Nee hoor, je schroef draait wel en de motor niet: je bent je koppeling aan het mollen!
Schroef blokkeren tijdens zeilen ALTIJD in achteruit!
Deze kleine mechanische keerkoppelingen zijn zelfbekrachtigend en gebruiken hiervoor het askoppel.
Geldt zowel voor lamellen- als conuskoppelingen.
Als je schip op de wal staat kun je met de koppeling in vooruit je schroef met de hand niet achteruit draaien zonder de motor mee te nemen - dan werkt de bekrachtiging, maar de andere kant op niet: dus bij een in vooruit staande keerkoppeling kun je de schroef met de hand wel vooruit draaien: dan slippen de conussen/lamellenpakketten met als gevolg slijtage.
Tijdens zeilen met wat meer wind wil de schroef vooruit gaan draaien terwijl de motor stil staat, dus de bekrachtiging werkt dan niet.
Bij achteruit werkt het verhaal andersom: als dan de schroef vooruit wil gaan draaien werkt de bekrachtiging wel zodat de schroef de motor mee moet nemen, en bij onze gangbare snelheden lukt dat de schroef niet.
Je kunt het zelf proberen, ook in het water, of op een lange avond uitvissen hoe je keerkoppeling werkt: het is echt geen "rocket science".