Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Optimale plek voor "paddlewheel unit"

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 13:57 #711544

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
Weet iemand wat de optimale plaats is om de gever (paddlewheel) in de romp te zetten ?

Ik hoor verschillende verhalen, en de gebruiksaanwijzing geeft geen eenduidig antwoord.
Van wat ik gezien heb zit hij bij de meeste stb. naast de kiel.


Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 14:01 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 14:19 #711558

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vòòr de kiel in het midden is natuurlijk de beste plaats. Hoe verder de gever naar achter gaat, dus naast de kiel, krijgt ie de invloed van de kiel en dat kan positief of negatief zijn afhankelijk van de boeg waar je over vaart. Kan het niet anders, zou ik de gever naast de voorkant van de kiel plaatsen. maar liever voor de kiel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 14:52 #711589

Proost schreef :
Vòòr de kiel in het midden is natuurlijk de beste plaats. Hoe verder de gever naar achter gaat, dus naast de kiel, krijgt ie de invloed van de kiel en dat kan positief of negatief zijn afhankelijk van de boeg waar je over vaart. Kan het niet anders, zou ik de gever naast de voorkant van de kiel plaatsen. maar liever voor de kiel.

In
www.nexusmarine.se/wp-content/...-1-TH52-Eng-ver1.pdf

zijn op pag 11 wat argumenten voor het één of het ander te vinden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 15:01 #711594

Dit zegt bijv. Raymarine ervan.
Bij mij zaten zowel log als dieptemeter transducer schuin achter (!) de kielen .
Dat heb ik heel snel gewijzigd.
Ad


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 15:49 #711624

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
Proost, keeszeiler en Yellow Boat Bedankt, duidelijk, komt mooi uit ook, kan hij ( bijna) naast de diepte gever.
Kan ik mooi een beschermende kap over beide plaatsen. :)
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 15:50 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 15:51 #711625

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 16:22 #711653

boarderbas schreef :
Waarom heb je de loggever uit het midden geplaatst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 17:09 #711683

boarderbas schreef :
Dat inspireert! Boarderbas geeft zou een mooie handleiding.

Bij mij zit het spul ook lekker fout achter de kiel, zo kocht ik de boot.
Dan heb je verschillende snelheden over BB en SB en je loopt aan de grond lang voordat de dieptemeter er iets van door heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 17:23 #711689

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
M'n vorige boot had er twee, SB en BB van de kiel, met een zwaartekracht geregelde keuzeschakelaar. Dat zie of zag je op race boten wel vaker, me name denk ik oudere, welke idealiter onder enige helling varen. Schijnt na goede calibratie consistentere waardes te geven, juist natuurlijk onder helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 17:30 #711693

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
DICER schreef :
Proost, keeszeiler en Yellow Boat Bedankt, duidelijk, komt mooi uit ook, kan hij ( bijna) naast de diepte gever.
Kan ik mooi een beschermende kap over beide plaatsen. :)

Beschermende kap over een paddlewheel zal een rare zaak zijn. Hoe moet het water dan je wieltje aandrijven?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 17:40 #711698

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
keeszeiler schreef :
boarderbas schreef :
Dat inspireert! Boarderbas geeft zou een mooie handleiding.

Bij mij zit het spul ook lekker fout achter de kiel, zo kocht ik de boot.
Dan heb je verschillende snelheden over BB en SB en je loopt aan de grond lang voordat de dieptemeter er iets van door heeft

Dus je impliceert dat je het aan de grond lopen kan voorkomen door de voeler een paar meter naar voren te plaatsen, best reactievermogen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 18:33 #711728

Borg schreef :

Dus je impliceert dat je het aan de grond lopen kan voorkomen door de voeler een paar meter naar voren te plaatsen, best reactievermogen ;)

Klopt, als je een beetje snel bent heb je nog tijd om je schrap te zetten en je koffiemok in de hand te nemen!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 18:52 #711735

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Borg schreef :
keeszeiler schreef :
Bij mij zit het spul ook lekker fout achter de kiel, zo kocht ik de boot.
Dan heb je verschillende snelheden over BB en SB en je loopt aan de grond lang voordat de dieptemeter er iets van door heeft

Dus je impliceert dat je het aan de grond lopen kan voorkomen door de voeler een paar meter naar voren te plaatsen, best reactievermogen ;)

Of een heeeeele laaaangzaaame boot... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 18:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 18:56 #711737

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Die van mij (Raymarine DST800) zit vlak voor de kiel.
Ook nog eens in een pod om'm zo horizontaal mogelijk te laten werken.
Maar echt heel accuraat is het allemaal niet.
Ik vraag me af of er uberhaupt wel goede paddlewheel snelheidgevers bestaan.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 18:56 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 19:18 #711743

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Vinni schreef :
...
Ik vraag me af of er uberhaupt wel goede paddlewheel snelheidgevers bestaan.

Vinni

Als je de log kan calibreren (op niet stromend water meet je GPS) dan kun je het op één snelheid heel precies doen. Op alle andere snelheden zal je afwijkingen hebben. En na vervuiling kun je opnieuw beginnen.

Maar op zich is dat niet zo'n ramp. Je ziet de relatieve snlheidsveranderingen wel en met je GPS heb je natuurlijk een veel beter afstandslog.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 19:26 #711751

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
@ Proost; Kap aan de binnenkant van de boot, bergruimte onder de voorste bedden.... :)
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 19:28 #711753

Je kunt in bepaalde apparatuur calibreren voor zowel snelheid als helling. Of een ultrasoon kiezen; die meet een stuk buiten de grenslaag en is daardoor van nature lineair en niet gevoelig voor lokale verstoringen door helling etc.

Het begint allemaal met een symmetrische inbouw.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 19:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 19:34 #711756

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
La Mavare schreef :
Vinni schreef :
...
Ik vraag me af of er uberhaupt wel goede paddlewheel snelheidgevers bestaan.

Vinni

Als je de log kan calibreren (op niet stromend water meet je GPS) dan kun je het op één snelheid heel precies doen. Op alle andere snelheden zal je afwijkingen hebben. En na vervuiling kun je opnieuw beginnen.

Maar op zich is dat niet zo'n ramp. Je ziet de relatieve snlheidsveranderingen wel en met je GPS heb je natuurlijk een veel beter afstandslog.

Klopt....dat calibreren kan bij mij ook.
Maar ja....dan klopt het inderdaad maar voor even.
Voor snelheid gebruik ik daarom de GPS op de Ipad.

@Nachtvlinder :
Zeker geen apparatuur die je in ons type jachies aantreft?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 19:35 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 20:09 #711767

Die linearisatie kan een RM i70 ook, hellingscorrectie niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 20:18 #711770

Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Waarom heb je de loggever uit het midden geplaatst?

De foto vertekent een beetje, maar zoals je kan zien op de foto er na staat in het midden van mijn boot een schot. Het onderwaterschip is daar bijzonder vlak, dus heel veel maakt het niet uit.

Mijn systeem kan inderdaad uitgevoerd worden met twee gevers en onder een helling gecalibreerd worden.

Er bestaat ook behoorlijk wat verschil tussen opnemers. Het lastigst is om ze goed lineair te krijgen met de snelheid.

Paddlewheels zijn veel te groot om last te hebben van een grenslaag.

Die hele kleine wieltjes, zeker die van de gecombineerde gevers...ik kan het niet begrijpen als die nauwkeurig zouden zijn.

NX2 Race Software

5.2.1 Log calibration


Offset

Offset is the start value for the log and it could be described as slip or friction. Normally this value is about 0.4 knots and it will be constant at all speeds. Correction

Correction is the calibration value for the log and has to do with the shape of the hull and the position of the transducer. The percentage is the value measured speed will be increased with. As an example: measured speed is 10 knots and the Correction is 30%, the corrected speed will be
13 knots (10 x 1.30)

Advanced corrections

If the log transducer is mounted on one side of the hull, it is likely you will have different
readings on port and starboard. If you tick the use advanced correction box, the system will use these calibration values for port and starboard. This require a wind transducer to determine on which tack you are.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 20:18 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 20:44 #711779

La Mavare schreef :
... Je ziet de relatieve snlheidsveranderingen wel en met je GPS heb je natuurlijk een veel beter afstandslog.

Helemaal mee eens. Dat een wieltjeslog een onjuiste absolute snelheid aangeeft vind ik ook geen ramp. Om in de "groove" te komen/blijven zijn de snelheidsveranderingen veel belangrijker.
Hier is een wieltjeslog in het voordeel omdat het continue een snelheid weergeeft. Een GPS geeft in het algemeen eens per seconde de berekende snelheid over de vorige seconde en dat geeft altijd een wat schokkerig beeld van je snelheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 20:46 #711781

...en een goed gecalibreerd en geplaatst wieltje kan best precies zijn hoor! Precies genoeg om getijdestromingen te berekenen tussen GPS en log.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 20:50 #711786

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
boarderbas schreef :
...en een goed gecalibreerd en geplaatst wieltje kan best precies zijn hoor! Precies genoeg om getijdestromingen te berekenen tussen GPS en log.

Bij mij gaat dat dan als volgt:

bootsnelheid plus ongeveer een halve knoop minus grondsnelheid = stroming
check in de HP33 , klopt ongeveer! ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 20:54 #711788

La Mavare schreef :
boarderbas schreef :
...en een goed gecalibreerd en geplaatst wieltje kan best precies zijn hoor! Precies genoeg om getijdestromingen te berekenen tussen GPS en log.

Bij mij gaat dat dan als volgt:

bootsnelheid plus ongeveer een halve knoop minus grondsnelheid = stroming
check in de HP33 , klopt ongeveer! ;)

Is ook mijn ervaring, zo slecht zijn die wieltjes zeker niet. Een verschil van minder dan een halve knoop tov GPS is prima te halen. Na kalibratie uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 02 mrt 2016 21:11 #711793

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Vind een halve knoop verschil nou niet echt nauwkeurig :unsure: het kan aan mij liggen maar ik heb meestal niet meer dan een tiende verschil tussen log en gas
Wel calibreer ik regelmatig
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 21:11 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl