Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dezincificatie scheepsschroef

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 13:59 #1005762

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Een paar jaar geleden zag ik, nadat de boot op de wal lag voor de winterstaling, dat het oppervlak van mijn Maxprop scheepschroef was aangedaan. Er waren kleine oneffenheden zichtbaar. Het leek mij dezincificatie te zijn.
Zie foto's 1 en 2

Het voorgaande seizoen was de boot continu met de walstroom verbonden geweest. De minpolen van de huishoud accu’s en de startaccu en dus ook de min naar de motor zijn met elkaar verbonden
Zie foto 3

De plus aansluitingen tussen de start – en huishoudaccu’s zijn gescheiden door een Cyrix
Ik neem aan dat de verbinding van de min kabels mogelijk het probleem is geweest.
De huishoud accu’s worden via aparte kabels geladen door de acculader die de walstroom ontvangt.
In het seizoen daarna is de boot niet meer permanent aangesloten geweest op de walstroom maar worden de huishoudaccu’s geladen door zonnepanelen. Is het probleem van ‘lekstromen’ daarmee opgelost?

Paul
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 14:12 #1005772

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Hoe zou ook afslag ten gevolge van cavitatie kunnen zijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 14:25 #1005782

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik zou dan niet verwachten dat de beschadigingen ook op de centrale behuizing zitten. De beschadigingen op de schroefbladen zitten daarentegen wel allemaal aan dezelfde zijde van elk blad.
De beschadigingen zijn wel ontstaan na de installatie van de elektra zoals zichtbaar op de laatste foto.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 14:41 #1005786

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
zoals het lijkt is het materiaal helemaal geen brons, kan dus ook geen ontzinken zijn.
Cavitatie heb je meestal ergens op 2/3, 3/4 van de straal vd schroev en niet over het hele blad, ook onwaarschijlijk.
Blijft over elektrolyse via de walstroom. En dan waarschijlijk via de aarde aansluitingen vd walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 14:41 #1005787

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Ik zie überhaupt geen mogelijkheid tot lekstromen zoals je het systeem omschrijft.

Een acculader heeft niet de min aan de nul. Misschien we de randaarde.

Weet je of schroefas/saildrive contact maakt met de randaarde van de walstroomkabel? Dat kan wel zwerfstromen veroorzaken.

Bij ontzinking zou ik verwachten dat je geen pitting krijgt, en dat je wel rode vlekken ziet. Bovendien kan dat alleen bij messing. Daar maakt je toch niet zomaar een schroef van voor zeewater???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 14:42 #1005789

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Als de schroef van brons is, treedt geen ontzinking op. Brons is een legering van koper en tin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 14:49 #1005790

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de Maxprop van gemaakt is.
Dus mijn idee was meer een gissing.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 15:12 #1005796

Nostres schreef :
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de Maxprop van gemaakt is.
Dus mijn idee was meer een gissing.

Paul

van de MaxProp website:
After plenty of test and trials it has been found that the best material which responds to all these characteristics is a special bronze with high resistance.
The characteristics of this bronze offer, other than a great resistance to marine corrosion, a good strength along with a good toughness (resistance to impacts).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 15:14 #1005798

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Nostres schreef :
Ik zou dan niet verwachten dat de beschadigingen ook op de centrale behuizing zitten. De beschadigingen op de schroefbladen zitten daarentegen wel allemaal aan dezelfde zijde van elk blad.
De beschadigingen zijn wel ontstaan na de installatie van de elektra zoals zichtbaar op de laatste foto.

Paul

Beschadiging aan een zijde van de bladen lijkt mij veroorzaakt door cavitatie.

Electrolyse zou aan beide zijden optreden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 15:31 #1005801

rooiedirk schreef :
zoals het lijkt is het materiaal helemaal geen brons, kan dus ook geen ontzinken zijn.

Toch wel , staat tenminste op de website van Maxprop. Die hebben het over een "special bronze" .
Ook hier staat dat ze van brons zijn : www.yachtingmonthly.com/gear/f...propeller-test-29807
Gezien de lichte kleur zou het wel eens nikkelbrons kunnen zijn. www.elcas.nl/brons#CuSn12Ni
Wit goud wordt immers ook wel gemaakt door bijmengen van nikkel.nl.wikipedia.org/wiki/Witgoud
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 15:34 #1005802

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Nostres schreef :
Is het probleem van ‘lekstromen’ daarmee opgelost?

Paul
Misschien niet, bij mij is de kiel(lood) vebonden met de saildrive(aluminium) en motor en met de mast.
De motor is verbonden met de min van se startaccu.
De mast is via de vhf antenne verbonden met de min van service accu.
De min van beide accus zijn met elkaar verbonden.

Dit creëert dus een galvanische cel.

Ik heb dit opgelost door in de plus én min kabel naar de motor een dubbelpolige schakelaar op te nemen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 15:49 #1005807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
CeesS schreef :
Als de schroef van brons is, treedt geen ontzinking op. Brons is een legering van koper en tin.

Het materiaal op de foto's is beslist geen brons!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 16 dec 2018 15:57 #1005811

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Daar heb ik ook aan gedacht maar voor ik dat doe wilde ik graag de meningen vernemen van anderen die naar ik hoop er meer vanaf weten.
Het blijft toch een wat merkwaardige zaak. Ik heb de afgelopen twee jaar in het water gelegen. Voordat hij in het water ging heb ik de schroef ruimschoots met Propshield ingesmeerd.
Ik weet niet of dat geholpen heeft maar in ieder geval is de beschadiging niet toegenomen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 08:24 #1005925

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Een kennis had hetzelfde probleem: pitting op de bladen van een Maxprop propeller.
Bladen zijn keurig gereconditioneerd in Nieuw Vennep, en na installatie van een scheidingstransformator in de walstroomaansluiting is het probleem niet meer opgetreden.
Maxprops worden overigens gemaakt van koper/nikkel/aluminium brons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 09:37 #1005949

Daar zit inderdaad ook vaak nikkel in wat de kleur zou kunnen verklaren.
Kon wel eens deze legering zijn ( gewoon even navragen bij Maxprop ?) die dus goed zeewaerbestendig is.mcbgroup.eu/app/uploads/sites/.../DS18-Alubrons-1.pdf Ik denk toch dat het wel eens cavitatie zou kunnen zijn of een gietprobleem . Bij gieten van legeringen kan er bij te snel afkoelen segregatie optreden ( nl.wikipedia.org/wiki/Kristalsegregatie ) optreden wat tot lokale corrosie kan leiden. Ik ken een dergelijk probleem van grote gietstukken ( pomp) van Haslelloy-C waar een soortgelijke merkwaardige corrosie door segregatie op was getreden die er net zo uitzag.
de enige oplossing om een dergelijk oorzaak te vinden is laten onderzoeken bij een gespecialiseerd onderzoekbureau . Maar dat is typisch iets wat Maxprop zou moeten laten doen. Niet de importeur of verkoper want die geven jou toch de schuld :whistle: maar www.maxprop.it/2014EN/Contatti.html .
Dus vragen , eventueel opsturen en afwachten.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2018 09:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 10:10 #1005955

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Het is natuurlijk wel opvallend dat dezelfde kant van de bladen de aantasting vertonen. Dat is alleen maar te verklaren door cavitatie verschijnselen.

Spoed onjuist ?

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 10:28 #1005958

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
brambo schreef :
Het is natuurlijk wel opvallend dat dezelfde kant van de bladen de aantasting vertonen. Dat is alleen maar te verklaren door cavitatie verschijnselen.

Spoed onjuist ?

Bram

Dat kan nog prima hoor. Stroom neemt de korste weg. De achterkant (gezien vanuit de stroombron) zal minder aangedaan zijn. Om die reden is het ook een eindeloos gedonder om onregelmatige vormen electrolitisch te verzinken/vernikkelen, etc.

Cavitatie verwacht je aan de vóórzijde van de schroef. Dit is de onderdruk zijde.

Hoe ligt de boot in de box? En welke zijde is aangedaan?
Laatst bewerkt: 17 dec 2018 10:50 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 10:58 #1005969

Een ding is in ieder geval zeker.
Dezincificatie kan het onmogelijk zijn gezien de soort brons. :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 12:42 #1005991

brambo schreef :
Het is natuurlijk wel opvallend dat dezelfde kant van de bladen de aantasting vertonen. Dat is alleen maar te verklaren door cavitatie verschijnselen.

Spoed onjuist ?

Bram

Bij Maxprop is het erg eenvoudig om de spoed te "zwaar" te zetten waardoor cavitatie ontstaat.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 13:50 #1006006

  • Nostres
  • Nostres's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
@Aad77
Kun je mij het desbetreffende bedrijf in Nieuw Vennep doorgeven via een pb

@Bram
De spoed is inderdaad in die tijd 1 seizoen een stap te groot geweest. Merkte dat onmiddellijk door zwarte rook uit de uitlaat. Is terug gezet.

@Joop66
De beschadiging zit inderdaad aan de achterzijde van de bladen (rechtsdraaiende schroef). Daarnaast is de beschadiging ook te zien op de behuizing. Dus of dit cavitatie is blijft de vraag.
De boot ligt in een hoek dus steigers aan stuurboord en achter zijde.

Ik ga contact opnemen met de leverancier van Maxprop. Ben benieuwd wat zij hierover te zeggen hebben.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 14:49 #1006014

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Weet je waar de aardpen van de installatie van de haven is?

Maar er is dus niet een of andere damwand vlak achter je boot? Iets wat duidelijk aanwijsbaar is.

Cavitatie wordt onwaarschijnlijker: de achterkant is de overdruk zijde.

Alhoewel...
teamuv.org/2014/10/02/slipstre...-interact-with-them/
www.vicprop.com/store2/blog/cavitation_erosion
Laatst bewerkt: 17 dec 2018 14:52 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 15:25 #1006019

Joop66 schreef :
brambo schreef :
Het is natuurlijk wel opvallend dat dezelfde kant van de bladen de aantasting vertonen. Dat is alleen maar te verklaren door cavitatie verschijnselen.

Spoed onjuist ?

Bram

Dat kan nog prima hoor. Stroom neemt de korste weg. De achterkant (gezien vanuit de stroombron) zal minder aangedaan zijn. Om die reden is het ook een eindeloos gedonder om onregelmatige vormen electrolitisch te verzinken/vernikkelen, etc.

Cavitatie verwacht je aan de vóórzijde van de schroef. Dit is de onderdruk zijde.

Hoe ligt de boot in de box? En welke zijde is aangedaan?

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, tenzij ik je verkeerd begrijp. Stroom neemt de weg van de minste weerstand, de lengte van die weg door een geleider doet er niks toe. De afstand (via een geleider) zal geen noemenswaardig effect op de weerstand hebben, veruit de grootste component hierin is de overgangsweerstand van metaal naar water. Dus totale weerstand van accu naar voorkant of naar achterkant schroef is gelijk.

Tenzij het materiaal van de schroef zelf natuurlijk een hoge weerstand heeft (zoals de website van MaxProp suggereert), maar dan zal de lekstroom ook klein zijn).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 16:06 #1006027

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
De spoed is inderdaad in die tijd 1 seizoen een stap te groot geweest.

Een seizoen lang met een te grote spoed gevaren ?

Cavitatie ontstaat door imploderende micro bellen die het materiaal kunnen wegslaan.

Afbeeldingen zien er vergelijkbaar uit als genoemde verschijnselen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 16:59 #1006035

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14988
Ik heb mijn Maxprop naar aanleiding van soortgelijke schade onafhankelijk laten onderzoeken. Er zat wel degelijk zink in het materiaal. Volgens deskundigen om de bewerkbaarheid te verbeteren. Lees, goedkoper produceren. In de watersport wereld is er natuurlijk niemand die een grote schadeclaim indient.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dezincificatie scheepsschroef 17 dec 2018 17:10 #1006040

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27679
3Noreen schreef :
Ik heb mijn Maxprop naar aanleiding van soortgelijke schade onafhankelijk laten onderzoeken. Er zat wel degelijk zink in het materiaal. Volgens deskundigen om de bewerkbaarheid te verbeteren. Lees, goedkoper produceren. In de watersport wereld is er natuurlijk niemand die een grote schadeclaim indient.

De kwaliteit van veel zogenaamd bronzen schroeven is inderdaad twijfelachtig. In velen zit in meer of mindere mate zink.

Ik heb zelf een driebladige vaste schroef.
Nadat ik de schroef een paar jaar geleden van de antifouling had ontdaan die de vorige eigenaar erop had gesmeerd, ontstonden er op de mooi gladde schroef bruin-gele pikkeltjes. De werfbaas bij wie ik op dat moment op de wal stond zei: "ontzinking". De moer waarmee de schroef op de schroefas wordt gehouden, heeft een uiteinde waarop zo'n conische schroefasanode past. Er zat echter al jaren geen anode meer op. Nadat ik die geplaatst had (zinkanode) zijn de pikkeltjes niet meer terug gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl