Ik loop aftentoe tegen het probleem aan dat ik mijn anker met ketting en al moet dumpen, iets wat zelfs niet arctische zeilers/vertrekkers afentoe wel eens moeten doen, dus een redelijk algemeen probleem denk ik.
Dit is bij mij nu enkele keren voorgekomen omdat drijfijs boven het anker terecht komt en de boot weg wil duwen. De enige manier om daar aan te ontkomen is zorgen dat je anker uitbreekt zodat er niets kaopt gaat. Echter heeft het anker (om goede redenen) zoveel houdkracht dat het uitbreken niet mogelijk is. De enige manier om het er dan zonder schade af te brengen is de ketting helemaal uit laten loepn, en dan overboord te laten glippen. Ik knoop er dan een stootwil aan zodat het anker en de ketting dan op een later tijdstip weer terug gevonden kunnen worden.
Daar zitten een paar nadelen aan:
- Een stootwil heeft erg veel drijfvermogen, en is daardoor moeilijk onder het ijs te krijgen waardoor de lijn potentieel breekt/doorschavielt.
- Het kost tijd en is niet makkelijk te doen omdat de lijn van de stootwil buitenom de railing moet.
Nu heb ik aan menig andere oplossing zitten denken om het probleem op te lossen, te beginnen met kleinere boeitjes, maar die hebben het probleem dat ze niet voldoende drijfvermogen hebben om de ketting omhoog te houden, en dus een lange lijn nodig hebben om bovenwater te blijven.
De oplossing die mij het meest realistisch lijkt is een lange dunne lijn, bijvoorbeeld dyneema vliegerdraad, met een kurkenbal zoals een sleutelhanger, of meerdere in een rij. Zodanig vormgegeven dat deze gewoon door de kettingpijp kunnen. De lijn is dan permanent bevestigd aan de laatste schakel, en als je de boel moet dumpen, dan loopt de lijn mee uit.
Later kan dan via de vliegerlijn de boel weer binnen getrokken worden, ik denk aan een meter of 30 aan maximale waterdiepte, dus de lijn moet minimaal 115 kg aan ankerketting van de bodem kunnen tillen.
Nu het probleem dat ik voorzie met dit systeem:
De dunne lijn moet op de bodem van de kettingbak liggen, maar mag kosten wat het kost niet in de knoop raken, want de drijver moet boven water kunnen blijven. Ik denk dus aan een systeem waarbij dit opgerold zit om een stukje as, maar dan geven die kurken weer een probleem tijdens het afrollen.
Hebben jullie een slim idee om te voorkomen dat het in de knoop raakt?