Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alleen de mast in.

Re: Alleen de mast in. 14 mei 2013 17:31 #396548

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
ReinierZeilt schreef :
jouzers schreef :
TS ( ;) ) is overigens op de nieuwe schuit al een keer of vijf al prusikend naar 17 meter hoogte gegaan.
Ben binnen een paar minuten boven, heb onlangs nog twee speciale prusik touwtjes bij de zwerfkei gekocht voor bergbeklimmers, kosten € 1,40.
Daar geen wat voor climber dan ook tegenop, en net zo snel en veilig!

Het lijkt er bijna op dat jij als TS er niet meer toe doet in dit draadje :laugh:
Als het voor jou werkt...

Aldus zijn enige bericht hier, over er toedoen in een draadje gesproken :S .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 14 mei 2013 17:33 #396551

ik doe er totaal niet toe, dat klopt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 14 mei 2013 18:54 #396587

jouzers schreef :
TS ( ;) ) is overigens op de nieuwe schuit al een keer of vijf al prusikend naar 17 meter hoogte gegaan.
Ben binnen een paar minuten boven, heb onlangs nog twee speciale prusik touwtjes bij de zwerfkei gekocht voor bergbeklimmers, kosten € 1,40.
Daar geen wat voor climber dan ook tegenop, en net zo snel en veilig!

Helemaal mee eens. B)

Maarreh, waarin onderscheidt zo'n speciaal prusik touwtje zich tot een standaard polyester of dyneema 6 mm lijntje?

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 15 mei 2013 04:40 #396644

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ze zijn er voor bedoeld en gemaakt, dus ik hang mijn leven met meer vertrouwen aan een draadje.
Daarnaast was de lijn die ik eerst gebruikte moeilijker weer los te krijgen met het overlappende deel en knoopt deze fijner.
Plus van gebruikte lijn die je hebt liggen weet je niet hoe overbelast deze is geweest, daarnaast is reepschnur goedkoop.


Hohe Reissfestigkeit bei geringster Dehnung, gute Knotbarkeit, hohe Strapazierfähigkeit, bspw. für Rettungstechniken (Prusik) oder Klemmkeilschlingen.


www.zwerfkei.nl/bergsport/touwen/mammut-reepschnur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 15 mei 2013 05:03 #396648

Ze zullen er best voor bedoeld en gemaakt zijn maar het materiaal van de reepschnur is polyamide , nylon dus.www.outdoortrends.de/ausruestu...3-mm-reepschnur.html
Mammut zelf waarschuwt trouwens zelf voor de beperkte UV bestendigheid maar vermeldt op zijn website niet dat het om polyamide gaat.
En dat is weliswaar sterk maar niet de beste keuze voor buitengebruik.
Maar och deze toepassing wordt ook niet constant aan UV blootgesteld of?
Op boten gebruiken we immers ook geen nylon voor schoten , landvasten en vallen maar polyester of Dyneema. Nylon is vooral goed voor ankerlijnen , juist vanwege de hogere rek!
Vreemd dat de bergsport dan weer nylon gebruikt.
Maar het zou kunnen dat dat is vanwege de hogere rek die bij het vallen in de lijn beter dempt. Wel is nhet dan weer raar dat Mammut juist reklame maakt met de lage rek van de Reepschnur.
Eigenlijk kan dat niet eens want nylon kun je egenlijk niet zoals polyester voorrekken om de rek te verlagen :ohmy:
Misschien een speciale manier van vlechten van het touw?
Beetje vreemd allemaal.
Maar och , het zal voor deze toepassing best gaan maar is echt wat materiaal betreft niks bijzonders.
Ad
Laatst bewerkt: 15 mei 2013 05:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 15 mei 2013 05:22 #396653

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wat een twijfel om de sterkte van prusiktouwtjes, die worden echt al tientallen jaren gebruikt. Ze hebben niets meer dan je eigen gewicht (plus rugzak) te dragen. Mammut is een groot, gerenommeerd bedrijf dat 150 jaar bestaat en wereldwijd een uitstekende reputatie heeft, ik zou daar echt geen seconde aan twijfelen.

Over het rekken: de normale klimtouwen zijn inderdaad 'dynamisch' om de impact van een val te verminderen, en ik kan je uit ervaring vertelle dat dat echt zo werkt.

Het zogenaamde 'reepschnur' en 'schlingen' die voor de bevestiging tussen de klimtouwen en de rotshaken en modernere bevestigingsmiddelen wordt gebruikt moet minder zijn, maar enige rek is er inderdaad wel.

Besef dat er aan de touwen in de bergsport echt andere eisen worden gesteld. Je hebt te maken met scherpe stenen, bevriezing van natte lijnen, je moet alles letterlijk tillen dus gewicht speelt ook een rol, en er is een heel andere discpline van knopen (in de watersport gaat alles wat vaak vast en los moet in klemmen of om kikkers, in de bergsport wordt er voortdurend 'geknoopt'). Bovendien zijn touwen in de watersport meer bedoeld voor een constante belasting, terwijl ze in de bergsport vooral gericht zijn op 'die ene klap'.
Laatst bewerkt: 15 mei 2013 05:23 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 15 mei 2013 05:43 #396657

beewee schreef :
Wat een twijfel om de sterkte van prusiktouwtjes, die worden echt al tientallen jaren gebruikt. Ze hebben niets meer dan je eigen gewicht (plus rugzak) te dragen. Mammut is een groot, gerenommeerd bedrijf dat 150 jaar bestaat en wereldwijd een uitstekende reputatie heeft, ik zou daar echt geen seconde aan twijfelen.

Over het rekken: de normale klimtouwen zijn inderdaad 'dynamisch' om de impact van een val te verminderen, en ik kan je uit ervaring vertelle dat dat echt zo werkt.

Het zogenaamde 'reepschnur' en 'schlingen' die voor de bevestiging tussen de klimtouwen en de rotshaken en modernere bevestigingsmiddelen wordt gebruikt moet minder zijn, maar enige rek is er inderdaad wel.

Besef dat er aan de touwen in de bergsport echt andere eisen worden gesteld. Je hebt te maken met scherpe stenen, bevriezing van natte lijnen, je moet alles letterlijk tillen dus gewicht speelt ook een rol, en er is een heel andere discpline van knopen (in de watersport gaat alles wat vaak vast en los moet in klemmen of om kikkers, in de bergsport wordt er voortdurend 'geknoopt'). Bovendien zijn touwen in de watersport meer bedoeld voor een constante belasting, terwijl ze in de bergsport vooral gericht zijn op 'die ene klap'.


Ik heb geen twijfel aan de stekte van die Reepschnur maar wilde alleen kwijt dat het niks speciaals is!
En dat bergsport wat anders is dan zeilsport lijkt me logisch.
Overigens is nylon touw minder slijtvast dan polyester en dat klopt dus weer niet met de schuur risikos bij de bergsport. :unsure:
En ook is polyester sterker.
En dan nog de invloed van water ( het regent immers nogal eens in de bergen) . Nylon gaat 10-20% in sterkte achteruit als het nat wordt en polyester nauwelijks.
Samen met het UV verhaal blijft dus alleen de hogere rek en daardoor betere schokadsorbtie over.
En dat dat een voordeel kan zijn bij klimmen kan ik wel begrijpen.

Maar goed , ik heb ook totaal geen verstand van bergsport.
Maar wel van kunstvezels , Van kunstzijde ( rayon) tot en met aramide (Twaron) en Polyethyleen (Dyneema).Was tenslotte een deel van mijn vak.
Dus over de eigenschappen van de verschillende vezelsoorten hoef je me echt niks te vertellen.
Ad
Laatst bewerkt: 15 mei 2013 05:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 15 mei 2013 05:51 #396660

In de bergsport gaat het mbt klimtouw idd over de rek.
Levensduur wordt in hoge mate bepaald door het aantal voorklimvallen die met het touw gemaakt hebt...
en verder idd de ouderdom.
Vervangen van klimtouw is idd een vaak terugkerend item (risico en budget..)
voorklim routes klim je daarom ook in hallen eigenlijk altijd met je eigen touw (je eige veiligheid)
Gewoon hangen of een toprope val leidt nauwelijks tot verzwaakingl niet als een beurt)
Om de mast in te klimmen: is feitelijk gewoon hangen met touwtjes die ne normaal opgeborgen hebt...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 15 mei 2013 09:45 #396743

QUEST15 schreef :
Dit is nooit te zien geweest op boot Dusseldorf! En grootzeil hoeft er niet af.
Sorry, ik heb jouw product blijkbaar verward met een andere die op exact hetzelfde princiepe gebaseerd is, die had alleen wat langere hefbomen waar je op ging staan.

Mooi dat je een oplossing hebt gevonden dat het grootzeil er niet af hoeft, dat maakt het een heel wat vriendelijker product.

Heb je ook een oplossing gevonden voor de schade aan de annodisatie en de mastgroef?

Zelf gebruik ik overigens ook liever de oplossingen uit de bergsport, die zijn allemaal aanzienlijk goedkoper, nemen geen ruimte in aan boord en zijn veel simpeler in gebruik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 16 mei 2013 08:42 #397038

  • QUEST15
  • QUEST15's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Beste Erik ik begrijp jouw voorkeur voor oplossingen uit de bergsport. Goede keuze.
Maar waarom je suggereert dat er beschadiging aan de annodisatie en de mastgroef ontstaat is mij een raadsel. Ik hou het maar op onbekendheid met mijn "produkt"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 16 mei 2013 10:44 #397086

Ik werd in je eerste post een beetje op het verkeerde been gezet doordat de indruk werd gewekt dat het een geheel nieuw product was. Maar het is een verbeterd ontwerp van een product dat een jaar of 20 geleden was geintroduceerd. Helaas kan ik me niet meer herinneren wat de naam van het product was, maar in een "zeilen" van begin jaren '90 staat deze uitvoerig getest.

Dat originele product had een aantal ontwerpfouten. Een daarvan was dat het uitrustingstuk via de grootzeil invoer ingevoerd moest worden. Bij veel boten zit die net boven de giek waardoor het grootzeil eraf moet. Die fout heb jij dus heel mooi opgelost door het in twee delen te maken.

De andere fout was dat de geleider die in de mastgroef zit van RVS was gemaakt. En RVS dat dat je met 5 keer je lichaams gewicht (hefboom werking) in het geanodiseerde aluminium profiel van je mast druk, en dat nooit dezelfde vorm heeft dus maar op een heel smal randje draagt. Laten we het zachtjes uitdrukken: in Dusseldorf sprong de anodisatie om je oren.
Vandaar mijn vraag aan jou: hoe heb je dat opgelost?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 mei 2013 10:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 16 mei 2013 14:51 #397134

  • QUEST15
  • QUEST15's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Beste Erik
Ik merk aan alles dat jij niet in ben voor iets nieuws en dat is je goede recht.
Nu is het weer geen nieuw produkt en ben je door mij op het verkeerde been gezet.
We kunnen het hier beter bij laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 16 mei 2013 15:33 #397145

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
QUEST15 schreef :
Beste Erik
Ik merk aan alles dat jij niet in ben voor iets nieuws en dat is je goede recht.
Nu is het weer geen nieuw produkt en ben je door mij op het verkeerde been gezet.
We kunnen het hier beter bij laten.

Quest, als iemand in is voor nieuwe producten is het Erik wel, maar dat zegt niet dat je niet kritisch kunt zijn.
Ik vindt het nogal zwak dat je niet met argumenten kunt komen waaromdit bij jouw idee wel goed gaat en het dan maar gelijk weg zet als iemand anders die het niet kan interesseren...

Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit opgelost hebt!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 16 mei 2013 15:41 #397150

Prijzig maar handig voor meerdere dingen. Je eigen kraan:
www.bluewatersupplies.com/new_format12.htm

Kom je alleen niet helemaal in het puntje mee
Laatst bewerkt: 16 mei 2013 15:41 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 06:48 #397569

  • QUEST15
  • QUEST15's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo johnnie
Ik ken Erik idd niet en misschien is dat jammer. Hij stelt wel de juiste vragen dus denkt er goed over na. Maar het is de toon die de muziek maakt. Kritisch is altijd goed maar het kwam bij mij over als negatief. Misschien mijn fout. Maar om op de vraag terug te komen, de oplossing zit in de slede die in de mast groef gaat. Doordat die uit twee delen bestaat kan die langer zijn dan bij bij vergelijkbare dingen die via de zeilinvoer moeten. Daardoor word de kracht over een groter oppervlakte verdeelt en zijn de genoemde nadelen opgelost. Na 40 x klimmen geen waarneembare vervorming of beschadiging aan de mast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 07:14 #397579

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Mooi ontwerp tot hoeveel kilo heb je getest, ik kan mij zo voorstellen dat de beschadigingskans toeneemt als de persoon zwaarder is.

Met mijn 135 kilo ben ik toch wel wat voorzichtiger. (Ps zit in de lengte ... En een beetje in de breedte.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 07:35 #397584

QUEST15 schreef :
Hallo johnnie
Ik ken Erik idd niet en misschien is dat jammer. Hij stelt wel de juiste vragen dus denkt er goed over na. Maar het is de toon die de muziek maakt. Kritisch is altijd goed maar het kwam bij mij over als negatief. Misschien mijn fout. Maar om op de vraag terug te komen, de oplossing zit in de slede die in de mast groef gaat. Doordat die uit twee delen bestaat kan die langer zijn dan bij bij vergelijkbare dingen die via de zeilinvoer moeten. Daardoor word de kracht over een groter oppervlakte verdeelt en zijn de genoemde nadelen opgelost. Na 40 x klimmen geen waarneembare vervorming of beschadiging aan de mast!
Het gaat juist om de mastsleuf, alu en rvs. Die combi. Daarnaast hou ik, en vele anderen, van de toon waarop erik muziek maakt. Kritisch, gebaseerd op argumenten, in tegenstelling tot jouw reactie, die voornamelijk op emotie zijn.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 07:43 #397585

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
QUEST15 schreef :
Beste Erik
Ik merk aan alles dat jij niet in ben voor iets nieuws en dat is je goede recht.
Nu is het weer geen nieuw produkt en ben je door mij op het verkeerde been gezet.
We kunnen het hier beter bij laten.

De meeste forums hebben de mogelijkheid om posts van een bepaald lid te blokkeren, zodat je ze niet meer ziet. Deze functie heb ik op zeilenforum.nl niet kunnen vinden. Ook ik erger mij kapot aan dit lid en zou graag zijn posts voor mij blokkeren. Google eens op zijn naam, waarlijk een "wonder kind" maar dan wel alleen hier.

Op 07.03.2012 schreef Erik op wereldwijzer.nl "Nog niet, maar ik ben eerst bezig om een boek te schrijven, als dat af is (en onze website) dan ga ik er wellicht nog even de tijd voor nemen."
Mijn vraag waar kunnen wij dit boek kopen Erik?
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 07:51 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 08:00 #397588

CeesH schreef :
QUEST15 schreef :
Beste Erik
Ik merk aan alles dat jij niet in ben voor iets nieuws en dat is je goede recht.
Nu is het weer geen nieuw produkt en ben je door mij op het verkeerde been gezet.
We kunnen het hier beter bij laten.

De meeste forums hebben de mogelijkheid om posts van een bepaald lid te blokkeren, zodat je ze niet meer ziet. Deze functie heb ik op zeilenforum.nl niet kunnen vinden. Ook ik erger mij kapot aan dit lid en zou graag zijn posts voor mij blokkeren. Google eens op zijn naam, waarlijk een "wonder kind" maar dan wel alleen hier.

Op 07.03.2012 schreef Erik op wereldwijzer.nl "Nog niet, maar ik ben eerst bezig om een boek te schrijven, als dat af is (en onze website) dan ga ik er wellicht nog even de tijd voor nemen."
Mijn vraag waar kunnen wij dit boek kopen Erik?
Waar gaat dit nu weer over?
A) als erik een boek schrijft, gaaf.
B) binneen een jaar zou snel zijn.
C) erik heeft inderdaad een uitgesproken mening. Maar op onwaarheden of valse voorwendselen kan ik hem niet betrappen. Wel op engelengeduld en een dikke huid voor persoontjes zoals jij die het op de man spelen. Niet chique. Succes met de duizenden posts doorspitten van erik, je zult hem hier niet toe zien verlagen.
Oneens zijn mag, das zelfs de bron van veel kennis, maar hou het svp zakelijk.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 09:09 #397596

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Sea Force One schreef :
Oneens zijn mag, das zelfs de bron van veel kennis, maar hou het svp zakelijk.

En "to the topic" Dat ook.

Voor persoonlijke zaken is daar de PB functie. Mastsleuven en klimwijze's alstublieft. Wat hieronder écht niet terzake doet, maakt goede kans verwijderd te worden.
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 10:13 door Baines. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 16:58 #397687

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
RoGre schreef :

Met mijn 135 kilo ben ik toch wel wat voorzichtiger. (Ps zit in de lengte ... En een beetje in de breedte.)

Je bent gewoon te klein.
Te klein voor je gewicht :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 18 mei 2013 17:46 #397700

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Te klein dat is echt voor het eerst dat iemand dat tegen mij zegt met m'n 211 cm :laugh:


Je bent gewoon te klein.
Te klein voor je gewicht :P[/quote]
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 17:47 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 19 mei 2013 06:48 #397745

  • QUEST15
  • QUEST15's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Ik zie er wel een uitdaging in. Word een aangepaste uitvoering. Langere slede voor een nog groter draagvlak in de mast, Grotere afstand tussen draaipunt en rubbers om de druk op de mast te verkleinen, grotere voetplaat i.v.m. schoenmaat en nog zo een paar details. Ik ga de uitdaging aan en jij? :lol: Kijk dat is nou het mooie van een produkt dat niet uit de winkel komt. O ja, de 'standaard' versie is getest tot 95 kg. En met die lengte ben je nog eerder boven! Zo heeft elk nadeel zijn voordeel :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 19 mei 2013 09:46 #397761

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
QUEST15 schreef :
Ik zie er wel een uitdaging in. Word een aangepaste uitvoering. Langere slede voor een nog groter draagvlak in de mast, Grotere afstand tussen draaipunt en rubbers om de druk op de mast te verkleinen, grotere voetplaat i.v.m. schoenmaat en nog zo een paar details. Ik ga de uitdaging aan en jij? :lol: Kijk dat is nou het mooie van een produkt dat niet uit de winkel komt. O ja, de 'standaard' versie is getest tot 95 kg. En met die lengte ben je nog eerder boven! Zo heeft elk nadeel zijn voordeel :P

En zo zie je maar, quest, dat een kritische noot (zoals Erik gaf) helemaal niet slecht hoeft te zijn! Zeker als je het niet af afbrekende, maar opbouwende kritiek oppakt!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen de mast in. 28 mei 2013 16:36 #400968

vanavond drie keer halverwege de mast geweest met de getup. Nu ook harnas omgedaan met een lijntje en een prusik knoop aan de spi val, Dus als veiligheid.
Eerste keer op sokken, omdat je dan wat makkelijker in de openingen stapt (maat 46). Maar dat hou ik nog geen minuut, doet hardstikke pijn.
dus toch maar weer de schoenen aan en weer geprobeerd.
Uiteindelijk bereikt dat ik twee vlaggelijntjes heb doorgetrokken.
Maar het blijft eng hoor. :S
Het gaat al wel beter, maar ben niet bovenin geweest.

overigens die prusik knoop is wel erg handig hoor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl