Saeftinghe schreef :
Inox 304 en 316 hebben een sterkte van 70 kg per mm2, op ieder boutje staat het aangegeven.
"normaal" staal haalt amper de 40 kg per mm2
Waar komt toch dat onzinverhaal vandaan dat Inox minder sterk is dan standaard staal.
Het zal niet meevallen om een bout te vinden lager dan 8.8 klasse: treksterkte 800N/mm2, rekgrens 640 N/mm2. AISI 304 heeft een treksterkte varierend van 500 tot 700N/mm2, en begint te buigen rond de 230N/mm2.
www.werktuigbouw.nl/calculators/uts.htm
Voor het niet verbuigen van je schacht is de treksterkte niet interessant. Wel de rekgrens. Dit is overigens een schandaal geweest bij een serie Rocna's. De Chinese partij waarbij eea was uitbesteed had schacht materiaal gebruikt met een lagere rekgrens dan gespect.
www.langleysquadron.com/upload...597/anchor_loads.pdf
Daarin kun je lezen dat de rekgrens van de schacht van Rocna gespect is op 690N/mm2 minstens. Daar is geen austenitisch RVS voor.
Saeftinghe schreef :
Er zijn zeker een paar afwijkende eigenschappen waarom inox niet voor alle doeleinden geschikt is, maar sterkte is daar niet het punt.
Een inox ankerketting van 6mm2 is ongeveer net zo sterk als een standaard ankerketting van 8mm2.
Breeksterkte van een 6 mm2 inox ketting is bijna 4 ton, om zeker te zijn ronden we dat af op 3500kg.
Normaal staal 6mm2 ketting is 1800 kg!
Welke dek bevestiging wil je zo zwaar belasten?
Zeker een punt. Maar een andere discussie. Nu zit de voorloopketting er ook niet voor de sterkte, maar voor t gewicht.
Saeftinghe schreef :
Spleet corrosie of egaal wegroesten is een andere beoordeling.
Andere staalsoorten die voor takels gebruikt worden zijn van een heel andere samenstelling dan "normaal" staal en zijn mogelijk nog wel duurder dan Inox.
Wanneer je anker en ketting een jaar of 6 onafgebroken onder water laat liggen, dan heb je bij inox misschien/waarschijnlijk spleetcorrosie en is een ketting van normaal staal wel zo ongeveer weggeroest.