Albert 45 schreef :
Ik kan je uit ervaring zeggen dat wanneer je onder zeer slechte omstandigheden veel ketting steekt, de ketting bijna nooit strak komt te staan en door zijn gewicht er voor zorgt dat je ankerlier/kikker geen zware schokken te verwerken krijgt.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit voor commerciele (zeer grote) vaartuigen inderdaad correct is, maar dat die vlieger voor jachten niet opgaat. Mijn ankerketting weegt 500kg en staat zo strak als een snaar als het een beetje flink door waait. De theorie dat een boot op zijn ketting ligt is redelijk achterhaald voor alle schepen die minder als 10.000 ton wegen. Een kleine boot ligt altijd met een strakke ankerlijn/ketting als eht doorwaait. dus dat gewicht voegt alleen maar belasting aan de het anker toe.
De reden om toch vor ketting te kiezen is om schavielen op de bodem te voorkomen. Op het ijsselmeer en de wadden heb je daar geen last van en zou ik dus mooi van die loodlijn gebruik blijven maken.
De lengte van lijn die je uitbrengt is wel erg belangrijk. Een Bruce zoals jij hebt zet je met een lijn die twee keer zo lang is als de waterdiepte. Dan zet je de motor stationair in zijn achteruit tot voelt dat het anker houdt, doe dit met zo min mogelijk snelheid. Als het anker houd voor je langzaam het toerental van je motor op tot dat deze vol vermogen aan staat. Als het anker dan nog houd, dan lig je goed. Voor rustige omstandigheden voer je nog eenmaal de water diepte aan lijn/ketting uit, voor slechte omstandigheden voer je tot wel 5 of 6 keer de waterdiepte aan lijn/ketting uit.
Voor Kobra, Delta en CQR ankers werkt het principe hetzelfde, alleen moet je het zetten van het anker dan niet met een 2 maal waterdiepte doen, maar met driemaal waterdiepte. De andere ankers heb ik geen directe ervaring mee, maar van anderen gehoord dat je zetten met 3 tot 3,5 maal de waterdiepte moet doen. De Bruce is vrij uniek in dat opzicht dat je het zet met zo'n korte lijn.
Ik heb zelf zojuist mijn ankergewicht vergroot en ketting diameter terug gebracht naar 8mm, maar dan wel met een zeer hoge treksterkte (G70 ketting), sterkte is hetzelfde als de 13mm ketting die ik altijd had, maar het weegt maar de helft.
Lang verhaal kort, maak je anker zo groot en zo zwaar dat het belachelijk word, en zet daar een lijn/ketting aan die sterk genoeg is, kijk daarbij naar gewichtsbesparing als je kunt.
Het houd me (zeer) goed in dit soort omstandigheden en zal nog beter worden met het zwaardere anker en de lichtere maar langere ketting:
Bijlage IMG_1810.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_9947_2014-12-28.jpg niet gevonden