Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lusten en lasten van Sprayhood

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 15:15 #422265

Ik vind een aantal buiskappen best mooi wanneer ze geintegreerd zijn door de ontwerper in het ontwerp van de boot. Op de grotere schepen zie je dat steeds meer. Dan kloppen de verhoudingen veel meer.

Die losse tentjes verstoren naar mijn idee de lijnen, denk bij die foto's hierboven die kappen maar eens weg: houd je veelal mooi gelijnde, strakke schepen over.

Maar als je door redeneert: waarom dan niet direct een motorsailor met evt kuipje achter het stuurhok voor als je in korte broek wilt zitten? Goed, je gaat wat langzamer misschien, maar wat maakt dat nu uit als toerzeiler? Kun je ook de verwarming aanzetten in de stuurhut en met ruitenwissers aan houd je prima zicht. Blijft ook eindelijk de iPad droog zodat waypoint-navigeren nóg makkelijker wordt ;) Is "comfortabeler dus veiliger" werd ook ergens gezegd en moet het niet zo veilig mogelijk?

Geef mij maar een goed waterdicht zeilpak, bij langere tochten ben ik van de 4-uur wacht gemiddeld 3 uur aan dek dus al je geen 80 bent is dit best vol te houden. Ik heb het niet over oceaantochten natuurlijk. Ik wil lekker puur zeilen, zoveel mogelijk "less is more" en af en toe nat aankomen hoort daar voor mij bij. Voldoening is des te groter, anders was ik wel gaan camperen of motorbootvaren.

Mss is het wel een fetish, maar laat iedereen vrij! Zo'n tentje is zo opgezet/afgebroken toch!?
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 15:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 15:25 #422276

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Belerion II schreef :
Ja, dat zou mijn ideale buiskap zijn. een vaste.
Onze huidige buiskap (Markilux, heerlijk spul) is ooit gemaakt bij de Vries (niet die met dat "pompeblêd", maar die ander met de Waterpoort als logo) in 1994(!) en staat nog steeds strak. Ooit nieuwe raampjes er in laten zetten. Ze waren dof uitgeslagen door verkeerde schoonmaakmiddelen. De laatste jaren begint ie echter behoorlijk af te takelen en nu staan we op het punt een nieuwe aan te laten meten.

Echter, eigenlijk zou ik veel liever een esthetisch mooie en toch praktische vaste buiskap willen. Met vaste handgrepen en plek voor een zonnepaneel.
Ooit heb ik hier ergens een draadje gelezen over het zelf maken van een vaste buiskap. Kan het even zo snel niet vinden.

waterpoort was Gaastra
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 15:35 #422283

Belerion II schreef :
Ooit heb ik hier ergens een draadje gelezen over het zelf maken van een vaste buiskap. Kan het even zo snel niet vinden.
Forumlid Watermaat heeft een mooie vaste kap gemaakt als een kopie van de stoffen kap met komplete bouwbeschrijving op zijn website.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 15:36 door Noballast. Reden: Url hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 16:06 #422293

@Douwe: Precies, Dat zeg ik! :unsure: . Hoe kom ik nou bij de Vries?... :unsure: :unsure:
Ik heb zelden een stoffen kap gezien die er zo lang nog zo strak bij stond. s'Winters is de kap er nooit afgeweest en weer en wind doorstaan. Chapeau voor Gaastra.

@Noballast: Ja, dat verhaal bedoelde ik. Ik ga dat eens heel goed doorlezen en kijken of ik me in dit najaar op zo'n avontuur kan storten. Zoveel ervaring heb ik niet met kunstharsen... :(
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 16:08 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 18:31 #422366

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Nachtvlinder schreef :
Ik vind een aantal buiskappen best mooi wanneer ze geintegreerd zijn door de ontwerper in het ontwerp van de boot. Op de grotere schepen zie je dat steeds meer. Dan kloppen de verhoudingen veel meer.

Die losse tentjes verstoren naar mijn idee de lijnen, denk bij die foto's hierboven die kappen maar eens weg: houd je veelal mooi gelijnde, strakke schepen over.
<knip>

Geef mij maar een goed waterdicht zeilpak, bij langere tochten ben ik van de 4-uur wacht gemiddeld 3 uur aan dek dus al je geen 80 bent is dit best vol te houden. Ik heb het niet over oceaantochten natuurlijk. Ik wil lekker puur zeilen, zoveel mogelijk "less is more" en af en toe nat aankomen hoort daar voor mij bij. Voldoening is des te groter, anders was ik wel gaan camperen of motorbootvaren.

Mss is het wel een fetish, maar laat iedereen vrij! Zo'n tentje is zo opgezet/afgebroken toch!?

Nachtvlinder,

Zo ongeveer alle kajuitboten die ik ken hebben voor het schuifluik naar de kajuit een ronde rand die volgens mij ontworpen is om een buiskap op aan te laten sluiten. Dus volgens mij valt het wel mee dat boten daarvoor niet ontworpen zijn.

Ten aanzien van het nut alleen voor de oceaan: iedereen zijn eigen. Maar ik vaar veel op de Noordzee en ook daar vind ik de buiskap een niet te verwaarlozen confort factor op een boot. En vergis je niet, confort betekent ook veiligheid: als de bemanning in confort kan zeilen kan zij het zeilen veel langer volhouden.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 18:47 #422375

Mee eens. Ik heb het woord veiligheid in deze discussie nog niet gehoord. Een buiskap is niet alleen luxe...
+1 voor snelem :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 18:53 #422378

Veiligheid is nadrukkelijk genoemd in m´n post op pagina 2 van dit topic......
Schrijf ik nou zo onduidelijk?

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 18:54 #422379

Daar heb je zeker een punt (of twee) Erik,

Nog een paar jaar; als ik 40 ben ben ik bereid van m'n geloof af te vallen. Nu nog eigenwijs zonder. Vind de Loper ook te klein, volgens mij zit zo'n ding hartstikke in de weg. Ik hijs, strijk en spi-drop nu staande op de kajuittrap (vallen en lier op garagedak) waarbij ik overal prima bij kan. Kan me een FS28 van een vriend herinneren waar het een enorm gehannes was om SB/BB de vallen om de lier te prutsen, handle er in te friemelen en dan met m'n knokkels het plastic van de kap uit te rekken om iets door te kunnen zetten.

Dank voor de inzichten en mooi dat ik me niet meer hoef te schamen straks. Rolfok volgende taboe om te doorbreken? Dacht het niet!

gr Maarten

PS: vind het "veiligheid" argument nogal overdreven, dan zou een motorsailor veiliger zijn dan een racer en een grotere boot met rolzeilen veiliger dan een kleintje zonder. Een en ander hangt veel meer van de bemanning af. Ik ga een eind mee om goede kaarten, navigatiekunsten en een stevig schip veiliger te durven noemen, maar een buiskap?? Vind ik meer een gelegenheidsargument.
Laatst bewerkt: 06 aug 2013 18:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 19:00 #422384

Vroeguh moest ik niks hebben van rolfok en buiskap. Voor watjes! Met de jaren wordt je milder en milder.... :). Na drie kwartier met een overwacht windje 8 midden in de shippinglane op de Noordzee te liggen stampen op het voordek voor het wisselen van het voorzeil, hebben we een furore. Sindsdien geen complimenten meer gehad van andere zeilers in de trend van "wat stonden je zeilen er mooi bij!". Nou, nu zal het me worst wezen! De uitvinder van het rol systeem voor de voorzeilen verdiend de Nobelprijs!
Hetzelfde geldt voor de buiskap.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 19:01 #422385

Ben bang dat ik over een tijdje met je mee ga hierin, zit nog in de nee-fase ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 19:02 #422386

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Belerion II schreef :
@Douwe: Precies, Dat zeg ik! :unsure: . Hoe kom ik nou bij de Vries?... :unsure: :unsure:
Ik heb zelden een stoffen kap gezien die er zo lang nog zo strak bij stond. s'Winters is de kap er nooit afgeweest en weer en wind doorstaan. Chapeau voor Gaastra.

@Noballast: Ja, dat verhaal bedoelde ik. Ik ga dat eens heel goed doorlezen en kijken of ik me in dit najaar op zo'n avontuur kan storten. Zoveel ervaring heb ik niet met kunstharsen... :(

Het was in ieder geval Fries :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 06 aug 2013 19:15 #422395

Douwe, je brengt me toch aan het twijfelen... :unsure: zodra ik weer op de boot ben kijk ik het na.
Volgens mij was het toch de Vries. Aan beide zijden zitten nog van die labels. Weliswaar vaag, maar het moet nog te lezen zijn. Eureka! Ik kan het gewoon nakijkenin de papieren. Heb alle rekeningen e.d. bewaard, dus daar zit het wel tussen. Misschien niet interessant voor dit topic maar ik laat het later deze week nog wel even weten :P
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 04:39 #422449

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
har.vogel schreef :
Veiligheid is nadrukkelijk genoemd in m´n post op pagina 2 van dit topic......
Schrijf ik nou zo onduidelijk?

H

Harrie,

Ik had je wel gelezen! Ik reageerde vooral op de uitspraak van Nachtvlinder dat het bij wachten van 4 uur niet nodig was,

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 05:26 #422467

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Nachtvlinder schreef :
PS: vind het "veiligheid" argument nogal overdreven, dan zou een motorsailor veiliger zijn dan een racer en een grotere boot met rolzeilen veiliger dan een kleintje zonder. Een en ander hangt veel meer van de bemanning af. Ik ga een eind mee om goede kaarten, navigatiekunsten en een stevig schip veiliger te durven noemen, maar een buiskap?? Vind ik meer een gelegenheidsargument.

Als er iemand aan het overdrijven is ben jij het ;)

Een buiskap is niet doorslaggevend voor de zeewaardigheid, natuurlijk niet.
Wat Erik en Har.Vogel bedoelen is dat in bepaalde vaargebieden, zeker bij een kleine bemanning, warm en droog zijn een factor is die meespeelt in 'het grote geheel' van veiligheid. Daar hebben ze een punt. Een zeilpak doet hetzelfde, maar in je zeilpak achter de buiskap is lekkerder dan in de wind en water. Met mijn beperkte atlantische ervaring, maar wel ruim 24 uur windkracht 7/8 met vlagen, heb ik dat duidelijk kunnen ondervinden.
Het is niet voor niets dat die nieuwe Vendee Globe schepen vaak een harde buiskap, of zelfs bijna een doghouse hebben.
Kortom, het is uiteraard niet doorslaggevend, maar het is ook onzin om het af te doen als een luxe item voor borrelzeilers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 05:41 #422473

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Goed zicht en makkelijk je lijnen bedienen dragen ook bij aan de veiligheid, dus dat mes snijdt aan twee kanten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 05:52 #422478

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Afgelopen pinkstertrip vertrokken wij rond half tien in de ochtend uit ijmuiden, weinig wind gecompenseerd door een non-stop aanhoudende regen.
De regen hield aan tot een uur of 8 in de avond, de wind trok langzaam aan tot een knoop of 12 (lekker zeilwindje !)

Het liep lekker, maar alles en iedereen was zeiknat (ook met pak)
De kachel bood zeker uitkomst (kleding was snel weer droog)
Nu was opstapper Ed Lonnee een bikkel die zo genoot van het buiten zijn dat hij de regen voor lief nam en zo goed als de hele periode buiten heeft gezeten, s'avonds was hij zo nat en moe dat hij het toch wel aardig koud had gekregen.

Wij hadden geen buiskap, wel een buiskap had heel water gescheeld (zowel in de pakken als wat er naar binnen regende.
Ik kijk uit naar de volgende oversteek MET buiskap ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 06:17 #422487

jouzers schreef :
Goed zicht en makkelijk je lijnen bedienen dragen ook bij aan de veiligheid, dus dat mes snijdt aan twee kanten.

Precies, en wachten in de kou en storm waren niet echt mijn eerste gedachte natuurlijk (zie mijn topic start).
Ik ben er vrij zeker van dat bij 28 graden en 10 knopen wind op het Veerse meer mijn uitzicht meer bijdraagt aan de veiligheid :-)

Anyway, veel meningen, bedankt daarvoor.
Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 06:27 #422489

Bas van Dijk schreef :
Ik ben er vrij zeker van dat bij 28 graden en 10 knopen wind op het Veerse meer mijn uitzicht meer bijdraagt aan de veiligheid :-)

Als dit jouw vaargebied en je vaar omstandigheden zijn dan snap ik je vraag dus ook niet want meer dan een zwembroek en zonnebrandcrème factor 50 heb je niet nodig dan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 06:54 #422500

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Nachtvlinder schreef :
Ik vind een aantal buiskappen best mooi wanneer ze geintegreerd zijn door de ontwerper in het ontwerp van de boot. Op de grotere schepen zie je dat steeds meer. Dan kloppen de verhoudingen veel meer.

Die losse tentjes verstoren naar mijn idee de lijnen, denk bij die foto's hierboven die kappen maar eens weg: houd je veelal mooi gelijnde, strakke schepen over.

Niet helemaal met je eens. Ben het eens dat zonder buiskap mooier is. Maar dat de ontwerper er geen rekening mee gehouden heeft, klopt niet. Mijn boot een oudje uit 1981 heeft toch echt een afronding rond het luik om duidelijk een buiskap te faciliteren.


Laatst bewerkt: 07 aug 2013 06:55 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 07:00 #422506

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Dat er voorzieningen zijn gemaakt voor een buiskappen wil nog helemaal niet zeggen dat een kap (visueel!) geïntegreerd is in het totaal-ontwerp van het jacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 11:32 #422591

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Vindt dit een beetje een zinloze discussie. Smaken verschillen en iedereen moet doen wat ie het beste, mooist of praktische voor zijn boot vindt. Op deze manier kun je over elke onderdeel op je boot een discussie opstarten!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 11:45 #422596

Mee eens! Smaken verschillen en daarbij heb je puristen, beroepsdeformanten en meer praktisch ingestelde mensen.

Het leuke van dit forum vind ik dat je dit terug ziet in de verschillende type reacties op vragen die op het eerste gezicht eenvoudig te beantwoorden lijken. Veel discussies worden zo lang omdat een aantal mensen hun gelijk willen halen (mezelf soms inclusief). Gelukkig is dit een discussieforum wat weinig moderatie nodig heeft!
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 11:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 20:48 #422809

Rev schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik ben er vrij zeker van dat bij 28 graden en 10 knopen wind op het Veerse meer mijn uitzicht meer bijdraagt aan de veiligheid :-)

Als dit jouw vaargebied en je vaar omstandigheden zijn dan snap ik je vraag dus ook niet want meer dan een zwembroek en zonnebrandcrème factor 50 heb je niet nodig dan.

Dit is tot nu toe met deze boot en 2 kleine kinderen mijn vaargebied ja.
Ik was blijkbaar niet duidelijk in mijn vraag, maar vraag was vnl waarom, in hetzelfde vaargebied en omstandigheden, veruit (!) de meeste boten wel met buiskap omhoog zeilen.

En mijn vraag is inmiddels ruimschoots beantwoord. Ik vroeg geen 'toestemming' om de buiskap te laten zakken hoor... Was gewoon benieuwd naar ieder's overwegingen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 20:50 #422810

Nachtvlinder schreef :
Mee eens! Smaken verschillen en daarbij heb je puristen, beroepsdeformanten en meer praktisch ingestelde mensen.

Het leuke van dit forum vind ik dat je dit terug ziet in de verschillende type reacties op vragen die op het eerste gezicht eenvoudig te beantwoorden lijken. Veel discussies worden zo lang omdat een aantal mensen hun gelijk willen halen (mezelf soms inclusief). Gelukkig is dit een discussieforum wat weinig moderatie nodig heeft!

Dank u!
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lusten en lasten van Sprayhood 07 aug 2013 21:34 #422815

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Sommige schepen zijn optisch meer geschikt voor een buiskap dan andere.

De grotere Victoire's, vrijwel alle Hallberg Rassy's zien er prima uit met een buiskap. Twijfelgevallen zijn wat mij betreft (sec qua uiterlijk) bijvoorbeeld de Winners.

Wat absoluut niet staat, en echt in de weg zit, zijn buiskappen op de meeste J. de Ridder ontwerpen. Bij de FF's vind ik het zelfs als een vlag op een modderschuit staan.

Ik lees een paar keer dat de schuifluiken ed lekker open kunnen blijven, om de instap te vergemakkelijken wordt tegenwoordig vaak het brugdek daar voor onderbroken. Gevaarlijke ontwikkeling dus!





Onze jongste is wat gevoelig voor zeeziekte, achter de buiskap houdt hij het echter vlot 70 mijl uit! Tja maar soms is het uitzicht dan ook heel fraai.
Laatst bewerkt: 07 aug 2013 21:47 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl