Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor

Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 17:09 #41553

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ik heb een First 27.7 aangeschaft van beneteau. (8m60 loa)
Deze heeft standaard een tri-color (rood,groen,wit) op de mast,
een wit rondom schijnend ankerlicht op de mast en
een zgn steaming light halverwege de mast vooraan.

Ieder weet dat voor dat ok is voor 's nacht, mits je onder zeil vaart.
Want Zeilboten onder 15meter mogen een tri-color licht voeren op de mast. Dus geen witte hekstag verlichting of rood/groen op de preekstoel.

Dus hoe zit het nou als het windstil is en je 's nachts op motor vaart.
Ik zie niet goed hoe ik dan ok kan zijn met de BPR en Zeevaart regelement.
Dit terwijl deze boot een Europees conformiteits attest heeft gekregen.
Op basis waarvan ? Dat je 's nachts niet vaart op motor ?
Maar hoe weet je dat van te voren ? Dan hadden ze er net zo goed geen lichten op kunnen zetten (behalve het ankerlicht).
En waarom hebben ze er in godsnaam een steaming light opgezet, met welk nut?

Iemand enig idee hoe de licht configuratie op deze te zeilboot (8-9) meter te rijmen valt met huidige wetgevingen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 17:12 #41554

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
[
Dus hoe zit het nou als het windstil is en je 's nachts op motor vaart.

Een driekleurenlicht in de mast is volgens mij voldoende dan. Ben niet helemaal zeker..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:16 #41565

Een driekleuren licht in de mast mag alleen onder zeil, verlichting voor nachtvaart op de motor moet bestaan uit een bakboord en stuurboord licht op gelijke hoogte, mag eventueel gecombineerd in een 2 kleuren licht op de boeg, een toplicht met een bepaald minimum hoogte verschil ten opzichte van de bak- en stuurboordverlichting (ik dacht minimaal 1 meter hoger) en een heklicht.
Hek en toplicht mogen geloof ik ook gecombineerd zijn (moeten samen 360 graden rondom verlichten) maar dat weet ik niet zeker.

Voor schepen onder de 7 meter volstaat een rondomschijnend wit licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:20 #41566

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ik heb sowieso geen andere keuze, maar het buigt wel de regels die zijn:

Een zeilboot langer dan 7 meter mag als navigatieverlichting een gecombineerde lantaarn in mast voeren tijdens het zeilen, het driekleurentoplicht. Als ankelicht kan je een wit rondom schijnend licht in de mast zetten. Deze kan je gecombineerd kopen met het driekleurenlicht.
Als op de motor vaart dien je een verlichting te hebben netzoals aan motorschip, dus een rood en groen navigatielicht (eventueel verenigt in een lantaarn), een wit heklicht en een stoomlicht.

Dit begrijp ik ook wel, waar ik niet uit kom, is hoe Beneteau als serieuze zeiljachten fabrikant een gelijkvormigheidstest krijgt voor een jachtje van 8,5 meter zonder dat er wit heklicht is en rood/groen licht op de preekstoel.
Ze hebben me wel een stoomlicht gegeven, dus ze gaan er van uit dat er ' s nachts op moter gevaren wordt. Maar in Nederland en Belgie riskeer ik wel lekker een boete.

Of zie ik iets over het hoofd. b.v
Wat als ik 's nachts gesleept wordt, dan lijkt me een stoomlicht wel handig.
Maar dat verklaard niet alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:27 #41568

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Aan Vrije Vogel,

dat is precies wat ik weet.
Maar dan beredeneer ik, stel ik vaar onder zeil met mijn tri-color op de mast. Volledig in regel. Dan valt de wind weg , doe het zeil weg de motor aan. En dan , ja zit ik wel met een probleem.

Want op mijn boot is er geen wit heklicht en ook geen rood/groen op de preekstoel.

Wat doe ik dan met mijn lichten.
Wat zijn mijn opties.

Groetjes Feanor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:28 #41569

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Nou ja, dat betekent dus dat je in het donker zeilend moet vertrekken en zeilend moet aankomen om daarna te ankeren............... :wink:

Zonder gekheid, het is inderdaad vreemd dat je boot niet conform de eisen van de scheepvaart wordt uitgerust. Misschien gaat men er van uit dat er 's nachts niet gevaren wordt, maar dat is kortzichtig. Weet ook niet of navigatieverlichting tot een extra optie behoort bij de werf. Vreemd blijft het wel. Aanpassen zou ik zeggen, het is maar een kleine ingreep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:29 #41570

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Misschien dat het stoomlicht standaard wordt geleverd door de mastenleverancier en dat het duurder is om een mast zonder te kopen.

Wanneer zij zelf het lampje monteren en aan sluiten is het vreemd dat het niet in combinatie gaat met een heklicht.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:37 #41571

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Wat je daar zegt 'mgbgt1975' is zo gek nog niet.
:wink:
Het klopt inderdaad dat Beneteau zelf geen masten maakt, en
deze worden pas bij levering na transport gemonteerd.
En alle licht installaties zitten toevallig wel op de mast.

Dus op de body (romp) zijn inderdaad geen lichtwerk, en dit is ook
niet optioneel te krijgen.

Zal een ingreep worden ben ik bang.
:twisted:
Groetjes,
Feanor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 18:46 #41572

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als dat ding net nieuw is kun je met de vraag naar je leverancier gaan en hem om uitleg vragen.

Ik neem aan dat het schip onder CE-keur een navigatieverlichting behoort te hebben die bij het gebruik van de motor past. Stel de vraag ook eens bij de Hiswa, dat is een certificerende instantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 19:11 #41579

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het bouwjaar is van die van mij is 2005, maar ik heb een aantal andere First 27.7 eigenaars gesproken, en die hebben hetzelfde.
Ze zeiden er wel bij dat ze in principe nooit 's nachts varen.

De lever,ancier van mijn boot is Serry in Loosdrecht , maar die zijn er mee gestopt.
Ik geloof dat er nu een leverancier in Willemstad en Wemeldinge zit, maar die verkopers taal draaien altijd rond de pot. :evil:


Toch bedankt voor de HISWA tip. :D
Ik zal daar eens gaan horen.

Groetjes
Feanor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 19:25 #41585

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ook ECB is een certificerende instantie (www.ecb.nl). Je weet wel daar waar die Epco ook schijnt te werken van Yaaaaaaaaaaaachtvision........... :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 20:43 #41612

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik snap sowieso de voorkeur voor het combitoplicht niet helemaal. Tuurlijk, is eenvoudiger qua installatie en bij golfslag langer zichtbaar (of je moet met heel woest weer varen). Maar om aan de regels te voldoen zul je dus dubbele verlichting moeten installeren of nooit in het donker op de motor varen. Dan laat ik net zo lief het combitoplicht achterwege.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 01 sept 2008 20:50 #41615

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Dat combilicht is vooral bedoeld om electriciteit te besparen tijdens het zeilen. 1 lamp ipv 2 of 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 05:31 #41636

Volgens mij was het voor de laatste grote verandering van het BPR (wat dat 2004?) toegestaan om op de motor te varen als een motorboot op zijn kop (met het stoomlicht 1 meter ONDER de boordlichten i.p.v. 1 meter BOVEN de boordlichten).

Ik vraag mij zowiezo af hoe groot de kans is dat je een bekeuring krijgt als je niet compleet bent wat verlichting betreft, maar dat is een ander verhaal en ligt waarschijnlijk ook een beetje aan je vaargebied.
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 07:07 #41648

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Dat combilicht is vooral bedoeld om electriciteit te besparen tijdens het zeilen. 1 lamp ipv 2 of 3.

Dat kan behoorlijk wat stroom schelen!

8 uur in het donker zeilen met:

1 driekleuren toplicht: 25W / 12V * 8h = 16,6 Ah

1 hek licht + gecombineerde boordlichten: 2 * 25W / 12V * 8h = 33.3 Ah

1 heklicht + 2 boordlichten: 3 * 25W / 12V * 8h = 50 Ah

Scheelt toch snel een accu plaatsen. Ik heb voor het 3 kleuren toplicht LED verlichting genomen en dan scheelt het nog meer (in 8 uur 7Ah)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 07:50 #41659

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Dus ik moet ook maar een 3 kleuren toplicht gaan installeren!

En ik verbruik minder stroom
En ik krijg voorrang
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 09:08 #41664

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Voor een bekeuring ben ik niet bang, en daar gaat het niet om.

Wat mij bezighoud is hoe een grote scheepswerf (dus Beneteau) het voor elkaar krijgt een CE B6 Certificaat te krijgen en een gelijkvormigheids attest , en toch netjes de boot aflevert met alleen een driekleuren toplicht.

Maar er wel een stoomlicht op de mast zit.
Dat rijmt gewoon niet. :?

Dus is het gewoon weg brutaliteit van Beneteau of beroepen ze zich toch nog op iets. Misschien die vorige versie van BPR ?
Die www.ecb.nl is echt een labyrint trouwens.

Bedankt voor de opmerking en berekening betreffende het stroomverbruik.

Misschien is een zeer laag risico op bekeuring goedkoper dan een stel
batterijen :) l0l :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 09:24 #41665

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Er lopen inderdaad 2 discussies door elkaar heen. Je vraag is heel terecht; hoe kan een boot goedkeuring krijgen terwijl hij niet aan de norm voldoet.

Als ik een auto koop zitten daar ook lampen/spiegels etc. op die goedgekeurd zijn! Het lijkt erop dat de botenbouwers de aannemers achterna gaan. Die beroepen zich er ook altijd op dat het geleverde werk voldoet aan het bouwbesluit. Ook al staat de muur 3 cm uit het lood en is de voordeur kromgetrokken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 12:17 #41680

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
In nederland gelden de volgende regels:

Een alleenvarend klein motorschip moet ’s nachts voeren:
a.hetzij:

1. een toplicht in de lengteas van het schip, op dezelfde hoogte als de boordlichten en tenminste 1 m voor deze lichten. Dit licht moet een helder licht zijn;
2. boordlichten. Deze lichten mogen gewone lichten zijn. Zij moeten zich op gelijke hoogte en in één lijn loodrecht op de lengteas van het schip bevinden; en
3. een heklicht op het achterschip, op zodanige hoogte dat het voor een oploper goed zichtbaar is;

b.hetzij:
1. een toplicht, zoals voorgeschreven onder a, 1°. Dit licht moet echter ten minste 1 m hoger dan de boordlichten worden gevoerd;
2. de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd; en
3. een heklicht, zoals voorgeschreven onder a, 3°. In plaats van dit heklicht en van het onder b, 1°, bedoelde toplicht mag een wit rondom schijnend licht worden gevoerd.

Een klein zeilschip moet des nachts voeren:
- hetzij boordlichten en een heklicht, zodanig dat de boordlichten naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengte-as van het schip aan of nabij de boeg en het heklicht op het achterschip zijn aangebracht. De boordlichten mogen gewone lichten zijn;
- hetzij boordlichten en een heklicht, verenigd in één lantaarn, aan of nabij de top van de mast waar deze het best kan worden gezien. Dit mag een gewoon licht zijn;
- hetzij, indien de lengte van het schip minder dan 7 m bedraagt, een wit gewoon rondom schijnend licht op een zodanige hoogte, dat het van alle zijden zichtbaar is. Het schip moet dan bovendien bij het naderen van een ander schip, bij gevaar voor aanvaring, een tweede wit gewoon licht tonen om de aandacht te trekken.

Dit komt rechtstreeks uit het op dit moment geldende BPR.

het lijkt mij dat een door eeen nederlands importeur geleverde boot aan dit regelement zou moeten voldoen.

Als de boot origineel verkocht is in Frankrijk of Belgie (en later geimporteerd in nederland) zouden er andere regels kunnen gelden. Ik weet niet in hoeverre de verlichting omschreven staat in de CE normering, ik kan daar niet echt iets over vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 02 sept 2008 14:26 #41692

Het een en ander is inderdaad (nog niet) geregeld in de CE Markering.
Wel kan van de Nationale importeur verlangd worden dat het schip aan de internationale en nationale eisen voldoet. (korte vertaling van onderstaande quote)

Hierover is vanuit de commisie die de ce richtlijn pleziervaart coordineert als volgt op geantwoord.

quote

Question related to
Directive No.: 94/25/EC as amended
Article:
Annex: I, A.5.7
Standard:
Other:
Key Words:
Navigation light, COLREG
Scenario/Questions:
Is it sufficient for CE certification if the navigation lights meet the 1972 Colreg?
Some countries have adopted different standards according to Annex I, b in Colreg. One example is a
one-half meter separation between the all round white light and sidelights or a country specifies for
instance the height for the lens and requires its own national approval certification.
Recommended Solution:
The RSG considers recreational craft not fitted with navigation lights or fitted with navigation lights in
accordance with Annex I from Colreg 1972 for installation locations, light intensity, chromaticity and cut-off
angles to comply with the RCD.
Note
National administrations may apply different requirements for local use, as provided for in rule 1 b of 1972
Colreg.
“COLREG 1972: Annex I, point 13:
Approval: The construction of light and shapes and the installation of light on board the vessel shall be to
the satisfaction of the appropriate authority of the State whose flag the vessel is entitled to fly.”

unqote

het blijft een hoop bla bla maar de strekking is dat de sterkte en eigenschappen, en plaatsing van de verlichting al geregeld is in de bepaling ter voorkoming van aanvaringen op zee (COLREG) en/of nationale wetgeving (zoals BPR) en dat er derhalve geen eisen gesteld kunnen/hoeven te worden voor CE.

Met vriendelijke groet,
Arno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 04 sept 2008 19:11 #41937

  • Feanor
  • Feanor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Bedankt voor alle feedback,
Ik heb nu toch een beter beeld.

Persoonlijk zal ik niets veranderen aan mijn boot.
En mocht ik 's nachts op motor verder moeten,
dan zal ik of net doen dat ik maar 7 meter ben.

Of ik doe net of ik een zeilboot ben en gebruik mijn driekleurentoplicht.

Groetjes,
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 04 sept 2008 20:58 #41956

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nummer 1 is natuurlijk de verantwoording van de kapitein of schipper dat de boot bij nacht moet voldoen aan de voorgeschreven verlichting. Dat is op de weg ook. Dat een botenbouwer of importeur niet de voorgeschreven lichten monteert ontheft je niet van die verantwoording. Je kunt natuurlijk wel hierover reclameren bij de importeur/leverancier.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 04 sept 2008 21:52 #41961

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat je fout zit qua regelgeving als je in deze configuratie gaat motoren is natuurlijk een gegeven. Maar laten we eens verder kijken dan de regels alleen.

De navigatieverlichting van je schip is niet om zelf goed te kunnen navigeren maar om anderen bewust te maken van positie, richting én type schip dat voorligt. Wat zegt een set navigatielichten op de boeg+hek+stoomlicht (situatie 1)? De andere schipper ziet een motorboot en neemt zijn maatregelen. Toplicht+stoomlicht (situatie 2): kan verwarring geven want staat niet in BPR. Ik zou deze dus niet snel voeren. Toplicht alleen communiceert 'ik ben een zeilboot' (situatie 3).
Is de andere schipper een klein motorschip dan zal deze dus in situatie 1 de motorbootregels hanteren; mooi, dat ben jij ook aan het doen. Situatie 2 wordt onduidelijker. Situatie 3 niet: de ander denkt dat je een zeilboot bent dus past ie de zeilbootregels toe (wijken tenzij stuurboordwal).
Is de ander een zeiler, denkt ie bij 1 dat je gaat wijken (doe je ook), bij 2 'typisch weer zo'n Franse boot waarvan de verlichting niet klopt' en bij 3 past hij de zeilbootregels toe (maar jij wijkt toch al, je bent een motorboot tenslotte).
Is de ander een groot schip dan zal hij bij alle 3 situaties voorrang hebben en nemen.
Situatie 1 en 3 leveren bij geen van de beschreven gevallen problemen op. Bij situatie 1 is dat logisch want BPR-conform. #2 is niet wenselijk (verwarrend) en daarmee blijft voor jou optie 3 als 'next best thing' over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 04 sept 2008 22:04 #41962

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Vind het allemaal wel leuk, maar mijn ervaring is dat de bootverlichting slecht zichtbaar is in verhouding met de achtergrond. Vaak als ik in het donker thuis kom en dan dus op de achtergrond de verlichting van snelweg of dorp zie, valt een boot al niet meer op tussen de rest van de verlichting.

Laatst bij het naderen van mijn thuishaven bijna een zeilboot over het hoofd gezien die net de haven uitvoer. Het is maar dat ik op het voordek stond omdat ik vanwege de straat en stadsverlichting de boeien bij de haveningang niet meer zag.

Wat dat betreft ben ik blij met mijn motorbootverlichting tegen de zijkant van de kajuit, waardoor het hele vlak rood of groen gekleurd wordt want een 3 kleuren toplicht valt niet meer op als je tegen de achtergrond lantarenpalen of bebouwing hebt.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie verlichting zeilboot bij nachtvaart op motor 06 sept 2008 21:33 #42179

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het klinkt misschien vreemd maar het veelgenoemde stoomlicht is niets anders dan het toplicht wat ook als zodanig in het BPR omschreven staat. Het is niet zoals aangenomen wordt een licht in de top van de mast, dat zegt nl niets over wat voor navigatielichtsoort het is. Ook in het oude BAR, RPR en ZAR werd mij geleerd dat het een toplicht was vooruitschijnend tot een hoek zoveel graden achterlijker dan dwars enzovoort, (of meerdere al naar gelang van de scheepssamenstelling) en geen stoomlicht. Waarom men hardnekkig oude benamingen voert is niet duidelijk en alleen maar verwarrend.
Gr. Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl