Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lezen van een lijnenplan

Lezen van een lijnenplan 05 sept 2019 16:43 #1080473

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Sunday schreef :
3Noreen schreef :
En je dan maar afvragen waarom je boot over de ene boeg beter vaart dan over de andere.
Huh?

Een inside joke van iemand die weken op zijn knieën bezig geweest is een offset sheet om te zetten in een full size lijnenplan. Maak een boot maar eens 100% symmetrisch....
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 05 sept 2019 17:32 #1080493

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Voor eenieder die het leuk vindt lijnenplannen uit te vlooien én een beetje van traditionele ontwerpen houdt publiceert Watercraft Magazine al meer dan twee jaar ieder nummer een compleet ontwerp van Paul Gartside.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 10:16 #1121901

Autpodesk Fusion 360 aan het leren... Lijnenplan in de 3 vlakken als canvas geschaald, daarna per "station" een offset YZ plane gemaakt en daar de spant-doorsnedes overgetrokken met splines. Spiegel is een tilted plan geworden. Daarna de huid "geloft" van spant naar spant. Zitten nog een paar bultjes in; kost tijd dat 100% te krijgen. Mooi is dat Fusion de hele ontwerp history bijhoudt: als ik (nu, op dit moment), een eerder getekende sketch van één spant wijzig, worden alle daarop gebaseerde commando's (de loft dus ook!) opnieuw doorgerekend.

Hierbij wat renders... Van de Loper uiteraard ;)







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 12:03 #1121930

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Kijk eens naar Zebra striping. Dat is een tooltje waarmee hobbels makkelijk zichtbaar gemaakt kunnen worden.
knowledge.autodesk.com/support...ysis-on-and-off.html
grabcad.com/questions/ship-hull-loft-problem
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 12:08 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 12:15 #1121932

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Nachtvlinder schreef :

Hierbij wat renders... Van de Loper uiteraard ;)

In welke formaten kun je exporteren Nachtvlinder? Wellicht kan ik het nu zo importeren in SmarAzure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 13:54 #1121950

Bedenk dat een lijnenplan een ontwerp is. Vroeger toen er nog geen PC's waren gebruikte je het handgetekende lijnenplan om te rekenen en werd het plan in de praktijk gestrookt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 14:15 #1121953

Als je wilt rekenen aan je schip (en je hebt een lijnenplan) kijk dan ook eens naar de gratis versie van DELFTship
Lijnenplan kan je als achtergrondplaatjes (één per perspectief) inladen, schalen en je model op de lijnen trekken. Zeilbootje moet je er vrij vlot op hebben liggen...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 27 jan 2020 14:16 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 14:48 #1121958

De zebra-striping en curvature analysis maken de hardspots nog duidelijker inderdaad. Als ik 2 spanten op een paar punten iets naar binnen trek, verdwijnen deze “bulten” (een stukje niet helemaal). Lijnenplan an-sich lijkt niet 100% te stroken - had echt precies gewerkt! Mss omdat wat BB zegt.

Delftship had ik al eerder gedaan, maar wil nu tot 3D printontwerp komen, dus opbouw komt nog; ook slim omgaan met components, assemblies enzo. Rekenen (en automatisch stroken!) kan Delftship veel beter inderdaad, het doel hier is om tot tekening te komen om langzaam uit te bereiden met kuip en opbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 14:53 #1121960

Nachtvlinder schreef :
Delftship had ik al eerder gedaan, maar wil nu tot 3D printontwerp komen, dus opbouw komt nog; ook slim omgaan met components, assemblies enzo. Rekenen (en automatisch stroken!) kan Delftship veel beter inderdaad, het doel hier is om tot tekening te komen om langzaam uit te bereiden met kuip en opbouw.

Ah, ja, constructies gaan niet zo in DELFTship. Ik ben wel blij met mn model verder- al was het maar bij het kopen van verf - ik weet vrij precies het oppervlak van de huid B)

Ik heb hier wel een paar 3D printjes liggen die uit DELFTship komen- als het 'alleen' decoratief is (dus geen echte constructie delen) gaat dat nog prima.

Ben benieuwd naar je resultaat!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 27 jan 2020 14:56 #1121962

Dat zal nog jaaren duren misschien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lezen van een lijnenplan 24 feb 2020 16:35 #1129677

De romp is nu eindelijk voldoende mooi gestookt, superlastig: de spantdoorsneden staan niet voldoende nauwkeurig op tekening. Heb (ook uit het lijnenplan...) de sent-lijnen van een 3tal hoeken meegenomen zodat het stroken ook in lengterichting(en) vloeiend verloopt. Nu dus een behoorlijk goede zebra-analyse. Enige dat afwijkt is de afronding is de boeg: die is nu scherp, maar hoort een beetje afgerond te zijn. Als ik die afronding probeer te tekenen, dan lukt het niet de schetsen waartussen geloft wordt consistentvte krijgen, en ontstaan lelijke bulten. Mss schuur ik dat stuk uit die sectie wel in vorm en plamuur eraan hoe het in de praktijk is...

Printrichting is parallel aan de spanten, mss lamineer ik er in lengterichting nog wat stroken carbon is zodat de romp niet in tweeen kan breken zoals die AC boot met iets te hoge wantspanning.






Laatst bewerkt: 24 feb 2020 16:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 24 feb 2020 16:40 #1129679

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Cooooooool B) B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 24 feb 2020 16:44 #1129681

Hmm, middelste deel printen gaat langer dan 2 dagen duren! Gewicht romp wordt 600 g, totaal moet onder 2.6 kg blijven.

Ik denk dat ik onderin de kiel een uitsparing maak, zodat ik een loden bulp daar een stuk onder kan hangen. Bij teveel helling niet reven maar ballast verder laten zakken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 24 feb 2020 16:49 #1129682

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Krijgt ie ook een wiebelkiel net als de echte Loper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 24 feb 2020 16:50 #1129683

Nee, bouten staan naast elkaar ;) Verder zal het faalmechanisme hier barsten zijn ipv buigen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 07 juli 2020 17:40 #1182962

De romp is inmiddels in 3 delen uitgeprint in PLA:





Teleurstellende ("leerzame" noemen we dat op kantoor) resultaten:
  • Weegt, nog zonder spanten, dek, motoren/servo's en accu's al 730 g - limiet is 600 g
  • Is kwetsbaar in Z-printrichting: tijdens plamuren en schuren zijn al wat scheurtjes ontstaan in die richting
  • Is vanwege de dunne wanddikte (1.5 mm) naar boven toe in de printer thermisch vervormd
  • Delen aan elkaar gesmolten met PLA filament pen - dat is op zich net zo sterk als de rompdelen - ik had in het ontwerp echter al rekening mee moeten houden met een "buttweld" - nu minder fraai

Leuk probeersel dus, niet bruikbaar als zeilend model.


Nu ben ik van plan de romp van koolstof/epoxy te gaan maken in een vrouwelijke mal. Daartoe een mal ontworpen in 4 koppelbare delen:


Achterste deel is net (na 30 h printen...) hartstikke strak uit de printer gekomen. Vereist nog wel (spuit)plamuurwerk om de printlijnen vlak te maken voor te waxen/PVA etc, maar dat proces verliep bij de romp erg goed: laagje sneldrogend spuitplamuur, per laag na 30 min droogtijd natschuren met P400.



Mijn vragen gaan over het lamineerplan. Ik ga de romp toch schilderen, dus hoe de buitenlaag eruit ziet is niet belangrijk (een Loper met carbon-look slaat sowiezo nergens op vind ik).
  • Er komt een dek op, dat extra stijfheid zal geven, daarbij een aantal (deel)spanten indien nodig
  • Wat voor huiddikte moet ik op mikken? Model wordt 82 cm lang
  • De sterkste rondingen zijn de skeg, overgang romp/bilge en spiegel: straal 1.5 mm
  • Welk doekgewicht gaat daarbij mooi de bocht om? Bij polyester gebruikt met als eerste laag vaak een glasmat - is daar een carbon equivalent voor/nodig?
  • Hoe vertaal ik een doekgewicht naar een resulterende laagdikte?
  • De bilge waar de loden kiel (dieper dan op schaal, zo zwaar tot het model op de waterlijn ligt...) aan komt te hangen kan ik wat meer lagen aanbrengen. Welke dikte zou ik in dat gebied naar moeten streven? Ik zou de gehele bilge ook "op kunnen vullen" tot ik een vlak te slijpen deel over houd waar ik flinke sluitringen op kwijt kan? (dan had ik de bilge beter niet kunnen maken bedenk ik me nu!)
  • Hoeveel epoxyhars per g gebruikt doekgewicht moet ik vanuit gaan, vóór het vacumeren - kan dit teveel zijn, of verdwijnt dat tijdens vacumeren sowiezo door de peelply?

Ik ben van plan de hele mal te vacuum-baggen na het lamineren. HEMA opbergzakken om dekbedden in op te bergen kun je met een stofzuiger tot 800 mbara leeg trekken. Een terugslagventiel houdt deze onderdruk in stand; de stofzuiger hoeft dus niet de gehele droogtijd aan te staan (kan ie vast niet tegen ook). Dit geeft 200 g/cm2 druk op het laminaat - gevoelsmatig is deze 20 kg op een stukje huid van 10x10 cm best behoorlijk. Heeft dat zin, of moet ik een echte vacuumpomp huren/lenen?

Hoe moet het systeem er nu uitzien? Zag op YT, van buiten naar binnen:
1) 4x waxen mal (die al glad moet zijn)
2) laag PVA
3) hele scherpe binnenbochten vullen met ingedikte epoxyhars
4) laminaat
5) peel-ply
6) soort vilt dat als breather werkt en de overtollige hars in zich opneemt - hoe heet dit en waar koop ik dat?

Klopt dit?

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 20:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 13:44 #1183284

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ziet er goed uit!

Heb je niet geprobeerd mbv de analyse module in Fusion in te schatten waar en hoe groot de piekspanningen worden? (de analyse-module in Fusion is gebaseerd op de NASTRAN engine; de interactieve mesh-verfijning werkt wat mij betreft best aardig) Dan kun je huiddikte en evt verstijvers daar lamineren waar het nodig is.

Terzijde:
Ik heb even een paar maanden ZF-pauze genomen en had dit bericht niet gezien, maar een alternatief voor Fusion 360 (heb hier de Fusion 360 Ultimate versie draaien) voor het (na-)maken van rompjes is de "register-ware" Polycad van Marcus Bole. Marcus heeft die software de afgelopen 20 jaar geschreven als uitwerking van zijn afstudeer- en promotiewerk. (hij werkt de laatste jaren als ontwikkelaar voor AVEVA)
Op de website staat een beschrijving van het complete proces om obv lijnenplannen geometry "na te bouwen", hetzij mbv NURBS-surfaces, hetzij mbv X-topology. (waarmee bijvoorbeeld continuïteitsproblemen kunnen worden voorkomen, zoals die kunnen optreden bij de aansluiting van NURBS patches)
In v10.3 zijn wat nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van gescande lijnenplannen opgenomen.

Het YouTube kanaal van Polycad geeft een aardig overzicht van de mogelijkheden van deze (na registratie gratis) software.

Ik heb trouwens zelf de afgelopen maanden resultaten behaald mbv 3D NURBS surfaces in "platte AutoCAD" waar ik best tevreden mee ben. Alleen van de "curvature analysis" ben ik niet zo onder de indruk. Dat werkt duidelijk beter in Inventor.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 14:08 #1183289

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Voor de liefhebbers: het Zweedse Scheepvaartmuseum heeft in de digitale collectie een heel stel (originele) lijnenplannen van oude Zweedse ontwerpers (zoals Olle Enderlein -> oude HR ontwerpen en Per Brohäll -> oa Albin ontwerpen).


digitaltmuseum.org/011024758894/ritning
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 15:32 #1183304

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Er komt een dek op, dat extra stijfheid zal geven, daarbij een aantal (deel)spanten indien nodig
Wat voor huiddikte moet ik op mikken? Model wordt 82 cm lang
De sterkste rondingen zijn de skeg, overgang romp/bilge en spiegel: straal 1.5 mm
Welk doekgewicht gaat daarbij mooi de bocht om? Bij polyester gebruikt met als eerste laag vaak een glasmat - is daar een carbon equivalent voor/nodig?
Hoe vertaal ik een doekgewicht naar een resulterende laagdikte?
De bilge waar de loden kiel (dieper dan op schaal, zo zwaar tot het model op de waterlijn ligt...) aan komt te hangen kan ik wat meer lagen aanbrengen. Welke dikte zou ik in dat gebied naar moeten streven? Ik zou de gehele bilge ook "op kunnen vullen" tot ik een vlak te slijpen deel over houd waar ik flinke sluitringen op kwijt kan? (dan had ik de bilge beter niet kunnen maken bedenk ik me nu!)
Hoeveel epoxyhars per g gebruikt doekgewicht moet ik vanuit gaan, vóór het vacumeren - kan dit teveel zijn, of verdwijnt dat tijdens vacumeren sowiezo door de peelply?
Gebruik als eerste laagje zeker glas en dan keper 160 grams.
in de scherpe hoekjes leg je eerst wat weefsel diagonaal.
Bij een goed leverancier wordt de dikte van het doek ook aangegeven. tel - 25% als je gaat baggen. Handlay up is 70% hars en 30% weefsel. Met baggen 50/50.
Ik zou voor zoiets graag eerst dun glas gebruiken en dan een laag carbon. Dat geeft enorm veel stijfheid aan je model.
De dikte die je nodig hebt is lastig te zeggen, uit een hele losse pols 1 tot 1,5 mm hoogwaardig laminaat.
Spanten hebben de neiging om af te gaan tekenen.
Werk in etappes dus bijleggen is makkelijker dan wegschuren.
Teveel hars vind zijn weg in de bleeder maar maak het niet te gek.
bedenk dat 800 milibar al 200 gram per cm2 is dus je mal moet daar tegen kunnen.
Gebruik hele trage hars, dat geeft je tijd die je nodig zult hebben.
Maak eerst proefstukken!
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 15:35 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 15:38 #1183305

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Voor de mal behandeling:
4-5 x Waxen zou voldoende moeten zijn, pva vind ik zelf rommel hoewel het wel werkt natuurlijk.
Breather is bleederdoek.
Koop ook gaatjesfolie ander maak je een dikke epoxykoek van de peelply en de bleeder die je met een breekijzer weg moet halen :evil:

Leuk adres is HP textile in Duitsland.
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 15:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 15:43 #1183306

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Als je het oppervlak weet van de romp kun je het gewicht benaderen bij een bepaalde dikte.
Waarschijnlijk zul je voor echt lichtgewicht moeten gaan sandwichen met dun pvc schuim.
80 cm romp is al een heel ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 18:45 #1183347

Dank voor de interessante vooral nuttige reacties!

Eens proberen uit te rekenen:
  • Oppervlak romp = 0.268 m2
  • Dichtheid keperweefsel met 50% hars = 1.6 g/cm3
  • Gewenste dikte laminaat = 1 mm

Dan zou het model 429 g gaan wegen...

De andere kant op rekenen:
Als ik 160 g/m2 weefsel zou gaan gebruiken, geeft dit bij 50% hars totaal 320 g/m2. Toch?

Om aan die 429 g te komen, moet ik totaal 1.341 m2 laminaat plakken.

Dit zijn precies 5 lagen weefsel+hars...

Klinkt goed?

Als ik echt nóg lichter zou gaan, wordt het een sandwich opgesloten tussen één laag 160 g per kant? Dat wordt wel flinterdun: heeft dat dan nog wel wat weerstand tegen scherpe voorwerpen, of kraakt dat meteen!?

Wat bedoel je met "de spantjes tekenen af"? Ik was van plan een paar stapels UD stroken op strategische plaatsen in breedte- en lengterichting op het nog natte laminaat te leggen en de laatste laag laminaat daar weer overheen te leggen. Doel je daar ook op? Zou jammer zijn als dat zich aftekent aan de buitenkant. Met "aftekenen": bedoel je "zichtbaar" aan het weefselpatroon dat plaatselijk meer compressie heeft gevoeld, of ook "voelbaar" als ware een bobbel aan de buitenzijde? Hoe zou dat laatste kunnen ontstaan; dan zou de mal toch ingedeukt moeten worden ter plaatse? Denk dat ik dit nog niet snap :unsure:

Als alternatief: na uitharding 4oo5 lagen, verwijderen peelply, spantjes in een tweede stap aanbrengen met de romp nog in de mal? Dan pas de vijfde laag lamineren en opnieuw vacumeren?

Goede tip dat de mal tegen die druk moet kunnen: zal eerst eens droog testen :S

PS: zat me al op het hoofd te krabben: waarom komt dat aantal lagen precies op 5 uit!? Kan veel eenvoudiger: bijna alles valt tegen elkaar weg als je het uitschrijft:

[(dikte * dichtheid) / specifiek_gewicht] = (m * kg * m-3) / (kg * m-2) = dimensieloos! ;)

1.6 / 320 * 1 en wat eenheidsomrekeningen geeft 5...
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 19:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 19:52 #1183365

Druk zit aan beide kanten van de mal dus dat heft elkaar op, alleen wat compressie. Belangrijker is om de mal te behoeden voor vervorming, scheluw trekken e.d. 1mm laminaat komt op mij nog als vrij dik over. Ipv 5 zou ik 3 doen. Wellicht eerst ff testen met enkele gekromde proefstukjes in verschillende dikten. Glas toevoegen zou ik niet doen, wel wat met micro verdikte epoxy in de scherpe hoeken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 20:07 #1183370

Dankje. Eerst dus proefstukjes om een gevoel te krijgen welke dikte ok is (en te oefenen met het hele proces) ;)

Betreft een zo traag mogelijke hars: kwam op YT een tip tegen om de A+B delen en de aangemaakte hars in de koelkast te bewaren en telkens eruit te halen wanneer er een nieuw deel weefsel gelamineerd wordt. Is dat werkbaar? Ik ken van Polyservice alleen de normale en snelle harder; bestaat er ook een extra trage harder?

Snap ik alleen het doortekenen van meegelamineerde spantjes nog niet. Hoe kan dit ontstaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lezen van een lijnenplan 08 juli 2020 20:45 #1183385

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Je mal is hol en dubbelwandig als ik het goed gezien heb en die knijp je samen.
Nu kun je wel de holtes in de mal vullen met gips bijv. dan wordt de mal drukvast.
Tel het aantal kilo's is uit :evil:

Als je de romp gelamineerd hebt en je gaat er een dwarsschot op lamineren heb je grote kans dat die af gaat tekenen als je dat op de verkeerde manier doet. Er is altijd minimale krimp, ook bij epoxy! Met polyester is dat helemaal erg!
Ik kon zo gauw geen beter plaatje vinden maar dit soort dingen staan je dan te wachten Zie:



Ik weet dat er truucs voor zijn maar die kent Romkes zeker wel!
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 21:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl