Hmmm, die ervaring heb ik niet gehad met mijn boten.
Wel lastig dan; hellingshoek zou je nog kunnen mee kunnen nemen (en klinkt logisch indien gelijk over BB/SB), maar koers ten opzichte van de wind wordt wel een erg gepuzzel...
In mijn vorige baan heb ik veel plant-testen opgezet en uitgevoerd. De data die dit oplevert werd in de modellering gebruikt. Belangrijkste bij dit "experimental design" was om zoveel mogelijk onafhankelijke inputs in beweging te brengen en dat zoveel mogelijk onafhankelijk van elkaar.
In 3Noreens voorbeeld: als je, wanneer je harder gaat, ook meer helling gaat maken dan zijn die effecten dus niet onafhankelijk.
Ook bestaat het gevaar dat je teveel inputs meeneemt. Kan prima zijn dat op dag 1 de buitentemperatuur goed correleert met je snelheid. Een dag later is dat dan vaak niet meer het geval
Ik heb altijd voorkomen om "zomaar" inputs mee te nemen in die processmodellen zonder dat daar een fysisch aantoonbare invloed van bekend was.
Qua 3Noreen's probleem: helling zou ik zeker naar kijken, maar wat zou dan de invloed van de windhoek kunnen zijn? Vertrimming?
Veel meten dus en proberen deze effecten op een of andere manier onafhankelijk erin te krijgen. Dan heel goed proberen te begrijpen wat er waarom gebeurt.