Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Registratie en dergelijke, wat zijn de regels?

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 14:22 #816863

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Situatie: Ik ben Nederlander, maar woon in Duitsland. Ik wil een boot in Nederland in een haven leggen. Hoe zit dat met de vlag, aanmelding marifoon etc.?
Om het te verduidelijken een voorbeeld uit Duitsland: Als woonplaats en nationaliteit beide Duits zijn, mag je een duitse vlag voeren. Wijkt een van de twee af, moet toestemming gevraagd worden. Ik neem aan dat het in Nederland vergelijkbaar is, maar ik zou het graag weten en niet vermoeden.
Hier de vragen die opgekomen zijn:
1) Vanzelfsprekend wil ik met de Nederlandse vlag varen. Mag ik dat en onder welke voorwaarden?
2) Moet ik de boot ergens registreren (kleiner als 15m) bijvoorbeeld bij de anwb?
3) Waar moet ik de Marifoon aanmelden? Ik heb al gezien dat je voor een aanmelding in Nederland een DIGIID nodig hebt, die heb ik niet.
Bedenk daarbij, al mijn brevetten, bijvoorbeeld voor de Marifoon, zijn Duits. Ik bezit SBF-Binnen(vaarbewijs 1), SBF-See (Vaarbewijs 2), SRC (Voor marifoon op zee), UBI (voor Marifoon binnenwater) en FKN (Voor zeenoot-vuurwerk)
Waarschijnlijk zal ik wel alles in Duitsland moeten aanmelden en dan moet ik de duitse vlag voeren, hoe pijn dat ook doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 15:04 #816877

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
Lijkt me simpel. Je hebt de nederlandse nationaliteit, spreekt nederlands en wilt de boot in Nederland leggen: net zoals een landgenoot voer je dan de nederlandse vlag. Over certificaten zou ik me niet druk maken. Alleen als je harder kunt dan 15 km/uur :laugh: moet je een vaarbewijs hebben. Denk niet dat een duitser die op ons IJsselmeer vaart zijn marifoon in nederland registreert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 15:15 #816880

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
jerry schreef :
Denk niet dat een duitser die op ons IJsselmeer vaart zijn marifoon in nederland registreert.

Maar hij moet wel registreren. Ook Duitsland is gebonden aan de Basel-overeenkomst en een Duitse marifoon moet dus ook zijn voorzien van ATIS, net als een Nederlandse.

Ik ga er vanuit dat je als Nederlands staatsburger gewoon bij het Agentschap Telecom kunt registreren. De vraag is of je dat bij een vergelijkbare Duitse dienst ook kan moet, ook al woon je in Duitsland omdat je papieren voor de marifoon Duits zijn.

Ik zou doen wat kan en wat het eenvoudigst is.

Verder: die digi-D kun je gewoon aanvragen, ook als Nederlander in het buitenland. Maar dat heb je misschien al gezien.
De boot zelf hoef je niet te registreren en de Nederlandse vlag kun je naar mijn idee gewoon voeren.
Het is wel zo dat volgens het Nederlandse BPR ergens op de boot adres en woonplaats vindbaar moeten zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat er bij een (onwaarschijnlijke) controle problemen zullen ontstaan als je als Nederlander de Nederlandse vlag voert, terwijl je huisadres in het buitenland is.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 15:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 16:26 #816896

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Ja, ik denk ook dat ik de marifoon in duitsland moet aanmelden, vanwege mijn duitse papieren. Maar dat is dan "de logische oplossing uitproberen". Het zou leuk zijn van iemand wat te horen die al de nodige ervaring opgedaan heeft.
Dat met die vrije keuze van de vlag weet ich nog niet zo. Ik woon niet in Nederland. En als de wettelijke situatie in Nederland vergelijkbaar is met die in Duitsland, dan mag ik niet zondermeer de Nederlandse vlag er op zetten.
Ja, Digi-id za ik maar aanvragen, kan geen kwaad. Komt beslist een moment dat ik die echt nodig heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 16:44 #816905

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Volgens mij mag je als Nederlands Staatsburger ongeacht je woonplaats de Nederlandse vlag voeren.
Indien je dat doet, lijkt het me ook aangewezen om je VHF en dergelijke in Nederland aan te melden.
Een brief of email naar agentschap telecom zou daar duidelijkheid aan moeten geven.
Je Duitse certificaten zullen volgens mij ook in Nederland geldig moeten zijn, dus je zou ook met die certificaten een Nederlandse aanmelding moeten kunnen doen.
Ik zou het in ieder geval proberen. En niet te snel nee aanvaarden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 17:07 #816913

In zuid Iberica een sterk toenemend aantal NL vlaggen.
Een willekeurige nationaliteit schip wordt onder NL vlag gebracht door meerdere nationaliteiten.

Een brief naar de ANWB, een week later heb je een formulier dat recht geeft de NL vlag te voeren.
Nog niet van problemen gehoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 17:15 #816914

lodewijk stegman schreef :
Verder: die digi-D kun je gewoon aanvragen, ook als Nederlander in het buitenland. Maar dat heb je misschien al gezien.
In theorie wel, in de praktijk kost het je idioot veel geld en tijd. Ik heb ook geprobeerd een digi-d aan te vragen vanuit Alaska. Vergeet het maar. Ik met tweemaal persoonlijk naar de Ambasade afreizen om het te krijgen. Laat die ambasade nu net in Washington DC zijn. Dat is 9 uur vliegen enkele reis...
Ja het kan, maar met hoe het opgezet is, is het nog steeds vrijwel onmogelijk om het te doen. Vanuit Duitseland zal het makkelijker zijn om naar een Nederlandse ambasade of gemeentelijke balie af te reizen, zeker als je de boot in Nederland neerlegt, maar naar Nederlanders in het buitenland toe is het een handreiking van niets.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 17:23 #816919

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
jerry schreef :
Lijkt me simpel. Je hebt de nederlandse nationaliteit, spreekt nederlands en wilt de boot in Nederland leggen: net zoals een landgenoot voer je dan de nederlandse vlag. Over certificaten zou ik me niet druk maken. Alleen als je harder kunt dan 15 km/uur :laugh: moet je een vaarbewijs hebben
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 17:25 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 17:24 #816920

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
dit moet zijn 20km of meer en langer dan 15m dan ben je vaarbewijsplichtig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 20:57 #816995

Voor de marifoon : Er is een speciaal formulier om inlogcodes te verkrijgen als je geen DigiD hebt:
www.agentschaptelecom.nl/sites...ns_maritiem_219a.pdf
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 22:43 #817015

lodewijk stegman schreef :
Het is wel zo dat volgens het Nederlandse BPR ergens op de boot adres en woonplaats vindbaar moeten zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat er bij een (onwaarschijnlijke) controle problemen zullen ontstaan als je als Nederlander de Nederlandse vlag voert, terwijl je huisadres in het buitenland is.

Ja, met maar wel dat het van buiten af zichtbaar moet zijn. Een papiertje met je telefoonnummer er op gekrabbelt, achter een van de ramen is al voldoende. De opsporingsdiensten moeten je kunnen bereiken/vinden als er iets aan de hand is.

Omdat ik mijn naam en adres niet zichtbaar wil aanbrengen, heb ik het aan de politie gevraagd en die gaven me bovenstaand antwoord. Ze snapten ook wel dat, als je overduidelijk op vakantie bent, een zichtbaar adres te makkelijk is voor het dievengilde. Mijn boot heeft nu een klein bronzen plaatje met mijn naam en mobiel telefoopnnummer, maatje voordeursnaamplaatje. En dat blijkt voldoende om aan de eisen van het BPR te voldoen.

Op de boot vermelden we, net als de beroepsvaart, de thuishaven. Dat is voor jachten geen verplichting maar traditie, en je voert dan de landsvlag van je thuishaven. De thuishaven is waar de boot normaal ligt en niet de woonplaats van de eigenaar. (Het staat het best dom als je als thuishaven bijvoorbeeld Bladel op je boot zet. Bladel heeft geen haven, sterker nog, je kunt er niet eens naar toe varen).
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 22:54 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 23:08 #817020

Saeftinghe schreef :
In zuid Iberica een sterk toenemend aantal NL vlaggen.
Een willekeurige nationaliteit schip wordt onder NL vlag gebracht door meerdere nationaliteiten.

Een brief naar de ANWB, een week later heb je een formulier dat recht geeft de NL vlag te voeren.
Nog niet van problemen gehoord

Je doelt op een ICP?
Een ICP vraag je aan bij het watersportverbond, niet bij de ANWB. Een ICP identificeert de boot. Vergelijk het met een kentekenbewijs van de auto. Alleen is het geen officieel document, dat kennen we in Nederland niet, behalve een vlaggenbrief. Een vlaggenbrief is niet makkelijk te verkrijgen en is best duur en niet verplicht voor jachten. Het ICP is verzonnen om iets semi-officieels te hebben voor landen met douane beampten die per-sé iets te stempelen willen hebben. Het IPC is maar twee jaar geldig en moet daarna opnieuw aangevraagd worden.

Het ICP heeft niets met het recht op een vlag te maken. Voor jachten kent Nederland geen vlag rechten of verplichtingen. Als je in Croatie graag met een Nederlandese vlag vaart mag je dat helemaal zelf weten. Maar de douane kan moeilijk doen als je geen ICP hebt, met of zonder Nederlandse vlag.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 23:12 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 12 mrt 2017 23:29 #817022

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Joshua Slocum schreef :
lodewijk stegman schreef :
.


Op de boot vermelden we, net als de beroepsvaart, de thuishaven. Dat is voor jachten geen verplichting maar traditie, en je voert dan de landsvlag van je thuishaven. De thuishaven is waar de boot normaal ligt en niet de woonplaats van de eigenaar. (Het staat het best dom als je als thuishaven bijvoorbeeld Bladel op je boot zet. Bladel heeft geen haven, sterker nog, je kunt er niet eens naar toe varen).

Shell en Esso tankers stond 's-Gravenhage achterop: zie je ze al liggen in Scheveningen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 06:31 #817044

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Joshua Slocum schreef :
Omdat ik mijn naam en adres niet zichtbaar wil aanbrengen, heb ik het aan de politie gevraagd en die gaven me bovenstaand antwoord. Ze snapten ook wel dat, als je overduidelijk op vakantie bent, een zichtbaar adres te makkelijk is voor het dievengilde. Mijn boot heeft nu een klein bronzen plaatje met mijn naam en mobiel telefoopnnummer, maatje voordeursnaamplaatje. En dat blijkt voldoende om aan de eisen van het BPR te voldoen.

Achter het raam zit bij mij naam, mobiel telefoonnummer en watersportvereniging. Binnen (niet van buiten zichtbaar) mijn naam, huistelefoonnummer en volledige adres.
Op de boot vermelden we, net als de beroepsvaart, de thuishaven. Dat is voor jachten geen verplichting maar traditie, en je voert dan de landsvlag van je thuishaven. De thuishaven is waar de boot normaal ligt en niet de woonplaats van de eigenaar. (Het staat het best dom als je als thuishaven bijvoorbeeld Bladel op je boot zet. Bladel heeft geen haven, sterker nog, je kunt er niet eens naar toe varen).

Bij mij staat er nog steeds Dordrecht (mijn woonplaats) op en dat blijft er ook op staan. Hoewel de vaste ligplaats Sint Annaland is. Dat is niet dom. Ik ben Dordtenaar en die boot hoort bij mij. Ik hoor niet bij de boot.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 06:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 07:01 #817048

Joshua,

Nee geen vlaggebrief, wat men mij liet zien was iets van de ANWB.
De controleŕende ambtenaren maakten geen problemen.
Mogelijk omdat het eigen burgers waren.
Nu zijn ze zelden vervelend hier zolang je zelf niet lastig bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 08:01 #817059

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Ik weet niet of TS er nog bij is.

Het formulier van Agentschap Telecom bevat een vak voor het land van de zendgemachtigde. Ik neem aan dat je dus met je SRC een keurige Nederlandse ATIS en MMSI kunt aanvragen.

Verdere registratie is in Nederland niet verplicht. Zoals gezegd bestaat de ICP, die feitelijk niets betekent. Wat wèl officieel is, is de BTW verklaring, maar dat zegt alleen maar dat je in het buitenland niet kunt worden aangeslagen voor BTW. Verder ook niets.

Vaarbewijzen zijn ook al niet nodig.

In jouw geval zou ik leuk dit formulier invullen en kijken wat er gebeurt. Komt volgens mij helemaal goed. Dan heb je een compleet Nederlandse boot, met een Nederlandse schipper, al is die een beetje afvallig door in Duitsland te gaan wonen. Maar ja, kleinigheid houd je toch!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 08:25 #817063

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
BarendV schreef :
dit moet zijn 20km of meer en langer dan 15m dan ben je vaarbewijsplichtig.
Je hebt gelijk, Barend. Ik was te snel met reageren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 08:27 #817065

Saeftinghe schreef :
Joshua,

Nee geen vlaggebrief, wat men mij liet zien was iets van de ANWB.
D

Dat is/was inderdaad een ICP maar die worden sinds vorig jaar niet meer door de ANWB maar door het Watersportverbond.www.watersporters.nl/icp-aanvragen/
Raar trouwens dat de ANWB mij dat niet heeft gemeld want ze waarschuwden wel altijd (al 30 jaar!) als ik een nieuwe ICP moest aanvragen :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 08:43 #817069

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Ja, ik ben er nog, of eigenlijk weer.
Dat is veel informatie.
Voorlopige konklusie: Ik zet er gewoon de Nederlandse vlag op en zie wel hoe lang dat goed gaat.
Een ICP lijkt mij nuttig, vooral als ik over de grens ga.
Dat ik geen vaarbewijzen nodig heb, klopt niet. Omdat in in Duitsland woon, moet ik ook in het buitenland die vaarbewijzen hebben die ik op vergelijkbare wateren in Duitsland zou moeten hebben. Kan zijn, dat in Nederland daar niet naar gevraagd word. Maar als ik voor en ungeluk voor de rechter kom, dan denkt er beslist iemand aan. Maar dat is geen probleem, die heb ik alemaal.
Dat formulier voor een aanvraag inloggegevens bij het agentschap telekom heb ik nu ook gevonden. Wat is dat nou precies? Dat kan toch nog niet de aanmeldung voor een DSC-Marifoon en een ATIS-Marifoon zijn of is dat iets wat daarna komt?
En, wat is een "Bewijsstuk varen Nederlandse territoriale wateren"? Wordt bij punt 7 gevraagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 10:56 #817100

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ernest64 schreef :
...Dat ik geen vaarbewijzen nodig heb, klopt niet. Omdat in in Duitsland woon, moet ik ook in het buitenland die vaarbewijzen hebben die ik op vergelijkbare wateren in Duitsland zou moeten hebben...

Als een Duitser in Nederland een boot huurt van 14,95 meter (dat gebeurt regelmatig) dan heeft ie geen vaarbewijs nodig. En in de meeste gevallen zet de verhuurder netjes een Duitse vlag op de achtersteven, waar dan wel de Nederlandse thuishaven (meestal de plaats van verhuur) onder staat in dikke letters.

Als jij als Nederlander in Duitsland woont zal dat hetzelfde zijn, ook als het je eigen boot betreft.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 11:10 #817103

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Er is (volgens mij) geen wet die je verplicht een vlag aan je schip te hangen.
of je een NL vlag een D of een mooie grolsch vlag aan de boot hangt mag je dus zelf weten.
Gebruikelijk is natuurlijk een landen vlag van het land waar het schip vandaan komt.
Omdat en schip onder de 20m in Nl niet geregistreerd hoeft te zijn bepaal jij dus zelf waar het schip vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 12:07 #817118

Op die land vlag wordt in Iberica juist heel prijs gesteld.
Wanneer je hem direct plaatst en een bijbehorend formulier kunt laten zien is snel weer in orde, maar lastig zijn wordt je snel afgeleerd!!!!
Ken een geval waar 5 man politie een halve dag aan boord doorbrachten, met daarna nog urenlang opruimen.
Wanneer je dat 2 keer overkomt leet je daar echt van.
Het schip is verdwenen, iedereen was blij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 16:28 #817180

Saeftinghe schreef :
Op die land vlag wordt in Iberica juist heel prijs gesteld.
Ik meen me daar nog een sappig verhaal van te herinnerren, door Jeroen van Stratum in Zilt, toen hij A Coruña aanliep zonder vlag.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 16:28 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 16:56 #817187

jerry schreef :
BarendV schreef :
dit moet zijn 20km of meer en langer dan 15m dan ben je vaarbewijsplichtig.
Je hebt gelijk, Barend. Ik was te snel met reageren.
Als je dan toch precies wilt zijn, dan is het:
20km/per uur of meer en of langer dan 15m (romplengte gemeten zonder uitsteeksels).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 13 mrt 2017 17:07 #817192

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
nou Erik je mag het winnen hoor ggrrrr

ik denk dat ik hier maar stop met reageren, heb het een beetje gezien. :unsure:
Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 17:08 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl