Dit doe ik voor m`n werk zo ongeveer dagelijks voor 'model'boten (zijn wel ongeveer even lang als het gemiddelde jacht, maar goed...) dus indien gewenst kan ik er nog wel meer over vertellen (wil het nu niet al te technisch maken...)
Groeten,
Reinier
Nou..... van mij mag je.
Op voorhand wil ik zeggen dat, toen ik indertijd mijn boot bouwde, ik het verbod van Capolavoro niet heb afgewacht maar netjes alle zware gewichten als tanks en accu's ter hoogte van de kiel heb geplaatst.
Toch vraag ik mij steeds af als ik de opmerking lees dat gewicht de stampbeweging meer versterkt naarmate het zich verder van het zwaartepunt bevindt, hoe dat dan zit.
Mag ik even mijn gedachten op een rij zetten.
Ik snap dat een stamp-(of slinger) beweging afhankelijk is van het gewicht en afstand van dat gewicht tot het zwaartepunt van de boot met dien verstande dat de lengte van arm de stampfrequentie bepaald en het gewicht het "doorzetten" van de beweging. Verandering van het gewicht geeft geen verandering van de stampfrequentie, wel het veranderen van de afstand. Zo werkt het tenminste bij de klok die hier aan de muur hangt.
Als een boot een golf ontmoet wordt de boeg vanwege de toegenomen waterverplaatsing omhoog gedrukt.
De versnelling , en dus uiteindelijk de afstand waarover de boeg omhoog komt (de heftigheid van de stamp beweging), zal dan, gegeven de opwaartse kracht, afhankelijk zijn van de massa-traagheid van het gewicht van de boot. Hoe meer gewicht in de uiteinden hoe groter de massa-traagheid. Hoe groter de massa-traagheid hoe trager de stamp beweging op gang komt.
Voor mijn gevoel zal een boot met weinig gewicht in de uiteinden veel heftiger stampen, minder water overkrijgen omdat de boeg sneller uit de golf oprijst maar ook sneller “uitgestampt” zijn.
Zwaar in de uiteinden betekent dan trager stampen, meer water over het voordek en ook langer voor de stamp beweging is “uitgeslingerd”.
Ik ben benieuwd naar een uiteenzetting. Of naar een verwijzing naar waar ik wat over dit onderwerp kan vinden want dat werkt natuurlijk tamelijk tijdbesparend. Ik heb wat dat betreft al verschillende pogingen gedaan maar veel verder dan definities ben ik niet gekomen.
Grt, Leo.