jouzers schreef :
Nog steeds geheel oneens, wellicht vat je het woord vermoeidheid anders op.
Dit woord buiten beschouwing gelaten zorgt beweging van de mast voor wrijving van de metalen bevestigingen van haakterminals, gewone terminals e.d, wrijving van metalen of wat dan ook is slijtage.
Denk naar aan een motor, als die stil staat slijt die niet, door beweging wel.
Hierom de verstaging strak en niet los.
Vermoeidheid van metaal is breuk door een wisselende belasting, we kennen alle de paperclip die breekt als je die 3 of 4 keer ombuigt.
Wat jij nu schrijft is gewoon schavielen, en dat is inderdaad waarom ik ook aangeef dat er gewoon spanning op de verstaging moet blijven. Al is de gevolgschade van dat schavielen ook maar zeer minimaal en ook bijna verwaarloosbaar.
Ok dan hebben we het nu over hetzelfde en kunnen we elkaar vinden, buiten het bagatelliseren van gevolgschade dan, alle extra schade aan het want zorgt voor het verzwakken van je zwakste schakel en is daarom relevant!