Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Anker voor de Wadden

Anker voor de Wadden 18 nov 2017 14:31 #892225

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Als ik voor mijn boot Etap 21i met een waterverplaatsing van 1500 kg (incl. bemanning) obv de Rocna tabel kijk welk ankergewicht ik nodig heb, kom ik uit bij een Rocna van 6 kg. Dat lijkt mij wel interessant. Een Rocna van 6 kg is immers betaalbaar duur. ;) Of moet ik die tabel als een onderschatting interpreteren zodat ik toch voor een Rocna van 10 kg moet gaan.
Verder houdt Foeke Roukema in zijn boek 'Het grondtakel' een pleidooi om gewichtselasticiteit bij het ankeren te creëren door een gewicht vanaf de voorsteven aan de ankertros te hangen in plaats van (voorloop)ketting. Een dergelijk gewicht vindt hij zeer werkzaam, mits voldoende zwaar. Voor mijn boot zou dat maar 5 kg hoeven te zijn. Ook dat lijkt mij erg interessant als ik daarmee de ketting achterwege zou kunnen laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 18 nov 2017 17:24 #892287

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Voor mijn boot gaf de tabel ook 6 kg aan (Kobra), maar dat bleek in de praktijk toch te licht. Ik zou één maatje groter nemen als ik jou was.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 19 nov 2017 12:48 #892543

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Eclips schreef :
Voor mijn boot gaf de tabel ook 6 kg aan (Kobra), maar dat bleek in de praktijk toch te licht. Ik zou één maatje groter nemen als ik jou was.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Een maatje groter bij Rocna wordt 10 kg en dat lijkt mij wel oversized voor mijn boot en budget ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 19 nov 2017 15:36 #892568

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Laat je niet gek maken met een Rocna.
Hele volksstammen ankeren achter een Bruce.

Een bruce anker een maatje groter valt wel mee qua kosten.
www.georgekniest.nl/catalogus/...s/bruce-anker-model/
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 19 nov 2017 21:33 #892630

huho schreef :
Verder houdt Foeke Roukema in zijn boek 'Het grondtakel' een pleidooi om gewichtselasticiteit bij het ankeren te creëren door een gewicht vanaf de voorsteven aan de ankertros te hangen in plaats van (voorloop)ketting. Een dergelijk gewicht vindt hij zeer werkzaam, mits voldoende zwaar. Voor mijn boot zou dat maar 5 kg hoeven te zijn. Ook dat lijkt mij erg interessant als ik daarmee de ketting achterwege zou kunnen laten.
Dat help bij wind van minder dan 15-18 knopen, daarboven staat iedere ketting gewoon recht en strak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 11:05 #892725

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Erikdejong schreef :
Dat help bij wind van minder dan 15-18 knopen, daarboven staat iedere ketting gewoon recht en strak.

Lijkt logisch, maar dan is de toegevoegde waarde van zo'n ankergewicht toch erg beperkt. Ik vraag me wel af waarom er dan in het boekje 'Het grondtakel' dan zo positief over geschreven is. Letterlijk is er te lezen 'Op het gebruik van ankertrosgewichten wordt nogal eens geringschattend gereageerd. Eigen ervaringen (van Foeke Roukema) hebben geleerd dat het gebruik zeer effectief is en een uitstekend alternatief voor ankerketting'. Daarbij kan het gewicht van een aantal meter voorloop ketting ook niet tegengaan dat de lijn recht en strak gaat staan, lijkt mij. Roukema berekent aan de hand van een voorbeeld dat de ankerbelasting afhankelijk van wind, stroom en boot in de honderden kg bedraagt. En als de lijn dan toch strak gaat staan, is dat met het oog op elasticiteit beter dan een ketting die strak staat, volgens het boekje 'Het grondtakel'. Mijn voorlopige ;) conclusie is dan dat zowel een ankergewicht (aan de ankerlijn) bij de boeg als ook een voorloopketting (bij het anker) zorgen voor een min of meer dezelfde extra elasticiteit, maar beiden niet kunnen voorkomen dat een lijn strak gaat staan. Voor dit laatste kan hooguit alleen een héél zware ketting zorgen en die past weer niet op mijn boot(je) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 11:57 #892734

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4152
Hier op de Etap 22 een door een "expert" aangeraden Bruce anker van 5 Kg met 10 mtr ketting-voorloop.
Wat een drama, graaft zich slecht in, vaak 3 of meer pogingen nodig en bij de minste vlaag of stroming
breekt het anker uit.
Gebruik nu weer het 8 kg Brittany anker wat bij de boot kwam, nadeel daarvan is dat het niet in de
ankerbak past, maar ik lig wel een stuk zekerder. En ik slaap rustiger ;-)

André
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 12:51 #892746

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
AdB schreef :
Hier op de Etap 22 een door een "expert" aangeraden Bruce anker van 5 Kg met 10 mtr ketting-voorloop.
Wat een drama, graaft zich slecht in, vaak 3 of meer pogingen nodig en bij de minste vlaag of stroming
breekt het anker uit.
Gebruik nu weer het 8 kg Brittany anker wat bij de boot kwam, nadeel daarvan is dat het niet in de
ankerbak past, maar ik lig wel een stuk zekerder. En ik slaap rustiger ;-)

André

Op mijn Maxi 77 van 2300Kg heb ik dan wel weer een goed gevoel bij m'n 10KG Bruce anker en 10m 6mm RVS kettingvoorloop. Wellicht wat overdone voor de 1250KG van TS maar wel degelijk hanteerbaar.
Misschien toch maar voor het eerste advies gaan en eerst maar eens een tijdje experimenteren met het huidige setje om vervolgens een mogelijke upgrade te overwegen.
Een elektronische ankerwacht aanzetten tijdens het experimenteren kan ook aardig wat rust geven natuurlijk en is ook wel raadzaam om altijd erbij te hebben.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 13:41 #892755

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
TS heeft een Etap 21i. 1500kg, relatief weinig windvang want het is best een lage boot met slanke en vrij korte mast. Het anker ligt als ik het goed begrijp in de bakskist en moet naar voren gedragen worden.
Ik zou zeggen: hou het zo simpel mogelijk. Investeer in een echt goed anker. De Rocna van 6kg kost momenteel 199€ bij Joosten. Gebruik een verzwaarde ankerlijn zoals je al hebt. Misschien is 40m een beter idee. Alles makkelijk hanteerbaar, dat scheelt ook weer drempel bij het gebruik waardoor je er meer lol van hebt. Bovendien zet je het dan misschien wel vroeger in. Ik bedoel meer op tijd voirdat je echt in de problemen zit.
TEST het in deze vorm. En dan bedoel ik met veel wind en golven en voldoende ruimte om te krabben. Mocht het niet voldoen voeg je kettingvoorloop toe.
Heb je een reserve anker? Een fortress met die oude verzwaarde 30m ankerlijn lijkt me mooi daarvoor. Desnoods knoop je er nog 20m aan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 13:51 #892757

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Dus eerst investeren en dan met je nieuwe investering erachter komen dat het misschien niet nodig was geweest om een dergelijk dure investering te doen?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 14:18 #892763

Sloe Gin schreef :
Dus eerst investeren en dan met je nieuwe investering erachter komen dat het misschien niet nodig was geweest om een dergelijk dure investering te doen?

Het woord investering wordt vaak gebruikt hier. In een boot investeren wil eigenlijk zeggen dat je iets voor veel te veel geld koopt, en het zo rechtvaardigt :) Niks mis mee hoor. Het zijn natuurlijk gewoon uitgaven. Een investering zou inhouden dat er nog rendement zou zijn. Zo, nou ga ik weer spulletjes zoeken om in te investeren :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 14:23 #892764

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Technisch heb je volkomen gelijk. Het is geen investering.
Het is een uitgave en wellicht een onnodige.
Is het daarentegen een uitgave t.b.v. veiligheid er dan ook van uitgaande dat het een zinvolle uitgave was dan is het wellicht toch weer wel een investering. :blink:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 14:31 #892768

Sloe Gin schreef :
Technisch heb je volkomen gelijk. Het is geen investering.
Het is een uitgave en wellicht een onnodige.
Is het daarentegen een uitgave t.b.v. veiligheid er dan ook van uitgaande dat het een zinvolle uitgave was dan is het wellicht toch weer wel een investering. :blink:

Investeren in veiligheid. Dat vind ik wel een goede. Dat ga ik vaker gebruiken hier thuis :whistle: Is een nieuwe mast ook veiliger. Ja toch? ;) Mijn totaal nutteloze parapluanker wordt gedegradeerd tot 2e anker. Dankzij dit draadje weet ik nu waar ik mijn geld aan ga spenderen.
Laatst bewerkt: 20 nov 2017 14:35 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 15:08 #892771

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Ik geloof het wel hoor, als iemand zegt dat zo'n ankergewicht niet helpt :)
Toch werkt dat fijn en hebben we er veel plezier en gemak van gehad. Zelf een rvspijp van 50 cm x 6 volgegoten met oud lood en weer dichtgelast. Een paar flinke ogen erop met grote harpsluitingen. Het zal zo'n 15 kg zijn. Dat gewicht zit naast de kiel vast met wat bandjes en als het penibel wordt met ankeren pak ik dat tevoorschijn. Ik draai de harpjes om de ankerlijn (yep, maar 10 meter ketting en 85 meter 22 mm lijn) en dan laat ik dat gewicht mooi afzeilen tot waar het wil. Ik heb de lijn nog nooit strak zien staan met dat gewicht maar goed, dat zoek ik ook niet op. Zo kan ik alles handmatig bedienen en hebben we geen lieren en ander duur en onderhoudsgevoelig spul nodig. Gewoon deel voor deel omhoog sjorren. Het anker is een 14 kg Kobra en dat is krap voor een 36 voeter. Fijn ankertje!
Laatst bewerkt: 20 nov 2017 15:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 15:26 #892775

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Rob10 schreef :
Sloe Gin schreef :
Dus eerst investeren en dan met je nieuwe investering erachter komen dat het misschien niet nodig was geweest om een dergelijk dure investering te doen?

Het woord investering wordt vaak gebruikt hier. In een boot investeren wil eigenlijk zeggen dat je iets voor veel te veel geld koopt, en het zo rechtvaardigt :) Niks mis mee hoor. Het zijn natuurlijk gewoon uitgaven. Een investering zou inhouden dat er nog rendement zou zijn. Zo, nou ga ik weer spulletjes zoeken om in te investeren :woohoo:

Een definitie die ik vond:

"Een investering is een opoffering in geld, tijd of mankracht (personeel) ten behoeve van een doel dat pas op lange termijn wordt behaald."


In die zin vind ik investeren geen misplaatst woord. Ken je dat niet, dat je meer geld/tijd/moeite (uit)gegeven hebt aan iets (zeilen, laarzen,10 jaar lang bouwen aan een trimaran, antislip, coppercoat laten aanbrengen, RAB's als willekeurige voorbeelden) en er heel veel plezier van hebt? Dat je telkens tevreden bent dat je niet gekozen hebt voor de goedkoopste/snelste/makkelijkste oplossing?
Het plezier ervan is je rendement. Zo heb ik deze zomer idioot veel geld uitgegeven aan laarzen. Voorwaar een hele investering: ik heb het geld er nu al uit aan comfort. De komende jaren plezier ervan zijn pure winst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 16:39 #892792

De tabel van Rocna is gebaseerd op windkracht 10, maar zonder golven.

Voor mijn boot zou 10Kg Rocna aan de krappe kant zijn.
Toch houdt het erg goed.

Ankeren is erg persoonlijk.
Net als schilderen: vraag 10 schilders om advies en je krijgt 10 verschillende meningen.

Je zou de importeur kunnen vragen hoe het zit met ingraven vaneen Rocna van 6Kg: www.roschmarine.nl/neem-contact-op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 17:54 #892824

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Uit mijn anker ervaring:
Fortress van het geadviseerde gewicht bevalt mij niet. Vast is vast inderdaad, maar zodra hij uitbreekt of nog niet vastzit komt ie met een beetje vaart bovendrijven. Overgewicht Fortress werk beter...maar is onhandig groot en duur. Daarnaast werkt hij niet in een ankerrol en moet je hem tillen.

Delta werkt goed mits ruim bemeten (16kg op 30-34 voet ipv 10kg)

Ploegschaar ligt vaak op zijn kant...of graaft zich op zijn kant uit (komt bij mij niet meer aan boord)

Bruce werkt uitstekend......mits zwaar genoeg. Nu 15kg nepbruce met 5mtr ketting en 40mtr 12mm tros op 28 voet/3500 kg.
Wint het wat mij betreft in prijs-kwaliteit. 10kg bruce met 12mm verzwaarde ankerlijn zou mijn keuze zijn op zo'n Etap. Blijft tilbaar en hanteerbaar.

Algemeen: lichtere ankers werken minder goed als zwaardere!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 19:43 #892865

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker voor de Wadden 20 nov 2017 20:45 #892905

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
huho schreef :
Verder houdt Foeke Roukema in zijn boek 'Het grondtakel' een pleidooi om gewichtselasticiteit bij het ankeren te creëren door een gewicht vanaf de voorsteven aan de ankertros te hangen in plaats van (voorloop)ketting. Een dergelijk gewicht vindt hij zeer werkzaam, mits voldoende zwaar. Voor mijn boot zou dat maar 5 kg hoeven te zijn. Ook dat lijkt mij erg interessant als ik daarmee de ketting achterwege zou kunnen laten.

Over een ankerlijngewicht heb ik indertijd wat berekeningen gemaakt. Ik heb er zelf ook wel gebruik van gemaakt. Het kan meer elasticiteit geven in de ankerlijn of -ketting en het verkleint de eventueel ontstane hoek van de lijn bij het anker, waardoor de kans op uitbreken vermindert.
Uit "Toerzeilen nr. 37 oct.1979 " .

Jan


Bijlage:

Bestandsnaam: img179.pdf
Bestandsgrootte:1,738 KB
Laatst bewerkt: 20 nov 2017 20:48 door Go west.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl