Bert65 schreef :
als de giek een deel van het paneel bedekt, krijg je dan helemaal geen stroom meer?
Bij de meeste panelen is het zo dat als één of meer cellen van een paneel in de schaduw komen, de stroom van het hele paneel sterk afneemt. De cellen in de schaduw 'blokkeren' als het ware de stroom die het paneel opwekt. Het paneel levert dan nog wel stroom, maar niet naar verhouding van het deel wat nog in de zon ligt. Sommige panelen hebben overigens een interne schakeling om dit effect grotendeels te voorkomen.
Hetzelfde gebeurt als je meerdere panelen in serie schakelt. Als één paneel in de schaduw komt te liggen, levert de hele keten veel minder stroom op. Zolang het licht is wordt er, zelfs als de panelen in de schaduw liggen, nog steeds stroom opgewekt, maar nog maar een fractie van wat het zou zijn in de volle zon.
Daarom kiezen veel zeilers, ook ik, voor twee of meer losse panelen die niet in serie, maar parallel geschakeld zijn. De schaduw op het ene paneel heeft dan geen invloed op de stroom die het andere paneel opwekt.
Het nadeel van parallel schakelen is dat, afhankelijk van het type panelen, de minimale 'start' spanning waarbij de lader begint te werken pas veel later bereikt wordt als de zon gaat schijnen. De panelen beginnen dan wel stroom op te wekken, maar omdat de spanning bij de lader nog te laag is doet die nog niets. Door panelen in serie te schakelen wordt de spanning flink verhoogd en wordt dus ook de startspanning bij de lader sneller bereikt.
Wat is nu wijsheid: langer laden omdat de spanning hoger is (in serie) of vaker laden omdat schaduw minder effect heeft (parallel)? Er is meestal geen goed of fout, maar wel beter of slechter. Welke keuze je maakt hangt af van:
- de plaatsing van de panelen (is er grote kans op schaduw of niet?)
- de benodigde startspanning van de lader
- het vermogen wat de lader aan kan
- de spanning die één paneel afgeeft
- het aantal panelen aan boord
Ik heb zelf gekozen voor panelen die zelf al een vrij hoge spanning (17,1 Volt) hebben, dus met één paneel en een beetje bereik ik al de benodigde startspanning van de laadregelaar (ca. 17,7 Volt). Omdat drie van de vier panelen aan boord onder de giek zitten is de kans op schaduw vrij groot. Ik heb dus al mijn panelen parallel geschakeld.
Wat bij jou de verstandigste keuze is kan alleen beoordeeld worden als we de eigenschappen van de lader en de panelen kennen.