Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: belgische vlaggebrief

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:20 #928062

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Ik heb jullie hulp nodig:
zaterdag online mijn belgische vlaggebrief aangevraagd, aankoopfactuur meegestuurd in bijlage, krijg ik net een mail dat het dossier niet compleet is:

1. attest van schrapping afgeleverd door de bevoegde instantie indien het vaartuig tweedehands werd aangekocht in het buitenland

:ohmy:

2. kopie van het eigendomsbewijs van de motor (factuur, verkoopsovereenkomst)

:woohoo:

Mijn vragen: waar haal ik een bewijs van schrapping als de boot nooit ingeschreven is?

De motor zit in de boot en heeft een nummer, heb ik ook meegedeeld.

Help!!! :(
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:30 #928068

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Het motornummer moet vermeld staan in de verkoop factuur.
Ik vermoed dat je een Nederlandse boot hebt gekocht, andere landen hebben registratie voor kleine traag varende schepen ? op de factuur vermelden dat het een niet geregistreerde (vrij van inschrijving NL) boot is kan dan helpen , anders even telefoneren met de dienst vlaggenbrieven, die bijten niet !
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:51 #928074

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Gewoon onder NL-vlag blijven varen!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:52 #928076

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
nee, klopt, ze waren heel vriendelijk in de mail. Maar of ze gaan aannemen dat de boot niet/nooit ingeschreven was, is een ander paar mouwen.
Wat betreft het motornr, verkoper gaat de motor met nr toevoegen aan de verkoopsovereenkomst.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:53 #928078

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
La Mavare schreef :
Gewoon onder NL-vlag blijven varen!

is moeilijk omdat ik een vlaggenbrief nodig heb om de marifoonvergunning aan te vragen :huh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:54 #928080

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
DavidS schreef :
La Mavare schreef :
Gewoon onder NL-vlag blijven varen!

is moeilijk omdat ik een vlaggenbrief nodig heb om de marifoonvergunning aan te vragen :huh:

Dan vraag je die in NL aan toch?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 08:55 #928081

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
La Mavare schreef :
DavidS schreef :
La Mavare schreef :
Gewoon onder NL-vlag blijven varen!

is moeilijk omdat ik een vlaggenbrief nodig heb om de marifoonvergunning aan te vragen :huh:

Dan vraag je die in NL aan toch?
kan dat met een belgisch marifoonbrevet?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:00 #928085

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
La Mavare schreef :
DavidS schreef :
La Mavare schreef :
Gewoon onder NL-vlag blijven varen!

is moeilijk omdat ik een vlaggenbrief nodig heb om de marifoonvergunning aan te vragen :huh:

Dan vraag je die in NL aan toch?
En dan nooit meer met de boot naar Belgie varen, een Belg (en andere Europese inwoners buiten Nederlanders) is ondertussen verplicht zijn boot te registreren bij wet, bij controle krijg je dus zeker een serieus probleem.
Ik ben er zeker van dat het met een gesprek opgelost geraakt en dan ben je met alles in orde en heb je gelijk eigendomsbewijs en zekerheid wij betalen ook geen VHF taks ... dat scheelt ook ieder jaar weer wat
info:

De immatriculatie is verplicht voor ieder pleziervaartuig; met uitzondering van zeilplanken, vlotten en opblaasbare bootjes die niet geschikt zijn voor een motor; dat een relatie met België heeft. Eens het vaartuig geïmmatriculeerd, blijft het referentienummer bij de boot horen, ook als het van eigenaar verandert.

Op 1 februari 2014 gaan er volgende nieuwe immatriculatievoorschriften in


De relatie van het pleziervaartuig met thuisland België wordt bepaald door
Bij eigendom door natuurlijke personen, het pleziervaartuig ten minste 50% toebehoort aan Belgen of in België ingeschreven personen.

Bij eigendom door rechtspersonen, het pleziervaartuig 100% toebehoort aan een in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) ingeschreven rechtspersoon.
De fysieke immatriculatieplaat verdwijnt definitief. In plaats daarvan wordt een immatriculatiedocument afgegeven. Dit document of een kopie ervan dient aan boord te worden bewaard.
Vaartuigen die al in bezit zijn van een immatriculatieplaat blijven in regel.
De immatriculatieis ook verplicht voor pleziervaartuigen op de Beneden-Zeeschelde.
De retributie voor de aanvraag wordt verhoogd tot 50 euro.
Voor zover er een band met België kan worden aangetoond, kunnen sommige vaartuigen (kano’s, kajaks, waterfietsen en gondels) waarop de nieuwe regels van het immatriculatiedocument niet van toepassing zijn, vrijwillig een immatriculatiedocument aanvragen volgens dezelfde procedure.

De publicatie in het staatsblad is voorzien voor 6 januari 2014.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2018 09:14 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:07 #928087

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
In Nederland is er maar een instantie die de officieele registratie doet, dat is het scheepskadaster.

Je vraagt daar een bewijs van niet geregistreerd zijn van het schip.

Want een teboekstelling in het kadaster is registergoed waarvan het eigendom vastligt. Derhalve moet een schip als het geregistreerd is, eerst worden uitgeschreven. Dat is de achtergrond.

Ook in het VK kan men bij de officiele instantie een verklaring van "Non-registered" krijgen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:15 #928092

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
brambo schreef :
Ook in het VK kan men bij de officiele instantie een verklaring van "Non-registered" krijgen.

Bram

wat is VK?

Edit: ok Verenigd Koninkrijk :whistle:
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 21 mrt 2018 09:16 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:18 #928095

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
DavidS schreef :
wat is VK?

Edit: ok Verenigd Koninkrijk :whistle:

David is het een Nederlands schip ?
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:21 #928097

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
in elk geval in Nederland gekocht. Maar er was geen bootnummer, naam, noch eigendomspapieren. De vorige eigenaar is met de noorderzon vertrokken en de boot heb ik van de haven gekocht nadat ze vruchteloos geprobeerd hebben kontakt te krijgen met de vorige eigenaar.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:33 #928101

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Dan hoop ik dat de haven-verkoper alle wettelijke stappen heeft ondernomen om verkooprecht te krijgen, zij zijn als verkoper wel verplicht U te voorzien van de bewijzen hierin.Dat houdt dus ook in dat er geen registratie meer aanwezig MAG zijn bij verkoop.

Maar doe eens een telefoontje met de dienst vlaggenbrieven, dat zou al veel kunnen helpen ! naar mijn ervaringen zijn het gewoon mensen ...
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2018 09:34 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:34 #928102

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Dat is een gevaarlijke. Hiervoor zijn wettelijke procedures nodig.

Als een eigenaar niet meer komt opdagen en/of zijn stallinggeld niet heeft betaald, dan kan een bedrijf niet zomaar overgaan tot verkoop van de boot.

Er zijn hiervoor allerlei richtlijnen, zoals de publicatie in kranten etc.

Is daar allemaal aan voldaan ?

Je kunt in ieder geval met de gegevens en de scheepsnaam navraag doen bij het kadaster. En vragen of ze een schriftelijk bevestiging willen afgeven.

Was de eigenaar een nederlander ? Een kijk goed of er geen kenmerken in de boot zijn aangebracht zoals een registratie nummer of een brandmerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:38 #928104

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Groentje schreef :
Dan hoop ik dat de haven-verkoper alle wettelijke stappen heeft ondernomen om verkooprecht te krijgen

dat staat zo letterlijk in de verkoopsovereenkomst: "Doordat de boot verkocht wordt uit het recht van retentie, zijn niet alle papieren en sleutels aanwezig."

Nu de sleutel lag gewoon in de boot, samen met nog wat werktuigen en kledij, slaapzak van de vorige eigenaar. Maar niets van papieren van/over de boot.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:52 #928111

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
DavidS schreef :

dat staat zo letterlijk in de verkoopsovereenkomst: "Doordat de boot verkocht wordt uit het recht van retentie, zijn niet alle papieren en sleutels aanwezig."

Nu de sleutel lag gewoon in de boot, samen met nog wat werktuigen en kledij, slaapzak van de vorige eigenaar. Maar niets van papieren van/over de boot.

Ok, ze hebben wel de gegevens van de NEDERLANDSE ?, dat is belangrijk, vorige eigenaar, de juridische papieren die hun verkooprecht geven,die informatie op papier moet je wel hebben. Daar moet je volgens mij al bewijs genoeg mee hebben om na een gesprek met de FOD een vlaggenbrief te verkrijgen.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2018 09:55 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:56 #928114

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Retentierecht wil in het algemeen zeggen dat een bedrijf een object kan vasthouden totdat de rekeningen betaald zijn.

Maar dan maar tot de verkoop van de boot overgaan is een andere zaak.

Er zijn nog al wat boten bij stalling bedrijven, waar niemand meer naar om kijkt.

En dan plotseling staan er toch eigenaars voor de deur. Soms nabestaanden van de overleden eigenaar.

Wat dan als de boot verkocht blijkt te zijn of als er nog een hypotheek op het schip is aangegaan.

Bij een kleinere boot loopt dat mogelijk allemaal niet zo'n vaart. Maar bij een groter object is het een andere kwestie.

Bovendien heeft het stallingsbedrijf toch nog wel wat gegevens van een eigenaar om navraag te doen. Nationaliteit bijvoorbeeld. Laatst bekende woonplaats. Bij de gemeente na te vragen.

Aan boord ligt meestal wel iets wat verwijst naar een eigenaar.


Bram
Laatst bewerkt: 21 mrt 2018 10:12 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 09:59 #928116

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Mijn bedenking,
Het zou allemaal eenvoudiger zijn indien men in heel Europa dezelfde registratieplicht zou hebben, achtergelaten boten, vluchten bij ongeval, verkoop van gestolen vaartuigen , ... het zou allemaal wat minder moeilijk zijn om de daders te achterhalen. tenslotte ben je toch al gekend als booteigenaar wanneer je VHF, of AIS hebt dus wat houdt het tegen, indien je niets te verbergen hebt.
Het nummertje op je boot kan je ook mooi verwerken denk ik dan.
Ook problemen zoals dit bij verkoop zouden volledig weg zijn.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2018 10:01 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 10:02 #928119

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
brambo schreef :
Retentierecht wil in het algemeen zeggen dat een bedrijf een object kan vasthouden totdat de rekeningen betaald zijn.

Maar dan maar tot de verkoop van de boot overgaan is een andere zaak.

Er zijn nog al wat boten bij stalling bedrijven, waar niemand meer naar om kijkt.

wees maar zeker dat de haven in deze casu volledig in orde is
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 10:15 #928126

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
DavidS schreef :

wees maar zeker dat de haven in deze casu volledig in orde is

Vertel dat maar aan de dienst Vlaggenbrieven. Die zullen daar (hoop ik zelfs) toch wat bewijzen van willen zien. Ik persoonlijk zou er een beetje akelig van worden en de volledige procedures/papierwinkels van haven opvragen. Zou niet weten hoe dat er uit moet zien, maar in ieder geval correspondentie met de autoriteit die daarover gaat (?) met een vrijwaring tot verkoop o.i.d. Er komen af en toe verhalen langs dat zo'n (ex-)eigenaar toch zijn boot komt opeisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 10:20 #928137

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
David,
Ik heb dan maar een telefoontje gedaan naar :

Natiënkaai 5, 8400 Oostende
loketuren: maandag, dinsdag en donderdag van 9u tot 11u45
tel.: +32 (0)59 56 14 85
mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De haven moet in het verkoopcontract het motornummer vermelden EN uitdrukkelijk verklaren dat de boot vrij van registratie is zo simpel kan het zijn dus.
De man die me antwoorde was hier heel vriendelijk en duidelijk, het is zo dat in Nederland vele boten ook vrijwillig registreren of door snelheid of grote registratieplicht hebben, maar wat op de factuur staat is in uw geval belangrijk.
succes.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 13:51 #928221

Ik ken minstens één geval waarbij de FOD weigerde een vlaggenbrief uit te reiken: de Farymann diesel werd na 2009 ingebouwd. De boot was pre 1985. Er kon met geen mogelijkheid een CE keuring bekomen worden. Deze vereiste werd wetsgeldig vanaf maart/2009 of zo. Bijgevolg: geen vlaggenbrief! Maak je sterk dat de motor origineel is of indien na 2008 dat er een CE keuring mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 15:05 #928255

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Tja als ze zo voortboeren met hun regelneverij kan je uiteindelijk niet veel anders meer dan de wet overtreden.
Moet je je bootje wel laten registreren op naam van een welwillende buitenlander.
( voor ons Belgen dus een Nederlander, een Zeeuw of Fries mag ook. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 15:17 #928258

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Ik heb ook een boot (in de verkoop) met een jonge Vetus en bouwjaar 1979, ik heb net de bestaande vlaggenbrief en imatriculatie laten schrappen wegens mogelijkheid / vergemakkelijking verkoop aan andere dan Belg zijnde.
Maar ik kreeg daar enkele jaren terug zonder moeite een vlaggenbrief voor zonder verdere vragen.
Dus ik zou nooit het risico nemen om mijn boot aan derden in "eigendom"te geven , ge weet niet waar dat kan eindigen.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

belgische vlaggebrief 21 mrt 2018 18:39 #928338

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Groentje schreef :
David,
Ik heb dan maar een telefoontje gedaan naar

Ja ik ben de hele dag buiten druk bezig geweest en net pas binnengekomen.

Maar je bent hartelijk bedankt voor de gedane moeite. Herinner mij daaraan wanneer we mekaar eens tegenkomen, je hebt wat tegoed van mij ;)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl