brambo schreef :
Beste W&W,
dat hout-touwtje gedoe, dat lijkt mij pas theoretisch. De kop tegen de wind indraaien is een tegen-natuurlijke beweging. Omdat juist de kop van een schip wegwaait. Wachten voor een brug of een sluis doe je ook met de spiegel naar de wind-richting.
De voorspring methode werkt bij mij het best en is bovendien gemakkelijker ten aanzien van het plaatsen van stootwillen. Juist de spiegelrand is kwetsbaar en veelal lig je ook nog tussen andere schepen en de achterbuurman is juist op dat moment niet aanwezig.
Je ziet de voorspring methode ook bij de binnenvaart zeer veel toegepast, als men vrij wil komen van een een kade of sluiswand.
Bram
Beste Bram,
Afdraaien op de voorspring ("steekeindje", zeggen we in de beroepsvaart) werkt inderdaad goed, maar op een aantal voorwaarden: je moet eigenlijk met minimaal twee man M/V aan boord zijn. Als je alleen bent, lukt het met een béétje wind niet om op tijd achterop terug te zijn nadat je de spring hebt losgegooid èn aan boord hebt gehaald.
Verder mag het niet àl te hard waaien (met bijbehorende golfslag, het is immers lagerwal), want je moet achteruit zien weg te komen. Bij veel jachten (maar ook lege binnenvaartschepen!) hapt de schroef dan lucht en wil de kop niet goed vrijkomen van de wal.
Methode "Groninger spring" (hoewel ik deze methode al tientallen jaren gebruikt heb, kende ik die naam niet. Weer wat geleerd!) werkt altijd, en geeft rust aan boord. Als je je achterbolder gebruikt, dan speelt alles zich vlakbij de stuurman m/v af. Ben je bang voor je spiegelrand? Met een beetje roeruitslag beheers je alles en hou je de kont vrij van de wal.
Ben je ver genoeg gedraaid (desnoods met de kop recht in de wind)? Gooi dan je touwtje los van de wal, op je dooie gemak want je beheerst het schip volledig, en vaar gewoon weg.
Werkt ook bij bft 8 dwarsop, met vieze golven, en in je eentje aan boord.
En een ander groot voordeel is, dat alle kritieke punten van deze manoeuvre zich afspelen in het directe zicht van de roerganger (ja-ha... inderdaad niet als er voorop gestuurd wordt)
Probeer maar eens, eerst bij rustige omstandigheden. Je zult je afvragen waarom je het nooit eerder gebruikt hebt!
Groet,
Wim.