Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: roestvrijstaal inox A@/ din 7991

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 09 jan 2015 17:07 #585887

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Dit onderwerp gaat over informatie die al tientallen jaren bekend is.
A2 en A4 zijn twee roestvast stalen met lichte andere eigenschappen.
Wat de ervaringen zijn van enkele gebruikers die het beter weten is geen wetenschap.
Op zee neem je het beste A4 als het bloot staat aan de elementen.
Op andere plaatsen en op zoet kun je volstaan met A2.
Bevestig je een minder belangrijk onderdeel en vindt je A4 te duur, neem je A2.
Maar de verstaging zou ik toch met wat beters vastzetten als je op zee vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 09 jan 2015 17:28 #585894

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
altijd gedacht dat er in rvs weinig verschil zit, niet dus, weer wat geleerd

die treksterkte komt bij Ad vandaan, een gemiddelde 8 mm bout zou een treksterkte hebben tussen de 424 en 544 kg als je hem recht belast, als ik dit goed begrijp
als dat zo weinig is snap ik dat hij 2 x is afgebroken, mijn voorstag grijpt er op aan
zit nu met 2x 10mm rvs, soort niet bekend, toch maar vervangen..
voor mij een leerzaam draadje
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 10 jan 2015 20:14 #586078

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ton,
Ik denk dat YB een foutje maakt.
De spanningsdoorsnede van een M8 bout is 36,6 mm2. Nemen we even een max.trekspanning van 50 kg/mm2 (heel matig voor 316 materiaal) dan wordt de breekbelasting 36,6 x 50 = 1830 kg.
Voor 2 bouten zoals je schreef dus dik 3600 kg.
Voor M10 bouten wordt het nog een stuk meer. Spanningsdoorsnede 58,0 mm2. Breekbelasting dus 50 x 58 = 2900 kg. Voor 2 bouten dus 5800 kg.
Voor het gemak even in "oude" eenheden gerekend. Uiteraard laat je die belasting niet toe, het is de breekbelasting. Een factor 2 tot 2,5 geeft de maximum toelaatbare spanning. Daar zijn overigens ook wel andere maatstaven voor.
Zodra gecombineerde belasting met afschuiving, buiging en/of wringing optreedt worden nog andere berekeningsmethoden gehanteerd.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 11 jan 2015 10:47 #586191

Ik had het niet over de treksterkte van bouten maar over de treksterkte van rvs soorten en staalsoorten.
Die omrekenen naar bout treksterkte gaat trouwens niet zo simpel want de schroefdraad verzwakt een bout heelaas aanzienlijk.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 11 jan 2015 12:29 #586243

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Yellow Boat schreef :
Ik had het niet over de treksterkte van bouten maar over de treksterkte van rvs soorten en staalsoorten.
Die omrekenen naar bout treksterkte gaat trouwens niet zo simpel want de schroefdraad verzwakt een bout heelaas aanzienlijk.

Ad

Goede bouten voor de zeilsport worden gerold en niet gesneden. Die bouten zijn niet verzwakt, integendeel. Daarom mag je rekenen met de spanningsdoorsnede in plaats van de kerndoorsnede. Bij gesneden draad wordt vaak ook gerekend met een spanningsdoorsnede, maar daar zie je vaak een faktor 0.85 verschijnen.

Lassen aan bouten is natuurlijk not done vanwege de versterking van het materiaal.

Maar voor RVS moet je natuurlijk wel andere aanhaalmomenten moeten gebruiken dan voor 8.8 bouten. Tenslotte is de wrijving minder en het materiaal is minder stug. Je draait het dus eerder stuk.

Even ter informatie: de capaciteit van bouten op afschuiving wordt berekend met 0.58 x A x 700 / 1.25, met A in mm2 en de capaciteit in N voor A2-70 en a4-70 bouten. De designbelasting wordt voorzien van de nodige faktoren om onzekerheden af te vangen (schokbelasting, vermoeiing, etc.). En daarbij moet de invloed van de combinatie van de initiele aantrekkracht en de afschuiving vooral bij RVS bouten niet worden vergeten (reductie capaciteit).

De capaciteit van andere onderdelen wordt meestal bepaald afhankelijk van de rekgrens in plaats van de treksterkte.
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 12:34 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 11 jan 2015 12:48 #586250

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
tcdehoog schreef :
ik heb de inox A2/A4 problematiek aan een echte deskundige (sorry heren) voorgelegd, een vage kennis van mij.
Hij is afgestudeerd is dit gebeuren.
kort door de bocht, ik hoop dat ik het goed zeg, hij werd erg technisch
hij adviseert A4
A2 kan tegen water, minder tegen zout, maar, de tijdsduur van blootstelling is niet bepalend, maar het zout percentage in combinatie met temperatuur
ook noemde hij specifiek spanningsscheurcorrosie als de boel continu belast wordt, ook boven water
en hij noemde specifiek de zwembaddaken, maar ook dit is een combinatie van warmte ( hij had het over 30 graden onder het dak) en de zoute damp
Maar zei hij aan het eind, Ton, die A2 blijft bij jou wel heel hoor, op het zout af en toe goed spoelen met zoet water :laugh:
ton
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een deskundige een algemeen advies geeft om een materiaal toe te passen "op zee". Ik ga er dus maar even vanuit dat bovenstaande de korte samenvatting is van de verkorte versie.

"De zee" heeft niet een vaste samenstelling. Misschien dat er nu minder chemicalien worden geloosd en het probleem daardoor kleiner is, maar 316 is niet altijd beter in zeewater als 304. En de bestendigheid verschilt van locatie tot locatie.

Ik sluit me wat dat betreft bij Erik aan door te stellen dat A2 (304) in de meeste gevallen wel goed genoeg is. Zeker als je bij thuiskomst van een lange reis eerst het zout van je boot spoelt en met enige regelmaat de bouten langsloopt op missende en loszittende onderdelen, slijtage en corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 11 jan 2015 14:58 #586281

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
YB, heb ik het zeker verkeerd gelezen. Of een andere Ad.
die treksterkte komt bij Ad vandaan, een gemiddelde 8 mm bout zou een treksterkte hebben tussen de 424 en 544 kg als je hem recht belast, als ik dit goed begrijp
als dat zo weinig is snap ik dat hij 2 x is afgebroken, mijn voorstag grijpt er op aan
zit nu met 2x 10mm rvs, soort niet bekend, toch maar vervangen..

Maar de discussie is een beetje verzand.


Ton,
Als ik je kan helpen met boutjes M10, die heb ik tot 60 mm lang met verzonken kop.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roestvrijstaal inox A@/ din 7991 11 jan 2015 15:58 #586295

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Reuv

zoals ik al zei" Kort door de bocht ofwel samenvatting":
Hij adviseert A4
de hoeveelheid zout (in zijn algemeen) in combinatie met temperatuur is bepalend, minder belangrijk is de tijdsduur.
in MIJN geval van 4 weken per jaar op zeezout, zei hij "ton die A2 blijft bij jou wel heel, af en toe spoelen, dit is geen algemeen advies

Peter
de discussie begint idd. te verzanden, maar ik ben weer geholpen en weet wat ik wilde weten
iedereen bedankt voor de input
ton/ mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl