Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ais vraagje

ais vraagje 05 juli 2019 13:25 #1061021

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Ik word oud geloof ik. GPS is voor mij al een hulpmiddel ipv een navigatie instrument. En als je instrumenten dan ook nog eens posities gaan doorgeven waarvan de denken dat wel eens ongeveer zou kunnen zijn, dan springen de tranen in m'n ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 13:58 #1061030

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
De onwetende vraagt, de commercie antwoordt.... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 14:15 #1061037

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
rooiedirk schreef :
Ik word oud geloof ik. GPS is voor mij al een hulpmiddel ipv een navigatie instrument. En als je instrumenten dan ook nog eens posities gaan doorgeven waarvan de denken dat wel eens ongeveer zou kunnen zijn, dan springen de tranen in m'n ogen.
Dan moeten we helemaal stoppen met AIS, een via AIS verkregen positie is per definitie verkeerd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 14:19 #1061039

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
De onwetende vraagt, de commercie antwoordt.... :whistle:
Nou voel ik me toch een beetje aansproken.
Ten eerste heb ik niet om de 'voorspellende' funktie gevraagd en ten tweede ben ik niet onwetend.
Ik vind de funktie handig en ik weet heel goed wat de funktie inhoud.
Als je als gebruiker de door de plotter gepresenteerde ais posities voor absolute waarheid aanneemt heb je geen idee hoe zo'n apparaat werkt.
Maar hetzelfde geld voor de schijnbaar oneindige resolutie van vector kaarten.
Je moet weten hoe de plotter werkt voordat je hem gebruikt voor navigatie.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 14:27 #1061042

Oftewel ( jaja daar is tie weer :laugh: ):
RTFM

Deze hele discussie doet me denken aan mensen die hun TV alleen aan en uit kunnen zetten en eventueel nog verschilelnde zenders kunnen zoeken maar het af laten weten als ze alle functies willen gebruiken.
Toch zul je moeten gaan wennen aan dit soort automatisering want over 5 jaar kun je zonder niet eens meer autorijden en niet voor niets is een autonavigator ook al onderdeel van een rijopleiding en sinds afgelopen maart ook van het rijexamen.
En trouwens , GPS kennis zit ook al in het vaarbewijs examen. AIS zal vast en zeker volgen.

Ad
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 14:57 #1061051

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
PvO schreef :
rooiedirk schreef :
Ik word oud geloof ik. GPS is voor mij al een hulpmiddel ipv een navigatie instrument. En als je instrumenten dan ook nog eens posities gaan doorgeven waarvan de denken dat wel eens ongeveer zou kunnen zijn, dan springen de tranen in m'n ogen.
Dan moeten we helemaal stoppen met AIS, een via AIS verkregen positie is per definitie verkeerd.
Als je bedoeld dat een AIS target positie altijd 0 - 180 seconden oud is ja dat klopt. In mijn optiek is dat beter dan een positie die geextrapoleerd wordt.
In het eerste geval wéét je dat de positie die getoond wordt oud is, In het tweede geval zou de positie ongeveer kunnen kloppen maar misschien ook niet. En dit is niet te controleren zonder extra handeling(en)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 15:38 #1061060

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
rooiedirk schreef :
PvO schreef :
rooiedirk schreef :
Ik word oud geloof ik. GPS is voor mij al een hulpmiddel ipv een navigatie instrument. En als je instrumenten dan ook nog eens posities gaan doorgeven waarvan de denken dat wel eens ongeveer zou kunnen zijn, dan springen de tranen in m'n ogen.
Dan moeten we helemaal stoppen met AIS, een via AIS verkregen positie is per definitie verkeerd.
Als je bedoeld dat een AIS target positie altijd 0 - 180 seconden oud is ja dat klopt. In mijn optiek is dat beter dan een positie die geextrapoleerd wordt.
In het eerste geval wéét je dat de positie die getoond wordt oud is, In het tweede geval zou de positie ongeveer kunnen kloppen maar misschien ook niet. En dit is niet te controleren zonder extra handeling(en)

Mijn ervaring is dat de positie die door wingps wordt ingeschat vrij goed klopt.
Zoals gezegd, moet je de tijd dat de plotter extrapoleerd niet te hoog instellen.
Maar als je deze onder een minuut houd kan hij er nooit ver naast zitten.
Ook een positie die al vijf minuten oud is geeft een vertekend beeld.
Sterker nog ik zie aan het feit dat de targets bewegen dat er nog recent een positie update is geweest.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 16:03 #1061066

PvO schreef :
rooiedirk schreef :
Ik word oud geloof ik. GPS is voor mij al een hulpmiddel ipv een navigatie instrument. En als je instrumenten dan ook nog eens posities gaan doorgeven waarvan de denken dat wel eens ongeveer zou kunnen zijn, dan springen de tranen in m'n ogen.
Dan moeten we helemaal stoppen met AIS, een via AIS verkregen positie is per definitie verkeerd.

Zit wel wat in.
Voor de beroepsvaart/grote schepen is AIS verplicht. Sterker nog, als op een bedrijfsvaartuig de AIS kapot gaat of dement wordt (en dat gebeurt nogal eens), dan mag het schip alleen de kortste weg naar een veilige ligplaats varen waarbij hij voortdurend (denk aan: om de 5 minuten) per marifoon meldt dat hij zonder AIS vaart (oeioeioei dat is gevaarlijk!!!), gevolgd door een reparatieplicht. Totale idiotie!!!!

Als AIS niet verplicht zou zijn en een AIS-installatie maximaal 200 euro zou kosten (inclusief inbouw), dan zou ik het misschien aanschaffen. Maar duurder? Nee, dat is zo'n onbetrouwbaar energievretend kwetsbaar ethervervuilend apparaat niet waard.

Let wel, ik zie voor de zeevaart wel grote voordelen voor AIS-gebruik. Maar voor de binnenvaart absoluut niet.

@RooieDirk: ik voel mij graag samen met jou oud.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 16:31 #1061073

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
PvO schreef :
Sterker nog ik zie aan het feit dat de targets bewegen dat er nog recent een positie update is geweest.

"Assumption is the mother of all fuck-ups"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 16:35 #1061076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
rooiedirk schreef :
Ik word oud geloof ik. GPS is voor mij al een hulpmiddel ipv een navigatie instrument. En als je instrumenten dan ook nog eens posities gaan doorgeven waarvan de denken dat wel eens ongeveer zou kunnen zijn, dan springen de tranen in m'n ogen.
Dan moeten we helemaal stoppen met AIS, een via AIS verkregen positie is per definitie verkeerd.

Zit wel wat in.
Voor de beroepsvaart/grote schepen is AIS verplicht. Sterker nog, als op een bedrijfsvaartuig de AIS kapot gaat of dement wordt (en dat gebeurt nogal eens), dan mag het schip alleen de kortste weg naar een veilige ligplaats varen waarbij hij voortdurend (denk aan: om de 5 minuten) per marifoon meldt dat hij zonder AIS vaart (oeioeioei dat is gevaarlijk!!!), gevolgd door een reparatieplicht. Totale idiotie!!!!

Als AIS niet verplicht zou zijn en een AIS-installatie maximaal 200 euro zou kosten (inclusief inbouw), dan zou ik het misschien aanschaffen. Maar duurder? Nee, dat is zo'n onbetrouwbaar energievretend kwetsbaar ethervervuilend apparaat niet waard.

Let wel, ik zie voor de zeevaart wel grote voordelen voor AIS-gebruik. Maar voor de binnenvaart absoluut niet.

@RooieDirk: ik voel mij graag samen met jou oud.
Wim.

Als ik het zo lees ben je al stokoud. Je kan wel op dat balkon bij de Muppets gaan zitten :laugh: :laugh:

Trouwens, hoeveel % gaat AIS stuk? Staat dat ergens? Of hebben we het weer over de mopperende kroegschreeuwers en binnenvaart beroepsmopperkonten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 16:57 #1061082

WADnWIND schreef :

Als ik het zo lees ben je al stokoud. Je kan wel op dat balkon bij de Muppets gaan zitten :laugh: :laugh:

Trouwens, hoeveel % gaat AIS stuk? Staat dat ergens? Of hebben we het weer over de mopperende kroegschreeuwers en binnenvaart beroepsmopperkonten?

Klopt allemaal! :P
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:08 #1061103

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
PvO schreef :
Sterker nog ik zie aan het feit dat de targets bewegen dat er nog recent een positie update is geweest.

"Assumption is the mother of all fuck-ups"
Leuke one liner, maar slaat in dit geval nergens op.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:21 #1061107

hij bedoelt dat je aanneemt dat je targets bewegen omdat het op je beeld gebeurt.
In de praktijk hoeft dat niet zo te zijn.
De fuckup is dan een aanvaring.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:29 #1061111

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
roozeboos schreef :
hij bedoelt dat je aanneemt dat je targets bewegen omdat het op je beeld gebeurt.
In de praktijk hoeft dat niet zo te zijn.
De fuckup is dan een aanvaring.
Maar dat is niet wat ik zei.
Doordat de targets bewegen, weet ik dat er recent (<1min) ee positie update is geweest.
Als de afstand zo klein is dat die 1 minuut onzekerheid een probleem kan worden, steek ik heus mijn hoofd wel even naar buiten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:34 #1061114

toch neem je dan aan dat je scherm het correct heeft. Hé, beweging , dus een update, nou dan zijn we weer life.
of niet... :dry:

nou ja, maakt ook niet uit. We moeten gewoon allemaal ook netjes uitkijk houden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:34 #1061115

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Berghout-2 schreef :
Let wel, ik zie voor de zeevaart wel grote voordelen voor AIS-gebruik. Maar voor de binnenvaart absoluut niet.
Of het een groot voordeel is weet ik niet, maar ik vaar met enige regelmaat over de kruising dordtse kil - hollandsdiep en dan helpt ais mij wel om eenvoudige wijze een overzicht van de situatie te krijgen.
Ook het eventueel oproepen van schepen is een stuk eenvoudiger.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:36 #1061116

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
roozeboos schreef :
toch neem je dan aan dat je scherm het correct heeft. Hé, beweging , dus een update, nou dan zijn we weer life.
of niet... :dry:

nou ja, maakt ook niet uit. We moeten gewoon allemaal ook netjes uitkijk houden.
Ja zo lust ik er nog wel een paar, misschien vaar ik wel in een parallel universum en kan ik gewoon door andere schepen heen varen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 18:54 #1061124

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
Let wel, ik zie voor de zeevaart wel grote voordelen voor AIS-gebruik. Maar voor de binnenvaart absoluut niet.
Of het een groot voordeel is weet ik niet, maar ik vaar met enige regelmaat over de kruising dordtse kil - hollandsdiep en dan helpt ais mij wel om eenvoudige wijze een overzicht van de situatie te krijgen.
Ook het eventueel oproepen van schepen is een stuk eenvoudiger.

Precies. Ook als je het marifoonverkeer van Sector Dordrecht en Sector Heerjansdam volgt en de namen van de schepen hoort, zie op je scherm over welke schepen het gaat. Uit de conversatie tussen de verkeersposten en de boten in kwestie is vaak al op te maken wat de schepen gaan doen. Als je buiten een sector van een verkeerspost vaart, zoals op de kruising Dordtse Kil - Hollands diep, kun je inderdaad makkelijk zelf binnenschepen oproepen en met ze overleggen.

Ik durf te beweren dat AIS op binnenwater met veel beroepsvaart net zo nuttig of zelfs nuttiger is, dan op zee. Het is ook niet voor niks dat AIS in de binnenvaart een verplicht nummer is geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 19:09 #1061130

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Precies.

Daar gebruikte ik vorige week shipfinder pro voor. Die ik heb gekoppeld aan een AtaMux. Daardoor konden betreffende sectorverkeersleiders op bepaalde momenten mijn bootje overnemen.

Ik wacht nog op het moment dat ook het schuurwerk wordt geëxtrapoleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 19:09 #1061131

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Ik durf te beweren dat AIS op binnenwater met veel beroepsvaart net zo nuttig of zelfs nuttiger is, dan op zee. Het is ook niet voor niks dat AIS in de binnenvaart een verplicht nummer is geworden.
Zonder te willen beweren dat het niet nuttig is, geloof ik ook dat tijdens de besluitvorming hierover de wens om dat bootjevolk te kunnen volgen/controleren ernstig meegespeeld heeft. Al zullen 'ze' dat niet snel toegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 19:11 #1061132

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer. Kan me zomaar indenken dat echte ais prettig werkt op drukke binnenvaart knooppunten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 22:19 #1061164

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Ata schreef :
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer.

Als je even zegt waar je vaart, leggen we een grote tanker naast je op shipfinder en andere (internet)consorten. :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 22:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 06:50 #1061179

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
Ata schreef :
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer.

Als je even zegt waar je vaart, leggen we een grote tanker naast je op shipfinder en ándere (internet)consorten. :laugh:
Uit deze reactie blijkt dat w&w niet (wil) begrijpen dat de meeste (internet) ais niet gebruiken om met geblindeerde ramen te kunnen varen, maar o.a. om zodra een schip via de vhf zijn intenties doorgeeft, zich een beeld van de positie en koers/vaart van dat schip te vormen.
Zie ook het draadje over jargon in de binnenvaart.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 06:53 #1061181

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
WADnWIND schreef :
Ata schreef :
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer.

Als je even zegt waar je vaart, leggen we een grote tanker naast je op shipfinder en andere (internet)consorten. :laugh:

doe dan gewoon weer een klok, dan weten we tenminste hoe laat het is :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 08:23 #1061200

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Ata schreef :
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer.

Als je even zegt waar je vaart, leggen we een grote tanker naast je op shipfinder en ándere (internet)consorten. :laugh:
Uit deze reactie blijkt dat w&w niet (wil) begrijpen dat de meeste (internet) ais niet gebruiken om met geblindeerde ramen te kunnen varen, maar o.a. om zodra een schip via de vhf zijn intenties doorgeeft, zich een beeld van de positie en koers/vaart van dat schip te vormen.
Zie ook het draadje over jargon in de binnenvaart.
Als je (internet) AIS gebruikt en je bent je bewust van de beperkingen, niets aan de hand. Ik ben alleen bang dat velen (de meeste?) hiervoor onvoldoende kennis hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl