Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vol gas op de motor 9,5 knoop

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 19:37 #650437

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29303
Cat-36 schreef :
Mannen,

Gisteren met de winstilte even de motor, yanmar 3gm30f vol gas laten lopen .
Tot mijn grote verbazing kwam ik uit op 9,5 knopen. De boot (catalina36) ging werkelijk heel hard en trok een mooie hekgolf. Was een leuke ervaring!
Is dit nde norm met een 27 pk?
De norm is juist géén hekgolf.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 19:41 #650442

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
Cat-36 schreef :
Mannen,

Gisteren met de winstilte even de motor, yanmar 3gm30f vol gas laten lopen .
Tot mijn grote verbazing kwam ik uit op 9,5 knopen. De boot (catalina36) ging werkelijk heel hard en trok een mooie hekgolf. Was een leuke ervaring!
Is dit nde norm met een 27 pk?
De norm is juist géén hekgolf.....

dit doet me denken aan afgelopen week, was aan zeilen in de biesbosch 1bft met uitschieters naar 2bft. Kom ik langs een speedboot met daarin een ventje van een jaar of acht; meneer waar is uw golf.....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 19:42 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 19:46 #650447

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
De norm is toch 2,42 maal de wortel uit de waterlijn lengte?


Dus wat is de WLL?
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 19:47 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 19:56 #650455

er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 20:01 #650458

Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

of 10-15% :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 20:22 #650473

Anjo schreef :
De norm is toch 2,42 maal de wortel uit de waterlijn lengte?


Dus wat is de WLL?
9.42 dus 7,4kn
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 20:48 #650484

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Eens met BK z'n conclusie.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 20:57 #650489

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Binnenkort heb ik een plottertje, kan ik t vergelijken. Maar ik neem aan det de speed over ground afwijkt van de speed door water?

Wat betreft de waterlijn, de achterkant werd helemaal in t water getrokken dus de waterlijn was een stuk langer geworden.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 20:59 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:01 #650490

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

Ik blijf herhalen, die formule van 2,5 x wortel uit de lengte waterlijn, is een grove indicatie.
Moderne zeilboten kunnen meestal (veel) sneller, zeker op vlak water.

Mijn ervaring: Bavaria 38 match, lwl van 10.25 m, max. snelheid 2.5 x 3.2 = 8 knopen?
Op het IJsselmeer is 9 knopen geen uitzondering. Mijn max op zee met dwarsstroom is 11 knoop.
Des te korter de lwl, des te minder klopt de formule.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 21:03 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:01 #650492

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vrijwel niet op het IJsselmeer. Je kunt de speed checken met de GPS.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:03 #650495

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Top, check ik t morgen even als we gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:07 #650497

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Cat-36 schreef :
Binnenkort heb ik een plottertje, kan ik t vergelijken. Maar ik neem aan det de speed over ground afwijkt van de speed door water?

Wat betreft de waterlijn, de achterkant werd helemaal in t water getrokken dus de waterlijn was een stuk langer geworden.

Ik heb nog geen log meegemaakt die precies is. De SOG is wel nauwkeurig.

Als je achterkant naar onder gaat, komt je boeg naar boven. Niet waarschijnlijk, maar je zou licht over je boeggolf heen kunnen zijn gegaan? Laat een foto maken als je weer eens uittest.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:10 #650499

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

Als het log snelheid is wel, ik dacht dat het GPS snelheid was.
Even teruggelezen en inderdaad het is log snelheid.

Bovendien denk ik als je een grootte hekgolf trekt,
je eigenlijk al boven je rompsnelheid zit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:13 #650501

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Het was echt een hoge hekgolf!
Natuurlijk als ik meer weet rapporteer ik t hier!
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 21:14 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 21:33 #650513

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als hij zo snel kan, mag je alleen maar blij zijn.
Dat zou vertaald naar kilometers een kilometer of 17 per uur zijn..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 21:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 22:34 #650532

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2061
Op de motor krijg ik mijn 17voetertje niet boven de 5,2 knoop uit, met 5pk. Vroeger ook wel eens een 8pk erachter gehad, daarmee trok ik alleen maar een flinke kuil in het water, maar harder ging hij niet. Onder zeil wil mijn bootje met flink wat wind nog wel eens een sprintje trekken, record staat op7,6 knoop sog. Het bootje word dan wel een beetje onbestuurbaar... :woohoo:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 10 aug 2015 22:34 #650533

La Mavare schreef :
Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

Ik blijf herhalen, die formule van 2,5 x wortel uit de lengte waterlijn, is een grove indicatie.
Moderne zeilboten kunnen meestal (veel) sneller, zeker op vlak water.

Mijn ervaring: Bavaria 38 match, lwl van 10.25 m, max. snelheid 2.5 x 3.2 = 8 knopen?
Op het IJsselmeer is 9 knopen geen uitzondering. Mijn max op zee met dwarsstroom is 11 knoop.
Des te korter de lwl, des te minder klopt de formule.

Hier 7.75 m, 12.4 knopen max. Ior golventrekker.

2.78 x 2.5 = 6.95 trs

Werkelijke max gehaalde snelheid bijna 200%....en dan planeer je nog niet eens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 05:33 #650545

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
La Mavare schreef :
Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

Ik blijf herhalen, die formule van 2,5 x wortel uit de lengte waterlijn, is een grove indicatie.
Moderne zeilboten kunnen meestal (veel) sneller, zeker op vlak water.

Mijn ervaring: Bavaria 38 match, lwl van 10.25 m, max. snelheid 2.5 x 3.2 = 8 knopen?
Op het IJsselmeer is 9 knopen geen uitzondering. Mijn max op zee met dwarsstroom is 11 knoop.
Des te korter de lwl, des te minder klopt de formule.

Een Catalina 36 is niet te vergelijken met een Bavaria 38 match. De eerste weegt 9 ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 05:37 #650546

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Tony2920 schreef :
Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

Als het log snelheid is wel, ik dacht dat het GPS snelheid was.
Even teruggelezen en inderdaad het is log snelheid.

Bovendien denk ik als je een grootte hekgolf trekt,
je eigenlijk al boven je rompsnelheid zit.

Een grote hekgolf creëer je door een bak water weg te duwen. Doordat wegduwen kom je niet boven je rompsnelheid. Hoogstens boven je theoretische rompsnelheid. Als het wegduwen (waterverplaatsen) stopt en de hekgolf dus lager wordt, dan begin je te glijen (tot aan planeren) en kan je boven je rompsnelheid komen.

Ik ben het eens met Baasklusje, jouw log geeft teveel aan en moet dus gekalibreerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 05:38 #650547

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
boarderbas schreef :

Hier 7.75 m, 12.4 knopen max. Ior golventrekker.

2.78 x 2.5 = 6.95 trs

Werkelijke max gehaalde snelheid bijna 200%....en dan planeer je nog niet eens...

Dat was geen steady run, maar een piek. Als steady run moet je namelijk wel planeren. Dit moet golf/vlaag combinatie zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 05:49 #650548

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Jedre schreef :
La Mavare schreef :
Baasklusje schreef :
er is maar 1 conclusie mogelijk: je log geeft 1,5 tot 2 kts teveel aan.

Ik blijf herhalen, die formule van 2,5 x wortel uit de lengte waterlijn, is een grove indicatie.
Moderne zeilboten kunnen meestal (veel) sneller, zeker op vlak water.

Mijn ervaring: Bavaria 38 match, lwl van 10.25 m, max. snelheid 2.5 x 3.2 = 8 knopen?
Op het IJsselmeer is 9 knopen geen uitzondering. Mijn max op zee met dwarsstroom is 11 knoop.
Des te korter de lwl, des te minder klopt de formule.

Een Catalina 36 is niet te vergelijken met een Bavaria 38 match. De eerste weegt 9 ton.

Catalina 36 weegt 6,5 ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 06:01 #650551

6,5 ton is mijn boot ook. En ook 36 voet.
Motor nog iets meer dan de Catalina nl 29 pk.
Schroef met optimale spoed.
Max op de motor is 7,5 kts, moet er helemaal geen wind en golven zijn.
Die 9,5 kts kan echt niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 06:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 06:25 #650553

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Als je hek golf (voor jouw gevoel) heel groot was, komt dat waarschijnlijk doordat je dan precies op je rompsnelheid zat.

oftewel je boeggolf viel precies samen met je hekgolf, resulterend in een dal midscheeps, en een hogere hekgolf achter.

Best kans dat je achterkant lager kwam,
1 door dat de hekgolf omhoog komt daar zou het zo kunnen lijken.
2 door het dal midscheeps verlies je drijfvermogen (minder volume onderwater) en zak je iets verder weg, tot dit volume goed gemaakt is in de hek en boeg golf.

of je je Lwl tijdens de vaart moet meten over de strake horizontaal of via de golftop en dal weet ik eigenlijk niet.

en er is ook nog zoiets als squat, oftewel een bewegend schip zakt over de gehele lengte iets tijdens de vaart, toenemend met meer snelheid.
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 06:32 door BartWNL. Reden: d t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 07:18 #650558

Hurley Ruud schreef :
Anjo schreef :
De norm is toch 2,42 maal de wortel uit de waterlijn lengte?


Dus wat is de WLL?
9.42 dus 7,4kn

Volgens sailboat data is LWL maar 9,22 meter.Rompsnelheid zo'n 7,5 knopen
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1862
Gezien de 27 pk motor moet je met het gewicht van een kleine 7 ton net de rompsnelheid hebben gehaald.
Veel meer zal het niet zijn geweest want boven de rompsnelheid neemt het benodigde vermogen toe met de derde macht of zelfs meer van de snelheid . Totdat je gaat planeren dan.... :lol:

Beter de GPS snelheid nemen en uiteraard op stilstaand water.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vol gas op de motor 9,5 knoop 11 aug 2015 10:52 #650616

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Om de verwarring nog groter te maken, hier aan boord meerdere gps'n. Die geven allemaal een andere SOG. Kan we 20% verschillen.....

Tijdens wedstrijden met Noreen waren er na de wedstrijd altijd verhalen van andere boten die wel xx koop gevaren hadden. Ondanks dat Noreen dan in die wedstrijd line honours haalde had ik dat soort waardes niet op mijn log gehad.
Conclusie of je bent gelukkig met een log die jou van alles wijsmaakt. Of je gaat aan de gang om te zorgen dat het ding realistische waardes produceert. Vaak is men echter heel tevreden met het eerste.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 11 aug 2015 18:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl