Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 80 kg ballast in de neus

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 09:19 #173824

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
BBWSR schreef :
Het gaat niet alleen om het extra stampen, (of om 30 dagen op zee te zijn), wat te denken van het aantal ankers dat met slecht weer al van boord zijn gegaan zo door de jaren heen... (en ja: ook die best wel goed vast leke te zitten.
Ankers gewoon netjes onderdeks op een voor de massa centralisatie goede plek.
Wat goed vast zit, zit goed vast. Je vertrouwt op je eigen inzicht wat dat betreft, of niet. Daarnaast moet je zo af en toe eens even controleren. Als je lang genoeg vaart, ontwikkel je een oog voor dat soort dingen.
Redenerend zoals jij doet kun je eigenlijk niks meer aan dek meevoeren. Die reddingvlotten in harde koffers, die je vaak op het kajuitdak ziet, moeten dan ook onderdeks. Lijkt me ook erg onpractisch..

Maar sleep jij echt je anker elke keer als je een kust aanloopt vanuit de hut naar de boeg? Als je dat niet doet, dan kun je het ding beter thuislaten. En ligt de ankertros of de ketting dan nog voorop en moet je dus ook de sluiting die je alleen met een sleutel echt vast (en los) krijgt opnieuw aanbrengen?
Bij een oceaanoversteek zou ik het overwegen. Bij tochten op Noordzee, Oostzee en het Kanaal leer je het snel af, denk ik. Zeker als je een grote boot en dus een zwaar anker hebt.
Maar jij hebt geen grote boot, geloof ik. Misschien ben je daarom zo optimistisch qua sjouwen met ankers.

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 jan 2011 09:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 10:16 #173855

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ben het met Lodewijk eens. Een boot is erop ontworpen om het anker voorop te dragen al dan niet in de "kluis" of bak. Dat het ding vast moet zitten is logisch. Maar ik denk dat je met het heen en weer zeulen in slecht weer meer kans hebt je anker te verliezen;)
Laatst bewerkt: 30 jan 2011 10:18 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 10:35 #173861

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je hebt meer te verliezen dan alleen je anker. Op de Proost blijft ie voor op de rol liggen. Ik moet er niet aan denken om met 1 hand vrij en de andere een anker van 12 kg naar voren te gaan in slecht weer en dan nog een ketting of lijn er aan vast maken op een stampend en slingerend voorschip waar je op je knieen zittend af en toe van de boot los komt. Dan heb je 2 handen nodig om je vast te houden en wat doe je dan met het anker?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 11:01 #173869

lodewijk stegman schreef :
BBWSR schreef :
Wat goed vast zit, zit goed vast. Je vertrouwt op je eigen inzicht wat dat betreft, of niet. Daarnaast moet je zo af en toe eens even controleren. Als je lang genoeg vaart, ontwikkel je een oog voor dat soort dingen.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik denk dat ik van mezelf mag zeggen dat ik wel aardig wat open waterervaring heb. En op voor gaande reizen altijd het anker onderdeks op geborgen. Op onze nieuwe boot een zeer degelijke constructie gemaakt dacht ik toen. In 2009 op een tochtje met onze toen nieuwe boot van Den helder naar Dover troffen we een kleine 40 knopen wind op de kop. Ons anker weegt 50 kg en zat echt goed vast (beter dan ik op welk willekeurig zeegaand jacht zie), zowel met de normale RVS pin als met sjorringen. Na 15 uurtjes tegen de golven in rammen lag hij wel plotsklaps op het voordek, we hebben nog net weten te voorkomen dat hij over de rand ging. Sinds dien ligt het anker altijd onderdeks zodra we de zee op gaan. En ik verzeker je een ding, een golf is genoeg en die zie je wel aan komen, maar het los brekende anker zie je echt niet aankomen, hoe goed je oog er ook voor ontwikkeld is.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 11:12 #173872

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoi Erik, heb je geen kluisgat op je stalen boot?. Die 50 kg is toch niet een klein dingetje om er even uit te trekken als je niet beresterk bent.
Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 11:15 #173873

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Na 15 uurtjes tegen de golven in rammen lag hij wel plotsklaps op het voordek

inderdaad, dat gebeurt makkelijker dan je denkt.
Mijn 16kg Delta ligt (soms) op een ankerrol, met zo'n RVS pin met kantelend borgplaatje erdoor.
En dan ook nog vastgebonden aan het andere eind (waar de ketting aan zit) met een lijntje aan de voetrailing. En ook nog een Dyneema lijntje halverwege het anker er straks overheen (driedubbel), beide zijden vast aan de voetrailing.
Al zeker 20 keer heb ik mee mogen maken dat de borgpin (waar de 16 kg zo ongeveer op steunen) eruit lag na een eind in de golven varen.
Gelukkig bleef de boel op zijn plek door de touwtjes.

Naar binnen dus, altijd onder de kajuitbanken, en de ketting ook (20m 8mm, weegt +- 50 kg).
Komt alleen aan dek als ik zeker weet dat we gaan ankeren.

Ik zal nog eens uitrekenen hoeveel het doet (die 70 kg samen) voor de langsscheepse massatraagheid.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 11:31 #173877

In veel wedstrijden is het (terecht) verboden om een anker voorop de boeg te voeren.
Bij een fout ingeschatte bakboord-stuurboord is de ellende veel groter met zo´n
stormram voorop die zich in collegiaal polyester boort. Dit nog afgezien van zwaar
persoonlijk letsel.
Mijns inziens hoort een anker ook toerzeilend nooit in het boegbeslag te zitten. Anker
en voorloop in de ankerbak. Alvorens te ankeren ketting en lijn door boegbeslag, dan
vastzetten aan anker zodat het anker over de preekstoel te water kan. Tot ongeveer
15 kilo ankergewicht (ex ketting) is dit prima te doen.
Ik anker meestal vanuit de kuip. Veiligere werkvloer en het anker in de bakskist levert
een veel betere gewichtsverdeling op. Ketting eveneens in de bakskist, lange lijn vanuit
ankerbak via boegbeslag terug over dek naar de kuip.
Oudere J´s (o.a. J33) hadden zelfs hun ankerbak in ´t gangboord!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 12:24 #173895

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Toch kan ik er niet helemaal bij. Natuurlijk is het gevaarlijk als het anker los schiet. Maar in een ankerbak voorin goed vastgezet lijkt me toch veiliger dan van achter in weer en ontij met je anker van 18 tot 50 kg over het dek te wandelen. Ik heb niet de zee ervaring welke Erik wel heeft en geloof hem op zijn woord dat hij zijn anker naar eer en geweten perfect heeft vastgezet. Maar waarom het ding helemaal naar achter slepen. Voor het gewicht, jouw boot inschattende, lijkt het mij geen noodzaak.

@capolavoro: Ankeren kun je plannen maar het kan ook onverwacht noodzakelijk zijn en dan is het wel prettig als de boel al klaar ligt. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 12:32 #173900

groom schreef :
Toch kan ik er niet helemaal bij. Natuurlijk is het gevaarlijk als het anker los schiet. Maar in een ankerbak voorin goed vastgezet lijkt me toch veiliger dan van achter in weer en ontij met je anker van 18 tot 50 kg over het dek te wandelen. Ik heb niet de zee ervaring welke Erik wel heeft en geloof hem op zijn woord dat hij zijn anker naar eer en geweten perfect heeft vastgezet. Maar waarom het ding helemaal naar achter slepen. Voor het gewicht, jouw boot inschattende, lijkt het mij geen noodzaak.

Het anker gaat ook niet helemaal naar achteren, onderdeks betekend in dit geval 3 meter achter de boeg in de eilenberging. Daar heb ik recht onder het dekluik een hardhouten plank met rvs beugels waarop ik het anker met ratelbanden kan vast sjorren.

En toch, die 50 kg kun je echt merken, zelfs op die 20 ton van ons voel je het verschil.
de ankerketting ligt standaard al in de kiel, ver onder de waterlijn. via een pijp gaat deze uiteindelijk naar het anker toe. Werk goed en we hebben gewoon 300kg minder balalst in de kiel. Feitelijk ankeren we dus met onze ballast :laugh:

Enfin, back on topic,
De vraag was waarom die 80 kg daar lag/ligt. Dat is om de watertank te compenseren die er niet ingebouwd is. Is het nodig: nee, je kunt die 80 kg er dus gewoon uit halen.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 12:34 #173901

Proost schreef :
Hoi Erik, heb je geen kluisgat op je stalen boot?. Die 50 kg is toch niet een klein dingetje om er even uit te trekken als je niet beresterk bent.
Dennis
op een bewegende boot is alles zwaarder dan 15-18 kg een ramp om te handelen.
Ik heb een tuigje gemaakt die ikm aan de voorstag kan clippen, ik sla dan de spieval aan het anker, takel deze boven dek op de vallier, bevestig de ketting en laat hem dan gecontroleerd over boord zakken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 12:44 #173905

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je zal maar tegen een brug aanvaren ;) blijft je anker onbruikbaar. Zou ik maar een kluisgat of iets dergelijks maken om dat anker stevig in te kunnen borgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 13:41 #173913

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schreef :
@capolavoro: Ankeren kun je plannen maar het kan ook onverwacht noodzakelijk zijn en dan is het wel prettig als de boel al klaar ligt. Toch?

voor die zeldzame gevallen heb ik nog een 12 kg danforth met lijn onderin de voorste bakskist. OOk voor ff zwemmen met mooi weer: lekker de spiegel in de wind.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 13:50 #173915

Bethwaite heeft beschreven (high performance sailing) dat in golven met weinig wind het profijtelijk is om gewicht juist ver naar voren en achteren te plaatsen... (hij heeft het dan wel over skiffjes) De boot blijft dan horizontaal wat de verstoringen in de windstroming langs het zeil minimaliseert... Dit is wel de enige situatie waarbij dat zo is neem ik aan. We hebben het dan over andere bootjes (en andere golven)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 13:59 #173919

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb geen ankerrol noch ankerbak, maar dat is met een kleiner bootje ook niet echt nodig. Het anker ligt dus gebruiksklaar in de bakskist, in zijn eigen plastic kratje.

Omdat wij het anker op de Randmeren toch best vaak gebruiken vond ik het een hele toer om dat anker, al weegt het maar 8 kg, naar voren te sjouwen. Met mijn 94 kg in het gangboord plus het anker plus de voorloop krijg je een bootje van 1000 kg natuurlijk aardig in beweging, wat de kans op een onverhoopte duik of beschadiging aan lijf, boot of leden best wel groot maakt.
In het vervolg loop ik dus met de ankerlijn naar voren, haal hem buiten langs de boot en dan naar binnen over de klamp en loop weer met het eind weer naar achteren. Daar mik ik achter het anker plus voorloop overboord en trek snel de ankerlijn aan. Je moet iets meer opletten dat je niet over je ankerlijn heen vaart, maar opletten moet je toch. Na het ankeren heb ik het vieze anker wel eens op het voordek aan de voetrails gebonden, en dat voelde ik bij mijn bootje (waar vooraan maar weinig volume onder water zit) direct. Ik heb diezelfde dag nog alle zware dingen aan boord meer naar het midden verplaatst, met merkbaar resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 14:14 #173922

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ISO788 Hans schreef :
Bethwaite heeft beschreven (high performance sailing) dat in golven met weinig wind het profijtelijk is om gewicht juist ver naar voren en achteren te plaatsen...

dat klopt wel, in plat water en een licht bootje wil je zowel in de lengte als in de breedte het massatraagheidsmoment zo groot mogelijk maken, dan gaat de boot minder gauw stampen en rollen, juist ómdat de massatraagheid dan groot is (het water krijgt het bootje niet aan het rollen of stampen). Maar we praten dan over golfjes van 10 cm en een klein bootje.
Zo zie je op zwaardboten voor de wind ook af en toe de fokkenist aan loef hangen en de stuurman aan lij.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 15:15 #173930

ReinierZeilt schreef :
Glencannon schrijft:
Mijn schip heeft eenzelfde probleemstelling als de vraagsteller. Hetzij dat er geen 80 kg voor in de punt is geplaatst, maar mijn schip helt wel wat te ver naar achter.

Even een reactie hierop, die ook geldt voor de TS: Mocht je je schip toch vlak willen trimmen, dan moet je dat doen door een veel grotere massa iets voor het zwaartepunt te zetten.

Je doel is om het totale zwaartepunt naar voren te verplaatsen (het ligt nu te ver naar achteren, want je boot ligt achterover getrimd). Dat doe je door een massa een bepaalde afstand VOOR het zwaartepunt te zetten, dat heeft dan invloed massa * afstand. Echter, dan vergroot je ook het massatraagheidsmoment in de lengterichting (Iyy genaamd), wat dus het stampen van het schip negatief beinvloedt.
Deze verandering gaat echter met massa * afstand KWADRAAT! Dus: zet je een kleine massa een eind voor het zwaartepunt, dan wordt je Iyy enorm veel groter (want afstand KWADRAAT is heel groot!).

Neem je in plaats daarvan een veel grotere massa, en verplaats je die een klein eindje naar voren, dan neemt Iyy veel minder toe.

Dit doe ik voor m`n werk zo ongeveer dagelijks voor 'model'boten (zijn wel ongeveer even lang als het gemiddelde jacht, maar goed...) dus indien gewenst kan ik er nog wel meer over vertellen (wil het nu niet al te technisch maken...)

Groeten,
Reinier

Hallo Reinier. bedankt voor je antwoord. Ik vraag me dan af of het stampen met name wordt veroorzaakt door: het verplaatste gewicht naar de boeg of is het dan beter om wat meer gewicht voor bij de kiel te plaatsen om hetzelfde effect te verkrijgen?

Ook ben ik niet van plan om gewicht toe te voegen. Het schip stampt toch niet erger, wanneer ik de eerdere gewichtsverdeling door de vorige eigenaar weer ongedaan maak of compenseer?

Groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 15:30 #173934

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
voor de statische situatie (boot horizontaal op zijn waterlijn) kun je gewoon rekenen met massa maal arm.
Je boot is 9 meter, voor het gemak.
Dan heeft voor de trim een gewicht helemaal voorin 4,5 maal zoveel effect als eenzelfde gewicht 1 meter voor het midden.
10 kg voorin de punt doet dus net zoveel voor de trim als 45 kg 1 meter voor het midden.

Voor het stampen moet je afstand in het kwadraat nemen zoals eerder gezegd.
De invloed van 10 kg in de boeg (4,5 meter voor het midden) vergeleken met de 45 kg 1 meter voor het midden:
- 10 kg op 4,5^2=202,5
- 45 kg op 1,0^2=45
Dus voor het stampen is die 10kg voorin 5 maal zo nadelig!
Als je hem daar voorin ook nog compenseert met 10 kg achterin
dan wordt dat 10 maal.....

gewicht in de uiteinden moest verboden worden ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 17:44 #173944

  • Silence
  • Silence's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Bedankt voor alle reactie`s.

Ik ga het gewicht er in ieder geval uithalen, en dan kijken hoe hij op het water ligt.

Ps ik voel me niet aangevallen als het om de bekende bav grapjes gaat,
dit is toch vaak door mensen die zelf een oude boot hebben en toch enigzins jaloers zijn.

Ik ben zeer blij met mijn tuperware caravan op het water ;) iedereen moet zelf kiezen wat bij hem/haar past en met welk budget.
en ben het wel eens met de stelling dat we niet te snel ons oordeel klaar moeten hebben en dat je ook wel een grapje moet kunnen maken.

gr arnold
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 17:53 #173945

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
bav30 schreef :
iedereen moet zelf kiezen wat bij hem/haar past en met welk budget.
Kijk! Dat is een waarheid als een koe!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 30 jan 2011 19:08 #173971

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Amen,zowel over de keuze boot en de grapjes:laugh:
En verder gewoon uitproberen met het gewicht eruit,en evt. even proberen met het gewicht net voor de kiel om te kijken hoe dat eventueel "ligt".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 01 feb 2011 23:28 #174424

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Dit doe ik voor m`n werk zo ongeveer dagelijks voor 'model'boten (zijn wel ongeveer even lang als het gemiddelde jacht, maar goed...) dus indien gewenst kan ik er nog wel meer over vertellen (wil het nu niet al te technisch maken...)

Groeten,
Reinier

Nou..... van mij mag je.
Op voorhand wil ik zeggen dat, toen ik indertijd mijn boot bouwde, ik het verbod van Capolavoro niet heb afgewacht maar netjes alle zware gewichten als tanks en accu's ter hoogte van de kiel heb geplaatst.;)
Toch vraag ik mij steeds af als ik de opmerking lees dat gewicht de stampbeweging meer versterkt naarmate het zich verder van het zwaartepunt bevindt, hoe dat dan zit.
Mag ik even mijn gedachten op een rij zetten.
Ik snap dat een stamp-(of slinger) beweging afhankelijk is van het gewicht en afstand van dat gewicht tot het zwaartepunt van de boot met dien verstande dat de lengte van arm de stampfrequentie bepaald en het gewicht het "doorzetten" van de beweging. Verandering van het gewicht geeft geen verandering van de stampfrequentie, wel het veranderen van de afstand. Zo werkt het tenminste bij de klok die hier aan de muur hangt.
Als een boot een golf ontmoet wordt de boeg vanwege de toegenomen waterverplaatsing omhoog gedrukt.
De versnelling , en dus uiteindelijk de afstand waarover de boeg omhoog komt (de heftigheid van de stamp beweging), zal dan, gegeven de opwaartse kracht, afhankelijk zijn van de massa-traagheid van het gewicht van de boot. Hoe meer gewicht in de uiteinden hoe groter de massa-traagheid. Hoe groter de massa-traagheid hoe trager de stamp beweging op gang komt.
Voor mijn gevoel zal een boot met weinig gewicht in de uiteinden veel heftiger stampen, minder water overkrijgen omdat de boeg sneller uit de golf oprijst maar ook sneller “uitgestampt” zijn.
Zwaar in de uiteinden betekent dan trager stampen, meer water over het voordek en ook langer voor de stamp beweging is “uitgeslingerd”.

Ik ben benieuwd naar een uiteenzetting. Of naar een verwijzing naar waar ik wat over dit onderwerp kan vinden want dat werkt natuurlijk tamelijk tijdbesparend. Ik heb wat dat betreft al verschillende pogingen gedaan maar veel verder dan definities ben ik niet gekomen.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 02 feb 2011 07:07 #174428

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schreef :
Voor mijn gevoel zal een boot met weinig gewicht in de uiteinden veel heftiger stampen, minder water overkrijgen omdat de boeg sneller uit de golf oprijst maar ook sneller “uitgestampt” zijn.
Zwaar in de uiteinden betekent dan trager stampen, meer water over het voordek en ook langer voor de stamp beweging is “uitgeslingerd”.

zwaar in de uiteinden geeft in ieder geval een langere slingertijd tussen op-neer-op. Zo'n boot beweegt zich door de golven.
Een theoretische boot met alle gewicht in het zwaartepunt en geen gewicht in de einden zal precies alle golfhellingen (op en af) kunnen volgen, hij draait als het ware om dat zwaartepunt heen, moeiteloos.
En heeft daardoor de hele tijd dezelfde rompweerstand, want de waterlijn volgt moeiteloos de hellingen van de golven, zonder tijdverlies. Dat kan je eigenlijk geen 'stampen' noemen ;-)

Een boot met zware einden wordt traag (bij de boeg) opgetild door de golf. Veel extra waterverplaatsing, de boeg diep in het water, afremmen dus. Vervolgens gaat de golf eronderdoor, maar de boot volgt niet meteen de helling (door de massatraagheid die net zo lekker de boeg omhoog aan het werken was....) En even later heeft de trage boot door dat de golf voor-onder weg is, en valt dan langzaam (maar steeds sneller) naar beneden. Met een geweldige dreun in het dal, of in de volgende golf. Ook dat remt weer lekker af.
De bewegingen zijn inderdaad langzamer (de slingertijd) maar gaan met veel meer krachten gepaard (logisch: er moet meer massa op het draaipunt draaien).
Gevolg:
- meer stampen (echt stampen, niet over de golven dansen)
- minder snelheid
- grotere krachten, meer slijtage en risico
- meer water aan dek door dieper in de golven duiken

etc...

groet
t
Laatst bewerkt: 02 feb 2011 07:08 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 02 feb 2011 07:11 #174430

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je meer hierover wilt weten zoek dan op massatraagheid en op traagheidsstraal.

Twee belangrijke termen in de scheepshydrodynamica (ook een google term)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 02 feb 2011 07:14 #174431

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Klinkt aanemelijk,maar is dat afhankelijk van de frequentie van de golven?

Ik bedoel als je al je gewicht in het midden heb, zal je in theorie een kortere stamptijd hebben, maar hoe zit dat dan als je korte steile golven heb? Gaat je boot deze frequentie volgen door zijn korte stamptijd ? Ik denk dat wel het e.e.a. In sync moet zijn om een resonatiefrequentie te bereiken en dit gebeurt toch niet vaak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 80 kg ballast in de neus 02 feb 2011 07:25 #174432

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een boot heeft natuurlijk nooit alle massa alleen in het zwaartepunt, er is altijd een boeg en een hek en zeker niet te vergeten een mast en kiel.
Dus zal een boot altijd trager willen slingeren dan de golven hem aan het 'slingeren' (stampen, want om de dwarsscheepse horizontale as) brengen. Golven remmen door stampen de boot af, maar hoe minder dat gebeurt hoe prettiger het vaart, ondanks de snellere slingers de golven op en af......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl