Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Registratie en dergelijke, wat zijn de regels?

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 18:22 #817212

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Erikdejong schreef :
jerry schreef :
BarendV schreef :
dit moet zijn 20km of meer en langer dan 15m dan ben je vaarbewijsplichtig.
Je hebt gelijk, Barend. Ik was te snel met reageren.
Als je dan toch precies wilt zijn, dan is het:
20km/per uur of meer en of langer dan 15m (romplengte gemeten zonder uitsteeksels).

En nog weer iets preciezer: die snelheidslimiet geldt alleen voor motorisch aangedreven schepen. Als je dus zeilend of roeiend sneller weet te varen dan 20 kilometer per uur dan is een vaarbewijs niet nodig.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 19:14 #817233

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6445
Je bent in principe vrij om de vlag te kiezen die je leuk vindt. Maar dan wel alles onder die vlag.
Je zou naar de ambasade van zeg Zambia kunnen gaan en je boot daar registreren.
Maar je mag niet van verschillende walletjes gaan eten. Dus registratie in Zambia :) dan ook je marifoon daar registreren met een Zambiaans Callsign.
Er zijn zelfs landen waar je zelfs een 'buitenlandse' thuishaven mag kiezen.

Als je Duitse certificaten internationaal erkend worden is registratie all over the world geen probleem.

Je zou ook eens kunnen kijken wat registreren in Luxemburg kost, mag je ook gewoon rood wit blauw voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 10:22 #817398

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Na enkele telefoontjes ben ik verder. Zoals te verwachten was, zijn de Nederlanders gemakkelijker als de Duitsers. Ik leg die boot gewoon in Nederland en plaats de Nederlandse vlag er op. ICP bij het watersportverbond aanvragen, is geen plicht maar het kan geen kwaad.
Alleen dat aanmelden van de Marifoon is nog een beetje onduidelijk. Het is mij nog niet duidelijk wat dat 'formulier voor een aanvraag inloggegevens bij het agentschap telekom' nu precies is. Dat lijkt mij nog niet de aanmelding van de Marifoon, of wel?
Moeilijk wordt het "Bewijsstuk varen Nederlandse territoriale wateren". Wordt bij punt 7 op dit formulier gevraagd. Dan moet ik dus al een kontrakt voor een ligplaats hebben nog voordat ik kan aanmelden. Ik wilde eigenlijk alles in orde brengen, in de zomer naar de ligplaats zeilen en dan het kontrakt sluiten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 10:38 #817403

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
Agentschap Telecom registreer je jezelf als gebruiker van een marifoon.
Zij controleren dan of jij daadwerkelijk een marifoon mag gebruiken en zo ja dan levert dat een MMSI op, of je daadwerkelijk een marifoon hebt maakt het agentschap niet zoveel uit. Door je te registreren mag je er een gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 11:47 #817416

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
En we hebben al eens eerder in ander draadje gehad over dat plaatje met naam en adres telefoon....

Duidelijk zichtbaar is imo de eis maar niet van buiten duidelijk zichtbaar.

Bij mij zit ie binnen boven de trap tegen het brugdekschot waar je overheen stapt.
Binnen en dus niet zichtbaar van buiten maar ben je in de kajuit ziet iedereen het plaatje direct.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 12:44 #817429

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Waterblok schreef :
En we hebben al eens eerder in ander draadje gehad over dat plaatje met naam en adres telefoon....

Duidelijk zichtbaar is imo de eis maar niet van buiten duidelijk zichtbaar.

Bij mij zit ie binnen boven de trap tegen het brugdekschot waar je overheen stapt.
Binnen en dus niet zichtbaar van buiten maar ben je in de kajuit ziet iedereen het plaatje direct.

Exact. De woonplaats moet wel degelijk ergens vermeld zijn, maar mag ook binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 13:11 #817436

In artikel 2.02 lid 1b staat: "de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip".

"Op een in het oog vallende plaats" Dat wil zeggen in het oog vallend van buiten af, dus zonder eerst de toegang te forceren of iets dergelijks.

Met "binnenzijde" bedoelt men dat het ook achter het raam mag zitten, als men het maar van buiten af kan lezen. En dit is niet mijn interpretatie maar die van een van de handhavers (of van zijn baas).

Die zelfde handhaver vertelde me dat hij best snapt dat we er geen woonplaats op willen zetten. Dit om het het dievengilde niet te makkelijk te maken, Met alleen een Naam, telefoonnummer en de bootnaam kunnen de oposporingsdiensten ons meestal makkelijk vinden als dat nodig is. (De bootnaam is vaak geregistreerd via het agentschap telecom).

BTW, Lid 1a verplicht ons om een bootnaam op de boot te zetten.
BTW2: Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er daadwerkelijk gehandhaafd wort op lid 1a. Dus maak je geen zorgen.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2017 13:27 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 13:29 #817439

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Gaan we dus toch weer er staat toch niet van binnen of buiten?
Bij mij valt ie dus in 't oog maar je moet er wel voor binnen zijn.

Voor zover ik weet wil men je kunnen achterhalen als er zoiets ernstigs aan de hand is dat men ook binnen kan treden.

En wat een handhaver je wijs maakt is niet zeker volgens de wet...
Laatst bewerkt: 14 mrt 2017 13:30 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 13:39 #817442

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Als je toch precies wilt zijn:
Het is 20km per uur of 20Km/uur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 mrt 2017 18:16 #817515

Ernest64 schreef :
.....
Alleen dat aanmelden van de Marifoon is nog een beetje onduidelijk. Het is mij nog niet duidelijk wat dat 'formulier voor een aanvraag inloggegevens bij het agentschap telekom' nu precies is. Dat lijkt mij nog niet de aanmelding van de Marifoon, of wel?
Moeilijk wordt het "Bewijsstuk varen Nederlandse territoriale wateren". Wordt bij punt 7 op dit formulier gevraagd. Dan moet ik dus al een kontrakt voor een ligplaats hebben nog voordat ik kan aanmelden. Ik wilde eigenlijk alles in orde brengen, in de zomer naar de ligplaats zeilen en dan het kontrakt sluiten...

Als je dit formulier invult en opstuurt ontvang je inlogcodes voor het gebruikersregister van Agentschap Telecom. Na inloggen in dat register kun je een registratie voor je marifoon aanmaken.
Briefje van de havenmeester is vaak al afdoende als bewijsstuk NL wateren.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 06 aug 2018 11:59 #966182

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Draadje ff terug oprakelen.

We kochten terug een schip (zeilschip kleiner dan 15m), deze keer een schip met een Belgische vlaggenbrief en dus varend onder Belgische vlag met Belgische thuishaven.

We willen er mee in zeeland gaan liggen en zullen komende jaren voornamelijk de zeeuwse wateren bevaren, waarschijnlijk met een tripje richting wadden en sporadische oversteek naar Engeland (via Belgische en Franse kust).

Als echte Belg heb ik momenteel geen interesse dat de Belgische staat mij nog wat kosten komt vragen omdat ik een boot heb. (lees kosten vlaggenbrief, verkeersbelasting en andere onzin die ze kunnen verzinnen om hun portefeuille te vullen) en omdat ik niet veel in Belgische wateren zal vertoeven.

Met andere woorden zou de ligplaats in Nederland zijn, zou ik dus kostenloos niet geregistreerd onder NL vlag varen. Ik heb een Nederlands Marifoon certificaat en zou de apparatuur ook bij het Nederlandse Agentschap Telecom registreren.

Dat kan dus zonder problemen ook al vaar ik dat sporadisch stukje in Belgisch, Frans of Brits water en heb ik een Belgisch paspoort?
Laatst bewerkt: 06 aug 2018 12:00 door Waterzot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 06 aug 2018 12:19 #966188

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
plusfast schreef :
Erikdejong schreef :
jerry schreef :
BarendV schreef :
dit moet zijn 20km of meer en langer dan 15m dan ben je vaarbewijsplichtig.
Je hebt gelijk, Barend. Ik was te snel met reageren.
Als je dan toch precies wilt zijn, dan is het:
20km/per uur of meer en of langer dan 15m (romplengte gemeten zonder uitsteeksels).

En nog weer iets preciezer: die snelheidslimiet geldt alleen voor motorisch aangedreven schepen. Als je dus zeilend of roeiend sneller weet te varen dan 20 kilometer per uur dan is een vaarbewijs niet nodig.

Even de zeikert spelen, langer dan 15 meter moet zijn langer dan 14,99 meter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 06 aug 2018 12:58 #966198

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Waterzot schreef :
Als echte Belg heb ik momenteel geen interesse dat de Belgische staat mij nog wat kosten komt vragen omdat ik een boot heb. (lees kosten vlaggenbrief, verkeersbelasting en andere onzin die ze kunnen verzinnen om hun portefeuille te vullen) en omdat ik niet veel in Belgische wateren zal vertoeven.

Met andere woorden zou de ligplaats in Nederland zijn, zou ik dus kostenloos niet geregistreerd onder NL vlag varen. Ik heb een Nederlands Marifoon certificaat en zou de apparatuur ook bij het Nederlandse Agentschap Telecom registreren.

Dat kan dus zonder problemen ook al vaar ik dat sporadisch stukje in Belgisch, Frans of Brits water en heb ik een Belgisch paspoort?

Het volledige antwoord heb ik denk ik niet, maar ik kan wel een zoekrichting aangeven.
1. Registratie van pleziervaartuigen zoals onze kleine zeilbootjes is niet verplicht in Nederland. Als je er vanuit NL naar het buitenland mee gaat zal de douane daar wel willen dat je een eigendomsbewijs, zoals een vlaggenbrief, kan tonen. Dat kan een ICP zijn, ook al is dat in NL geen officieel document. Wordt tegenwoordig afgegeven door het Watersportverbond. Als niet-Nederlander met een buitenlandse domicilie is dat lastiger: heb je een Nederlandse vertegenwoordiger nodig. Misschien te organiseren via een watersportvereniging?
2. Je koopt een Belgische boot en voert hem in in Nederland. Dat is wel een serieuze zaak: dat mag je niet zomaar doen. Zal wel geen probleem zijn als hij binnen de EU gekocht is en de BTW betaald is. Best even informeren wat daarvoor nodig is bij de Douane = de Belastingdienst!

Zo zie je maar, de belastingdienst ontloop je nooit :woohoo: Maar misschien spaar je inderdaad wel geld uit.

En het betekent natuurlijk: de NL driekleur op de boot ;) Of je dat een pijnlijke zaak vindt kan ik niet voor je uitmaken. Ik heb het als Nederbelg opgelost met een EU-vlag met NL hoekje. Ook al mag dat niet volgens de vlagetiquette. Maar daar houdt toch niemand zich meer aan ...

Edit
Wat betreft de registratie van de marifoon etc.: dat kan bij mijn weten inderdaad, ook als buitenlander, trouwens ook met een buitenlands bedieningscertificaat (ik heb een Belgisch SRC). Je moet alleen aannemelijk maken dat de boot vooral in NL gebruikt wordt, bijv. de Nederlandse ligplaats bewijzen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 06 aug 2018 13:19 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 06 aug 2018 14:38 #966214

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Waterblok schreef :
En we hebben al eens eerder in ander draadje gehad over dat plaatje met naam en adres telefoon....

Duidelijk zichtbaar is imo de eis maar niet van buiten duidelijk zichtbaar.

Bij mij zit ie binnen boven de trap tegen het brugdekschot waar je overheen stapt.
Binnen en dus niet zichtbaar van buiten maar ben je in de kajuit ziet iedereen het plaatje direct.

Raar dat je de boot moet openbreken om je adres te achterhalen. Liggend op je vaste plaats in je jachthaven is het geen probleem, maar elders?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 06 aug 2018 21:00 #966297

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Nou als ze in de haven mijn adres zien weten ze ook dat ik el of niet thuis ben.
De gegevens op het platje zijn m.i. voor als de boot onbeheerd en vervallen achtergelaten wordt en dat soort situaties.
Dan is openbreken gerechtvaardigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 06 aug 2018 21:55 #966321

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Wat ik bedoel is, op je vaste havenplaats is het geen probleem in geval van nood achter het adres te komen. De havenmeester zal dat echt wel hebben, toch?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 07 aug 2018 19:40 #966570

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Ons vorige schip kwam uit Nederland en hiervoor heb ik toen een Belgische vlaggenbrief aangevraagd. De Marifoon had ik in NL laten registreren en ik had dus een Belgische vlag en een NL roepnummer. Geen probleem.

Douane kan ook niet veel vragen, ik heb een verkoopdocument waarop verkoper en ikzelf als koper sta + Copy van de Belgische vlaggenbrief van de verkoper om aan te tonen dat ik het schip legitiem in België heb verworven. Schip is in 1988 gebouwd en wij worden 4de eigenaar. ergens onderweg is er BTW-betaald. Van zodra ik NL ligplaats gevonden heb , zal ik dat ook kunnen bewijzen met een overeenkomst/huurcontract. Mag dus geen probleem zijn.

Ons eerste schip zeilden we ook in Nederland, toen was er nog geen internet of zeilersforum om vragen te stellen, dus wij voerden gewoon de Belgische vlag, zonder vlaggenbrief of dergelijke.

Ik wil niets over mezelf uitroepen, maar wij hebben nog nooit controle aan boord gehad. Dat mag zo blijven wat ons betreft.

Varen met NL driekleur op de achtersteven heb ik geen last van, het meeste van de tijd kijk ik naar voor.

En het schip invoeren doe ik ook niet echt toch? Eerder invaren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 07 aug 2018 20:27 #966576

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Een EU schip, lees BTW betaald, mag overal in de EU ligplaatst hebben, er is immers vrij vervoer van goederen binnen de EU. Er zijn spanjaarden die de jaarlijkse kosten (keuringen) en investeringen (veiligheidsmiddelen) ontlopen door de boot in NL te registreren. Op de Med verzuchten de nederlanders wel eens: he he eindelijk komen we weer eens een boot met nederlandse vlag tegen waar echt nederlanders op varen.
Op een NL geregistreerd schip zal wel een NL marifoon registratie horen. Dat je zelf een belgisch of ander EU bedieningscertificaat hebt, staat dat niet in de weg lijkt mij. Er is immers ook vrij verkeer van personen.
Anders wordt het als je zelf als persoon in een ander EU land gaat wonen. En wonen is officieel de plek waar je langer dan 6 maanden verblijft, niet waar je huis staat. Als je langer dan 6 maanden in Griekenland bent, ben je belastingplichtig in dat land (die 6 maanden kan ook 8 zijn, weet niet precies).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 07 aug 2018 21:09 #966583

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Waterzot schreef :
En het schip invoeren doe ik ook niet echt toch? Eerder invaren

:laugh: Zou allemaal best kunnen. Maar de manier om het zeker te weten is even bellen naar de douane. En dat Spanjaarden foefelen met NL "registraties" (waarbij het wel niet om een officiële registratie in het kadaster zal gaan) zegt niet veel over jouw situatie, maar meer over het functioneren van de Spaanse overheid.

En controles komen zeker voor. Ik ben wel eens gecontroleerd toen ik bij Stellendam de zee opging (en dus het Schengen-gebied verliet). ICP, BTW-verklaring, SRC, registratie telecom was geloof ik waar ze naar keken. Ook in Frankrijk en het VK is controle een reële mogelijkheid.

Je kan maar beter de papierwinkel op orde hebben. Er zijn genoeg andere manieren om zeilen spannend te maken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 07 aug 2018 21:10 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 08 aug 2018 10:55 #966672

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Waterzot schreef :
Draadje ff terug oprakelen.

We kochten terug een schip (zeilschip kleiner dan 15m), deze keer een schip met een Belgische vlaggenbrief en dus varend onder Belgische vlag met Belgische thuishaven.

We willen er mee in zeeland gaan liggen en zullen komende jaren voornamelijk de zeeuwse wateren bevaren, waarschijnlijk met een tripje richting wadden en sporadische oversteek naar Engeland (via Belgische en Franse kust).

Als echte Belg heb ik momenteel geen interesse dat de Belgische staat mij nog wat kosten komt vragen omdat ik een boot heb. (lees kosten vlaggenbrief, verkeersbelasting en andere onzin die ze kunnen verzinnen om hun portefeuille te vullen) en omdat ik niet veel in Belgische wateren zal vertoeven.

Met andere woorden zou de ligplaats in Nederland zijn, zou ik dus kostenloos niet geregistreerd onder NL vlag varen. Ik heb een Nederlands Marifoon certificaat en zou de apparatuur ook bij het Nederlandse Agentschap Telecom registreren.

Dat kan dus zonder problemen ook al vaar ik dat sporadisch stukje in Belgisch, Frans of Brits water en heb ik een Belgisch paspoort?

De wetgeving in België is daar duidelijk in , indien de eigenaar van een schip Belg is moet het schip ook in België geregistreerd worden. Bij controle in België mag je dus problemen verwachten.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 08 aug 2018 11:02 #966674

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Groentje schreef :
De wetgeving in België is daar duidelijk in , indien de eigenaar van een schip Belg is moet het schip ook in België geregistreerd worden. Bij controle in België mag je dus problemen verwachten.

en ook nog dit:

Om zich op de scheepvaartwegen of hun aanhorigheden te mogen bevinden, moet elk pleziervaartuig dat een band heeft met België (uitzonderingen: wedstrijdvaartuig, kano en kajak, gondel en waterfiets, zeilplank, surfplank, opblaasbare boot niet geschikt voor motor, vlot, kleine schepen met een romplengte < 2,5 m tenzij waterscooter) voorzien zijn van een immatriculatiedocument.

Er is een band met België als:

voor wat natuurlijke personen betreft, ten minste 50% toebehoort aan Belgen of in België ingeschreven personen
voor wat rechtspersonen betreft, 100% toebehoort aan een in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) ingeschreven rechtspersoon.


Buitenlandse vlag

Een pleziervaartuig onder buitenlandse vlag moet de documenten aan boord hebben die zijn nationaliteit bevestigen (registratie, immatriculatie, ICP - International Certificate for Pleasure crafts), overeenkomstig de reglementering van zijn land.

zie: mobilit.belgium.be/nl/scheepva...rtuig/immatriculatie
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 08 aug 2018 16:31 #966780

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
@DavidS
Interessante twist in het verhaal: de Belgische kant was inderdaad nog niet aan bod gekomen.
De verplichting tot immatriculatie geldt voor de binnenwateren. De basis voor deze regel is immers het Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart op de Binnenwateren (koninklijk besluit van 24 september 2006) (link op de door jou genoemde webpagina). Op zee inclusief de Belgische zeehavens is een vlaggenbrief verplicht. Voor boten onder buitenlandse vlag wordt gesteld: "Een pleziervaartuig onder buitenlandse vlag moet de documenten aan boord hebben die zijn nationaliteit bevestigen (registratie, immatriculatie, ICP - International Certificate for Pleasure crafts), overeenkomstig de reglementering van zijn land."

Ik ben een Nederbelg met dubbele nationaliteit en heb samen met mijn Belgische vrouw een boot met een Nederlandse thuishaven. Mijn interpretatie van de regels is tot nu toe geweest dat ik aan de regels voldoe met een Nederlands ICP, althans in de Belgische zeehavens. Over de Belgische binnenwateren durf ik me niet uit te spreken, maar ik ben niet van plan daar met mijn boot te komen.

Het zou een beetje vreemd zijn, dat wanneer je als Belg een boot in Griekenland, Spanje of het Caribisch gebied stationeert, je het ding in België zou moeten registreren.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 08 aug 2018 16:32 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 08 aug 2018 18:39 #966814

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Mi Dushi schreef :
@DavidS
Interessante twist in het verhaal: de Belgische kant was inderdaad nog niet aan bod gekomen.
De verplichting tot immatriculatie geldt voor de binnenwateren. De basis voor deze regel is immers het Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart op de Binnenwateren (koninklijk besluit van 24 september 2006) (link op de door jou genoemde webpagina). Op zee inclusief de Belgische zeehavens is een vlaggenbrief verplicht. Voor boten onder buitenlandse vlag wordt gesteld: "Een pleziervaartuig onder buitenlandse vlag moet de documenten aan boord hebben die zijn nationaliteit bevestigen (registratie, immatriculatie, ICP - International Certificate for Pleasure crafts), overeenkomstig de reglementering van zijn land."

Ik ben een Nederbelg met dubbele nationaliteit en heb samen met mijn Belgische vrouw een boot met een Nederlandse thuishaven. Mijn interpretatie van de regels is tot nu toe geweest dat ik aan de regels voldoe met een Nederlands ICP, althans in de Belgische zeehavens. Over de Belgische binnenwateren durf ik me niet uit te spreken, maar ik ben niet van plan daar met mijn boot te komen.

Het zou een beetje vreemd zijn, dat wanneer je als Belg een boot in Griekenland, Spanje of het Caribisch gebied stationeert, je het ding in België zou moeten registreren.

ik snap het zelf ook niet helemaal bij vlaggenbrief staat letterlijk:

Pleziervaartuigen die varen in volle zee, vreemde wateren en Belgische zeewateren (de territoriale zee, de havens van de kust, de haven van Gent, de kanalen Oostende-Brugge en Zeebrugge-Brugge, het Belgisch gedeelte van het kanaal Gent-Terneuzen alsook de Beneden-Zeeschelde) moeten in het bezit zijn van een vlaggenbrief. De afgifte van een vlaggenbrief is tevens een inschrijving in het register der pleziervaartuigen.

Er wordt dus niet over binnenvaart gesproken. In elk geval ik ben 100% belg, heb een belgische vlaggenbrief , belgische atis en mmsi en mijn thuishaven is Heijningen NL.

Ik zou wel duidelijk uitgelegd krijgen wat het verschil is tss immatriculatie en vlaggenbrief.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 08 aug 2018 18:40 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 08 aug 2018 19:38 #966839

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
DavidS schreef :
Ik zou wel duidelijk uitgelegd krijgen wat het verschil is tss immatriculatie en vlaggenbrief.

Dat is mij dus ook onduidelijk. In elk geval is op de binnenwateren immatriculatie in het register van de pleziervaartuigen verplicht als het kleine pleziervaartuig een "band met België" heeft, te weten voor minstens de helft eigendom is van een persoon die Belg is of ingeschreven is in België, ook in het vreemdelingenregister. M.a.w. deze verplichting geldt ook voor niet-Belgen die in België wonen (art. 9.03 KB 24-09-2006).

In het geval van de vlaggenbrief lijkt die verplichting niet te bestaan, zie het KB van 4 juni 1999, dat betrekking heeft op de inschrijving van zeeschepen. In art. 2 staat: "De pleziervaartuigen waarvan de eigenaar behoort tot één van de volgende categorieën mogen worden ingeschreven :
a) voor wat de natuurlijke personen betreft :
1° ingeschreven zijn in één der registers vermeld in artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
2° de nationaliteit bezitten van één van de Lid-Staten van de Europese Unie."
Met het uitreiken van een vlaggenbrief is de boot inderdaad ingeschreven in het register van de pleziervaartuigen, immers, in art. 1 staat:
4° " het register " :
het register van de pleziervaartuigen;
5° " vlaggenbrief " :
de zeebrief van een pleziervaartuig dat ingeschreven is in het register."

Zoals ik het lees kan je dus als Belgische ingezetene (Belg of vreemdeling) je boot uitvlaggen naar bijvoorbeeld Nederland, zolang je ermee op zee blijft, of de zeehavens dus.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 08 aug 2018 19:39 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 08 aug 2018 22:20 #966881

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Allez, betalen zal je! :S

Om dus al te veel zever en stresskes bij controle te vermijden zullen we dan maar braafjes betalen en Belgische vlaggenbrief aanvragen.

Over dat BTW-betaald gedoe... Schip was al met Belgische vlaggenbrief ingeschreven, kan ik daar dan ook mee aantonen dat BTW betaald is? Vorige eigenaar heeft geen kwitantie van de Belgische staat dat BTW betaald werd, zij kochten het schip ook van iemand met reeds Belgische vlaggenbrief.

Dan mogen we toch van uitgaan dat vadertje staat ergens die % ontvangen zal hebben zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl