Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Haven Marifoon

Haven Marifoon 05 apr 2018 20:44 #932862

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
WADnWIND schreef :
Waterblok schreef :
Dat is zo fijn in Zeeland alles 31, kan je alle verkeer in alle havens volgen niet in de laatste plaats omdat velen gewoon alles op vol vermogen zenden...

Kan niet, is duplex.....

Ja natuurlijk ik ben nog in simplex winterstand....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 06 apr 2018 17:18 #933075

WADnWIND schreef :
de grebbe schreef :
tja, is het nuttig? ik ken je haven natuurlijk niet.
Hoe gaat dat bij ons?
Wij hebben een walstation en als we de deur uitgaan een hand marifoon.
word het gebruikt?

Visserij; 100%
schelpdier visserij; 100%
chartervaart; 100%
vrachtvaart; 100%
werkschepen; 100%
sportvisserij; 100%
recreatie; nog geen 1%

en ja, wij zijn ook wel eens buiten bereik maar de marifoon word ook gewoon gebruikt voor communicatie tussen schepen onderling, geen marifoon is dus ook geen aanwijzingen en geen waarschuwingen.

En dan begrijp je waarom jachten altijd als communicatie gestoorde zombie's havens in en uit raggen en soms bijna onder veerboten komen of en dan nog geheel verontwaardigd. Jachtenschippers op ruime binnenwateren en havens zonder marifoon bij voldoen geheel aan een afwijking in het autistische spectrum en hebben weinig empathie voor hun omgeving.
Klinkt heftig, maar als gewone jachten schippers in deze situaties nu een gewoon mee luisteren, dan voorkom je enorm veel verassingen die in het seizoen toch dagelijks zie gebeuren.
Het niet kunnen horen of bereiken van je marifoon valt daar ook onder. Ik heb weinig respect voor dergelijke lieden, die nemen hun deelname aan het nautisch verkeer niet serieus.

Er is niets makkelijker dat even bij binnenkomst vraagt over de marifoon waar je kan en mag liggen, die marifoon had je toch al aan. je hoort gelijk alle andere scheepsbewegingen om je heen. Mijn telefoon is juist niet bereikbaar tijdens het varen....

Een handmarifoon kan al 100% de oplossing zijn.

Volledig mee eens, jammer dat veel schippers marifoonvrees hebben waardoor het ieder jaar weer levens kost en averij oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 06 apr 2018 18:11 #933087

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Denk dat marifoonvrees inderdaad een groot probleem is, zo ging ik ooit met een maat mee zeilen, hij in bezit van marifoon+certificaat. Zouden een sluis gaan passeren, rijkt hij naar z’n mobiel. Na mijn vraag waarom, kreeg ik de spreeksleutel in m’n handen gedrukt. Ik heb geen papieren maar weet zeker in standaardsituaties hoe ik met een marifoon om moet gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 19:21 #933531

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
reuver schreef :
Een geldig MMSI is geen probleem met een basiscertificaat.
Hoe wil Nederland schippers anders aan de AIS krijgen?

Ah, dat wist ik niet - dank. Ik meende dat ik mijn MMSI nummer in ieder geval pas kreeg toen ik MarcomB haalde, maar dat weet ik niet meer zeker. Daarvoor had ik alleen basiscertificaat, en nooit overwogen MMSI aan te vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 19:29 #933535

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Sterker nog, wie een basiscertificaat aanvraagt krijgt al sinds enige jaren naast de ATIS code automatisch ook een MMSI nummer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 19:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 19:48 #933553

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
ManneeB schreef :
Denk dat marifoonvrees inderdaad een groot probleem is, zo ging ik ooit met een maat mee zeilen, hij in bezit van marifoon+certificaat. Zouden een sluis gaan passeren, rijkt hij naar z’n mobiel. Na mijn vraag waarom, kreeg ik de spreeksleutel in m’n handen gedrukt. Ik heb geen papieren maar weet zeker in standaardsituaties hoe ik met een marifoon om moet gaan.

Hahaha.. ja.. ik ken dat fenomeen.
Heel lang geleden ook meegemaakt. Gisteren voerde ik vanuit de haven Stalland mijn eerste (korte) marifoongesprekje van dit seizoen met post Wemeldinge (kanaal 68). Marifoontestje.

"Post Wemeldinge.. Wadloper"

"Wadloper.. zegt u het maar"

"Korte marifoontest. Hoe is de ontvangst?"

"Wadloper.. Luid en duidelijk!"

"Prima. Bedankt. Over en uit"

Ik weet niet precies waar Wemeldinge eventueel nog steunzenders heeft staan. Ze klinken in Stalland meestal wat zachter dan de schepen die net uit de Krammersluizen hun kant op gaan.
Met 1W zendvermogen van mij en "luid en duidelijk" zal het bij mijn boot bovenin dus nog wel goed zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 20:00 #933563

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Als je nu voortaan gewoon 'Wadloper uit' zegt is het helemaal af. Het gebruik van "over en uit" komt volgens mij uit films of TV series, maar is zowel taalkundig onzin (je geeft het woord over aan de andere gesprekspartner en tegelijk sluit je het gesprek af) als formeel fout (het voldoet niet aan de regels voor het marifoonverkeer). Nu zal niemand je er op aanspreken en uiteraard snapt ook iedereen wel wat je bedoelt, maar ach, het is een kleine moeite om het gewoon goed te doen.

Overigens: in het voorbeeld van Stegman is het logisch om het gesprek helemaal te beëindigen, "uit" dus. In gevallen dat je het gesprek wel afsluit, maar er mogelijk later weer marifooncontact zal zijn (bijvoorbeeld als een brugwachter je vraagt om even te wachten op dit kanaal) gebruik ik liever de term "il Cigno standby". Dit is naar mijn mening duidelijker voor de ontvanger.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 20:15 #933571

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
ilCigno schreef :
Als je nu voortaan gewoon 'Wadloper uit' zegt is het helemaal af. Het gebruik van "over en uit" komt volgens mij uit films of TV series, maar is zowel taalkundig onzin (je geeft het woord over aan de andere gesprekspartner en tegelijk sluit je het gesprek af) als formeel fout (het voldoet niet aan de regels voor het marifoonverkeer). Nu zal niemand je er op aanspreken en uiteraard snapt ook iedereen wel wat je bedoelt, maar ach, het is een kleine moeite om het gewoon goed te doen.

Ach, het is allemaal in the eye of the beholder. Ik luister meestal kanaal 68 uit en wat me opvalt is dat niemand het doet zoals het in het boekje staat. "Over en en uit" geeft aan dat de spreker uitgepraat is en het verder aan de ontvanger laat of hij nog wat terug wil zeggen. Merk ook op dat ik lopende het gesprek niet één keer "over" zeg. Toch snapt Wemeldinge het wanneer ik uitgepraat ben; kwestie van gevoel. Of hoort Wemeldinge aan mijn atis-piep of ik de spreeksleutel heb losgelaten? Als ze tenminste zelf geen atis-killer erop hebben staan.

Van die dingen, hè.
Het belangrijkste is: geef of vraag zo kort en bondig mogelijk de informatie die van belang is. Naast de marifoon-angst waarmee een deel van de watersporters behept lijkt, is er namelijk ook een categorie die het zoekt in lange verhalen. Maar ik geef toe; die zijn in de minderheid.
Het begint echter met uitluisteren. Op een gegeven moment ga je denken in de zinnen die je op de marifoon hoort en als je dan 's in dat ding praat, klink je ineens net als de rest. Hoewel de stijl per beroepsschipper ook nog wel wat kan verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 20:25 #933574

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
ilCigno schreef :
Als je nu voortaan gewoon 'Wadloper uit' zegt is het helemaal af. Het gebruik van "over en uit" komt volgens mij uit films of TV series, maar is zowel taalkundig onzin (je geeft het woord over aan de andere gesprekspartner en tegelijk sluit je het gesprek af) als formeel fout (het voldoet niet aan de regels voor het marifoonverkeer). Nu zal niemand je er op aanspreken en uiteraard snapt ook iedereen wel wat je bedoelt, maar ach, het is een kleine moeite om het gewoon goed te doen.

Overigens: in het voorbeeld van Stegman is het logisch om het gesprek helemaal te beëindigen, "uit" dus. In gevallen dat je het gesprek wel afsluit, maar er mogelijk later weer marifooncontact zal zijn (bijvoorbeeld als een brugwachter je vraagt om even te wachten op dit kanaal) gebruik ik liever de term "il Cigno standby". Dit is naar mijn mening duidelijker voor de ontvanger.

het walstation heeft de gespreksleiding en bepaald dus of het gesprek ten einde is.
"uit" is dus voorbehouden aan het walstation en niet aan de mobiele gebruiker......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 08 apr 2018 20:30 #933576

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
lodewijk stegman schreef :
wat me opvalt is dat niemand het doet zoals het in het boekje staat.
Helemaal waar natuurlijk. Niemand praat zoals het in de boekjes staat. Ik heb één keer in mijn zeilersleven de radioroepnaam van de il Cigno over de marifoon gebruikt, dat was toen ik de kustwacht om bijstand door de KNRM moest vragen en ik mij voor de zekerheid kenbaar maakte als "Dit is de il Cigno, papa charlie negen één acht negen". Maar ze zagen me ook al op de AIS, dus echt nodig was het zelfs toen niet.

@WdW: zelf dat doe ik (niemand) blijkbaar dus niet zoals het in de boekjes staat. Ik meende trouwens dat diegene die oproept het gesprek formeel leidt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 20:41 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 09 apr 2018 06:43 #933627

  • LamSto
  • LamSto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
ilCigno schreef :
Sterker nog, wie een basiscertificaat aanvraagt krijgt al sinds enige jaren naast de ATIS code automatisch ook een MMSI nummer.

Dat is alleen zo als je apparatuur hebt waarvoor dat nodig is. Ik heb net een handheld aangemeld en heb alleen een ATIS code gekregen.

Als nieuwe gebruiker ook direct een vraagje. Sommige kanalen hebben subkanalen op de marifoon. Bijvoorbeeld 20 en 20-10 en 20-20. Nou riep ik een brug op op 20, kreeg geen antwoord, na een paar pogingen bleken ze te antwoorden op 20-10. Kan ik dat vooraf weten?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 09 apr 2018 06:55 #933632

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
LamSto schreef :
ilCigno schreef :
Sterker nog, wie een basiscertificaat aanvraagt krijgt al sinds enige jaren naast de ATIS code automatisch ook een MMSI nummer.

Dat is alleen zo als je apparatuur hebt waarvoor dat nodig is. Ik heb net een handheld aangemeld en heb alleen een ATIS code gekregen.

Als nieuwe gebruiker ook direct een vraagje. Sommige kanalen hebben subkanalen op de marifoon. Bijvoorbeeld 20 en 20-10 en 20-20. Nou riep ik een brug op op 20, kreeg geen antwoord, na een paar pogingen bleken ze te antwoorden op 20-10. Kan ik dat vooraf weten?

Misschien begrijp ik de vraag niet, maar de meeste bruggen hebben 18, 20 of 22 als marifoonkanaal. Wat bedoel je met "20_10"?
Genoemde kanalen zijn in Nederland (en Europa) inderdaad duplex-kanalen, maar daar merk je, als in je marifoon de goeie kanalen zijn gezet, niks van.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 08:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 09 apr 2018 07:41 #933649

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Hier is waarschijnlijk een programmeerfoutje gemaakt bij het instellen van de marifoon. Dat is mij een paar jaar geleden ook overkomen. Ik had een nieuwe SH 1700 gekocht en door Kok laten programmeren zowel atis als dsc. Bij de atis programmering was bij enkele kanalen iets mis gegaan en stonden dezen niet als duplex kanalen geprogrammeerd. Het resultaat was dat de posten op deze duplex kanalen mij wel konden horen maar ik hen niet. Even na laten kijken dus.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 09 apr 2018 09:59 #933722

  • LamSto
  • LamSto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Even ter verduidelijking wat foto's.

Kanaal 20

En subkanaal 20-10 (en zo is er ook nog 20-20):

Kanaal 20-10

Dit is ook zo bij de kanalen 19 78 en 79.

Nav het antwoord van solo maar even bellen met de leverancier.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 10:11 door LamSto. Reden: Foto's plaatsen lukt niet, dus maar linkjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 09 apr 2018 10:32 #933735

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
LamSto schreef :
Even ter verduidelijking wat foto's.

Kanaal 20

En subkanaal 20-10 (en zo is er ook nog 20-20):

Kanaal 20-10

Dit is ook zo bij de kanalen 19 78 en 79.

Nav het antwoord van solo maar even bellen met de leverancier.

Het ITU kanaal 1020 en niet 10_20 etc.
helaas is wereldwijd de marifoon kanaal bezitting gewijzigd, waardoor wij in Nederland de helft voor bruggen en sluizen niet meer kunnen gebruiken.

ALLE Standard Horizon marifoons worden door Nederlandse importeur True-heading geleverd met de Nederlandse (werkende) kanalen bezetting.
Als dit niet zo is, is het een zelf gekocht toestel in buitenland, waar ze geen flauwe notie hebben van het Nederlandse gebruik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 09 apr 2018 11:02 #933745

  • LamSto
  • LamSto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik heb hem toch echt bij een watersportzaak in Leeuwarden gekocht. Maar ik begrijp dat hij niet goed geprogrammeerd is als die extra kanalen erin staan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Edit: net gebeld met de importeur. Heeft meer meldingen gehad van dit probleem. Ook kanaal 31 staat er niet goed in. Software moet worden aangepast bij deze serie of ik krijg een nieuwe.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 12:04 door LamSto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 10 apr 2018 06:55 #934028

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
WADnWIND schreef :
LamSto schreef :

ALLE Standard Horizon marifoons worden door Nederlandse importeur True-heading geleverd met de Nederlandse (werkende) kanalen bezetting.
Als dit niet zo is, is het een zelf gekocht toestel in buitenland, waar ze geen flauwe notie hebben van het Nederlandse gebruik.[/unquote]

Dat laatste is wat kort door de bocht. Het is ook mij overkomen twee jaar geleden overkomen dat ik nieuwe SH kocht bij een erkende dealer, waar een programmeerfout in zat. Een aantal kanalen waren niet duplex ingesteld op de binnenvaartstand. Ik kwam hier pas na een jaar achter omdat ik de marifoon eigenlijk alleen intensief gebruikt had voor ship-ship verkeer op kanaal 10. Pas toen ik een keer 's nachts post Dordt opriep en geen antwoord kreeg, maar na vier keer oproepen, wel een oproepje kreeg van de KLPD waarom ik Post Dord maar bleek oproepen terwijl zij netjes antwoorden, kwam het probleem uit. Herprogrammeren bleek in 10 minuten gebeurd te zijn. (en gratis hoewel de garantieperiode al voorbij was)
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 06:55 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 10 apr 2018 07:44 #934038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Solo schreef :
WADnWIND schreef :
LamSto schreef :

ALLE Standard Horizon marifoons worden door Nederlandse importeur True-heading geleverd met de Nederlandse (werkende) kanalen bezetting.
Als dit niet zo is, is het een zelf gekocht toestel in buitenland, waar ze geen flauwe notie hebben van het Nederlandse gebruik.[/unquote]

Dat laatste is wat kort door de bocht. Het is ook mij overkomen twee jaar geleden overkomen dat ik nieuwe SH kocht bij een erkende dealer, waar een programmeerfout in zat. Een aantal kanalen waren niet duplex ingesteld op de binnenvaartstand. Ik kwam hier pas na een jaar achter omdat ik de marifoon eigenlijk alleen intensief gebruikt had voor ship-ship verkeer op kanaal 10. Pas toen ik een keer 's nachts post Dordt opriep en geen antwoord kreeg, maar na vier keer oproepen, wel een oproepje kreeg van de KLPD waarom ik Post Dord maar bleek oproepen terwijl zij netjes antwoorden, kwam het probleem uit. Herprogrammeren bleek in 10 minuten gebeurd te zijn. (en gratis hoewel de garantieperiode al voorbij was)

Dat was nadat wij de hele branch ingelicht hadden. de nieuwe ITU kanalen was een volledige verassing, zonder vooraankondiging van de fabriek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 08:30 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 10 apr 2018 07:44 #934039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
LamSto schreef :
Ik heb hem toch echt bij een watersportzaak in Leeuwarden gekocht. Maar ik begrijp dat hij niet goed geprogrammeerd is als die extra kanalen erin staan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Edit: net gebeld met de importeur. Heeft meer meldingen gehad van dit probleem. Ook kanaal 31 staat er niet goed in. Software moet worden aangepast bij deze serie of ik krijg een nieuwe.

True-Heading Nederland? dat is de importeur.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 07:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 10 apr 2018 08:00 #934047

  • LamSto
  • LamSto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Nee. Het is geen SH maar een Cobra. Die worden in Nederland verkocht via ASA boot electro BV.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 10 apr 2018 08:55 #934071

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Over de nieuwe ITU kanalenset heb ik even een nieuw draadje geopend.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 15 juli 2020 07:20 #1185354

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
Om het andere topic niet verder te vervuilen ga ik hier maar ff verder.
We zijn het ondertussen eens dat kan 18 niet kan.
Nu was het mijn idee om er kan 72 op te zetten.
Ik zit vaak smiddags op mijn boot om de passanten welkom te heten.
Dus dat is een extra stukje service lijkt mij.
Nu begint onze boa op te spelen. Dat is absoluut illegaal en mag niet, bord moet weg.
Wat zeggen de specialisten hier op het forum, mag dit nou of mag dit niet?
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 15 juli 2020 07:25 #1185358

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1208
Kanaal 72 is ship ship ik zou niet weten waarom dit illegaal is, als ik soms hoor hoe er geneuzeld word op 72 dan is dit volgens mij niet illegaal, ook mede omdat je aan boord van je eigen boot bent.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 15 juli 2020 07:36 #1185361

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Kanaal 72: bergings- en sleepactiviteiten

74 is een officieel havenkanaal
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haven Marifoon 15 juli 2020 07:39 #1185363

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
74 is natuurlijk ook goed.
Ik heb de vraag bij agentschap telecom neer gelegd.
Die heeft het alleen maar over het bord en moet ik bij de gemeente zijn.
Ja dat is mijn vraag niet.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl