Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Enquete: Wat te kopen...

Onderwerp: windvaan of epirb?

windvaan of epirb? 21 nov 2014 12:31 #573245

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
lodewijk stegman schreef :
<knip. ... ik begrijp er dan ook niks van dat zeevaarders als Eric en Roozeboos nu nog steeds piepen over het stroomverbruik van een stuurautomaat. <knip>

Tut tut tut! Het is (wederom) toch wat genuanceerder en het zou je sieren als je daar vanuit zou gaan inplaats van meteen te bashen!

Ten tweede: ik vaar heel veel op de stuurautomaat, zoals meezeilers zullen beamen!
Ten derde: de windvaan werkt beter dan de stuurautomaat als het windkracht 7 en hoger is
Ten vierde: Windvaan is de perfect backup van de stuurautomaat (of andersom). Een dergelijk cruciaal systeem aan boord voor lange reizen moet een backup hebben.
Ten vijfde: Ik heb zonnepanelen. Maar de hoeveelheid zonnepanelen nodig om alle apparatuur incl stuurautomaat te laten draaien is gewoon te groot voor aan boord. (let wel, zonnepanelen werken alleen als het licht is, en het rendement is optimaal bij de optimale omstandigheden, dus bijna nooit!) Ik heb zonnepanelen, maar dus niet voldoende om die stuurautomaat ook te laten draaien en netto geen stroom af te nemen over 24 uur.
Windmolen maakt mij teveel lawaai, dus die valt af.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 12:32 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 13:21 #573261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
ErikSnel schreef :
lodewijk stegman schreef :
<knip. ... ik begrijp er dan ook niks van dat zeevaarders als Eric en Roozeboos nu nog steeds piepen over het stroomverbruik van een stuurautomaat. <knip>

Tut tut tut! Het is (wederom) toch wat genuanceerder en het zou je sieren als je daar vanuit zou gaan inplaats van meteen te bashen!

Als ik zeg dat ik jullie niet begrijp is dat niet meteen bashen, natuurlijk. Dus zelf past enige nuance je ook wel..

Ten tweede: ik vaar heel veel op de stuurautomaat, zoals meezeilers zullen beamen!

Ik vaar eigenlijk altijd op de stuurautomaat. Bij dagtochten kom ik op die manier bij lange na niet door mijn voorraad Ah's heen. Ik heb dan wel 140 Wp aan zonnepaneel. Ik durf te beweren dat ik de nacht op een stuurautomaat prima doorkom zonder lading (200 Ah accucapaciteit). En ook durf ik te beweren dat het paneel overdag, zelfs bij niet continue zonnig weer, de verbruikte Ah's weer grotendeels aanvult. Zelfs als de stuurautomaat aanstaat. Je moet natuurlijk wel zorgen dat die automaat zo weinig mogelijk te doen heeft.

Ten derde: de windvaan werkt beter dan de stuurautomaat als het windkracht 7 en hoger is
Ten vierde: Windvaan is de perfect backup van de stuurautomaat (of andersom). Een dergelijk cruciaal systeem aan boord voor lange reizen moet een backup hebben.

Dat zijn twee argumenten die weinig met het geponeerde probleem te maken hebben. Dat was dat constant op de stuurautomaat varen niet mogelijk was vanwege het stroomverbruik.
Ik beweer trouwens niet dat een Windvaanbesturing geen goede backup zou zijn voor een stuurautomaat, hoor. Als ik zelf vaak oversteken van meerdere dagen zou gaan maken zou ik het zeker overwegen. De stroom kan, om welke reden dan ook, uitvallen, tenslotte.

Ten vijfde: Ik heb zonnepanelen. Maar de hoeveelheid zonnepanelen nodig om alle apparatuur incl stuurautomaat te laten draaien is gewoon te groot voor aan boord. (let wel, zonnepanelen werken alleen als het licht is, en het rendement is optimaal bij de optimale omstandigheden, dus bijna nooit!) Ik heb zonnepanelen, maar dus niet voldoende om die stuurautomaat ook te laten draaien en netto geen stroom af te nemen over 24 uur.

Mag ik vragen hoeveel Wp je aan boord hebt?
Of "te groot voor aan boord" een geldig argument is, hangt erg af van de perceptie van degene die het zegt. Als je flink wat Wp wilt installeren, met weinig beschaduwing, dan ontkom je niet aan een een beugel of portaal achterop waarop je een capaciteit zoals ik noemde kunt installeren. Gecombineerd met voldoende accucapaciteit om een buffer te hebben voor de avond en nacht.

En optimaal, ach.., zelfs bij een bedekte lucht in de zomer laadt een zonnepaneel en gelukkig is het klimaat in NW-europa zo wisselvallig dat de zon in de zomer zelden dagenlang achter de bewolking blijft.

Op mijn vorige bootje voer ik bijna altijd singlehanded en stond de stuurautomaat ook de hele dag aan. Het was een 22-voeter met een 40 Wp zonnepaneel en een marifoon, een radio, een GPS en een paar lampjes. Zelfs met dat opzetje was ik walstroomonafhankelijk. Als ik 's ochtends voor het varen op een zonnige dag naar de laadregelaar keek, dan stond die rond een uur of 10 al te knipperen, ten teken dat de accu vol was en de regelaar de stroom had teruggebracht tot druppellading.
Als je grootverbruikers als koelkastjes e.d. buiten beschouwing laat, dan is er helemaal niet zoveel nodig om walstroomonafhankelijk te zijn.

--
stegman
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 13:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 14:02 #573280

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Espiritu schreef :

Bedoeld voor boten 30 ft / 45 ft B) nou ja voor 30ft wel ja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 14:20 #573288

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
lodewijk stegman schreef :
Ik heb dan wel 140 Wp aan zonnepaneel.

Als je een 140 Wp zonnepaneel hebt, dan kom op Internet tegen dat de gemiddelde opbrengst ongeveer 46 Ah per dag bedraagt. Mijn stuurautomaat trekt bij rustig weer 2-3A, bij wild weer 3-4A. Daarnaast heb ik nog ~2A aanstaan door plotter/metertjes/marifoon/AIS transponder. Ofwel totaal gemiddeld tussen de 5 en 6 A continu. Als ik de koelkast aanzet komt daar gemiddeld nog 1-2A bij. Dus gemiddeld rond de 8A, ofwel 192 Ah.
Met jouw zonnepaneel is dat dus zwaar onvoldoende. Met mijn set (~200Wp) kom ik misschien op 60Ah, ofwel nog steeds zwaar onvoldoende.

Heb ik daar last van? Nee, normaal eigenlijk bijna nooit. Mijn accucapaciteit is zodanig dat ik rustig 2 etmalen door kan varen zonder bij te laden. Maar bij langere tochten moet ik wel bij gaan laden. En daar heb ik dus een hekel aan.

Door nu de stuurautomaat uit te zetten (en dus de windvaan aan) en daarnaast (ver op zee) ook een aantal andere apparaten (plotter, electronisch kompas, windmeter), kan ik het stroomverbruik ongeveer halveren. En dan is die 200Wp misschien net genoeg om niet meer te hoeven laden. De keuze voor een windvaan betreft dus geen piepen over het stroomverbruik maar een weloverwogen keuze!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 14:22 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 14:24 #573290

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Ten derde: de windvaan werkt beter dan de stuurautomaat als het windkracht 7 en hoger is

Dat is dan ook de reden dat alle VOR-schepen, Vendée Globe schepen en vele andere enkel op windvaan varen, natuurlijk! :blink:

Als ik hier lees, dan vallen er twee zaken op:
- ik ben enkele maanden niet op het forum geweest omdat er altijd gekissebis was. Daar is niets aan veranderd.

- aan de reacties van Roozeboos te oordelen heeft hij al lang beslist wat het zou moeten worden, nl. een windvaan. En ik denk dat dit voor hem een goede keuze is waar hij veel plezier aan kan beleven.

Wij hadden zelf een stuurautomaat en vonden het een fantastisch en zeer betrouwbaar ding dat weinig lawaai maakte, niet kwetsbaar was als je achterwaarts moest aanleggen en weinig plaats innam.
Voor tochtjes op Oosterschelde etc zetten wij nooit de automaat aan; daarvoor werd er teveel overstag gegaan, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 14:27 #573292

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8057
Erik, wat is dat voor stuurautomaat? Mijn ST4000+ (die jij volgens mij ook gehad hebt) op een soortgelijke boot doet een stuk minder. Of komt dat door wel balansroer en jij niet?
Iig was voor mijn autoomaatje voor 80-uurige oversteek 240Ah genoeg.
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 14:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 14:34 #573297

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
@ Philip:
Nee, ik heb een SPX10 en een lineaire drive onderdeks. Een flink deel van dat amperage komt doordat de lineaire drive een actieve aangrijp heeft, dus als de automaat stuurt, dan trekt de lineaire drive ook in rust toestand ~1Astroom. Er zijn wel drives die veel minder trekken, maar die zijn weer heel duur.

@Ilex:Ilex schreef :
Ten derde: de windvaan werkt beter dan de stuurautomaat als het windkracht 7 en hoger is

Dat is dan ook de reden dat alle VOR-schepen, Vendée Globe schepen en vele andere enkel op windvaan varen, natuurlijk! :blink:
Als je die boten erbij haalt, dan moet je ook even erbij halen wat die stuurautomaten kosten. Da's zeker 3x zoveel als die van mij. En overigens ook qua stroomverbruik, want ze sturen daar ontzettend actief. Je ziet dat soort boten dan ook allemaal generatoren, brandstofcellen en van die waterpropellor generatoren voeren om de stroom op te wekken.
In totaal heb je het dus over een prijsplaatje waarbij ik snel op zoek zou moeten naar een sponsor, anders zeil ik helemaal niet meer :laugh:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 15:04 #573308

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ilex schreef :
Ten derde: de windvaan werkt beter dan de stuurautomaat als het windkracht 7 en hoger is

Dat is dan ook de reden dat alle VOR-schepen, Vendée Globe schepen en vele andere enkel op windvaan varen, natuurlijk! :blink:

Die dingen planeren als een jekko en daardoor krijg je gigantische verschillen in schijnbare windhoeken van een golf af en tegen een golf op. Dat kan een windvaan niet handelen, dus ben je aangewezen op een elektronisch apparaat.

Ligt iets genuanceerder, maar hier komt het wel op neer.
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 15:05 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 15:22 #573315

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Ik ben gebonden aan max 65ah accu's omdat mijn dieseltje een laadspoel heeft i.p.v. een dynamo. Een enorm zonnepaneel kan ik niet kwijt, ik heb nu een 30wp. Elektriciteit is dus altijd op rantsoen. Dankzij led verlichting en de windvaan heb ik eigenlijk geen walstroom meer nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 15:24 #573316

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
@Erik: weet ik hoor, maar je sprak in algemene termen, niet?


Rinus schreef :
Ilex schreef :
Ten derde: de windvaan werkt beter dan de stuurautomaat als het windkracht 7 en hoger is

Dat is dan ook de reden dat alle VOR-schepen, Vendée Globe schepen en vele andere enkel op windvaan varen, natuurlijk! :blink:

Die dingen planeren als een jekko en daardoor krijg je gigantische verschillen in schijnbare windhoeken van een golf af en tegen een golf op. Dat kan een windvaan niet handelen, dus ben je aangewezen op een elektronisch apparaat.

Ligt iets genuanceerder, maar hier komt het wel op neer.

Genuanceerder ja, vandaar dat ik het even aanhaal: er wordt weinig genuanceerd gereageerd hier. Daarmee bedoel ik dat iedereen zijn gelijk wil halen, terwijl het vaak met buikgevoel te maken heeft.

Ik denk echt dat een windvaan beter is voor TS, alleen al omdat hij het duidelijk liever heeft dan een saaie Epirb. En gelijk heeft hij ;-)
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 15:25 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 15:56 #573324

dank je :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 16:02 #573326

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
ErikSnel schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik heb dan wel 140 Wp aan zonnepaneel.

Als je een 140 Wp zonnepaneel hebt, dan kom op Internet tegen dat de gemiddelde opbrengst ongeveer 46 Ah per dag bedraagt. Mijn stuurautomaat trekt bij rustig weer 2-3A, bij wild weer 3-4A. Daarnaast heb ik nog ~2A aanstaan door plotter/metertjes/marifoon/AIS transponder. Ofwel totaal gemiddeld tussen de 5 en 6 A continu. Als ik de koelkast aanzet komt daar gemiddeld nog 1-2A bij. Dus gemiddeld rond de 8A, ofwel 192 Ah.
Met jouw zonnepaneel is dat dus zwaar onvoldoende. Met mijn set (~200Wp) kom ik misschien op 60Ah, ofwel nog steeds zwaar onvoldoende.

Tja; als je 200 Wp aan zonnepanelen geïnstalleerd hebt en je constateert dat je nog steeds tekort komt, dan is dat niet anders. Jouw ervaring is jouw ervaring. Daar kan ik niet aankomen..

Maar een stuurautomaat trekt niet continue 3 A. Laten we zeggen dat een stuurautomaat elke vijf seconden een seconde werkt, dan loopt het verbruik al terug naar 0,6 A. In ruststand gebruikt een gemiddelde stuurautomaat enkele tientallen mA, dat is te verwaarlozen. 2 A voor de metertjes vind ik ook vrij veel. Een AIS-transponder doet gemiddeld 4 W. Dat is minder dan 0,4 A. Voorlopig heb ik het zelf trouwens bij een ontvanger gehouden. Het verbruik is daarvan is maar een fractie van dat van een apparaat dat regelmatig aan het zenden is. De koelkast noemde ik al in het voorgaande, die zou buiten beschouwing blijven. Als je lampjes allemaal led zijn, komt er voor de nachtperiode nauwelijks iets bij. Ik denk dat je bij spaarzaam gebruik van instrumenten nog wel wat kunt besparen. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen windmeter.
Die 8 A lijkt me dus nogal overtrokken. Met 2 tot 3 A moet je heel eind kunnen komen.

Met 48 - 72 Ah zal ik zelf gaan inboeten. Van de Accu's kan ik ongeveer 100 Ah gebruiken. Als ik 24 Ah te kort kom, dan betekent dat, dat ik nog ongeveer 4 dagen voortkan voor de verbruikers uit moeten om de accu's weer op peil te brengen. Nou maak ik nooit tochten van 96 uur aan een stuk en ik schat dat jij dat ook niet meer dan 1 of 2 keer per seizoen doet.
Met capaciteit die jij hebt moet je bij slim gebruik van de mogelijkheden aardig kiet kunnen spelen, lijkt me. Die 60 Ah voor 200 Wp lijkt me bijvoorbeeld nog vrij voorzichtig geschat.

Heb ik daar last van? Nee, normaal eigenlijk bijna nooit. Mijn accucapaciteit is zodanig dat ik rustig 2 etmalen door kan varen zonder bij te laden. Maar bij langere tochten moet ik wel bij gaan laden. En daar heb ik dus een hekel aan.

Door nu de stuurautomaat uit te zetten (en dus de windvaan aan) en daarnaast (ver op zee) ook een aantal andere apparaten (plotter, electronisch kompas, windmeter), kan ik het stroomverbruik ongeveer halveren. En dan is die 200Wp misschien net genoeg om niet meer te hoeven laden. De keuze voor een windvaan betreft dus geen piepen over het stroomverbruik maar een weloverwogen keuze!

Ja, dat piepen heeft erin gehakt, geloof ik. Sorry hoor.
Maar in laatste instantie geef je zelf toch ook toe dat het soepje niet zo heet gegeten wordt en dat je met je zonnepanelen een heel eind komt. Hoe vaak ben je nu echt gedwongen stroom te draaien met de motor?

Het startpunt van deze discussie was trouwens de vraag of Roozeboos niet beter in meer Wp aan zonnepanelen kan investeren dan in een EPIRB of een windvaanbesturing. Naar mijn idee is er dus geen betere investering op een boot dan die in zonnepanelen. Je vrijheid wordt er enorm door vergroot.

--
stegman

Edit: ik lees net dat je stuurautomaat zelfs in ruststand al 1A doet. Dat is inderdaad nogal wat.
Roozeboos heeft waarschijnlijk een tiller-automaat die een stuk minder verbruikt. Zelf heb ik een RM S2 (voorloper van de SPX-5) tiller-automaat en ik ben ervan overtuigd dat het gemiddelde verbruik daarvan, ook bij wat meer wind, onder de 1A blijft.
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 16:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 16:03 #573329

Dat had Hen3 er even niet bijgezegd, maar het stemmen in de poll kost een 10 euro per stem.
10% voor ZF zelf.
ff kijken, ja dan heb ik mijn vaan eruit! :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 16:06 #573330

lodewijk stegman schreef :
Het startpunt van deze discussie was trouwens de vraag of Roozeboos niet beter in meer Wp aan zonnepanelen kan investeren dan in een EPIRB of een windvaanbesturing. Naar mijn idee is er dus geen betere investering op een boot dan die in zonnepanelen. Je vrijheid wordt er enorm door vergroot.

--
stegman

--
stegman
nou valt ook wel weer mee hoor. Je kan ook een uurtje motor draaien.
maar op zich heb je gelijk. als je de boot volhangt met zonnepanelen dan gaan je accus langer mee.

nb: snachts moet ook het toplicht aan he, dat kost ook vermogen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 16:08 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 16:13 #573333

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
roozeboos schreef :
snachts moet ook het toplicht aan he, dat kost ook vermogen.

LED-lampje kost minder dan 0,1 A. Daar praat ik niet eens over.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 16:14 #573334

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
lodewijk stegman schreef :
<knip>
Maar een stuurautomaat trekt niet continue 3 A. Laten we zeggen dat een stuurautomaat elke vijf seconden een seconde werkt, dan loopt het verbruik al terug naar 0,6 A. In ruststand gebruikt een gemiddelde stuurautomaat enkele tientallen mA, dat is te verwaarlozen.
<knip>
Die 8 A lijkt me dus nogal overtrokken. Met 2 tot 3 A moet je heel eind kunnen komen.
<knip>

Je weet het allemaal wel heel goed, geloof ik.
Maar toch ff: mijn lineaire drive heeft, als de stuurautomaat draait, standaard al een afname van 1A, om de clutch aan te laten grijpen. Da's nog naast de continu stroom van de stuurcomputer. Dus waar jij die 0,6A tot enkele mA's vandaan haalt vind ik heel knap.

En als ik dus tussen de 6A en 8A op mijn stroommeter zie, dan kunnen er volgens jou twee dingen aan de hand zijn:
- ik kijk niet goed
- of de meter is niet goed.
Want het moet gewoon 3A zijn, meer is niet mogelijk?

Ik geloof niet dat dit deel van het draadje nog ergens toe leidt, dus ik laat het hier maar bij!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 16:14 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 16:28 #573338

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
ErikSnel schreef :
lodewijk stegman schreef :
<knip>
Maar een stuurautomaat trekt niet continue 3 A. Laten we zeggen dat een stuurautomaat elke vijf seconden een seconde werkt, dan loopt het verbruik al terug naar 0,6 A. In ruststand gebruikt een gemiddelde stuurautomaat enkele tientallen mA, dat is te verwaarlozen.
<knip>
Die 8 A lijkt me dus nogal overtrokken. Met 2 tot 3 A moet je heel eind kunnen komen.
<knip>

Je weet het allemaal wel heel goed, geloof ik.
Maar toch ff: mijn lineaire drive heeft, als de stuurautomaat draait, standaard al een afname van 1A, om de clutch aan te laten grijpen. Da's nog naast de continu stroom van de stuurcomputer. Dus waar jij die 0,6A tot enkele mA's vandaan haalt vind ik heel knap.

En als ik dus tussen de 6A en 8A op mijn stroommeter zie, dan kunnen er volgens jou twee dingen aan de hand zijn:
- ik kijk niet goed
- of de meter is niet goed.
Want het moet gewoon 3A zijn, meer is niet mogelijk?

Ik geloof niet dat dit deel van het draadje nog ergens toe leidt, dus ik laat het hier maar bij!

Nou ik maar even niet. Je kunt jezelf natuurlijk heel boos gaan maken omdat ik met andere cijfers kom dan jij. Maar ik reken gewoon. Je had ook kunnen beginnen met de melding dat je 6 - 8 A op je accumonitor ziet, dan hadden we meteen een invulling gehad van mijn eerste constatering, namelijk dat als jij merkt dat je met 200 Wp te kort komt dat jouw ervaring is waar ik verder niet aan kan komen.
Ik kijk zelf ook regelmatig op mijn accumonitor (één van de nuttigste apparaatjes die ik in de afgelopen jaren heb aangeschaft), dus ik heb mijn eigen ervaringsgegevens.
Het lijkt er ook een beetje op dat we appels en peren vergelijken. Ik heb een totaal andere stuurautomaat dan jij en ook een kleinere boot en minder toeters en bellen.

Het is dus geen kwestie van het "allemaal wel heel goed weten". Ik geef gewoon mijn eigen ervaring weer. Het enige wat we samen aantonen is dat de ene situatie de andere niet is. Maar een verbruik van 6 - 8 A is in mijn ogen nogal wat.. Het lijkt me toch niet verkeerd om helder te hebben dat dit een specifiek gebruik is, dat bij een specifieke boot hoort. Niet een soort gemiddelde dat als norm kan worden gehanteerd.

Ik heb trouwens over je drive nog een PS. geschreven, maar dat had je misschien nog niet gezien.

--
stegman
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 16:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 18:50 #573401

Nou nou. Lodewijk je hebt gelijk hoor..

Het ,lees mijn, draadje ging overigens over het aanschaffen van een windvaan of een epirb.
Niet over het stroom verbruik aan boord.
Met andere woorden, het verbeteren van het zeilen of het verhogen van veiligheid.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 18:59 #573405

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
roozeboos schreef :
Nou nou. Lodewijk je hebt gelijk hoor..

Het ,lees mijn, draadje ging overigens over het aanschaffen van een windvaan of een epirb.
Niet over het stroom verbruik aan boord.
Met andere woorden, het verbeteren van het zeilen of het verhogen van veiligheid.

Als ik vroeger tegen mijn vader of moeder zei: "dit is van mij!", dan zeiden zij: "je gat is nog niet van jezelf!"

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 19:28 #573415

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ilex schreef :
Rinus schreef :

Die dingen planeren als een jekko en daardoor krijg je gigantische verschillen in schijnbare windhoeken van een golf af en tegen een golf op. Dat kan een windvaan niet handelen, dus ben je aangewezen op een elektronisch apparaat.

Ligt iets genuanceerder, maar hier komt het wel op neer.

Genuanceerder ja, vandaar dat ik het even aanhaal: er wordt weinig genuanceerd gereageerd hier. Daarmee bedoel ik dat iedereen zijn gelijk wil halen, terwijl het vaak met buikgevoel te maken heeft.

Ik snap niet wat je bedoelt. Je impliceert dat een windvaan niet zaligmakend is omdat die VOR-bakken ze ook niet hebben, maar weet best waarom dat is? Dan heb ik je sarcasme even gemist.

Als Roozeboos er een wil, moet-ie lekker een windvaan kopen, heb ik ook voor gestemd B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 19:34 #573417

lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
Nou nou. Lodewijk je hebt gelijk hoor..

Het ,lees mijn, draadje ging overigens over het aanschaffen van een windvaan of een epirb.
Niet over het stroom verbruik aan boord.
Met andere woorden, het verbeteren van het zeilen of het verhogen van veiligheid.

Als ik vroeger tegen mijn vader of moeder zei: "dit is van mij!", dan zeiden zij: "je gat is nog niet van jezelf!"

--
stegman
Mijn draadje. Als in, ik heb m gestart.
Verder alles okay, stegman?
Zie je dat jij ook geen reply geeft op mijn vragen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 19:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 19:45 #573424

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Lodewijk:
"Als ik vroeger tegen mijn vader of moeder zei: "dit is van mij!", dan zeiden zij: "je gat is nog niet van jezelf!"

Wijze ouders.... ze hadden meer gelijk dan ze zich misschien ooit hebben beseft....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 19:51 #573429

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
roozeboos schreef :
Zie je dat jij ook geen reply geeft op mijn vragen?

Jij begon!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 20:22 #573449

Wat zou jij kiezen windvaan of eburp?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

windvaan of epirb? 21 nov 2014 20:39 #573465

Windvaan. Ik heb een navik gehad op mijn vorige 30ft schip. Gebruikte hem heel erg veel, ook op het hollands diep en het haringvliet. Voordeel van een windvaan is dat deze enorm veel kracht kan ontwikkelen. Voor de wind varen, of de windvaan gebruiken als stuurautomaat is ook kinderlijk eenvoudig. Gewoon de allerlichtste helmstok automaat ( 2e hands) eraan koppelen. Daardoor bijna geen kracht cq stroom nodig, terwijl de uitslag van het pendulum roerblad enorme krachten genereert. Zo diende mijn windvaan ook als stuurautomaat.
Een epirb is ook te huur voor de keer dat je er echt een nodig zou hebben. Mijn keuze is dus windvaan, waarbij navik prima voor je schip is te gebruiken.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl