Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Outboard vs Inboard

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 09:33 #993101

Wat is je vaargebied?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 09:39 #993103

  • frankv
  • frankv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Precies de reden waarom ik een Marieholm IF (met outboard) in plaats van een IF-E (met inboard) hebt gekocht. KISS. Geen stank, en lekker veel bergruimte waar anders de inboard zit. Al je genoemde voor en nadelen kloppen denk ik.

Een overweging voor mij is nog dat als ik een nieuwe outboard wil, ik denk ik prima uit de voeten kan met een nieuwe Tohatsu 6pk Sail Pro van 1300 euro, eventueel met extra-langstaart om het uit het water komen van de schroef te minimaliseren. Terwijl een vervanging van een 40 jaar oude inbouwdiesel waarschijnlijk 5000-7000 euro zou kosten. Voorbereiding voor de winter is ook beperkt tot het erafhalen van de outboard, klaar (mits hij op Aspen loopt).
Zeilend op de Loosdrechtse plassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 09:41 #993105

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Huidige boot diesel, vorige outboard. Je lijst klotp met nog wat aanvulling:


Nadelen outboard:
- Gezeur met oude benzine. Moderne motoren doen moeilijk op oude benzine. Ik kon elk voorjaar wel gaan sleutelen om de carburateur en brandstof systeem schoon te maken. Soort equvalent van de dieselbacterie.

Voordelen inboard:
- minder brandstof kosten (zuniger en goedkoper)
- over het algemeen betrouwbaarder. Ik heb het idee dat er meer gezeur is met een benzine motor dan met een dieselmotor als je ongeveer even oude motortjes vergelijkt.


Nadelen inboard:
- véél duurder
- de hele installatie is ingewikkelder. Niet alleen de accu die je noemt maar ook schroefasinstaltie, tanks, bediening mechanisme, etc. etc.
- je kunt hem niet ff wegbrengen voor een beurt of reparatie. Monteur moet naar je toe komen (= duurder)


Als je veel motort en/of verre tochten maakt: Diesel
Als je vooral de haven in en uit motort en op plassen rond hangt: Buitenboord
Waarschijnlijk zit je ergens tussen in :)
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 09:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 10:04 #993108

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Evaluationcopy schreef :
Wat is je vaargebied?

Gooimeer / Markermeer / IJsselmeer en heel soms Wadden
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 10:10 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 10:09 #993109

voor inboard zou je ook nog toe kunnen voegen dat je eenvoudig warm water kan installeren.
Ik heb zelf een Yamaha 9.9 die ik kan laten meesturen met het roer en dat is voor ons type boot zeer handig om in havens om scherpe bochten te kunnen maken. Wij hebben een tri van 10,40 x 7,05. Bij ons is het voornamelijk havens in en uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 10:17 #993111

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
tuur schreef :
mijn (overigens prima werkende) inboard

Zolang er nog geen problemen zijn met de inboard zou ik het niet gaan veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 10:25 #993113

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
ik mis nog een belangrijk voordeel van de inboard en dat is het geluidsniveau
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 10:26 #993115

Menno schreef :
tuur schreef :
mijn (overigens prima werkende) inboard

Zolang er nog geen problemen zijn met de inboard zou ik het niet gaan veranderen.

Je hebt helemaal gelijk, zo lang hij goed werkt gewoon mee verder zeilen, het kostje anders minstens 4k euro en een hoop tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 10:40 #993118

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
"Als er geen problemen zijn zou ik het niet veranderen'.

Problemen met de motor zijn er niet, anders dan de nadelen van een inboard zoals hierboven beschreven.
Verder, als er géén problemen zijn met de huidige inboard heeft die dus ook nog waarde (hoeveel durf ik niet te zeggen). Zodra er wel problemen zouden zijn is de waarde gelijk zo goed als nul.

Bij een overstap naar outboard kan de verkoopwaarde van de inboard de totaalkosten dus ook nog wat drukken.

Ik snap dat een ombouw best wat werk met zich meebrengt. Echter, hoeft het niet zo te zijn dat ik tijdelijk niet kan varen. De één opbouwen en de ander daarna uitbouwen is natuurlijk een mogelijkheid.

Wat zou een oud - maar goed werkend- 1 cilinder 9pk dieseltje eigenlijk ongeveer waard zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 11:44 #993138

Snap dr eerlijk gezegd niks van

Inboard of outboard , tis allemaal techniek in de basis scheelt het niet veel van elkaar

Dus het hele Kiss verhaal ? Ik zie het niet........,

Okay als je wat met de slagroom klopper hebt pak je hem eraf en brengt hem weg .

Das het enige wat ik zie
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 11:44 #993139

Ik heb de voor- en nadelen van de optiek nog niet voorbij zien komen.
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik vind het geen mooi gezicht, een buitenboordmotor aan de spiegel.
Bij mij zou tenminste de bb in een bun komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 11:58 #993141

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
tuur schreef :
... Wat zie ik over het hoofd / ben ik vergeten? ...

Dat electrisch met evt generator meer van deze tijd is.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 12:23 #993149

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6371
Jeroen-pion schreef :
in de basis scheelt het niet veel van elkaar

Dus het hele Kiss verhaal ? Ik zie het niet.
Pcies, waarbij benzine een gevaarlijkere stof is om aan boord te hebben. Een diesel heeft geen ontsteking en een inboard is veel makkelijker te servicen is omdat er meer ruimte om de onderdelen is. En minder kans op zooi die in de plomp lazert.

Voor de rest: wat Arjaan zegt :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 12:23 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 12:25 #993150

Nog een voordeel van de BB, geen schroef in het water.
Verder zou ik er nooit aan beginnen als je nu een goed werkende inboard hebt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 12:49 #993155

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Even m'n knuppel zoeken... Ah daar istie! Ik gooi hem even in het hoenderhok.
Een EBBM in een bun! Wat dacht je daarvan...

Geen stinkerij van benzine, maakt nauwelijks geluid, zit zover naar voren dat de schroef wel onder water blijft omdat deze op dezelfde plaats zit als een IBM, de trim veranderd niet erg sterk, zeker niet als je het motorruim voor de accu's gebruikt. Je hebt een service accu waar ReneK alleen maar van kan dromen. Je kunt de schroef uit het water halen als er kroos of plastic zakken omheen zitten. Als je een voor een POD motor kiest kun je deze laten meesturen met het roer.
Een 4 kW EBBM zou voor jouw boot passen. Met een POD motor onder aan een dikke buis en een sleuf naar voren in de spiegel als bun ben je er.

Zo nu kan ik de knuppel weer uit het hoenderhok halen!

Evenzo goed alleen aan beginnen als je oude diesel het opgeeft.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 12:58 #993159

Jeroen-pion schreef :

Okay als je wat met de slagroom klopper hebt pak je hem eraf en brengt hem weg .

Tot een pk of 5-6 gaat dat nog wel , hoewel die ook al 25-30 kg wegen , maar bijv. 8 of 9 pk weegt al 40-45 kg en dat wordt lastig op een wiebelend dek.
En als je hem laat vallen..... :evil:
In de tijd dat je nog luchtgekoelde tweetakten had was dat heel wat minder.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 12:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 13:00 #993160

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
TuuLeVi schreef :
een inboard is veel makkelijker te servicen is omdat er meer ruimte om de onderdelen is.

Dat ligt er een beetje aan hoe die motor is ingebouwd. In een kleine boot kan dat best krap zijn, terwijl je een BBM mee naar huis neemt en er dan van alle kanten bij kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 13:10 #993161

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Inboard is wat lastiger te stelen als een outboard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 13:24 #993166

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Peper schreef :
Even m'n knuppel zoeken... Ah daar istie! Ik gooi hem even in het hoenderhok.
Een EBBM in een bun! Wat dacht je daarvan...
DUUR! Een prima bbm op benzine heb je vanaf 900 euro. Voor elektrisch gaat dat vanaf 2000 of meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 13:54 #993174

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6371
Menno schreef :
In een kleine boot kan dat best krap zijn
ik bedoel dat een inboord meestal niet zo compact gebouwd is als een buitenboord. Als je inboord niet bij je motor kunt komen moet je een andere boot uitzoeken :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 13:55 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 13:59 #993177

Plus als de inboard vervangen is door de slagroomklopper, krijgen we aansluitend weer een topic tja de accu’s beetje bij laden , want dat valt toch wel aardig tegen in vergelijk van de dynamo op de diesel

Dus ja Kiss ? :unsure: volgens mij meer de problemen verplaatsen dan oplossen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 14:14 #993181

Op een 23 ft is de diesel prima te handstarten. Met écht minimale moeite is een beetje inboard diesel fiks betrouwbaarder dan een bbm en véle malen simpeler. Vonken, spoelen en benzinedampen zijn gewoon niet echt geschikt voor natte sporten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 14:26 #993187

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Ik denk ook wel dat dat zal lukken maar hoe zou jij dat aanpakken als de accu leeg is?
Ik heb een vetus 2 cylinder .
boarderbas schreef :
Op een 23 ft is de diesel prima te handstarten. Met écht minimale moeite is een beetje inboard diesel fiks betrouwbaarder dan een bbm en véle malen simpeler. Vonken, spoelen en benzinedampen zijn gewoon niet echt geschikt voor natte sporten.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 14:28 #993188

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
TS heeft een 1GM10 schat ik?
Daar kun je zo een starthendel in stoppen en slingeren maar. Tweede persoon erbij is wel erg handig voor het omgooien van de decompressie hendel.

Ik heb zo'n grotere broertje met 2 cilinders meer. Dat gaat al lastiger maar zou zelfs ook nog kunnen.

Maar als je geen starthendel inrichting hebt (meeste motoren tegenwoordig), wordt het lastig.
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 14:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 14:45 #993193

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
tuur schreef :
Ik twijfel of ik mijn (overigens prima werkende) inboard ga wisselen voor een outboard. Dit vanwege KIS (Keep It Simple voor degenen die deze term niet kennen). Ik wil namelijk op mijn bootje veel meer KIS gaan toepassen.

Ik heb een eenvoudig, 7 PK eencilinder, dieseltje in mijn 25 ft bootje. Veel meer keep it simple bestaat naar mijn mening niet niet. Geen vonken, geen brandbare/giftige dampen, altijd lopen ook op handstart, geen gesleep met een BB om hem voor diefstal te behoeden.
Keep it simple is in dit geval: lekker laten zitten zoals het zit. Mocht de inboard kuren gaan vertonen kan je er altijd nog over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl