Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wegvaren met zijwind

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 14:49 #831542

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Hi Peter, excuus, niet goed meegelezen dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 16:04 #831563

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5289
Wat ik nog mis: Bij de loeflijn methode is vastmaken op de steiger ver naar achter beter dan dichtbij.
(De component richting steiger is dan kleiner) De steiger moet dan lang genoeg zijn, achterbuurman?

Mijn schip trekt fors naar BB achteruit waardoor ik even in de voorspring varen en achteruit weg prima zou kunnen maar dan moet er naar de overkant meer dan een scheepslengte ruimte zijn. (Als je meteen wil omdraaien)

Bij de loeflijnmethode heb je gezien gebrek aan ruimte naar voren ook een scheepslengte ruimte nodig als je helemaal om wil draaien. Is die ruimte er niet kan alleen vrij van de steiger en achteruit weer weg nog tricky zijn.

Als de boot SB aan de andere kant van de steiger niet uitsteekt of er niet is zou op de achterspring om de kop van de steiger draaien tot in de wind ook goede methode kunnen zijn.

Weinig ruimte tot overkant kan je daar een lijn kwijt is het appeltje eitje!
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 16:06 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 16:33 #831569

HermanJ1970 schreef :
Het is alleen in de tekening niet duidelijk vind ik, zoals t daar staat lijkt hij op de achterbolder geplaatst en dat is niet t idee achter deze methode volgens mij

Ja hoor! Als die achterbolder maar voldoende buiten de scheepsas staat dan kan het best.
Deed ik vroeger ook, toen ik nog m'n 25 meter tjalk had en meestal alleen voer.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 16:46 #831574

  • AT
  • AT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
In het algemeen als je nog geen roerdruk heb, lage snelheid zal de kont bij achteruit varen de neiging hebben naar de wind richting te draaien. Wat zo te zien ook bij jou gebeurd is.
Northern Child
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 17:05 #831576

Waterblok schreef :
Wat ik nog mis: Bij de loeflijn methode is vastmaken op de steiger ver naar achter beter dan dichtbij.
(De component richting steiger is dan kleiner) De steiger moet dan lang genoeg zijn, achterbuurman?

Dat was mijn twijfel ook. Als je op 1 meter voor en achter een rij boten hebt liggen (als je tussen 2 steigers aan de hoofdsteiger ligt bijvoorbeeld) dan gaat het niet.

Overigens kom je met een voor- of achterspring ook een heel eind, is mijn ervaring.
Vorige zomer in Urk (liggend achter de Faran!) 25 kts wind pal op de wal.
Achterspring erop, flink gasgeven, beetje helpen met een voet tegen de wal, en de boot kwam tot 70 a 80 graden op de wal te liggen. De winddruk naar de wal toe wordt alsmaar kleiner door de toenemende hoek, immers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 19:06 #831606

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
Een hoop theoretici hier, maar nog weinige hebben het ooit uitgevoerd. Ik doe het al jaren regelmatig.
Gewoon eens proberen zou ik zeggen.

Tijdens de manouvreer workshop hebben we het allemaal een keer gedaan met het schip van Anjo.

Maak eens een houten bootje met spijkers op de plek van de bolders en lieren, monteer touwtjes en ga spelen door duwen en trekken aan de touwtjes.
Zo laat ik manouvreren altijd zien. Ik heb hele sets verschillende soorten schepen. Ik zal eerdaags wel een foto maken.

Als je achter je geen steiger of paal hebt, vraag je de achterbuurman. Vraag dan ook of hij stevig vast ligt :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 19:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 19:09 #831611

WADnWIND schreef :
Een hoop theoretici hier, maar nog weinige hebben het ooit uitgevoerd.
??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 19:18 #831617

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
roozeboos schreef :
WADnWIND schreef :
Een hoop theoretici hier, maar nog weinige hebben het ooit uitgevoerd.
??
deze opmerking snap ik ook niet zo, voorspring gebruik ik regelmatig, ook met weinig wind. Dan krijg je een beetje routine.
Achterspring werkt bij mij niet zo lekker, brede kont.
de methode met de loef lijn had ik nog nooit gezien, maar die ga ik zeker eens proberen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 19:50 #831629

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
WADnWIND schreef :
Een hoop theoretici hier, maar nog weinige hebben het ooit uitgevoerd. Ik doe het al jaren regelmatig....

We gaan toch niet op de man/vrouw spelen? Ik onderricht het al jaren regelmatig.
En dat een aantal hier het niet direct begrijpt wat jij of ik schrijf(t) ....
is echt onze eigen beperking :P
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 20:15 #831640

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Beste W&W,

dat hout-touwtje gedoe, dat lijkt mij pas theoretisch. De kop tegen de wind indraaien is een tegen-natuurlijke beweging. Omdat juist de kop van een schip wegwaait. Wachten voor een brug of een sluis doe je ook met de spiegel naar de wind-richting.

De voorspring methode werkt bij mij het best en is bovendien gemakkelijker ten aanzien van het plaatsen van stootwillen. Juist de spiegelrand is kwetsbaar en veelal lig je ook nog tussen andere schepen en de achterbuurman is juist op dat moment niet aanwezig.

Je ziet de voorspring methode ook bij de binnenvaart zeer veel toegepast, als men vrij wil komen van een een kade of sluiswand.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 21:08 #831658

In hoofdstuk 4 hieronder een overzicht:
www.euroszeilen.utwente.nl/wik...eren_%28motorboek%29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 21:09 #831659

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Mijn vorige boot heb ik ooit tussen twee andere jachies weg gekregen door met het bijbootje - met elektromotortje - het anker een meter of dertig uit te varen en met de schootlier de kop van de wal te trekken.
Dat ging, met de nodige fenders tegen de steiger, heel rustig en gecontroleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 21:15 #831662

Onze IF draai je met een voorspring echt niet van de kant af met een stevige zijwind. Die krijg je in deze situatie alleen weggedraaid met een spring aan loefzijde (zoals beschreven al hier) en dan nog met veel vermogen en veel geduld.

Wat ik wil zeggen, elke boot is anders. Een langkiel bijv reageerd totaal anders dan een moderne vinkiel in diverse situatie's.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 21:21 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 21:16 #831663

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Tijdens een Beurtveer hebben wij eens met de bijboot een lijn naar de overkant van de haven op Urk gebracht, de Tjalk daar naartoe gelierd en toen van hogerwal vertrokken.

Ook hebben we op Urk in een dergelijke situatie het schip wel eens gelanceerd. Met de gehele bemanning in het gangboord en een lijn op het puntje van de kade vast dermate veel gang in het schip getrokken dat er te sturen viel en de kop niet meteen na het einde van de steiger naar lagerwal verlijerde. Zodra het schip vrij was van de kade het grootzeil en de fok er weer volledig bij en vervolgens twee keer in de haven overstag om genoeg hoogte te krijgen om de haven te verlaten.
Je staat er versteld van hoeveel snelheid je in zo'n Tjalk van een meter of 23 kunt trekken als je met vijftien man eventjes goed je best doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 21:33 #831669

Zo deden we het op de E22's (geen motor) ook wel eens. Ging redelijk gecontroleerd tot een kleine 5 bft: je had veel ruimte nodig en 2 man, waarbij de vaart met een hele lange achterspring vanaf de boot werd gemaakt.

Nadeel is dat er geen rustpunten in deze manouevre zitten en er letterlijk geen ruimte voor een plan B is, mocht het grootzeil niet op tijd staan of er net niet genoeg snelheid gemaakt kon worden om door de wind te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 21:49 #831677

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Nachtvlinder schreef :
Zo deden we het op de E22's (geen motor) ook wel eens. Ging redelijk gecontroleerd tot een kleine 5 bft: je had veel ruimte nodig en 2 man, waarbij de vaart met een hele lange achterspring vanaf de boot werd gemaakt.

Nadeel is dat er geen rustpunten in deze manouevre zitten en er letterlijk geen ruimte voor een plan B is, mocht het grootzeil niet op tijd staan of er net niet genoeg snelheid gemaakt kon worden om door de wind te komen.

De beurtveer zit vol met plannen A die eigenlijk gewoon moeten lukken..... Maar daardoor wel een spannende en zeer leerzame wedstrijd. Een aanrader voor iedereen die nu nog in paniek raakt als zijn motor uitvalt. En als Lemmer, Urk, Medemblik, Workum, Volendam, Hoorn, De Blocq van kuffeler en het IJ zonder motor bij iedere windrichting tot 7 bft met een tjalk of klipper zijn binnen te komen moet dat met een jachtje toch eigenlijk geen enkel probleem zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 02 mei 2017 23:57 #831697

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
La Mavare schreef :
WADnWIND schreef :
Een hoop theoretici hier, maar nog weinige hebben het ooit uitgevoerd. Ik doe het al jaren regelmatig....

We gaan toch niet op de man/vrouw spelen? Ik onderricht het al jaren regelmatig.
En dat een aantal hier het niet direct begrijpt wat jij of ik schrijf(t) ....
is echt onze eigen beperking :P

Tja, het probleem wordt alleen maar duidelijker als je met die extra zooi voorop gevaren hebt, zoals op de humbold of willekeurige platbodem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 00:04 #831698

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
brambo schreef :
Beste W&W,

dat hout-touwtje gedoe, dat lijkt mij pas theoretisch. De kop tegen de wind indraaien is een tegen-natuurlijke beweging. Omdat juist de kop van een schip wegwaait. Wachten voor een brug of een sluis doe je ook met de spiegel naar de wind-richting.

De voorspring methode werkt bij mij het best en is bovendien gemakkelijker ten aanzien van het plaatsen van stootwillen. Juist de spiegelrand is kwetsbaar en veelal lig je ook nog tussen andere schepen en de achterbuurman is juist op dat moment niet aanwezig.

Je ziet de voorspring methode ook bij de binnenvaart zeer veel toegepast, als men vrij wil komen van een een kade of sluiswand.

Bram

Probeer het eerst maar eens Brambo, dan begrijp je het pas. Ik heb er in mijn carriere veel plezier van gehad, en nog.
De aanschouwelijke houtje touwtje manier verhelderd enorm veel bij mensen.

Manouvreren is een hobby en heb er lang mijn brood mee verdient onder alle weersomstandigheden. Ik ken er hier op het forum nog een paar. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 00:06 #831699

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
iFolkboot schreef :
Onze IF draai je met een voorspring echt niet van de kant af met een stevige zijwind. Die krijg je in deze situatie alleen weggedraaid met een spring aan loefzijde (zoals beschreven al hier) en dan nog met veel vermogen en veel geduld.

Wat ik wil zeggen, elke boot is anders. Een langkiel bijv reageerd totaal anders dan een moderne vinkiel in diverse situatie's.

Precies, maar de groninger spring werkt altijd en bij elk schip!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 00:10 #831700

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29318
Rikken schreef :
Je staat er versteld van hoeveel snelheid je in zo'n Tjalk van een meter of 23 kunt trekken als je met vijftien man eventjes goed je best doet.

met een klipper van 32 of 40 meter ook. Voor plan B is geen tijd en plaats. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 08:27 #831753

thx W&W voor de tip ivm de Groninger spring'. Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik geloof er wel in en ga dat zeker eens uittesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 08:47 #831764

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5289
Het is echt waar, loeflijn werkt altijd, heb zelfs eens in een onmogelijke situatie met weinig ruimte en lagerwal de loeflijn midscheeps naar voren gezet en achteruitslaand het schip vrij van de kant gekregen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 08:58 #831771

brambo schreef :
Beste W&W,

dat hout-touwtje gedoe, dat lijkt mij pas theoretisch. De kop tegen de wind indraaien is een tegen-natuurlijke beweging. Omdat juist de kop van een schip wegwaait. Wachten voor een brug of een sluis doe je ook met de spiegel naar de wind-richting.

De voorspring methode werkt bij mij het best en is bovendien gemakkelijker ten aanzien van het plaatsen van stootwillen. Juist de spiegelrand is kwetsbaar en veelal lig je ook nog tussen andere schepen en de achterbuurman is juist op dat moment niet aanwezig.

Je ziet de voorspring methode ook bij de binnenvaart zeer veel toegepast, als men vrij wil komen van een een kade of sluiswand.

Bram

Beste Bram,

Afdraaien op de voorspring ("steekeindje", zeggen we in de beroepsvaart) werkt inderdaad goed, maar op een aantal voorwaarden: je moet eigenlijk met minimaal twee man M/V aan boord zijn. Als je alleen bent, lukt het met een béétje wind niet om op tijd achterop terug te zijn nadat je de spring hebt losgegooid èn aan boord hebt gehaald.
Verder mag het niet àl te hard waaien (met bijbehorende golfslag, het is immers lagerwal), want je moet achteruit zien weg te komen. Bij veel jachten (maar ook lege binnenvaartschepen!) hapt de schroef dan lucht en wil de kop niet goed vrijkomen van de wal.

Methode "Groninger spring" (hoewel ik deze methode al tientallen jaren gebruikt heb, kende ik die naam niet. Weer wat geleerd!) werkt altijd, en geeft rust aan boord. Als je je achterbolder gebruikt, dan speelt alles zich vlakbij de stuurman m/v af. Ben je bang voor je spiegelrand? Met een beetje roeruitslag beheers je alles en hou je de kont vrij van de wal.
Ben je ver genoeg gedraaid (desnoods met de kop recht in de wind)? Gooi dan je touwtje los van de wal, op je dooie gemak want je beheerst het schip volledig, en vaar gewoon weg.
Werkt ook bij bft 8 dwarsop, met vieze golven, en in je eentje aan boord.
En een ander groot voordeel is, dat alle kritieke punten van deze manoeuvre zich afspelen in het directe zicht van de roerganger (ja-ha... inderdaad niet als er voorop gestuurd wordt)

Probeer maar eens, eerst bij rustige omstandigheden. Je zult je afvragen waarom je het nooit eerder gebruikt hebt!
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 09:26 #831787

Wat ik in alle reacties tot nu toe mis, is..........effe een drukje met een vaarboom.
Ik denk dat de meeste vaartuigen van forumleden niet zwaarder zullen zijn dan een ton of 10. Onder heel veel omstandigheden druk je zo'n scheepje gemakkelijk vrij van de wal, ook tegen een aardig briesje in.
Zet de stok zo horizontaal mogelijk, tegen een paal of bolder of kikker ofzo, ga er even lekker in hangen en wèg ben je. Iedereen die in staat is om een kratje bier te dragen , kan dit ook.
Tip: gebruik niet zo'n gammel veuls-te-duur uitschuifstokje met van die enge plastic flupjes aan het uiteinde, maar neem een echte houten vaarboom van 4 tot 5 meter. Kun je na (en voor) gebruik ophangen in je want of hekstag.

Is dit verhaaltje te veel "opa bakkebaard vertelt?" Nou ja, dat zij dan maar zo.
Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wegvaren met zijwind 03 mei 2017 09:26 #831789

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Bedankt voor de reactie.

Ga het eens proberen. Tja, mijn hekstoel zit ook nog in de weg om de achter loef bolder te kunnen benutten.

Bovendien hou ik altijd al rekening bij het afmeren, hoe het schroefeffect helpt bij het wegvaren aan lagerwal.

Heb bovendien een langkieler, die niet zo gemakkelijk dwars uit gaat. En ik hoef niet zover te lopen als in de binnenvaart !

Maar we gaan de proef zeker eens doen.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl