Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: marifoon met ingebouwde ais.

marifoon met ingebouwde ais. 17 nov 2014 21:36 #572227

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Tsja, dan zou ik toch even de stroom meten en m'n accu testen zoals Chris al voorstelde.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 17 nov 2014 21:40 #572230

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Nou accu is goed sinds ik de marifoon er niet meer op aangesloten heb, is er ook geen probleem meer mee.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 17 nov 2014 21:43 #572232

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Storing zoeken doe je door zaken uit te sluiten.
Accu kan goed lijken, maar is misschien wel op z'n retour na volledig leeg te zijn getrokken.
Accu testen is 100% uitsluitsel evenals de voedingsstroom meten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 06 dec 2014 13:46 #577758

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Hoe zit dit standby stroomverbruik bij andere gecombineerde AIS-VHF apparaten zoals bijvoorbeeld de Icom M 506 Euro AIS? Deze heeft NMEA2000, en zou het baudrate mismatch probleem niet meer moeten hebben, maar ik zie het standby stroomverbruik niet in de datasheet. Lijkt me wel een belangrijk puntje voor tijdens een meerdaagse zeereis. Heeft iemand hier ervaring mee?

Siebe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 02:14 #577851

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Faran schreef :
Ik heb afgelopen zomer de SH 2000 geknoopt aan een Vesper Vision en dat werkt uitstekend.
De Vesper filtert de belangrijke CPA's eruit en stuurt ze door naar Remote Control op mijn stuurstand. Ik kan dan de scheepsnaam zien en het schip direct oproepen met 1 druk op de knop. Is wel wat duurder, maar wel perfect. Al een paar keer goed gebruik van kunnen maken bij dichte mist en in het donker varen.

Dat filteren doet de GX-2000 serie zelf ook al;

Blz. 105
Hfd. 13.7 paragraaf 2
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 03:45 #577853

Sjefke schreef :
Hoe zit dit standby stroomverbruik bij andere gecombineerde AIS-VHF apparaten zoals bijvoorbeeld de Icom M 506 Euro AIS? Deze heeft NMEA2000, en zou het baudrate mismatch probleem niet meer moeten hebben, maar ik zie het standby stroomverbruik niet in de datasheet. Lijkt me wel een belangrijk puntje voor tijdens een meerdaagse zeereis. Heeft iemand hier ervaring mee?

Siebe

De Lowrance Link 8 (ook NMEA2000 met geïntegreerde AIS) gebruikt standby <250 mA volgens de spec. Van die Icom kan ik alleen het verbruik bij ontvangen met max audio-output vinden: <1.5A. Lowrance geeft hetzelfde op voor die situatie...

Tsja, dat helpt je nog steeds niet aan je antwoord. Mooi apparaat die Icom, zat er al aan te komen toen ik aan het shoppen was, maar nog overal "levertijd onbekend". Voordeel van de Icom is dat je via de NMEA2000 een AIS target kunt doorgeven, bv vanuit je kaartplotter. De Lowrance heeft dat (nog) niet - ik hoop dat er nog een s/w update gaat komen daarvoor...
Als stroomverbruik (mss kan de importeur het nagaan via hun techniche dienst?) OK voor je is zou ik de Icom kiezen.
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 03:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 11:44 #577908

Ter info en ter verspreiding van nutteloze kennis en voor wie het verder wil weten:
Het standbyvermogen van een Standard Horizon GX-1100 is 280 mA.
(NEDERLANDS GENOOTSCHAP TER BEVORDERING EN VERBREIDING VAN NUTTELOZE KENNIS heb ik altijd al fantastisch gevonden)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 11:58 #577916

waarom is dat nutteloze info???

280 mA is toch 7 Ah bij een 24 uurs tripje. En 550 mA standby het dubbele!
neem een 90Ah accu, dan scheelt dat dus grofweg 10 % op je accu duur
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 12:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 12:19 #577928

roozeboos schreef :
waarom is dat nutteloze info???

280 mA is toch 7 Ah bij een 24 uurs tripje. En 550 mA standby het dubbele!
neem een 90Ah accu, dan scheelt dat dus grofweg 10 % op je accu duur

Ach, 't was niet de vraag van de TS.

Maar ik vind 280mA ook nog best wel veel, natuurlijk brandt er nog wat achtergrondverlichting, en draaien er twee ontvangers, maar dat zou toch veel minder moeten kunnen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 12:26 #577930

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Volgens de manual verbruikt mijn SH GX1700E in standby 0,45A......
Dus nog een tikkie meer dus. Is ook volgens de manual.
Wat het in de praktijk is weet ik niet.

Maar goed OT dan maar......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 12:28 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 15:24 #577987

archibald schreef :
Heeft iemand hier ervaring mee. Het scherm lijkt mij zo klein, maar de combinatie lijkt mij efficiënt.

Dat was de vraag van TS. Het woord "efficiënt" komt er in voor en TS is benieuwd naar ervaringen. Buiten gebruikersgemak hoort het electriciteitsverbruik daar ook bij lijkt me.

It Paradyske schreef :
roozeboos schreef :
waarom is dat nutteloze info???

280 mA is toch 7 Ah bij een 24 uurs tripje. En 550 mA standby het dubbele!
neem een 90Ah accu, dan scheelt dat dus grofweg 10 % op je accu duur

..Maar ik vind 280mA ook nog best wel veel, natuurlijk brandt er nog wat achtergrondverlichting, en draaien er twee ontvangers, maar dat zou toch veel minder moeten kunnen.

Dit is ongeveer 3.5W. Voor hoeveel minder Watts zou het moeten kunnen denk je? Ik heb geen idee eigenlijk - verlichting zal wel LED zijn...
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 15:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 17:16 #578027

Nachtvlinder schreef :
archibald schreef :
Heeft iemand hier ervaring mee. Het scherm lijkt mij zo klein, maar de combinatie lijkt mij efficiënt.

Dat was de vraag van TS. Het woord "efficiënt" komt er in voor en TS is benieuwd naar ervaringen. Buiten gebruikersgemak hoort het electriciteitsverbruik daar ook bij lijkt me.

It Paradyske schreef :
roozeboos schreef :
waarom is dat nutteloze info???

280 mA is toch 7 Ah bij een 24 uurs tripje. En 550 mA standby het dubbele!
neem een 90Ah accu, dan scheelt dat dus grofweg 10 % op je accu duur

..Maar ik vind 280mA ook nog best wel veel, natuurlijk brandt er nog wat achtergrondverlichting, en draaien er twee ontvangers, maar dat zou toch veel minder moeten kunnen.

Dit is ongeveer 3.5W. Voor hoeveel minder Watts zou het moeten kunnen denk je? Ik heb geen idee eigenlijk - verlichting zal wel LED zijn...


Max 100mA zou moeten kunnen. Processor en twee vhf ontvangers.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 17:27 #578030

Dankje, dat geeft een idee in iedergeval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 07 dec 2014 17:36 #578034

Het is maar net waar de ontwerper naar ontwerpt. Wanneer hij het standbye gebruik verlagen belangrijk vindt, dan kan hij er zo 200 mA afhalen.
Doet ie dat niet, sja dan hebben wij met z'n allen pech. Of je moet een type nemen waar de techneut het wel meenam in de specs.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 08 dec 2014 13:05 #578219

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
roozeboos schreef :
ik heb het uit de manual van de gx2200. standby 0.55A.
standby is belangrijk omdat deze stroom altijd loopt.
maar als je het zou willen meten, graag, ben wel benieuwd.
Inmiddels gedaan (GX2100) , accu monitor zegt 0,4A met achtergrond verlichting zwak aan.
Toch iets meer dan ik dacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 24 dec 2014 10:59 #581939

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Omdat ik een marifoon wil aanschaffen en ik voor een UK oversteek wel iets van AIS wil hebben lijkt het best wel een aardige oplossing??

Situatie op mijn boot is: Geen GPS, Geen Marifoon, Geen AIS, Geen wifi MUX.

Ik heb helaas nog niet zoveel kunnen lezen over de bruikbaarheid van een marifoon met AIS ontvanger, het lijkt er ook op dat er mogelijkheden zijn om het signaal op termijn met een MUX naar WIFI te routen en zo ook op een tablet zichtbaar te maken.

Wat stroom verbruik moet er natuurlijk het GPS verbruik worden meegenomen voor een eerlijk gebruik.

Zijn er nog mensen die huin ervaringen kunnen delen, of evt. andere opties weten om marifoon + GPS + AIS info leveren voor rond de 400 euro?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 24 dec 2014 11:47 #581946

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Ik heb de standard horizon 2100. Bevalt prima, ook voor ais ontvangst. Op dit moment wordt de 2200 verkocht, met ingebouwde gps. Je moet even door de menu's en instellingen heen, goed leren begrijpen wat jouw instellingen voor je kunnen betekenen en je bent al een stuk veiliger op weg.

Ik heb in het verlengde van de ais op de marifoon ook een peilkompas gekocht. In de informatie op je scherm staat ook de bearing tot het target. Met die bearing en je peilkompas kan je het schip dan iets makkelijker vinden in het "echie".

Zelf heb ik ook de kuipbediening erbij, ideaal en een echte aanrader! Ben je wel iets duurder uit, maar dan is het wel helemaal af imo

Zoek ook nog even naar het topic over antenne aansluiten, kabels en stekkers. Daar kan je veel aan verprutsen en dat begint niet zelden al in de winkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 27 dec 2014 21:08 #582658

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
koko schreef :
Ik heb de standard horizon 2100. Bevalt prima, ook voor ais ontvangst. Op dit moment wordt de 2200 verkocht, met ingebouwde gps. Je moet even door de menu's en instellingen heen, goed leren begrijpen wat jouw instellingen voor je kunnen betekenen en je bent al een stuk veiliger op weg.

Ik heb in het verlengde van de ais op de marifoon ook een peilkompas gekocht. In de informatie op je scherm staat ook de bearing tot het target. Met die bearing en je peilkompas kan je het schip dan iets makkelijker vinden in het "echie".

Zelf heb ik ook de kuipbediening erbij, ideaal en een echte aanrader! Ben je wel iets duurder uit, maar dan is het wel helemaal af imo

Zoek ook nog even naar het topic over antenne aansluiten, kabels en stekkers. Daar kan je veel aan verprutsen en dat begint niet zelden al in de winkel.

Het klopt toch dat de NMEA uitgaande data (zoals GPS + AIS) via een mux dmv wifi prima naar een tablet zijn te zetten?

Tja kabels.. met de mast van 9 meter zal de H-155 wel voldoende zijn. de antenne ben ik nog niet uit, om te ontvangen lees ik dat het wederom gerommel in de marge is mbt AIS prestaties, zal dus een midrange kiezen. De complete sets met de RC58 kabel zal ik maar links laten liggen.

Als ik het goed begrijp moet de AC-Marine CELmar 0-1 wel prima werken, of kan het gerust goedkoper zoals deze: Kniest Scout VHF spriet
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 27 dec 2014 21:20 #582659

Voor ontvangst boeit het allemaal een stuk minder is mijn ervaring: toen ik laatst met mast plat op de IJssel voer heb ik een "slappe jan" noodantenne gebouwd (dipool in een stukje PVC buis), afgestemd op kanaal 16. Ding opgehangen aan een schuin omhoog geplaatste spiboom, hoogte was misschien 4 meter boven het water. Ik ontving tot een mijl of 5, erg handig om scheepvaart een paar bochten vooruit te kunnen zien.

Best leuk om je ontvangstinstallatie 100% optimaal te ontwerpen, maar het hoéft niet: voor een geintegreerde AIS ontvanger in een VHF zou ik alleen naar VHF optimaliseren, die AIS ontvangst gaat wel goed. Met mijn Lowrance Link-8 combi ontvang ik in Enkhuizen targets van het Noordzeekanaal tot Den Helder met een standaard VHF antenne in mast-top.
Laatst bewerkt: 27 dec 2014 21:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 28 dec 2014 02:53 #582687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
fer2nand schreef :
Als ik het goed begrijp moet de AC-Marine CELmar 0-1 wel prima werken, of kan het gerust goedkoper zoals deze: Kniest Scout VHF spriet

Het hangt af wat je er mee wilt doen.

Die scout is een dun glasfiber hulsje, 1 tikje en het scheurt, water naar binnen etc. als je voorzichtig bent kan dat best goed gaan.
De Celmar-0 is een metalen bus met een massief kunstof neuskegel.

Met de Celmar-o vertellen we de schippers dat ze gewoon onder de brug door mogen met de antenne tegen de brug. Blijft gewoon werken. (ze doen het n.l. ook echt!)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 dec 2014 02:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 28 dec 2014 08:37 #582699

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
WADnWIND schreef :
fer2nand schreef :
Als ik het goed begrijp moet de AC-Marine CELmar 0-1 wel prima werken, of kan het gerust goedkoper zoals deze: Kniest Scout VHF spriet

Het hangt af wat je er mee wilt doen.

Die scout is een dun glasfiber hulsje, 1 tikje en het scheurt, water naar binnen etc. als je voorzichtig bent kan dat best goed gaan.
De Celmar-0 is een metalen bus met een massief kunstof neuskegel.

Met de Celmar-o vertellen we de schippers dat ze gewoon onder de brug door mogen met de antenne tegen de brug. Blijft gewoon werken. (ze doen het n.l. ook echt!)

Kijk dat is goed om te weten, ik denk dat mijn sprietje ook wel eens als hoogte meter zal dienen, moet nogal eens strijken op de Maas bij Nijmegen :-)

Wat ik ermee wil gaan doen: AIS ontvangen, marifoon gebruik bij sluizen etc, en een oversteek naar engeland in de trend van Small Shipsrace.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 28 dec 2014 09:31 #582709

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
@fer2nand
Ik heb geinstalleerd met aircell 7, maar de H155 moet zeker zo goed danwel beter zijn. Goeie keus dus. Pak, zoals al eerder gezegd, wel de goeie stekkers erbij.
Verder heb ik de cellmar 01 antenne. Ontvangst als nooit te voren, AIS targets op alle ranges die SH je biedt.
De wifimux kan het nmea signaal van AIS aan, maar heb het zelf nog niet geprobeerd. Volgens mij werkt dat gewoon.

Verder heb ik met behulp van een splitter een AIS transponder over dezelfde antenne. Hiermee targets gezien op 40+mijl, maar ik kijk niet vaak naar dat ding moet ik je zeggen. Kan net zo goed een gelukkie zijn geweest als dagelijkse kost, dat weet ik niet. (Moet de plotter nog installeren, vandaar).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 28 dec 2014 10:05 #582715

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
koko schreef :
@fer2nand
Ik heb geinstalleerd met aircell 7, maar de H155 moet zeker zo goed danwel beter zijn. Goeie keus dus. Pak, zoals al eerder gezegd, wel de goeie stekkers erbij.
Aircell 7 is volgens mij wel iets beter dan H-155, maar bij een mast van 9 meter ga je dat verschil niet zien. Het voordeel van H-155 is dat het dunner is en dat de connectoren voor 5mm kabel beter verkrijgbaar zijn dan voor 7mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 28 dec 2014 10:19 #582717

Xiphias schreef :
Het voordeel van H-155 is dat het dunner is en dat de connectoren voor 5mm kabel beter verkrijgbaar zijn dan voor 7mm.

Dat valt wel mee hoor. Zeker op internet zijn genoeg webshops te vinden die zoiets hebben bijv.
www.antennekabel.nl/antenne-kabel-1.htm
www.coaxshop.nl/aircell-7.html
Als een webshop aircell 7 verkoopt hebben ze gegarandeerd ook de bijpassende connectoren.
Maar de gewone watersportwinkel heeft ze inderdaad meestal niet wat meestal ook voor Aircell 7 kabel geldt.

Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2014 10:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

marifoon met ingebouwde ais. 28 dec 2014 12:33 #582751

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Xiphias schreef :
koko schreef :
@fer2nand
Ik heb geinstalleerd met aircell 7, maar de H155 moet zeker zo goed danwel beter zijn. Goeie keus dus. Pak, zoals al eerder gezegd, wel de goeie stekkers erbij.
Aircell 7 is volgens mij wel iets beter dan H-155, maar bij een mast van 9 meter ga je dat verschil niet zien. Het voordeel van H-155 is dat het dunner is en dat de connectoren voor 5mm kabel beter verkrijgbaar zijn dan voor 7mm.

Wat ik er van weet (niet heel veel) is er verschil in dielectricum, zeg maar de isolatie tussen kern en afscherming. Bij Aircel is die een stuk zachter, waardoor de kern zich richting afscherming kan drukken in bochten en daarmee wordt de 52ohm negatief beinvloed. Qua lengte is er niet heel verschil nee, maar bij de aanleg dus wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl