nu toe altijd perfecte zichtcondities gehad zodat wij bijna op het zicht van Makkum naar Enkhuizen konden komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:35 #172492

Ach ja, in de laatste Zeilen las ik dat een ervaren schipper heel Barbados miste, gegist bestek is gewoon niet zo nauwkeurig, zeker niet zonder referentiepunten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:41 #172493

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Uiteraard, het zit hem ergens in.

Als we aannemen dat het niet de deviatie is en ook niet de variatie moet het de inschatting van de stroom of de wind (drift) zijn. Als je in de praktijk echter pal voor IJmuiden zit op de GPS maar op papier 5 mijl ervoor of er al aan voorbij, is dat een fout marge van 10Nm op een trip van grofweg hemelsbreed 21 Nm.

Die 21 mijl is voor mij de schuine zijde van een driehoek met 2 benen van 15 NM, dat terzijde!

En naast 5 mijl voor of voorbij de havenhoofden van IJmuiden mag het ook nog eens pal op de kust of 5 NM uit de kust zijn. En dan laat ik op het strand lopen maar buiten beschouwing :laugh:

persoonlijk verwacht op water als waddenzee en de bekende gaten dat de stroom de boosdoener is. Maar dan nog, als er geen kentering in heeft gezeten moet op een trip van zeg Den Helder naar IJmuiden de richting aardig vast staan en de snelheid gemiddeld niet meer dan 1 knoop kunnen afwijken van de boekjes.

Zal er nog ff over denken

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:47 #172494

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@xkipper: Hoe bepaal je je snelheid, zonder GPS?
Laatst bewerkt: 24 jan 2011 14:47 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:48 #172495

Iets dat je nog kan toevoegen aan je lijstje voor het meer accuraat maken van DR, is het maken van landmerk pijlingen.
Ieder vuurtorentje, kerkje of wind molen staat op de kaart. Maak een pijling van een object en trek deze pijlinglijn op je kaart. Deze zou in theorie precies over je postitie heen moeten gaan. Als je meer dan een pijling kunt nemen, bijvoorkeur onder een 90 graden hoek van elkaar, dan ben je al een stuk zekerder van je plaats. Een derde zou nog beter zijn.
Bij drie kruispijlingen houd je altijd een klein driehoekje over waar van je kunt aannemen dat je ergens in het driehoekje bent.

Voor meer info hier over zou je inderdaad best de TKN boekjes kunnen bestuderen.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:50 #172496

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
beewee schrijft:
@xkipper: Hoe bepaal je je snelheid, zonder GPS?

Log?

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 14:57 #172499

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
sleeplog hoop ik dan :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:02 #172500

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Als je wegvaart kun je vaak heel lang achteruit peilen op je vetrekpunt. Havenhoofd, kerktoren, sluis, brug enz.
Dan weetje vaak al je drift per uur.
Hoe nauwkeurig kun je sturen op je kompas?
Ik heb daar wat onderzoek naar gedaan (tijdens 24 uur races)
Er zijn maar weing mensen die bij een beetje golfslag binnen de
10 graden van de koers kunnnen blijven sturen gedurende een paar uur. Vaak zit hier de grootste afwijking in.
Over het algemeen zijn er wel bruikbare peilpunten te vinden op de kust, alleen moet je je er even in verdiepen waar ze staan.
Zet dan ieder kwartier of half uur je gepeilde poitie in de kaart en je houd het overzicht.
Doe anders eens een weekendje "De zeezeilersvan Marken" Leer je een boel over peilen, drift, gegistbestek enz.

Succes

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:05 #172502

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Chinook? Hoe voorkom ik met achteruit peilen dat mijn drifthoek niet wordt vermengd met stroming?

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:07 #172505

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Xkipper .... welke drifthoek neem je meestal en hoe bepaal je deze?

gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:19 #172510

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Beauty schrijft:
@ Chinook? Hoe voorkom ik met achteruit peilen dat mijn drifthoek niet wordt vermengd met stroming?

Gr M

Beauty:

HP 33, dichtsbijzijnde stroomruitje, stroomkaart enz.
Het maakt bovendien pak m beet het eerste uur niet uit dat je de resultante van drift en stroming terugpeilt lijkt me.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:22 #172513

In de leidraad voor kajuitzeilers staat ook een hoop, dat ben ik op dit moment aan het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:26 #172515

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Daar zit hem nu juist de vraag. Stel je peilt eerst iets precies van achter en na 1 uur op 160 graden. We weten dan dat stroom en drift samen die 20 graden hebben veroorzaakt (kort gezegd) maar wie voor welk deel. Hierop geef je aan dat de stroom uit de bekende boekjes en papieren is te halen. Klopt, op papier wel maar de praktijk kan zeker lokaal en zeker binnen 1 uur sterke afwijkingen laten zien.

Die stroom gegeven s worden betrouwbaarder indien de rakken en trips langer worden.

Ben toch benieuwd welke correctie de TS neemt voor drift ... zo gemiddeld. Is dat 5 graden, is dat 10 graden of met meer wind wel 20+ ??. De meeste zeilers schatten deze te gering in.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 24 jan 2011 15:27 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:42 #172522

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Beauty schrijft:
Daar zit hem nu juist de vraag. Stel je peilt eerst iets precies van achter en na 1 uur op 160 graden. We weten dan dat stroom en drift samen die 20 graden hebben veroorzaakt (kort gezegd) maar wie voor welk deel. Hierop geef je aan dat de stroom uit de bekende boekjes en papieren is te halen. Klopt, op papier wel maar de praktijk kan zeker lokaal en zeker binnen 1 uur sterke afwijkingen laten zien.

Die stroom gegeven s worden betrouwbaarder indien de rakken en trips langer worden.

Ben toch benieuwd welke correctie de TS neemt voor drift ... zo gemiddeld. Is dat 5 graden, is dat 10 graden of met meer wind wel 20+ ??. De meeste zeilers schatten deze te gering in.

Gr Michel


Beaty:

Dat de drift onderschat wordt ben ik met je eens.
Maar verschilt bij 1 en hetzelfde schip ook nog afhankelijk
van de omstandigheden.
Koers tov de wind, golfslag, stuurman, zeilvoering enz.
Bij normale omstandigheden reken ik altijd al met tenmiste 10 graden bij aan de windse koersen.
Narmate de omstandigheden zwaarder worden al gauw 15 graden.
Betreft bij mij een oude 38 voeter die aan de wind lekker pas loopt onder flinke helling.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:45 #172525

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tsja, allemaal herinneringen komen er boven, dat navigeren op ellebogenstoom.....
Vele malen zo naar Engeland heen en terug gevaren, geen GPS, ook geen Decca, alleen log en kompas.

Dat was pas werken, stroom- en driftvectoren optellen bij de snelheid, elk uur weer.... ook midden in de nacht.
Je kon het ook niet vantevoren doen, want de snelheid laat zich niet voorspellen... (en de drift ook niet, met windveranderingen).
En dan na een oversteek uit Harwich naar de Oosterschelde toch 5 mijl zuidelijker uitkomen, en daar ligt een gemene bank (Rabsbank geloof ik).

Het begint natuurlijk met een goed kompas en betrouwbare deviatietabellen.
Ik ben zo vrij niets te geloven van je +1 en -1 maximale deviatie.
Ik heb ook een plastic boot met motor 'in het midden' en de deviatie van het SB kompas loopt van -5 tot +6 graden, en het BB kompas zelfs van -7 tot +10.
Dus nog maar eens een goeie tabel maken, om de 22,5 graad. Moet een sinus-achtige grafiek uit komen.
En dan heeeeel goed oefenen met sturen op het kompas.
Meestal is er (afh van wind en golven) een stuurafwijking naar 1 van de 2 kanten. Dan stuur je wel steedt weer terug naar de goeie koers maar je compenseert dan nog niet voor de eerdere afwijking.
Dus houd je een afwijking naar 1 kant over, van een paar graden.
Oefenen dus, op een gps-lijn naar een WP, geen XTE bekijken, maar alleen op kompas proberen op de lijn naar het WP te blijven!
(en dan om de mijl, om te leren, ff naar de XTE kijken en zo nodig je sturen veranderen).

Drift is natuurlijk erg afhankelijk van wind, TWA en golven.
Ook dat is allemaal te meten....

En na al dat meten en oefenen kom je na 100 mijl uit Engeland toch nog wel 4 a 5 mijl fout uit ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 15:54 #172528

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je een draagbare radio hebt met een richtingsgevoelige antenne kan je ook peilen natuurlijk. Stem af op zenders waar je de ligging van weet en maak zo kruis- of driepunts peilingen. Zet deze op de kaart en je hebt een positie die wel of niet bijsturen vereist.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 16:01 #172529

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Capolavoro schrijft:
tsja, allemaal herinneringen komen er boven, dat navigeren op ellebogenstoom.....
Vele malen zo naar Engeland heen en terug gevaren, geen GPS, ook geen Decca, alleen log en kompas.

Dat was pas werken, stroom- en driftvectoren optellen bij de snelheid, elk uur weer.... ook midden in de nacht.
Je kon het ook niet vantevoren doen, want de snelheid laat zich niet voorspellen... (en de drift ook niet, met windveranderingen).
En dan na een oversteek uit Harwich naar de Oosterschelde toch 5 mijl zuidelijker uitkomen, en daar ligt een gemene bank (Rabsbank geloof ik).

Het begint natuurlijk met een goed kompas en betrouwbare deviatietabellen.
Ik ben zo vrij niets te geloven van je +1 en -1 maximale deviatie.
Ik heb ook een plastic boot met motor 'in het midden' en de deviatie van het SB kompas loopt van -5 tot +6 graden, en het BB kompas zelfs van -7 tot +10.
Dus nog maar eens een goeie tabel maken, om de 22,5 graad. Moet een sinus-achtige grafiek uit komen.
En dan heeeeel goed oefenen met sturen op het kompas.
Meestal is er (afh van wind en golven) een stuurafwijking naar 1 van de 2 kanten. Dan stuur je wel steedt weer terug naar de goeie koers maar je compenseert dan nog niet voor de eerdere afwijking.
Dus houd je een afwijking naar 1 kant over, van een paar graden.
Oefenen dus, op een gps-lijn naar een WP, geen XTE bekijken, maar alleen op kompas proberen op de lijn naar het WP te blijven!
(en dan om de mijl, om te leren, ff naar de XTE kijken en zo nodig je sturen veranderen).

Drift is natuurlijk erg afhankelijk van wind, TWA en golven.
Ook dat is allemaal te meten....

En na al dat meten en oefenen kom je na 100 mijl uit Engeland toch nog wel 4 a 5 mijl fout uit ;-)

groet
t

Zoals eerder gezegd: zo varen ze ter lering en vermaak nog steeds bij de Zeezeilers van Marken.
Je leert er een boel van, maar je waant je wel in het stenen tijdperk. Hoewel: gewetensvraag, je ligt bijvoorbeeld in Harwich, en je hebt geen werkende GPS. Vertrek je......of ga je eerst een nieuwe goedkope GPS kopen.
Ik trof vorig jaar mensen in Enkhuizen, die niet konden varen vonden ze omdat hun kaartplotter kapot was.
Wat doen jullie?

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 16:03 #172531

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Zijn de radio bakens nog 'online'? Ik heb hier nog zo'n mooie richtingszoek radio staan (zat bij mijn boot). De Decca dingen heb ik wel al weggegooit :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Navigatie 24 jan 2011 16:10 #172533

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Philip schrijft:
Zijn de radio bakens nog 'online'? Ik heb hier nog zo'n mooie richtingszoek radio staan (zat bij mijn boot). De Decca dingen heb ik wel al weggegooit :P

Zie de link: www.deltavissers.nl/pdf/Bakenfrequenties.pdf

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl