Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lusten en lasten van Sprayhood

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 12:33 #421768

Pjetrow schreef :
Bij sommige schepen kun je de lieren op het kajuitdak maar half gebruiken als de buiskap op staat, daar krijg ik echt ontzettende afbraakneigingen van. Hoe zit dat bij jullie?
Als ik ooit op zo'n boot kom te varen (is in het verleden gebeurt) dan gaat direct de kap eraf. Geen discussie mogelijk.
nico1 schreef :
Een keertje Biskaje of een andere meerdaagse oversteek doen en je hebt 't antwoord!
Ik heb al vele van dit soort tochten mogen maken, op bijna even zovele boten en de helft daarvan had geen buiskap, of had ik eraf gehaald omdat men de lieren er zonodig onder moest plaatsen. Ik zie het niet als een probleem. Eht meeste van deze meerdaagse tochten was overigens naar het Noorden, niet naar het zuiden.

De ideale situatie vind ik nog steeds de buiskap die alleen over het schuifluik gaat. Wel (bijna) alle voordelen en bijna geen van de nadelen. En als je de lieren zonodig bij de kuip wilt hebben, is dat ook nog te combineren op die manier.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 12:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 12:51 #421773

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Mijn huidige en vorige schip nemen zo goed als geen buiswater over, de kap gaat dus ook altijd plat.
Heb bandjes aangeschaft op maat en bind hem mooi weg.
Met wedstrijden gaat hij er meestal helemaal af.

Naast dat ik een buiskap de lijn van een jacht sterk teniet vind doen, belemmert hij het uitzicht, belemmert hij het bedienen van je lijnen, klemmen en lier handles, kan je geen spi in de drop bag strijken in het kajuitluik, kan je moeilijker in en uit, etc.
Favoriet plekje van mij met toeren maar ook voor trimmer / tacticus met wedstrijden is de kajuit ingang bij de piano en lieren.

Voordelen van buiskap is enkel in de haven met regen en op de motor met regen, bij zeilen gaat hij praktisch altid pat of weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 13:04 #421774

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
TS heeft wellicht nog niet aan de wind, 4-5Bf met enige golven en regen op zee gevaren, maar dan zou deze vraag waarschijnlijk niet gesteld worden. Allemaal leuk hoor, maar als er af en toe een bak water overkomt dan ben ik toch héél blij met de sprayhood. En anders de rest van de bemanning wel. Op binnenwater en mooi weer is hij zó neergeklapt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 13:42 #421788

Pjetrow schreef :
Bij sommige schepen kun je de lieren op het kajuitdak maar half gebruiken als de buiskap op staat, daar krijg ik echt ontzettende afbraakneigingen van. Hoe zit dat bij jullie?

Heel goed punt, dat is bij inderdaad ook zo.
Nu gebruik ik tijdens recreatief zeilen die lieren niet zo erg veel:

Genua is gehezen (rol), span ik alleen na, spanning eraf als we in de haven liggen.
Spi gebruik ik niet als we met de kinderen zijn.
Grootzeil vnl zonder lier, alleen laatste stukje.
Kraanlijn: even giek optillen en met de hand.

Maar bv bij Genua wisselen of Spi gebruik is het heel lastig ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 13:43 #421789

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
ilCigno schreef :
TS heeft wellicht nog niet aan de wind, 4-5Bf met enige golven en regen op zee gevaren, maar dan zou deze vraag waarschijnlijk niet gesteld worden. Allemaal leuk hoor, maar als er af en toe een bak water overkomt dan ben ik toch héél blij met de sprayhood. En anders de rest van de bemanning wel. Op binnenwater en mooi weer is hij zó neergeklapt.

Misschien heeft ts wel een schip wat weinig of geen water over krijgt, had je die gehad dan jij deze reactie niet geplaatst ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 13:45 #421792

ilCigno schreef :
TS heeft wellicht nog niet aan de wind, 4-5Bf met enige golven en regen op zee gevaren, maar dan zou deze vraag waarschijnlijk niet gesteld worden. Allemaal leuk hoor, maar als er af en toe een bak water overkomt dan ben ik toch héél blij met de sprayhood. En anders de rest van de bemanning wel. Op binnenwater en mooi weer is hij zó neergeklapt.

Zoals ik al zei idd nee, dat heb ik (nog) niet.
Dus dat is het antwoord, dat dacht ik ook al, maar het verbaasde me gisteren met 5 knopen wind dat 75% van de boten op de oosterschelde de kap omhoog hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 15:12 #421811

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
bij ons kan de lierhendel ook niet meer rond, onoverkomelijk bij een kleinere boot.
Maar die hendels zijn zo weinig nodig dat het bij het hijsen grootzeil het laatste stukje dan maar even met pompen moet ipv 1 ronddraaiende beweging, erg hinderlijk is het (nog) niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 15:59 #421834

Is buiskap nuttig, nodig, mooi of lelijk......ieder zijn smaak. Voor mij in ieder geval erg fijn dat ik hem heb, houd mij droog, uit de wind en wat schaduw. Mijn apparatuur wordt wat beschermd. Inderdaad lierhandels gaan niet meer helemaal rond maar dit is ook geen must.
Bijlagen:
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 16:05 #421840

De mooiste buiskap staat op de pokerface hoop dat Sietse die er ook op laat staan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 16:08 #421844

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Het zal wel iets met leeftijd zijn. Vroeger moest ik er nix van hebben. Nu bijna een halve eeuw later ga ik niet meer zonder. Oh ja, mijn lieren kunnen gewoon rond onder de kap.

Bovendien denk ik (maak ik me zelf wijs) dat bij een gestroomlijnde kap zoals op Noreen door venturie werking het onderste stuk grootzeil effectiever wordt. `Ergo het kost me geen snelheid, maar levert misschien iets op.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 16:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 17:20 #421884

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Bij ons geen hond die zonder buiskap de zee op wil wil:


En @jouzers: maak je geen zorgen hoor, een C888 is nu niet bepaald een nat varende boot. En de eerste boot waar er niet af en toe een flinke plens water over komt moet nog uitgevonden worden. :P
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 17:24 #421889

Dat filmpje doet wel oude herinneringen herleven
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 17:26 #421890

bij een wat langere overtocht is de plaats van uit kijk onder de buiskap. tenminste als je nog geen motor bootsailer hebt zoals albert, kom alleen tot de ontdekking dat ik een zitje moet maken/verhogen, krijg slapende eh benen van het water drempeltje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 17:41 #421899

Langere tocht op zee: buiskap een absolute must. Er is geen solo-racer die het zonder
doet! Elke laatste generatie open 60 heeft een "droge" buitenplek. Ook class 40´s zie
je meestal met een soort buiskap.
Waarom zou je je aan de wind op zee helemaal nat, koud en stijf laten worden als dat
nergens voor nodig is. Lijkt me onverstandig, onveilig en daardoor niet erg zeewaardig.
Over de esthetiek van de buiskap is al veel gezegd. Meestal is een buiskap geen verfraaiing van de lijn van schip en opbouw.
Nadelen? Ja natuurlijk is het zonder kap makkelijker binnen stappen. Zonder zeereling stap ik ook veel makkelijker aan- en van boord. Maar dat is geen reden om dat te verwijderen.
Spi-drop? Op inshore wedstrijden is het wellicht handiger om een cockpit-drop te doen,
maar volbemand zijn er zat alternatieven.
De comfortfactor is een niet te onderschatten veiligheidsaspect op zee. Vandaar buiskap!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:00 #421911

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Enige nadeel is dat zo'n sprayhood slijt na een aantal jaartjes.

En dat betekend voor mij een tijdje doorsparen :(

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:03 #421912

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Ik zou graag op onze Jaguar 22 een buiskap willen hebben. Wedstrijden zitten nog lang niet in de planning en voor mijn vrouw zou het zeer prettig zijn.

Helaas nog niet 2e hands tegengekomen en laten maken vind ik een beetje te prijzig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:03 #421914

Scarabee schreef :
Enige nadeel is dat zo'n sprayhood slijt na een aantal jaartjes.

En dat betekend voor mij een tijdje doorsparen :(
Of gewoon met epoxy bewerken, bij ons in de haven ook 1 die zijn oude sprayhood een vaste/harde heeft gemaakt
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:06 #421918

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
ik wil sowieso een andere kleur (Navy Blue)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:11 #421920

Scarabee schreef :
ik wil sowieso een andere kleur (Navy Blue)
Laatste laag een navy blue gelcoat aanbrengen of na de epoxy primer gewoon aflakken in de juiste kleur
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:19 #421925

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Wat kan ik er bij voorstellen qua sterkte en flexibiliteit?
is het zo hard dat ik er een steen tegen kan slaan?
of heb ik ook de mogelijkheid om een aantal schroeven eruit te draaien die net onder de sprayhood vallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:24 #421930

hoe meer lagen epoxy hoe sterker de spryhood word wel binnen en buitenkant in de epoxy zetten eventueel nog verstevigen met glasvezel doek.
Wat je krijgt is een vaste harde kap die dus stijf is net als je boot zelf.
De ruiten haal je los en die vervang je later voor lexan ruiten
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 18:25 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:31 #421936

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Dankjewel voor de tip!

ik zal dit zeker overwegen, aangezien ik toch al redelijk wat ervaring met epoxy ga opdoen Ivm Roer reparatie/Nieuwe maken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:43 #421943

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik heb nog nooit gezien dat iemand op die manier een vaste buiskap heeft gemaakt, eenvoudigweg door 'm in epoxy in te pakken. Werkt dat echt?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:50 #421949

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Alleen je buiskap in de epoxy rollen zal wel wat stijver worden, wil je er echt een vaste kap van maken zal je hem met meerdere lagen glas moeten bewerken om stijfheid te krijgen.
in feite is je oude kap dan de mal geworden, je kunt de oude kap ook eerst van lossing was voorzien, dan kan je die later van de harde kap aftrekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 05 aug 2013 18:50 #421950

Hen3 schreef :
Ik heb nog nooit gezien dat iemand op die manier een vaste buiskap heeft gemaakt, eenvoudigweg door 'm in epoxy in te pakken. Werkt dat echt?
Hen3 je gebruikt je bestaande kap als model en je doek zie je straks niets meer van.

Eerst de buitenkant tot de kap stijf is dan je frame weghalen en daarna de binnen kant erin zetten en je hebt de perfect passende kap.
De kap wel vast zetten aan je schip.
Als de kap klaar is kan je er gewoon in boren ed handreeling erop zetten enzo.

Edit. Jeroen was me net voor
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 18:52 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl