Waterzot schreef :
Als echte Belg heb ik momenteel geen interesse dat de Belgische staat mij nog wat kosten komt vragen omdat ik een boot heb. (lees kosten vlaggenbrief, verkeersbelasting en andere onzin die ze kunnen verzinnen om hun portefeuille te vullen) en omdat ik niet veel in Belgische wateren zal vertoeven.
Met andere woorden zou de ligplaats in Nederland zijn, zou ik dus kostenloos niet geregistreerd onder NL vlag varen. Ik heb een Nederlands Marifoon certificaat en zou de apparatuur ook bij het Nederlandse Agentschap Telecom registreren.
Dat kan dus zonder problemen ook al vaar ik dat sporadisch stukje in Belgisch, Frans of Brits water en heb ik een Belgisch paspoort?
Het volledige antwoord heb ik denk ik niet, maar ik kan wel een zoekrichting aangeven.
1. Registratie van pleziervaartuigen zoals onze kleine zeilbootjes is niet verplicht in Nederland. Als je er vanuit NL naar het buitenland mee gaat zal de douane daar wel willen dat je een eigendomsbewijs, zoals een vlaggenbrief, kan tonen. Dat kan een ICP zijn, ook al is dat in NL geen officieel document. Wordt tegenwoordig afgegeven door het
Watersportverbond. Als niet-Nederlander met een buitenlandse domicilie is dat lastiger: heb je een Nederlandse vertegenwoordiger nodig. Misschien te organiseren via een watersportvereniging?
2. Je koopt een Belgische boot en voert hem in in Nederland. Dat is wel een serieuze zaak: dat mag je niet zomaar doen. Zal wel geen probleem zijn als hij binnen de EU gekocht is en de BTW betaald is. Best even informeren wat daarvoor nodig is bij de
Douane = de Belastingdienst!
Zo zie je maar, de belastingdienst ontloop je nooit
Maar misschien spaar je inderdaad wel geld uit.
En het betekent natuurlijk: de NL driekleur op de boot
Of je dat een pijnlijke zaak vindt kan ik niet voor je uitmaken. Ik heb het als Nederbelg opgelost met een EU-vlag met NL hoekje. Ook al mag dat niet volgens de vlagetiquette. Maar daar houdt toch niemand zich meer aan ...
Edit
Wat betreft de registratie van de marifoon etc.: dat kan bij mijn weten inderdaad, ook als buitenlander, trouwens ook met een buitenlands bedieningscertificaat (ik heb een Belgisch SRC). Je moet alleen aannemelijk maken dat de boot vooral in NL gebruikt wordt, bijv. de Nederlandse ligplaats bewijzen.