Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 11 nov 2016 19:45 #783457

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Sonador schreef :
De mast ondersteuning zelf bestaat uit 2 delen, de onderste deel (wat je op de foto ziet) is een gewone 30mm aluminium stuk pijp, die loopt naar de binnenschaal. En vanaf de binnenschaal loopt een 50mm aluminium buis naar het kajuitdak toe.

Er loopt door de buis een huls, met daarin het staaldraad voor het kielmidzaard.
Deze komt er aan de onderkant van de versteviging er weer uit (de huls) en die loopt dan een stukje door de romp heen voordat hij naar het kielmidzwaard toe gaat.
Zo heb het inmiddels begrepen.
Wat jij een huls noemt is dan dat dunne buisje dat voor de waterdichte afsluiting zorgt en tot boven de waterlijn door loopt. OK.
Wat mij trouwens opvalt is een verschil tussen de eerste twee foto's. Op de eerste zit er aan de onderkant van de buis een flens. Die is op de volgende foto niet te zien. Welke is nu van jouw boot?

Gezien de vervorming van de hoek van de binnenschaal en het inzakken van de ondersteuning, die aan de bovenkant niet is te zien, denk ik dat het kajuitdak wel degelijk is doorgezakt. Controleer het maar eens door een rechte lat tegen het plafond te houden.
In dat geval zou ik, b.v. met een potkrikje, het kajuitdak, heel voorzichtig en mm voor mm omhoog drukken. Als ik het goed heb wordt dan de bovenste buis omhoog, en de vervorming uit de binnenschaal getrokken. Of de onderste buis ook omhoog komt hangt af van hoe die twee aan elkaar zitten. De bovenste steunt op de onderste. Dat kan niet anders, anders was de onderste niet ingedrukt. Maar of die zodanig aan elkaar zitten dat de onderste mee omhoog komt? Zit er geen inspectieluik in die binnenschaal?
In dat geval moet je de onderste buis met een hefboom optillen. Mogelijk is dat zelfs gemakkelijk met de hand te doen, de druk is er immers af!
Nu heb je ruimte voor de reparatie. Problemen met dat buisje kun je omzeilen door de "brug" met halve plankjes (voor en achter) op te bouwen en er t.p.v. het buisje een half cirkeltje uit te steken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 00:15 #783497

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Iedereen bedankt weer voor de tips!

Alle foto's zijn van onze boot, behalve die van de eerste post (staat erbij), en post nummer #783413.

Met een potkrikje opkrikken zal moeilijk gaan, daar is de binnenschaal te slap voor vermoed ik(abs plastic), en zit al vol met scheuren. En er is slecht de ruimte voor.
En de bovenste pijp/mastondersteuning zit los van die flens, dus de binnenschaal komt dan niet mee.

Er zit een "inspectieluik" of accubak die je kan losschroeven.

Mijn idee was om met schoenmaat 45 tegen het dak te drukken t.h.v de mastvoet.
Het dak moet een halve cm naar boven, zodat je de losse pijp onder de mastvoet weg kan drukken.
Hij moet voorbij een hobbeltje in de bovenste steun.
Daarna het voetje/flens los schroeven, en de onderste pijp naar boven te halen, het plankje eruit dremelen. En dan de reparatie uit te voeren.

Maar tegen dit alles zie ik tegenop, heb geen vertrouwen meer in mijn eigen vaardigheden.
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 00:19 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 08:31 #783515

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
Wat je ook kunt proberen om de steun op te krikken is een paar wiggen zagen of laten zagen van eiken en die er onder tikken, zodat er onder de steun ruimte komt. Als je de wiggen zodra er ruimte is vervangt door een paar eiken blokjes kun je die laten zitten en mee-lamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 08:57 #783518

Wel een beetje erg rigoreus maar uiteindelijk wel het makkelijkst denk ik.
Mast eraf en mastvoet eraf.
Vervolgens een rond gat zagen ( ronde gatenzaag) met een wat grotere diameter dan de maststeun (50mm of zo). Om te zorgen dat je op de goede plek zaagt kun je eerst van binnenuit een paar kleine gaatjes rond de maststeun boren.Uiteraard eerst de plaat tussen maststeun en onderzijde dek verwijderen wat na een beetje opkrikken zou moeten kunnen.
Daarna moet je de maststeun er eigenlijk van boven uit kunnen trekken.
Uiteindelijk moet je dat dat natuurlijk weer dicht lamineren. Dat zou ik doen door een dun aluminium of rvs plaatje tussen dek en maststeun te steken als die weer is geplaatst en vervolgens van boven het gat netjes dichtlamineren ( met epoxy en glasweefsel) . Heel mooi hoeft het niet eens te worden , wel vlak, want daar komt immers de maststeun op die allees aan het zicht onttrekt.

ps. Ik snap nu ook die hoge prijs. Ik had nl. een oud type (K3) uit 1967 waar e.e.a. veel makkelijker in elkaar zat omdat de maststeun niet door de binnenmal liep. Die steun heb ik trouwens ooit vervangen door een 30 mm rvs pijp omdat ik een tafel heb geinstalleerd die om de maststeun op en neer kan schuiven.
Nee, waarschijnlijk heelaas geen foto's van :(

Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 08:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 09:14 #783521

Yellow Boat schreef :
Wel een beetje erg rigoreus maar uiteindelijk wel het makkelijkst denk ik.
Mast eraf en mastvoet eraf.
Vervolgens een rond gat zagen ( ronde gatenzaag) met een wat grotere diameter dan de maststeun (50mm of zo). Om te zorgen dat je op de goede plek zaagt kun je eerst van binnenuit een paar kleine gaatjes rond de maststeun boren.Uiteraard eerst de plaat tussen maststeun en onderzijde dek verwijderen wat na een beetje opkrikken zou moeten kunnen.
Daarna moet je de maststeun er eigenlijk van boven uit kunnen trekken.
Uiteindelijk moet je dat dat natuurlijk weer dicht lamineren. Dat zou ik doen door een dun aluminium of rvs plaatje tussen dek en maststeun te steken als die weer is geplaatst en vervolgens van boven het gat netjes dichtlamineren ( met epoxy en glasweefsel) . Heel mooi hoeft het niet eens te worden , wel vlak, want daar komt immers de maststeun op die allees aan het zicht onttrekt.

ps. Ik snap nu ook die hoge prijs. Ik had nl. een oud type (K3) uit 1967 waar e.e.a. veel makkelijker in elkaar zat omdat de maststeun niet door de binnenmal liep. Die steun heb ik trouwens ooit vervangen door een 30 mm rvs pijp omdat ik een tafel heb geinstalleerd die om de maststeun op en neer kan schuiven.
Nee, waarschijnlijk heelaas geen foto's van :(

Ad
nabrandertje:
Omdat de Varianta een Duitse boot was en daarvan duizenden in Duitsland rondvaren heb ik eens in het Duits gegoogled op afbeeldingen met "Varianta 65 Mast Stütze".
Dan zie je dat je bepaald niet de enige bent met dit probleem.
www.google.nl/search?q=variant...65+mast+st%C3%BCtze+
Door op de plaatjes te klikken kun je bij de betreffende webpagina komen en daar misschien meer vinden.
Betreft dat een forum of zo ( er is er ook een uit de Duitse Variantaclub ) dan kun je waarschijnlijk wel aan een mailadres of telefoonnummer komen om de betrokken eigenaar te vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 09:16 #783522

Sonador schreef :

Mijn idee was om met schoenmaat 45 tegen het dak te drukken t.h.v de mastvoet.
Het dak moet een halve cm naar boven, zodat je de losse pijp onder de mastvoet weg kan drukken.
Hij moet voorbij een hobbeltje in de bovenste steun.
Daarna het voetje/flens los schroeven, en de onderste pijp naar boven te halen, het plankje eruit dremelen. En dan de reparatie uit te voeren.

Als je een plankje op de romp legt, of karton oid zodat de krik niet met de scherpe hoeken door de romp heen drukt, dan zou het toch moeten kunnen om het dak wat omhoog te drukken door een balk tussen krik en dak omhoog te persen?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 09:56 #783532

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
maak de klus niet moeilijker dan hij is
slijp de oude meuk los
krik dat dak iets omhoog met behulp van een krik of koevoet en 1 of 2 hulpsteunbalken
trek de buitenste paal omhoog, met wat geluk blijft de binnenste gewoon op zijn plek
het lijkt mij, dat ze niet aan elkaar vastzitten, de buitenste paal is omlaag gedrukt, maar heeft kennelijk de binnenste niet mee meegenomen, anders zou die nu aan de onderkant van de romp uitsteken

vul de buitenste paal onder op met een houten vulstuk, die moet je in twee stukken maken, vanwege de binnenpaal, die aan de romp zit
hars, matje, klaar
begin eens te kijken of die buitenste paal omhoog wil
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 10:35 #783547

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het zijn losse pijpen, ze zitten niet in elkaar geschoven o.i.d.
Het hele zwikkie is verzakt vanwege het multiplex wat op de romp zit in gelamineerd.

Ik zal kijken of ik wat kan doen met een krik, ik ben daar wat huiverig voor omdat je de krik op de binnenschaal moet zetten, en zoals eerder aangegeven is die wat broos.
Wellicht kan ik de binnenschaal ondersteunen t.h.v de krik.

De bovenste pijp kan ik nu de mast is gestreken wel heen en weer halen. De druk is er dus vanaf, vandaar mijn schoenmaat 45 commentaar.

Wil het niet te ingewikkeld maken inderdaad.
Het enigste wat het ingewikkeld maakt is het staaldraad, daar moet je voorzichtig mee zijn.
Dus als je de pijp weg drukt, dan zou ik hem naar voren moeten halen, door het voorluik heen.
Maar dan verbuig je hem vermoedelijk.

Dan zou de oplossing die Ad noemt wel goed te doen zijn, mastvoet moet ik toch nog vervangen want die is ook aan vervanging toe.

Iedereen zeer bedankt voor de reactie! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 11:27 #783566

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Wat je kunt proberen als je bang bent met de krik,een spanband rondom de boot ter hoogte van je mastvoet.Ik denk als je daar een beetje kracht op zet dat je de romp naar elkaar trekt en daarmee je mastvoet,de zwakste schakel,omhoog.Wel oppassen want met een beetje spanband kun je heel veel kracht zetten,dus met beleid proberen.Je kunt er zelfs een trailer mee recht trekken las ik in een ander draadje.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 12:35 #783604

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Uiteraard moet je de krik niet op de buitenschaal zetten maar met balkjes, planken of wat dan ook een constructie maken die de kracht verdeelt.
De foto's zijn net van iets te dichtbij genomen om te zien welke mogelijkheden er zijn, maar dat het kan weet ik wel zeker.

Maar belangrijker is je zelfkennis! Als je eerlijk genoeg bent om te erkennen dat dit voor jouw niet haalbaar is?..........je hebt een offerte. Waarom die wat tegenviel begint ook duidelijk te worden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 12:36 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 13:05 #783610

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Zou je uit willen leggen waarom het voor jou duidelijk word, dat mij die enkele offerte tegenvalt? Beetje apart om dat zo neer te schrijven, of lees ik het welllicht verkeerd, dat gebeurt ook weleens omdat op een forum nuance ontbreekt.

In ieder geval 1000 euro voor iets wat het bedrijf zelf zegt wat makkelijk te doen is (ondanks dat zij er geen ervaring mee hebben), en weinig materialen kost. Vind ik erg hoog ingeschat inderdaad ....
Bij mij groeit er geen geldboompje in de tuin in ieder geval, en ik heb er geen goed gevoel bij!

Ik ben inmiddels 100% afgekeurd, ik heb altijd alles zelf gedaan, en heb een technische achtergrond.
Van motorfietsen en auto's onderhouden. tot aan menkarren voor paarden maken/restaureren. Laswerk draai ik mijn hand ook niet voor om.
Ik kan wel degelijk dingen inschatten hoeveel werk iets wel of niet is

Polyesther is echter niet iets waar ik ervaring mee heb, dat gekoppeld aan mijn fysieke gesteldheid geeft mij dat gewoon weinig vertrouwen.
Doel van dit topic was om eens een balletje op te gooien en wat te leren.
Ik ben immers pas sinds 2.5 weken een eigenaar van een zeilboot, dus dingen leren zijn welkom.

Aangezien dit een veelvoorkomend probleem is bij de varianta 65 van de vroegere bouwjaren, kon het zijn dat iemand van hier er wel eens mee te maken had gehad.

Dus iedereen bedankt voor de tips en truuks, hou jullie op de hoogte.
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 13:32 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 13:11 #783611

Kun je het dak niet omhoogtrekken met een kraantje of heftruck? Lijkt mij de makkelijkste optie als je de middelen hebt. Strop aan de mastvoet (mastbout) en dat cm-tje kun je dan vrij eenvoudig liften.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 13:16 #783612

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
captain koek schreef :
Kun je het dak niet omhoogtrekken met een kraantje of heftruck? Lijkt mij de makkelijkste optie als je de middelen hebt. Strop aan de mastvoet (mastbout) en dat cm-tje kun je dan vrij eenvoudig liften.

Ik zal eens overleggen met de haven, hij gaat in Januari nog op de kant i.v.m nieuwe antifouling en ik zou de huiddoorvoeren dicht willen maken.

De bovenste pijp zit nu al niet meer onder druk, dus ik kan die wel los krijgen denk ik.
Maar als alles straks weer heel is, dan het er weer tussen krijgen is wat moeilijker.
Dan zou een kraantje of een heftruck wel uitkomst bieden.

:P

Hier nog een slechte foto met de nieuwe raampjes, raamrubbers en blauwe pezen erin, en net voordat ik de mast weer naar beneden heb gehaald.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 13:34 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 14:17 #783623

Sonador schreef :
Zou je uit willen leggen waarom het voor jou duidelijk word, dat mij die enkele offerte tegenvalt? Beetje apart om dat zo neer te schrijven, of lees ik het welllicht verkeerd, dat gebeurt ook weleens omdat op een forum nuance ontbreekt.

Zeekraal is echt niet de enige die dat duidelijk vind hoor.
Je moet niet vergeten dat je voor €1000 zo'n 20 werkuren van een vakman kunt kopen. Trek daar materiaal à iets van €200 af ( als ze het goedkoop houden) en er blijft niet veel tijd over voor die klus die toch wat complexer is dan ik in het begin dacht. Want 2 dagen werk is niet bepaald veel voor een dergelijke klus.
Overigens schrijf je zelf dat dat bedrijf er geen ervaring mee heeft maar wat bedoel je daarmee? Ik mag toch aannemen dat ze met dergelijke klussen aan polyester boten veel ervaring hebben?
Dat zou anders ook deze prijsopgaaf kunnen verklaren want die is eerder aan de lage kant zoals ik er nu tegenaan kijk.
Anders zou ik er maar eens een zoeken die dat wel heeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 14:39 #783632

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
2 dagen werk, waarop baseer je dat?

Zo ingewikkeld is het niet, het zijn 2 losse stukken buis.
En een plankje van 25 bij 10 cm in lamineren.

Met geen ervaring, doel ik op dit specifieke probleem op te lossen.

Na het sturen van diverse foto's met uitleg, kon hij niet zien wat er moest gebeuren.
Nadat ik hem nogmaals verteld had wat er moest gebeuren met dingen op de foto's omcirkelt, kwam hij met het verhaal dat het makkelijk zou zijn , met weinig materialen, en dat het dat zou gaan kosten. EX BTW en Ex Reiskosten, materialen heeft hij het niet over gehad, anderzijds dat het niet veel zou gaan kosten..
Dus dat liet gewoon niet een fijne indruk achter, het was ook de eerste die ik gevraagd hebt.

Als jullie dat vreemd vinden, is dat natuurlijk prima.
Ik heb in ieder geval niet zo maar 1000 euro liggen , en als dat raar overkomt is dat ook prima!

Ik ben zelf ZZPer geweest, en ik zou nooit zoveel geld rekenen voor een klus zoals deze.
Ook al zou ik er 2 dagen over doen. Misschien is dat de reden dat ik nu geen 1000 euro heb liggen? :P

Deze boot moest ik gewoon redden, en dat ga ik ook doen.
Heb al erg veel kunnen doen in 2.5 week, en erg veel geleerd.
En als ze weer in goede doen is, heerlijk genieten van je werk!
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 14:58 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 15:00 #783634

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Sonador schreef :
Zou je uit willen leggen waarom het voor jou duidelijk word,........
Ja hoor.
In ieder geval 1000 euro voor iets wat het bedrijf zelf zegt wat makkelijk te doen is (ondanks dat zij er geen ervaring mee hebben), en weinig materialen kost.
In één van je eerste posts schreef je dat de werf eerst de schade niet kon inschatten en ook niet kon zeggen hoeveel tijd het zou vergen en dat ze met twee man wilden komen.
Nu schrijf je totaal iets anders.
Uit je eerste verklaring trek ik de conclusie dat ze het idee hebben dat dit karweitje wel eens tegen kan vallen. Als je op voorhand een prijs moet opgeven doe je er in dat geval natuurlijk wel een paar "risico uren" bij.
Ik ben inmiddels 100% afgekeurd,
Ik heb als gezonde ouwe lul niet het recht daar over iets te zeggen...........
ik heb altijd alles zelf gedaan, en heb een technische achtergrond.
Van motorfietsen en auto's onderhouden. tot aan menkarren voor paarden maken/restaureren. Laswerk draai ik mijn hand ook niet voor om.
Ik kan wel degelijk dingen inschatten hoeveel werk iets wel of niet is
..............maar als je na een paar sugggesties aangeeft dat het karwei mogelijk te hoog gegrepen is, denk ik met iemand te maken te hebben met beperkte technische vaardigheden, wat kennelijk dus best meevalt, :) op grond waarvan ik denk dat dit klusje voor jou een peuleschilletje zal blijken te zijn.
Doel van dit topic was om eens een balletje op te gooien en wat te leren.
Ik ben immers pas sinds 2.5 weken een eigenaar van een zeilboot, dus dingen leren zijn welkom.
Ooh, dus je zit helemaal niet om een concrete oplossing verlegen. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 15:16 #783636

Sonador schreef :
2 dagen werk, waarop baseer je dat?

Zo ingewikkeld is het niet, het zijn 2 losse stukken buis.
En een plankje van 25 bij 10 cm in lamineren.

Met geen ervaring, doel ik op dit specifieke probleem op te lossen.

Na het sturen van diverse foto's met uitleg, kon hij niet zien wat er moest gebeuren.
Nadat ik hem nogmaals verteld had wat er moest gebeuren met dingen op de foto's omcirkelt, kwam hij met het verhaal dat het makkelijk zou zijn , met weinig materialen, en dat het dat zou gaan kosten. EX BTW en Ex Reiskosten, materialen heeft hij het niet over gehad, anderzijds dat het niet veel zou gaan kosten..
Dus dat liet gewoon niet een fijne indruk achter, het was ook de eerste die ik gevraagd hebt.

Als jullie dat vreemd vinden, is dat natuurlijk prima.
Ik heb in ieder geval niet zo maar 1000 euro liggen , en als dat raar overkomt is dat ook prima!

Ik ben zelf ZZPer geweest, en ik zou nooit zoveel geld rekenen voor een klus zoals deze.
Ook al zou ik er 2 dagen over doen. Misschien is dat de reden dat ik nu geen 1000 euro heb liggen? :P

Deze boot moest ik gewoon redden, en dat ga ik ook doen.
Heb al erg veel kunnen doen in 2.5 week, en erg veel geleerd.
En als ze weer in goede doen is, heerlijk genieten van je werk!

Allereerst baseer ik die twee dagen op €800 werkloon wat voor een vakbedrijf echt niet bijzonder is ( denk maar eens aan de uurtarieven in een garage of van een loodgieter )
En dan schat ik die uren als ik er rekening mee houdt dat de hele maststeun eruit moet wat vrijwel zeker alleen via het dek kan zoals ik al schreef.
Uiteraard beginnen ze met het e.e.a aan inventaris eruit te halen en de boel af te dekken hoop ik tenminste) .
Dan de boel eruit slijpen , schoonmaken , blok hout pasmaken , schuren , lamineren , uit laten harden , topcoat aanbrengen , maststeun weer aanbrengen . mastvoet weer aanbrengen , rommel opruimen en schoonmaken . Oja , en vergeet niet het koffie drinken :whistle: n ik ben vast nog wel wat vergeten.
Dat jij (en ik ook) het veel goedkoper zouden doen (ikzelf denk ik voor de helft, ik zou bijna zegegn ., zet hem maar bij mij neer op een trailer :whistle: ) verklaart allereerst wel dat je die €1000 niet direct hebt liggen maar vooral ook dat je (misschien?) geen BTW hoet te berekenen en geen overhead rekent zoals een directeur , een secretaresse ,gereedschap , een gebouw/werkplaats huren enz. enz. Want ik neem aan dat je best weet dat die uurtarieven van €50 of meer niet netto naar de eigenaar/directeur gaan.
Dat ZZPers altijd goedkoper zijn durf ik ook te bestrijden.Als ik de tareiven bekijk die mijn ex collega's vragen heb ik rond mijn pensionering ook wel eens zoiets overwogen want dat is een veelvoud van de verdiensten in een vaste baan .Maar nee , toch maar niet.
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 15:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 15:18 #783637

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet.

Ik probeer alleen wat tips en truuks te krijgen, wellicht een adresje of een liefhebber die wat bij wil verdienen. Of iemand die ditzelfde heeft gehad aan zijn/haar varianta.
Of gewoon iemand die het leuk vind om te helpen.

Ik wil niet een discussie op gang helpen, of dat een vakman wel of niet zijn geld waard is.
Natuurlijk is het wel waard, maar je moet er wel een goed gevoel bij hebben en geld op je rekening. Beide dingen heb ik dus niet.

Dat heb ik geuit hier, en daarna proberen om op een normale manier de vragen daarop te antwoorden.

Dus mijn fout is geweest dat ik dat niet had moeten uitten, en moeten concentreren op andere dingen.


Wat mij betreft mag het topic op slot.
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 15:20 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 15:24 #783638

Sonador schreef :
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet.

Ik probeer alleen wat tips en truuks te krijgen, wellicht een adresje of een liefhebber die wat bij wil verdienen. Of iemand die ditzelfde heeft gehad aan zijn/haar varianta.
Of gewoon iemand die het leuk vind om te helpen.

Ik wil niet een discussie op gang helpen, of dat een vakman wel of niet zijn geld waard is.
Natuurlijk is het wel waard, maar je moet er wel een goed gevoel bij hebben en geld op je rekening. Beide dingen heb ik dus niet.

Dat heb ik geuit hier, en daarna proberen om op een normale manier de vragen daarop te antwoorden.

Dus mijn fout is geweest dat ik dat niet had moeten uitten, en moeten concentreren op andere dingen.


Wat mij betreft mag het topic op slot.

Ik wilde alleen maar duidelijk maken waarom die €1000 helemaal niet zo veel hoeft te zijn.
Verder dacht ik toch dat er genoeg zaken zijn aangedragen hoe je verder kunt.
Overigens, als je echt helemaal geen ervaring met dit soort klussen hebt zul je inderdaad iemand moeten inhuren of er moet een forumlid in staat en willens zijn je te helpen.

Om nou meteen te roepen om sluiten van dit topic vind ik wel een beetje ondankbaar hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 15:30 #783639

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
:blink:

Nou ben ik wel voor diverse dingen uitgemaakt over de jaren heen, maar nog nooit voor ondankbaar.
Laat ik vooropstellen dat ik erg dankbaar ben voor de tips die hier voorbij zijn gekomen!
De reactie van Zeekraal vond ik nogal hard overkomen, en vroeg om uitleg.
Prima dat snap ik nu, en is deels omdat ik mijn situatie niet goed genoeg heb uitgelegd.

Ad, dat jij 1000 euro niet veel geld vind is prima dat snap ik. Maar voor mij is dat ongeveer 1 maand inkomen. Ik had dat liever voor mijzelf gehouden, maarja daar heb je het.
Dus het is gewoonweg geen optie!

Jij begint over gaten boren in het bovendek, en met allerlei "termen te smijten"
Het bedrijf in kwestie heeft het daar nooit over gehad.
Ook niet dat het een klus is die 2 dagen gaat duren.
Niemand die ik heb gesproken over dit probleem heeft het over zagen in het dak, behalve jij.
Je trekt conclusies terwijl je niet het gehele plaatje weet of hebt gezien.
En dat is ook weer mijn schuld, want ik ben te onduidelijk geweest

Het spijt mij als ik de indruk heb gewekt dat ik vakmensen het geld niet waard vind.
Dat vind ik zeker wel waard, ik ben immers ook een vakmens geweest.

Ik wil hier gewoon liever niet verder op discussiëren, ij vind het een normaal bedrag.
Ik vind het een fiks bedrag voor wat het is. Daarom heb ik liever een slotje erop.
Het ging om een oplossing voor mijn probleem, niet over een offerte.

Ik zou het graag positief willen houden!
Ik was juist blij met alle tips en truuks die voorbij kwamen, ook die van jou.

Nogmaals ik ben iedereen dankbaar voor zijn/haar bijdragen!
Er zijn genoeg opties aangereikt, die zal ik meenemen, en als ik weer hersteld ben dan zal ik actie gaan ondernemen.

Excuses heren
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 16:25 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 16:39 #783647

Eerlijk gezegd vind ik het ook vrij prijzig hoor, 1000€ voor dat klusje. Een handig iemand zou het vlgs mij in 5 uurtjes redden. Bovendien zijn dit geen bootjes waar je nog eens een vermogen in gaat investeren.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 18:59 #783693

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
captain koek schreef :
Eerlijk gezegd vind ik het ook vrij prijzig hoor, 1000€ voor dat klusje. Een handig iemand zou het vlgs mij in 5 uurtjes redden. Bovendien zijn dit geen bootjes waar je nog eens een vermogen in gaat investeren.

Het bedrijf zelf gaf aan dat het in minder dan 1 dag zou kunnen.
Dus wat zou het dan kosten als het 2 dagen duurt?

Er zijn hier heel veel mooie opties genoemd.
Eigenlijk vind ik die Ad eerder noemde, 1 van de makkelijkste oplossingen wel behoorlijk rigoureus.

Ik zou toch wel lang van deze boot willen genieten, dus ik zou graag een goede reparatie uitvoeren. Maar ook ooit voor een volgende eigenaar moet het gewoon in orde en veilig zijn.

Ik vraag mij dan af of je het gat wat je maakt, niet gewoon kan laten zitten, en zit immers een plaat/steun onder (zie foto) aan de bovenkant komt er een RVS mastvoet op in ieder geval i.p.v de gegoten aluminium.

Maar voordat ik dat zou doen, eerst proberen of er genoeg ruimte is om hem weg te kantelen zonder te boren. Je zou ook een sleuf aan de zijkant van de pijp kunnen maken, dan kan je hem gewoon helemaal weg kantelen..

Ik vraag me alleen af, of er dan nog genoeg structurele stevigheid in de pijp zit met terug monteren. Wellicht een paneeltje weer over de sleuf heen schroeven.

Er zijn zoveel mogelijkheden, :P

ik zat ook te denken aan wat hier ook geopperd is, om met een krikje de binnenschaal wat op te krikken, dan met een dremel de boel open halen, en dan de reparatie uitvoeren.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 23:40 door Sonador. Reden: wad tiepvoudten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 19:50 #783710

kijk , mijns inziens kun je dit op twee manieren doen,manier 1 , je licht het dak inclusief pijp omhoog met behulp van een krik en foefelt het oude hout er vanonder en propt er een nieuw stukje hout onder van ongeveer dezelfde dikte, krik laten zakken en lapje polyester er overheen en het kan weer een aantal jaren mee.
of methode 2, je bekijkt hoeveel het dak en binnenschaal exact gezakt is , strijkt de mast, demonteer de mastvoet en dan komt waarschijnlijk de pijp er mee uit, daar moet dan ook nog de kabel van de kiel uit gepeuterd worden, je verwijderd dan alle rommel, freest een stukje hardhout op maat zodat het netjes aansluit op de romp en lijmt dit dan met epoxy op de romp, dan lamineer je dit blokje in zodat je exact op de oude hoogte komt. als dit dan droog is doe je er nog een laagje verf over zodat het er weer uitziet zoals toen de boot nieuw was. dan moet je alles weer terug monteren en is het weer zoals vanouds.
De werf zal waarschijnlijk kiezen voor methode 2 omdat de reparatie dan goed en deugdelijk uitgevoerd word en er geen gezeik achteraf van komt. want als je methode 1 doet en het dek is per ongeluk 1 cm te hoog uitgekomen dan ontstaan er scheurtjes in het dek na verloop van tijd, en als je iets te laag uitkomt blijft er na de regen een plasje water rond je mastvoet staan met alle vuiligheid van dien.
dus daarom kiest de werf voor methode 2 .
en dan is 1000 euro weer niet zoveel want 2 dagen werk gaan er dan zo in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 20:02 #783718

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Jullie spreken steeds over een blokje hout maar moeten het niet twee blokjes zijn? Ik neem aan dat die staalkabelgeleidebuis blijft zitten dus zul je van links en rechts een blokje moeten neerzetten, met uitsparing voor de geleidebuis. Of zitten die niet in elkaar. Oh die zitten natuurlijk achter elkaar. (niet te zien op de foto) :angry:
En hoe voorkom je dat de mastondersteunbuis van de ondersteuning afglijdt? Moet je dan nog een opstaand randje van ingedikte epoxy er omheen kleien?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 20:13 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnenschaal/vloer mastondersteuning verzakt. 12 nov 2016 20:14 #783720

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hallo Martinwmd, bedankt voor je reactie!

De 1000 euro is voor minder dan 1 dag werk, volgens de specialist hij had niet meer nodig!
Ik wil de correspondentie wel hier neer zetten, maar dat is niet respectvol.
En m.i off-topic, ik zoek gewoon wat advies over hoe dit is op te lossen.

En de offerte is niet van een werf, maar bij een polyesterspecialist gedaan.
Gewoon een bedrijf dat een advertentie via marktplaats had.


De rest van je verhaal zal ik mee nemen, en waardeer ik van harte.
Tot nu toe kan ik aan het kajuitdak niks ontdekken, het ziet er allemaal spik en span uit.

Ik vermoed dat dit probleem al lang zit aan deze boot, hij is immer al 44 jaar oud.
En gewoon kaal multiplex gaat echt niet zo lang mee denk ik.

Hij sinds nieuw van 1 en dezelfde familie geweest, en er is altijd wel goed verzorgd.
Tot een jaar geleden, en dan volg er een lang verhaal wat ik wel graag wil delen.
Maar ik twijfel daarover om dat te doen.

Ik denk als je het gaat vervangen zoals het origineel zit, dat het plankje zo weer doormidden breekt, het heeft geen enkele steun in het midden.
Het plan was om dat op te vullen met epoxyhars en glasweefsel.
Dan plankje erop, en op een plankje een rvs plaatje met houder voor de steun.

De nieuwere varianta's hebben het ook anders zitten, die hebben helemaal geen plankje meer, maar gewoon een dikke versterking uit puur glasweefsel matjes.

M.b.t de kabelhuls, die kan je er niet uitpielen die zit vast.
Dus je blokje hout moet over de huls schuiven (met een gat erin op de juiste plek.
Of je moet het blokje uit 2 delen maken denk ik.
Nogmaals bedankt.
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 21:03 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl