Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Optimale plek voor "paddlewheel unit"

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 21:26 #711800

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de doppler log zo weinig navolging vind in de pleziervaart. Linear in het gehele bereik.
Goed. Ietsje duurder dan een paddle maar geen bewegende delen en betrouwbaar.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 21:47 #711810

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
duit schreef :
Vind een halve knoop verschil nou niet echt nauwkeurig :unsure: het kan aan mij liggen maar ik heb meestal niet meer dan een tiende verschil tussen log en gas
Wel calibreer ik regelmatig

Mijn gedachte ook duit. 2/10 knoop verschil gemiddeld is haalbaar bij mij. Het fluctueert dan wel wat maar dat komt door de directheid van het wieltje en de indirectheid van de GPS, zoals keeszeiler ook al zegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 23:21 #711840

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Ter vermaak. Zo'n ding krijg je niet binnen acceptabele grenzen.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 23:23 #711842

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Belerion II schreef :
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de doppler log zo weinig navolging vind in de pleziervaart. Linear in het gehele bereik.
Goed. Ietsje duurder dan een paddle maar geen bewegende delen en betrouwbaar.

Werkt slecht bij planerende boten. Teveel luchtbellen in het water.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 07:50 #711887

3Noreen schreef :
Ter vermaak. Zo'n ding krijg je niet binnen acceptabele grenzen.



Waar kijk ik naar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 08:32 #711915

La Mavare schreef :
Maar op zich is dat niet zo'n ramp. Je ziet de relatieve snlheidsveranderingen wel en met je GPS heb je natuurlijk een veel beter afstandslog.

Was dat maar waar want dat geldt alleen voor de snelheid over de grond.
Op zee staat bijna altijd wel wat stroom door getij maar ook door de wind e op de oceanen door de golfstromen. In het Oostzeegebied vooral door wind en windrichting waardoor daar lange termijn stroomvoorspellingen niet mogelijk zijn en stroom daar wel degelijk , tot wel 2 knopen op sommige plaatsen maar normaliter altijd wel tot 0,5 knoop.

Daarom klopt , tenminste op zee , de snelheid door het water op de GPS heelaas maar zelden.
Uiteraard klopt de afgelegde afstand wel want dat is immers over de grond.

Daarom is de enige echt goede log/snelheidsmeter altijd nog de goede oude Walker sleeplog .
Maar ja , ook nogal prijzig en je moet ze niet gebruiken als er haaien in de buurt zitten...... :lol:
Zijn dat soort loggen overigens nog te koop?
Ad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 08:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 08:37 #711916

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
@YB Sommige discussies kun je starten door slecht te lezen ....
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 08:53 #711922

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
ook nog een dingetje, plaats het paddlewheel niet in de buurt van waar de hijsbanden van de kraan komen met te water laten. :S
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 09:31 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 09:00 #711926

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
boarderbas schreef :
Waar kijk ik naar?

356 samples snelheid over de grond uit een GPS en de uitgelezen snelheid door het water op het zelfde moment. Het zijn onbewerkte data uit een airmar 800 log en RM125 gps. Wat je goed kunt zien is de bandbreedte waarbinnen de foutmarge zit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 09:15 #711930

En de kartelgrafiek is de GPS dan?

Wat ik al zei, ik kan me niet voorstellen dat die gecombineerde units ooit goede data geven.

Airmar 800:



Nexus TH43 (naar verluid een erg precieze):



Als je naar het formaat van het wieltje kijkt lijkt het me duidelijk dat de Airmar nogal veel gevoeliger is voor ruis, asweerstand, etc etc.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 09:23 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 09:29 #711933

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
boarderbas schreef :
En de kartelgrafiek is de GPS dan?

Om de onduidelijkheid weg te nemen




Leuk dat jij een beter ding hebt. Ben heel benieuwd naar je data. Die gaan we dan wel te zien krijgen hoop ik natuurlijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 09:31 #711934

Op amerikaanse fora is wel eea te lezen over het vergelijk tussen de gevers.

En data....kom maar halen ;) Ik zal eens zien of mijn SW wat kan uitpoepen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 09:36 #711935

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
boarderbas schreef :
Op amerikaanse fora is wel eea te lezen over het vergelijk tussen de gevers.

En data....kom maar halen ;) Ik zal eens zien of mijn SW wat kan uitpoepen

Misschien kun je zo vriendelijk zijn data hier te tonen ? Dan geeft het voor velen een betere kijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 09:37 #711936

john 338 schreef :
ook nog een dingetje, plaats het paddlewheel niet in de buurt van waar de hijsbanden van de kraan komen met te water laten. :S

Hoezo?
Je moet dat ding er ook uit trekken vóór het hijsen en de afdekkap erop schroeven.
Ook daarom (of misschien wel alleen daarom?) is dat bij loggevers altijd mogelijk en zelden of nooit bij dieptegevers.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 10:05 #711945

3Noreen, ik bedoel; als je excell data wilt hebben, dan moet je waarschijnlijk met je kitje langskomen om het binnen te halen. Ik heb geen fancy systeem met een PC er in.

Ik kan m wel aankoppelen en eens kijken wat er gebeurt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 10:40 #711963

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Yellow Boat schreef :
john 338 schreef :
ook nog een dingetje, plaats het paddlewheel niet in de buurt van waar de hijsbanden van de kraan komen met te water laten. :S

Hoezo?
Je moet dat ding er ook uit trekken vóór het hijsen en de afdekkap erop schroeven.
Ook daarom (of misschien wel alleen daarom?) is dat bij loggevers altijd mogelijk en zelden of nooit bij dieptegevers.

Ad
Welnee... ik heb de gever wat verder naar voren zitten (op de waterlijn een 1meter achter de boeg)
Kan je zien hoe diep t is waar je heen gaat. Heeft alleen nut als je héél langzaam vaart. :laugh:
En je kan via de waterzijde vrij makkelijk bij het wieltje om m even los te maken als er wat vuil tussen zit. Zit zo'n 40 cm diep. Dat ie soms even een moment boven water zou kunnen komen maakt mij niks uit.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 10:40 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 10:41 #711966

boarderbas schreef :
3Noreen schreef :
Ter vermaak. Zo'n ding krijg je niet binnen acceptabele grenzen.



Waar kijk ik naar?

Een gesorteerde dataset van zowel SOG (hier de referentie) en BSP (de schatting daarvan).

Deze data ziet er consistent genoeg uit om te kunnen lineariseren. Eenvoudigst is om dit middels een pilot-plot te doen. Je plot daarbij SOG (Y-as) tegen BSP (X-as). Ik verwacht dat je, voor deze data, met een 5-punts piecewise-linear fit de SOG heel goed kunt beschrijven vanuit de BSP. Je voert de calibratiecurve dan in in je apparatuur (of in je eigen s/w in bv een RPi - mijn "Polarplot" project doet dit ook zo)

3Noreen: Zou je mij deze data willen sturen? Dan zal ik dit voorbeeld uitwerken.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 18:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 11:28 #711978

john 338 schreef :
Welnee... ik heb de gever wat verder naar voren zitten (op de waterlijn een 1meter achter de boeg)
Kan je zien hoe diep t is waar je heen gaat. Heeft alleen nut als je héél langzaam vaart. :laugh:
En je kan via de waterzijde vrij makkelijk bij het wieltje om m even los te maken als er wat vuil tussen zit. Zit zo'n 40 cm diep. Dat ie soms even een moment boven water zou kunnen komen maakt mij niks uit.

Tja , maar dan zal de nauwkeurigheid , zeker met wat golfslag door luchtbellen bij wat hogere snelheden een stuk slechter zijn dan zover mogelijk naar achteren en vlak voor de kiel .
En zeg nou niet dat je een dieptemeter alleen gebruikt op ondiep water bij langzaam varen want met een dieptemeter kun je ook prima een dieptelijn volgen als je plotter een keer uitgevallen is.
Zo deden we dat vroeger altijd langs de kust.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 12:47 #711999

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
john 338 schreef :
ook nog een dingetje, plaats het paddlewheel niet in de buurt van waar de hijsbanden van de kraan komen met te water laten. :S

Gewoon de dummy erin... is daar oa voor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 13:36 #712012

Leuk is om te bekijken wat de race merken gebruiken aan paddlewheel:


Ockam: Airmar ST850
NKE: Airmar ST850
B&G: Airmar ST800 triducer (ST850 voor race?)
NX2: Cruise Airmar ST800 triducer, performance Airmar ST850, race TH43

Ben benieuwd nu naar die th43. ik ga het feedbacken hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 15:15 #712038

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
roberteb schreef :
john 338 schreef :
ook nog een dingetje, plaats het paddlewheel niet in de buurt van waar de hijsbanden van de kraan komen met te water laten. :S

Gewoon de dummy erin... is daar oa voor...

ik pas daar niet in.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 15:17 #712041

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
john 338 schreef :
roberteb schreef :
john 338 schreef :
ook nog een dingetje, plaats het paddlewheel niet in de buurt van waar de hijsbanden van de kraan komen met te water laten. :S

Gewoon de dummy erin... is daar oa voor...

ik pas daar niet in.....

:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 15:42 #712050

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Murphy past daar prima en dan is die alsnog stuk. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 15:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 17:08 #712097

Nachtvlinder schreef :
3Noreen: Zou je mij deze data willen sturen? Dan zal ik dit voorbeeld uitwerken.

Ik heb de data van 3Noreen gebruikt om zo'n "piecewise linear fit" te maken. In feite is dit niets meer dan een interpolatietabel. De gemeten bootsnelheid (door het water, BSP) gaat in de X-kolom van deze tabel en de Y-kolom bevat de waarde waarnaar de gemeten BSP wordt omgerekend. In de plotjes hier beneden heb ik die BSP_trans (van getransformeerd) genoemd.

De pilot-plot van 3Noreens sensor ziet er als volgt uit (de rode punten zijn de tabelwaarden, de lijn daartussen is wat je i70, racebox of RPi daaruit zal interpoleren).



De interpolatietabel ziet er hier als volgt uit:
BSP_inBSP_trans
0.00.0
4.66.2
7.28.6
10.814

De plot hieronder laat zien hoe de gemeten SOG (hier de referentie) voorspeld zou worden indien de gemeten BSP gecorrigeerd wordt met deze piecewise lineare transformatie.



Je ziet dat je met slechts 3 lijnstukken een heel eind in de goede richting kunt komen.

Het voorbewerken van de data kost de meeste tijd.

3Noreen heeft mij laten weten dat deze data spotmetingen zijn, één sample per 30 s. Eigenlijk mag dat niet. Je hoort de binnenkomende 1s NMEA data traag te filteren, zodat je zeker weet dat zo'n 30s spotmeting de gemiddelde waarde over de afgelopen 30s weergeeft en niet een uitschieter is omdat je boot net van een golf af dondert bv.

Verder dient de data zoveel mogelijk stationair te zijn, constant. Dit omdat een GPS sneller of trager reageert dan het log. Als de boot bv aan het accelereren is kan het zijn dat het log de echte snelheid al meet, terwijl het GPS nog na-ijlt. De 2 datapunten die je dan weg schrijft horen niet bij elkaar.

Om deze beide redenen heb ik 3Noreens data moeten filteren. Wat je overhoudt zijn relatief stationaire gebieden.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 18:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 17:25 #712102

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Je ziet dat het moeilijk wordt op het moment dat de boot (in mijn geval de middenromp) dicht bij zijn rompsnelheid zit. Wat vermoedelijk ook het geval is bij monohull's
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl