Dan je betoog over aandewinds planeren, dit is echt inhoudelijk onjuist omdat aandewinds planeren met een kielboot gewoonweg niet mogelijk is.
Ik laat de discussie over zelden of nooit even zitten. Mijn punt is dat je aan de wind niets hebt aan de mogelijkheid om meer zeil te kunnen zetten. Dus 'extra' stabiliteit door een diepe kiel heeft weinig zin.
En je bewering dat lengte een betere investering is dan diepgang om hogere snelheden te behalen is veel te generalistisch, met onze 31.7 lopen w echt elke toerboot tot 40 voet voorbij. .
Op basis van de theoretische rompsnelheid is een 40 voeter bijna een 1 knoop sneller. Je verhaal gaat alleen op als jou schip planeert. Dus aangezien dat aan de wind niet (of zelden) mogelijk is, kan jou verhaal over het voorbij lopen van 40 voeters, aan de wind, in ieder geval niet kloppen.
De diepe kiel leidt overigens inderdaad tot een CE-keurmerk A, bij een ondipe kiel bij de 31.7 is sprak van een B.
Hier heb je de beste verklaring waarom er een versie met een diepe kiel gemaakt is.
Qua prijs/prestatie zijn de door jou genoemde cruiser/racers bijna niet te verslaan. Maar ze zijn, net als hun voorbeelden uit de Vovo Ocean race, ontworpen op ruime windse racken en dus op planeren. En dat planeren lukt, met voldoende wind, heus ook wel met die korte kiel.
De CE-keurmerken A en B staan voor bepaalde gebieden (wellicht weet Big Time waar de grenzen liggen) waarvoor het schip nog veilig zou zijn. Als je van plan bent die gebieden op te zoeken dan zou ik in een andere klasse dan de cruiser/racers gaan kijken. ER zijn namelijk andere factoren (rompvormen, materialen) die veel bepalender zijn voor de veiligheid dan 45 cm kiel alleen.
Grts
HF