Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reddingslijn voor ankerketting

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:04 #567606

Ik loop aftentoe tegen het probleem aan dat ik mijn anker met ketting en al moet dumpen, iets wat zelfs niet arctische zeilers/vertrekkers afentoe wel eens moeten doen, dus een redelijk algemeen probleem denk ik.
Dit is bij mij nu enkele keren voorgekomen omdat drijfijs boven het anker terecht komt en de boot weg wil duwen. De enige manier om daar aan te ontkomen is zorgen dat je anker uitbreekt zodat er niets kaopt gaat. Echter heeft het anker (om goede redenen) zoveel houdkracht dat het uitbreken niet mogelijk is. De enige manier om het er dan zonder schade af te brengen is de ketting helemaal uit laten loepn, en dan overboord te laten glippen. Ik knoop er dan een stootwil aan zodat het anker en de ketting dan op een later tijdstip weer terug gevonden kunnen worden.

Daar zitten een paar nadelen aan:
- Een stootwil heeft erg veel drijfvermogen, en is daardoor moeilijk onder het ijs te krijgen waardoor de lijn potentieel breekt/doorschavielt.
- Het kost tijd en is niet makkelijk te doen omdat de lijn van de stootwil buitenom de railing moet.

Nu heb ik aan menig andere oplossing zitten denken om het probleem op te lossen, te beginnen met kleinere boeitjes, maar die hebben het probleem dat ze niet voldoende drijfvermogen hebben om de ketting omhoog te houden, en dus een lange lijn nodig hebben om bovenwater te blijven.

De oplossing die mij het meest realistisch lijkt is een lange dunne lijn, bijvoorbeeld dyneema vliegerdraad, met een kurkenbal zoals een sleutelhanger, of meerdere in een rij. Zodanig vormgegeven dat deze gewoon door de kettingpijp kunnen. De lijn is dan permanent bevestigd aan de laatste schakel, en als je de boel moet dumpen, dan loopt de lijn mee uit.

Later kan dan via de vliegerlijn de boel weer binnen getrokken worden, ik denk aan een meter of 30 aan maximale waterdiepte, dus de lijn moet minimaal 115 kg aan ankerketting van de bodem kunnen tillen.

Nu het probleem dat ik voorzie met dit systeem:
De dunne lijn moet op de bodem van de kettingbak liggen, maar mag kosten wat het kost niet in de knoop raken, want de drijver moet boven water kunnen blijven. Ik denk dus aan een systeem waarbij dit opgerold zit om een stukje as, maar dan geven die kurken weer een probleem tijdens het afrollen.
Hebben jullie een slim idee om te voorkomen dat het in de knoop raakt?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 16:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:08 #567608

vislijn op een grote vismolen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:16 #567611

Is vislijn sterk genoeg?
En hoe werkt dat met afwikkelen als er een paar kurkenballen van een centimeter of drie in doorsnee aan het einde van de lijn zitten?

Ik heb geen kennis van vismolens of vissen in het algemeen, vandaar de vragen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:17 #567612

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Kun je geen dunne lijn voor aan het anker knopen en het daarmee proberen te lichten om het toch mee te nemen?
Anders is zo'n constructie met plat band en een ankerolina misschien handig?

Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:19 #567613

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Hoi Erik,
Heb je het eind van de ankerketting nu vast op een slampamper? (lijkt me zowiezo slim)
Dan zou ik denken ankerketting vieren tot de slampamper, en dan gewoon aandek een lijn ok de ketting knopen. Hoeft niet perse de allerlaatste schalm te zijn. Lijn (met boeitje, of misschien gewoon een drijvende lijn?)overboord, slampamper los tikken, en plons.

Heb het ooit een bij de hand gehad op een coaster, en daar werkte het goed. (Wel iets zwaarder allemaal).
Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:21 #567615

De dunnelijn aan het anker maken is ook wel een optie, maar vind ik wat vervelend, omdat die dan altijd mee overboord gaat. Die moet je dus ook altijd weer opbergen, en je moet ook altijd weer oppassen dat deze niet in de schroef komt tijdens anker op gaan etc. Ik heb de reddingslijn dus bijvoorkeur aan het bittere eind, dan komt de reddinslijn er alleen uit als je moet dumpen, en zit dus ook nooit in de weg.

Band kan natuurlijk ook, maar veranderd het probleem van het afwikkelen niet, je hebt nog steeds de drijvertjes aan het einde die het lastig maken. Tenzij het van zichzelf drijvende band is natuurlijk...

Misschien moet ik het gewoon met drijvende lijn doen, dan heb ik geen drijvers nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 16:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:24 #567616

Lijn die uit zichzelf drijft? Polypropyleen, PPM.
Vrees alleen dat die bij wat stroming niet aan de oppervlakte blijft. Voordeel is wel dat er geen drijvers aan hoeven die achter het ijs kunnen blijven hangen.

- Lijn om de kurken wikkelen?

- Ik neem aan dat het einde van de ketting nu vastzit met een slampamper? Misschien kun je een lijn klaarleggen die je indien nodig buitenboord aan de ketting klikt waardoor het hele spul bovendeks overboord kan? De veiligheidslijn hoeft immers niet aan het uiteinde van de ketting te zitten.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:29 #567617

Het einde van de ankerketting zit aan een stuk lijn vast met dezelfde breeksterkte als de ankerketting. Die lijn is ongeveer een meter langer als de kluispijp en komt dus bovendeks uit. In geval van nood kan daar heel snel en zonder fratsen het mes doorheen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:31 #567618

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Nooit geprobeerd maar lost een anker dan niet als je de lijn aan de voorzijde van het anker bevestigd? Overigens is een ankerolina wel zo met elastiek in het midden op te hangen dat die uit zichzelf afloopt en indraait met het vieren van de ketting. Kost wel ruimte en drijvende lijn met fietsvlaggetjes is wel zo simpel :)
Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:32 #567619

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Het lijkt mij dat je beter een wat dikkere drijvende lijn kunt nemen. Die raakt veel minder gemakkelijk in de knoop als een vliegerlijn. Aan het einde van de lijn zou je zo'n patroon kunnen hangen die ze ook wel eens aan sleutelbossen hangen. Als de patroon het water raakt blaast die een ballon in een opzichtige kleur op. Bijvoorbeeld deze: waterbuoy
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:38 #567621

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vouwen / opschieten net als een reserveparachute: in achtjes om twee stokjes. Dan in een hoesje met klittenband a-la de werplijnen. Uiteind uit laten steken en daar de drijvers aan.

Met een vliegerlijndraaiding aan een as zou ook kunnen. Zelfde principe vwb de drijver dan: uiteinde van het lijntje niet op de spoel vastzetten, maar onder de rest van het touw door naar buiten waar de drijver eraan zit. Drijver moet in dat geval wel meedraaien, dus met klittenband oid aan de spoel bevestigd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 16:45 #567624

Erikdejong schreef :
Is vislijn sterk genoeg?
En hoe werkt dat met afwikkelen als er een paar kurkenballen van een centimeter of drie in doorsnee aan het einde van de lijn zitten?

Ik heb geen kennis van vismolens of vissen in het algemeen, vandaar de vragen.

een hele dikke vislijn met een big-game molen
de vislijn aan de ketting knopen
de molen naar behoefte uitlaten lopen
een drijvertje aan de vislijn knopen
de vislijn af knippen
(maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes)

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 17:28 #567633

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Werkt een 'gewone' neuringlijn (boeireep) niet? Of zoiets:

www.anchorwitch.com/in.php?Section=Home&Language=en
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 17:42 #567636

Het gaat om het redden van een anker dat volledig, inclusief volledige ketting op de bodem ligt, een neuringlijn heeft een vergelijkbaar probleem als een boeitje aan het bittereind, en ik heb een bloedhekel aan neuringlijnen. Het is een hoop extra werk en je moet erg oppassen met het ophalen van een anker. Geen zaken waar je je me bezig wilt houden als het anker op gaan eens snel moet gebeuren.

Die anchor Witch is een leuke vinding, maar werkt alleen als de ketting nog met 1 eind aan je boot vast zit.

Ik ga eens experimenteren met een drijvende lijn zonder drijvers.
Iets anders dat bij me op komt is gaten in de drijvers boren. Op die manier kan de dunne lijn die aan de ketting zit door de kurken bollen heen getrokken worden. Een stoppertje aan het einde die wat groter is als de gaatjes in de kurken ballen, en ze blijven aan het einde van de lijn hangen. Dan kan ik ze gewoon op een stokje of rolletje wikkelen en kan deze afdraaien als het nodig is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 17:43 #567637

@Frank, dat is nog meer werk als de methode die ik nu gebruik, dat zal geen verbetering van de situatie worden ben ik bang.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 17:45 #567638

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Met een neuringlijn kan je het anker over de kop trekken. Daar is ie voor bedoeld. Niet alleen om een boei aan vast te knopen waarna de naam ineens veranderd is naar boeireep. Henk17 zit aan de goede kant. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 17:50 #567640

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Eigenlijk zou je zoiets moeten hebben

http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Wannahaves/Sleutelhangers/Keysaver/Keysaver/product.aspx?link=1

Deze sleutlehanger schiet een dobbertje naar buiten als die onder water verdwijnt. Zit een c.a. 10m touwtje aan. Werkt perfect!

Met een beetje knutselwerk is zoiets te maken voor een its dikkere en langere lijn.

Leuke winterklus!
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 17:51 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 18:20 #567647

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ketting, lijn aan eind ketting, drijvende ballen om lijn bij eind ketting, lijn om spoel, einde lijn niet vastmaken aan spoel.

Ketting overboord, trekt drijvers mee, drijvers blijven aan wateroppervlak, terwijl de spoel afloopt en de lijn door de drijvers heen met de ketting mee naar beneden zakt. Inderdaad stopper op 't eind en klaar is kees!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 18:22 #567648

Het moet sterk zijn.
Het mag niet aan het anker zitten, een neuring lijn is dan onbereikbaar, er drijft ijs boven.

Blijft over het genoemde eind van de ketting.

In de kettingberging is de kans op knopen groot, dus liever niet door de kettingijp.

Wat denk je van een rol aan de preekstoel? Een snel aan te klikken sluiting aan het begin van de lijn om aan de ketting te haken.

Je laat het anker vieren tot de door te snijden lijn strak staat, bevestigt de recuperatielijn.
Snij de slampamper door, de reddingslijn loopt vanzelf af, op de rol mag je verwachten dat er geen knopen zijn. Neem niet te dunnen lijn.
Aan het eind van de (drijvende?)redding lijn een serie van die eivormige drijvertjes die veel door vissers worden gebruikt. Die zullen niet snel aan het ijs haken
Die kun je er zoveel op zetten als nodig is.
De maat is dan ook niet afhankelijk van de kettingpijp diameter.

De lijn moet wel een stuk langer zijn dan de waterdiepte, hij zal niet verticaal in stromend water staan.

Alles in opvallende kleuren om het makkelijk te herkennen.

Er zit dan wel een rol aan de preekstoel, is dat hinderlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 18:30 #567651

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Waarom niet gewoon een meter of wat van die gewone drijvende lijn eraan, polypropyleen?
Als dat netjes opgeschotenis gaat t niet in de knoop en er blijft niks achter hangen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 18:34 #567652

Is parachord hier geen handige optie? Is in heldere kleuren te krijgen, kost weinig duur, sterk genoeg, schavielt minder snel door dan vislijn, en kan ook gewoon op een klos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 19:36 #567668

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
In je ankerkluis een asje maken
daarop deze spoel
www.vliegerzone.nl/a-28091923/...-grote-opwind-spoel/

1 einde met drijvertjes los aan de zijkant leggen , lijn opwikkelen en andere eind aan je laatste schakel.

,Je kunt imho best nylon 1 of 2 mm kopen. die scoor je op grote klossen bij een visserscoöperatie voor een relatief klein bedrag want die mannen gebruiken dat om hun netten te boeten.

Zou idd een aantal van die opblaasdingen aan t eind maken die kunnen door de pijp heen en blazen zch op als ze met water in contact komen.


Opwinden is niet t leukste werk maar als t maar heel af en toe moet...
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 19:37 #567669

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Een (drijvende) lijn op een spoel. De spoel zo uitvoeren dat deze drijfvermogen heeft zoals een stootwil. In het water rolt de spoel vanzelf af.
Of een langewerpige wil met 35 m1 lijn er omheen gewonden, zodat deze in het water afrolt tot de ketting op de bodem ligt. Op 5 mtr van de wil een extra (kleine) dobber die niet achter het ijs blijft hangen.
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 19:48 #567676

Erikdejong schreef :
en ik heb een bloedhekel aan neuringlijnen. Het is een hoop extra werk en je moet erg oppassen met het ophalen van een anker. Geen zaken waar je je me bezig wilt houden als het anker op gaan eens snel moet gebeuren.

Erik Ik Ook
Maar.. ik heb nu mijn neuring lijn 18 meter lang gemaakt één eind aan het anker natuurlijk andere eind door een blokje of gladde sluiting wat aan het neuring boeitje vast is gemaakt.
dan een gewichtje er aan (ik heb 6 schalmen 10 mm ketting (ketting is gebruiksvriendelijker))
nu heb ik vanaf 6 meter tot 16 meter waterdiepte altijd mijn boeitje recht boven het anker liggen..
Sindsdien geen last meer met schroef of roer of whatever.
lengte lijn kan je natuurlijk aanpassen aan je vaargebied..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reddingslijn voor ankerketting 04 nov 2014 21:39 #567719

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Erikdejong schreef :
<knip>
Daar zitten een paar nadelen aan:
- Een stootwil heeft erg veel drijfvermogen, en is daardoor moeilijk onder het ijs te krijgen waardoor de lijn potentieel breekt/doorschavielt.

Erik, al veel suggesties naar aanleiding van de door jou voorgestelde oplossingsrichting met een hele dunne lijn. Eigenwijs als ik ben toch wellicht een andere insteek: die stootwil die niet onder het ijs wil heeft wel het voordeel dat deze groot is en dus goed te zien. Dat drijfvermogen zou je erg gemakkelijk kunnen oplossen door of een half lege stootwil te nemen of de stootwil te verzwaren. Wellicht een optie?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 21:39 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl