ik heb de inox A2/A4 problematiek aan een echte deskundige (sorry heren) voorgelegd, een vage kennis van mij.
Hij is afgestudeerd is dit gebeuren.
kort door de bocht, ik hoop dat ik het goed zeg, hij werd erg technisch
hij adviseert A4
A2 kan tegen water, minder tegen zout, maar, de tijdsduur van blootstelling is niet bepalend, maar het zout percentage in combinatie met temperatuur
ook noemde hij specifiek spanningsscheurcorrosie als de boel continu belast wordt, ook boven water
en hij noemde specifiek de zwembaddaken, maar ook dit is een combinatie van warmte ( hij had het over 30 graden onder het dak) en de zoute damp
Maar zei hij aan het eind, Ton, die A2 blijft bij jou wel heel hoor, op het zout af en toe goed spoelen met zoet water
ton
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een deskundige een algemeen advies geeft om een materiaal toe te passen "op zee". Ik ga er dus maar even vanuit dat bovenstaande de korte samenvatting is van de verkorte versie.
"De zee" heeft niet een vaste samenstelling. Misschien dat er nu minder chemicalien worden geloosd en het probleem daardoor kleiner is, maar 316 is niet altijd beter in zeewater als 304. En de bestendigheid verschilt van locatie tot locatie.
Ik sluit me wat dat betreft bij Erik aan door te stellen dat A2 (304) in de meeste gevallen wel goed genoeg is. Zeker als je bij thuiskomst van een lange reis eerst het zout van je boot spoelt en met enige regelmaat de bouten langsloopt op missende en loszittende onderdelen, slijtage en corrosie.