Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Registratie en dergelijke, wat zijn de regels?

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 09 aug 2018 07:01 #966898

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Waterzot schreef :
Over dat BTW-betaald gedoe... Schip was al met Belgische vlaggenbrief ingeschreven, kan ik daar dan ook mee aantonen dat BTW betaald is? Vorige eigenaar heeft geen kwitantie van de Belgische staat dat BTW betaald werd, zij kochten het schip ook van iemand met reeds Belgische vlaggenbrief.

Dan mogen we toch van uitgaan dat vadertje staat ergens die % ontvangen zal hebben zeker?

uit mobilit.belgium.be/nl/scheepva...aartuig/vlaggenbrief

De verklaring van overeenstemming CE voor het pleziervaartuig dat vanaf 16 juni 1998 in de handel werd gebracht of in bedrijf werd gesteld, of het bewijs leveren dat het vaartuig ingeschreven was als of in de handel gebracht werd als pleziervaartuig in de EER vóór 16 juni 1998.

De originele vorige vlaggenbrief.

En wat in mijn draadje over de vlaggenbrief eerder werd verteld: ze zijn echt hulpvaardig als je ze opbelt voor meer info.

Natiënkaai 5, 8400 Oostende
loketuren: maandag, dinsdag en donderdag van 9u tot 11u45
tel.: +32 (0)59 56 14 85
mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hier vind je mijn wedervaren met vlaggenbrieven: zeilersforum.nl/index.php/foru...gebrief?limitstart=0
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 09 aug 2018 07:03 door DavidS. Reden: toevoegsel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 10 aug 2018 14:01 #967385

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Als oorspronkelijke vragensteller, wil ik dit thema even aktualiseren.
De achtergrond: Ik heb de Nederlandse Nationaliteit en woon in Duitsland. Mijn bootje (Een 7 meter Zeiljachtje) ligt in Nederland. Mijn Nedelandse Vaarbewijzen heb ik in Duitsland opnieuw moeten halen. Europa is nog lang niet een verenigt Europa. Omdat er geen verplichting tot registratie bestaat, heb ik dat nog niet gedaan. Een bewijs van betaling van de BTW heb ik.
Nu heb ik van enkele andere zeilers gehoord, dat zij in het buitenland (bijvoorbeeld Frankrijk) problemen hadden omdat ze geen registratie van hun boot konden voorleggen. In het bijzondere de ZEEBRIEF zou gevraagd zijn. Maar daarbij moet ik zaggen dat deze ervaring al wat ouder is, meer als 20 jaar.
Nu heb ik hier www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee info over de zeebrief gevonden. Als ik het goed begrijp wordt het bootje gemeten en krijgt een brandmerk. Dit alles lijkt mij weer totaal overdreven voor zo een pleziervaartuig en nog duur ook.
Dus mijn vraag is: Wie heeft er ervaring met een zeiljacht (kleiner als 24 m) zonder Registratie in het Buitenland zoals Frankrijk of Noorwegen? Of, tweede vraag, voldoet tegenwoordig een eenvoudigere registratie zoals het International Certificate for Pleasurecraft (ICP)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 10 aug 2018 15:54 #967416

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Waterzot schreef :
Allez, betalen zal je! :S

Om dus al te veel zever en stresskes bij controle te vermijden zullen we dan maar braafjes betalen en Belgische vlaggenbrief aanvragen.

Over dat BTW-betaald gedoe... Schip was al met Belgische vlaggenbrief ingeschreven, kan ik daar dan ook mee aantonen dat BTW betaald is? Vorige eigenaar heeft geen kwitantie van de Belgische staat dat BTW betaald werd, zij kochten het schip ook van iemand met reeds Belgische vlaggenbrief.

Dan mogen we toch van uitgaan dat vadertje staat ergens die % ontvangen zal hebben zeker?

betalen ... de wetgeving is ondertussen geëvolueerd, de vlaggenbrief en imatriculatie (binnenwater) gaan 1 document worden en eenmalig geld kosten, onder Nederlandse vlag mag je ieder jaar betalen voor je marifoon en een ICP dat beperkt geldig is in tijd , reken uit je winst en onzekerheid .
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 10 aug 2018 15:55 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 10 aug 2018 21:30 #967518

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Voila,

Belgische vlaggenbrief online aangevraagd. bewijsje + betalingsbewijs afgedrukt

Hoop dat het allemaal volledig is, zodat ik deze snel kan krijgen. Die heb je dan weer nodig om je marifoon in orde te krijgen bij het BIPT.

Mag ik nu ondertussen al varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 10 aug 2018 21:38 #967522

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Euhhh Belgische vlaggenbrief is sinds 1 jan 2018 geldig voor 5 jaar

Eens mijn aanvraag in orde, was mijn brief er na 2 werkdagen. ATIS, CALLSIGN en MMSI duurt zeker een maand...
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 10 aug 2018 21:42 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 11 aug 2018 02:50 #967544

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
DavidS schreef :
Euhhh Belgische vlaggenbrief is sinds 1 jan 2018 geldig voor 5 jaar

Eens mijn aanvraag in orde, was mijn brief er na 2 werkdagen. ATIS, CALLSIGN en MMSI duurt zeker een maand...
Had ik recent voor iemand ook in 3 dagen in orde met alles ...even dringend roepen aan de telefoon. ;)
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 aug 2018 14:45 #968543

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
DavidS schreef :

Eens mijn aanvraag in orde, was mijn brief er na 2 werkdagen. ATIS, CALLSIGN en MMSI duurt zeker een maand...

:sick: vandaag even naar Brussel gebeld om te vragen of mijn aanvraag goed ontvangen was... ja meneer en ik zie dat u deze ook al betaald heeft. "Natuurlijk zeg ik dan... en wanneer zou ik deze ontvangen?" Ze hebben wat achterstand, maar binnen 3 weken zou dat wel lukken :blink:

En mag ik dan ondertussen niet varen? Nee meneer dat mag niet. Wil u dat toch is dat op uw eigen risico :pinch:

Grrr en dan moet ik nog eens wachten om de Marifoon in orde te hebben. Kan ik pas regelen als ik die vlaggenbrief heb.


Heb verdomme alles online al ingevuld. Hoe moeilijk kan het zijn?

Denk dat er per dag meer auto's dan boten verkocht worden. Een nummerplaat heb je al op 1 dag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 14 aug 2018 22:51 #968693

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Ernest64 schreef :
Als oorspronkelijke vragensteller, wil ik dit thema even aktualiseren.
<knip>
Dus mijn vraag is: Wie heeft er ervaring met een zeiljacht (kleiner als 24 m) zonder Registratie in het Buitenland zoals Frankrijk of Noorwegen? Of, tweede vraag, voldoet tegenwoordig een eenvoudigere registratie zoals het International Certificate for Pleasurecraft (ICP)?

Persoonlijk heb ik alleen ervaring in Engeland. In België nog niet gecontroleerd. Andere landen dan NL, B en UK nog niet bezocht met de boot. Ik heb geen problemen ondervonden met het Nederlandse ICP en de vroegere Nederlandse vlaggenbrief. Ik heb ook nooit gehoord van anderen die er last mee hebben gehad.

Dus volgens mij is een NL ICP voor jou (Nederlander met een boot in een Nederlandse haven) een perfect voor de hand liggende oplossing.

Ik lees op Maritiem Nieuws dat de HISWA (nog maar eens) gaat pleiten bij het Rijk voor een officiële registratie, dus misschien verandert het allemaal nog wel eens. Voor mij prima. Het is toch maar een raar geval, dat officieuze ICP.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 27 aug 2018 16:58 #973075

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Kunnen jullie even stoppen met het massaal aanvragen van vlaggenbrieven in België?

Blijkbaar hebben ze het heel druk.

Ik kreeg deze mail toen ik vroeg naar de status van mijn aanvraag van 10-08-2018 die ik per direct moest betalen.

Geachte heer,

Tot nu toe is uw dossier nog in handen van één van onze dossierbeheerders.

Van zodra u aanvraag aan de beurt is, zal deze nagekeken worden door een beheerder van dossiers.

Is uw dossier in orde, dan wordt uw aanvraag onmiddellijk afgewerkt en zal u na enkele dagen uw documenten via de post ontvangen.

Indien uw dossier niet volledig is, dan zal u een mail ontvangen met de ontbrekende stukken. Van zodra ontvangst van deze ontbrekende stukken, zal de dossierbeheerder de aanvraag opnieuw nakijken en afwerken indien het dossier volledig is. Indien niet, dan zal u een nieuwe mail ontvangen, en dit tot uw dossier volledig is.

Beste groeten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 16 sept 2018 06:59 #979157

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Tja volgens mij is die dienst in vakantie, na september gaat dat een stuk vlotter. :evil: :sick:

Waarom je die aanvraag in Brussel hebt gedaan is me ook niet heel duidelijk, Oostende en Gent zijn ook mogelijkheden dacht ik, daar is het misschien minder druk. Maar goed dat is mosterd na de maaltijd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 16 sept 2018 09:30 #979184

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Ik heb in portugal , gibraltar, spanje en marokko geen problemen gehad met het ICP als’registratie’

Maar inmiddels is het ICP een klein beetje veranderd zag ik toen ik 2 weken geleden een nieuw ICP toegestuurd kreeg (naar marokko laten opsturen)

Er staat nu bij ‘FLAG’ nvt , ipv Dutch ?!?!? (Vorige icp stond flag dutch)

Lekker weer , vooral in burocratische landen zoals marokko kan ik me absoluut voorstellen dat dit problemen gaat geven
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 16 sept 2018 09:38 #979187

Verbaast me niets dat ze het in Brussel zo druk hebben.
Belgische (en nederlandse) is zeer populair in zuid Europa.
Een Nl of B vlag betekent meestal een Spaanse eigenaar die z´n verzekering en registratie, in NL of B heeft.
Het scheelt hem een fors bedrag aan periodieke inspectie en kraankosten in eigen land
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 18 sept 2018 16:14 #979959

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Saeftinghe schreef :
Verbaast me niets dat ze het in Brussel zo druk hebben.
Belgische (en nederlandse) is zeer populair in zuid Europa.
Een Nl of B vlag betekent meestal een Spaanse eigenaar die z´n verzekering en registratie, in NL of B heeft.
Het scheelt hem een fors bedrag aan periodieke inspectie en kraankosten in eigen land

klopt, toen ik een spaanse kennis erop attendeerde dat hij met nederlandse vlag voer, vertelde hij me dat dat heel wat goedkoper en minder streng was dan onder spaanse vlag varen. Idem voor Portugal.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Registratie en dergelijke, wat zijn de regels? 18 sept 2018 20:31 #980039

ReneK schreef :
Er staat nu bij ‘FLAG’ nvt , ipv Dutch ?!?!? (Vorige icp stond flag dutch)
Ik kan mij voorstellen dat het naweeen zijn van het vluchtelingenschip Lifeline.
Die beweerden onder Nederlandse vlag te varen d.m.v. een ICP.
ik denk dat Nederland niet meer voor dat karretje gespannen wil worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl