Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Optimale plek voor "paddlewheel unit"

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 17:42 #712110

Wat wordt er moeilijk dan? Met alleen één calibratieconstante wordt het lastiger inderdaad om de verschillende gebieden / lokale stromingseffecten te beschrijven.

Ik heb niet het idee dat dit bij mijn mono-hull er zo springerig uitziet, maar die gaat ook niet zo gruwelijk over haar rompsnelheid als jouw tri!
Laatst bewerkt: 03 mrt 2016 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 19:36 #712156

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
boarderbas schreef :
Leuk is om te bekijken wat de race merken gebruiken aan paddlewheel:


Ockam: Airmar ST850
NKE: Airmar ST850
B&G: Airmar ST800 triducer (ST850 voor race?)
NX2: Cruise Airmar ST800 triducer, performance Airmar ST850, race TH43

Ben benieuwd nu naar die th43. ik ga het feedbacken hier

Dat is (voor NKE) alleen de basis gever. Ze hebben nog 2 duurdere gevers, en die hebben geen wieltje. Een goed geplaatst wieltje zolang je die schoon houdt, is echter een prima ding met weinig 'minder' waarde versus de nog wat betere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 19:50 #712159

Zucht....
Leuk is om te bekijken wat de race merken gebruiken aan paddlewheel:

Electrostatisch of doppler is géén paddlewheel...

Ik heb er even naar gekeken. Maar ik heb nu een gever van €172,-. De dichtstbijzijnde solid state gaat al snel over de €689,- tot veel duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 19:54 #712161

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Dan heb ik je bericht verkeerd gelezen, sorry voor de verkeerde vergelijking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 03 mrt 2016 23:29 #712225

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
@NachtVlinder

Mooi gedaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 04 mrt 2016 09:42 #712295

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Al hoewel ik zelf ook het niet beter krijg dan ±0,5 knoop ben ik daar toch niet heel juichend over. Een bijkomend aspect is dat de calibratie curve bepaald niet een vast gegeven is. Wat de ene dag goed werkt geeft een paar dagen later mindere resultaten. Ben heel benieuwd of anderen ook deze waarneming doen. verschillen ontstaan tussen BB - SB, aan de wind - ruime wind, zoet - zout water, ruige - kalme zee, begin van de tocht - na uren varen, enz enz.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 04 mrt 2016 10:52 #712326

Hmmm, die ervaring heb ik niet gehad met mijn boten.

Wel lastig dan; hellingshoek zou je nog kunnen mee kunnen nemen (en klinkt logisch indien gelijk over BB/SB), maar koers ten opzichte van de wind wordt wel een erg gepuzzel...

In mijn vorige baan heb ik veel plant-testen opgezet en uitgevoerd. De data die dit oplevert werd in de modellering gebruikt. Belangrijkste bij dit "experimental design" was om zoveel mogelijk onafhankelijke inputs in beweging te brengen en dat zoveel mogelijk onafhankelijk van elkaar.

In 3Noreens voorbeeld: als je, wanneer je harder gaat, ook meer helling gaat maken dan zijn die effecten dus niet onafhankelijk.

Ook bestaat het gevaar dat je teveel inputs meeneemt. Kan prima zijn dat op dag 1 de buitentemperatuur goed correleert met je snelheid. Een dag later is dat dan vaak niet meer het geval ;)

Ik heb altijd voorkomen om "zomaar" inputs mee te nemen in die processmodellen zonder dat daar een fysisch aantoonbare invloed van bekend was.

Qua 3Noreen's probleem: helling zou ik zeker naar kijken, maar wat zou dan de invloed van de windhoek kunnen zijn? Vertrimming?
Veel meten dus en proberen deze effecten op een of andere manier onafhankelijk erin te krijgen. Dan heel goed proberen te begrijpen wat er waarom gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 04 mrt 2016 11:15 #712339

Perfect krijg het nooit. Een paar tienden tot 0,5 knoop heb je altijd.
Een voorbeeld is je drift hoek. Je wieltje meet de snelheidscomponent in de langsscheepse richting, of iets dat daar op lijkt terwijl je gps de snelheid in de richting van je daadwerkelijke verplaatsing berekend. Het verschil is afhankelijk van van alles het nog wat. Het maakt nog al wat uit of je rompsnelheid vaart met vol tuig en aan aardige helling of gereefd met weinig helling. Als je over je rompsnelheid heen gaat, zoals 3noreen met "drie rompen en twee stukken steiger er tussen" wordt het verhaal nog wat lastiger.

Je zou twee opnemers loodrecht op elkaar kunnen monteren en de waarden optellen. Maar dat wordt mij te ingewikkeld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 05 mrt 2016 12:35 #712647

Yellow Boat schreef :
Daarom is de enige echt goede log/snelheidsmeter altijd nog de goede oude Walker sleeplog .
Maar ja , ook nogal prijzig en je moet ze niet gebruiken als er haaien in de buurt zitten...... :lol:
Zijn dat soort loggen overigens nog te koop?
Ad

Soms zie je er eentje op marktplaats of ebay, ik zou er best eentje voor de fun willen hebben. Maar ze liggen niet voor het oprapen... :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 05 mrt 2016 12:57 #712653

In Nederland misschien niet , hoewel ik er al eens twee zag liggen bij die tweedehands shop in Vinkeveen.
Als je in het Engels zoekt vind je er meer maar het duurde even voordat ik achter de Engelse naam kwam: "taffrail log".
www.google.nl/webhp?sourceid=c...TF-8#q=Taffrail+Logs
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 05 mrt 2016 13:11 #712655

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Je kunt ook nog zoeken met de termen

walker log en knotmaster.

Vergeet hem niet binnen te halen als je de haven in gaat en als er op druk vaarwater er een boot achter je langs vaart. :ohmy:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 05 mrt 2016 13:12 #712656

Ik bewaar mijn sleeplog uit nostalgie, in een mooi houten kistje. Maar snelheid aangeven kan die niet, alleen afstand door het water. Het mooie van de drie wijzertjes is dat je ook op groterere afstand, zonder de nummers te kunnen lezen, toch de mijlen kunt aflezen. Het is net als klok kijken :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 mrt 2016 13:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 05 mrt 2016 13:23 #712662

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Optimale plek voor "paddlewheel unit" 05 mrt 2016 13:37 #712668

Qua precizie van een paddlewheel is het inleesalgoritme ook nog een behoorlijke factor. Subjectief ook de demping die je instelt.

GPS geeft over het algemeen een soort gewogen gemiddelde van de afgelopen paar metingen. Een GPS krijgt die 1 (oude GPSen ) tot maximaal een paar keer per seconde (nieuwere gps-en 10Hz) binnen. Een paddlewheel met een omtrek van 5 cm ziet bij 5 knopen (2,5 meter per seconde) zo'n 50 pulsen per seconde.

Als je in golven vaart en beide systemen zouden de afgeopen 5 metingen meewegen in hun weergave, dan zit de weergave van de gps een seconde of 5 uit fase tov de loggever.

Door turbulenties zal je loggever een vrij onregelmatig snelheidsbeeld geven. Hoe de computer dat signaal interpreteert en verwerkt heeft invloed op wat het denkt te meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl