Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ais vraagje

ais vraagje 06 juli 2019 08:25 #1061201

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Mijn indruk is dat de stelling geld; Daar waar je op binnenwater AIS nodig hebt is het niet leuk zeilen, en omgekeerd daar waar je leuk kunt zeilen heb je geen AIS nodig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 08:38 #1061205

Niet als je zeilt , nee. Maar wel op bijv. een rivier. Hoewel je daar ook best leuk kunt zeilen hoor.
Neem bijv. de Ijssel . Door de bochten in die rivier zie je grote schepen vaak pas op het alatste moment als ze de hoek om komen en omdat die daar in opvaart de binnenbocht en in afvaart de buitenbocht vaak nauw ronden kun je in de verdrukking komen.
AIS kan dat vorokomen , tenminste mits je de antenne hoog genoeg hebt staan.
Ander voorbeeld zijn de scheren in Noorwegen en Zweden voor zover die niet hoger dan je antenne zijn.
Het is best prettig al je op de AIS ziet dat er een snelle veerkatamaran dadelijk de hoek om zal komen.
En wat te denken van slecht zicht of een combinatie van slecht zicht en nacht? Natuurlijk IS dan radar mischien nog beter maar AIS kan dan een goed alternatief zijn .
Overigens is AIS ook verplicht voor pleziervaart boven de 20 meter LOA ( net als andere kleine schepen) .
Het zou me verwonderen als AIS niet binnen een jaar of 5 ook voor kleinere pleziervaart evrplicht wordt , bijv. langer dan 8 of 10 meter. In ieder geval voro vaarbewijs plichtige schepen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 08:49 #1061208

Volgens mij heeft 3N een ander idee bij leuk zeilen dan YB ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 09:27 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:05 #1061213

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
3Noreen schreef :
Mijn indruk is dat de stelling geld; Daar waar je op binnenwater AIS nodig hebt is het niet leuk zeilen, en omgekeerd daar waar je leuk kunt zeilen heb je geen AIS nodig.

Zit wat in, alhoewel het ook op groter water handig is om te kijken of je iets moet vallen of niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:10 #1061214

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Ata schreef :
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer.

Als je even zegt waar je vaart, leggen we een grote tanker naast je op shipfinder en ándere (internet)consorten. :laugh:
Uit deze reactie blijkt dat w&w niet (wil) begrijpen dat de meeste (internet) ais niet gebruiken om met geblindeerde ramen te kunnen varen, maar o.a. om zodra een schip via de vhf zijn intenties doorgeeft, zich een beeld van de positie en koers/vaart van dat schip te vormen.
Zie ook het draadje over jargon in de binnenvaart.

Het zal ongetwijfeld aan mijn lage opleidings-niveau liggen, maar bovenstaande tekst snap ik niet geheel, ik zie wat er staat, maar kan het niet tot een begrijpelijke tekst maken? Wat ik wel begrijp is dat ik het niet begrijp, maar dat stond er al.

De kern van de zaak is;
Waar ik me zorgen over maak is dat mensen zoals ATA aangeeft dat hij dus kennelijk vaart met AIS vanaf internet. Daar schrik ik (weer) van. Internet is en blijft nep en onbetrouwbaar als AIS infornatiebron.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:12 #1061216

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
show de klok
e/o de tanker in Enkhuizen please..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:17 #1061218

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
AIS spoofing is via VHF natuurlijk ook mogelijk, er zit geen enkele verificatie in. Alleen de technische drempel is wellicht wat hoger, en misschien ook het risico op opsporing van de schuldige.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:27 #1061219

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Knoet schreef :
AIS spoofing is via VHF natuurlijk ook mogelijk, er zit geen enkele verificatie in. Alleen de technische drempel is wellicht wat hoger, en misschien ook het risico op opsporing van de schuldige.

Ik kan je daar nog wat sappige verhalen over vertellen :laugh:
In dit geval liep het elke keer goed af :unsure:

Maar het risico met 2e hands apparatuur in hobbyhanden is inderdaad reuze groot.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:40 #1061228

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WADnWIND schreef :
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Ata schreef :
(Maar zonder dollen: ik vond shipfinder inderdaad wel handig naast het marifoonverkeer.

Als je even zegt waar je vaart, leggen we een grote tanker naast je op shipfinder en ándere (internet)consorten. :laugh:
Uit deze reactie blijkt dat w&w niet (wil) begrijpen dat de meeste (internet) ais niet gebruiken om met geblindeerde ramen te kunnen varen, maar o.a. om zodra een schip via de vhf zijn intenties doorgeeft, zich een beeld van de positie en koers/vaart van dat schip te vormen.
Zie ook het draadje over jargon in de binnenvaart.

Het zal ongetwijfeld aan mijn lage opleidings-niveau liggen, maar bovenstaande tekst snap ik niet geheel, ik zie wat er staat, maar kan het niet tot een begrijpelijke tekst maken? Wat ik wel begrijp is dat ik het niet begrijp, maar dat stond er al.

De kern van de zaak is;
Waar ik me zorgen over maak is dat mensen zoals ATA aangeeft dat hij dus kennelijk vaart met AIS vanaf internet. Daar schrik ik (weer) van. Internet is en blijft nep en onbetrouwbaar als AIS infornatiebron.
Het staat er inderdaad een beetje krom.
Waar het in het kort op neer komt is.
Dat ik het probleem niet zo zie als je internet AIS gebruikt.
Indien:
- je verder ook nog gewoon uit je doppen kijkt.
- je het gebruikt om schepen die zich via vhf melden te lokaliseren
- een naam van een schip dat je op wilt roepen, te vinden.

Ik gebruik geen internet ais voor navigatie, maar ik vergelijk internet ais weleens met de situatie om mij heen en die klopt al die keren eigenlijk wel.

Zo wat begrijpelijker voor je? ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 09:41 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:45 #1061229

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
OOTG schreef :
ais signaal komt binnen en zend met een aparte antenne, komt op de CTRX die het doorgeeft aan de B&G plotter(s)
2x op een paar mijl afstand op de Oosterschelde? AtoN lijkt me sterk maar 't kan .

Hoe zag het symbool er uit op het scherm?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 09:51 #1061231

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
wij zagen eerst ook niets... ;)
hun wel denk ik...

Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 11:05 #1061260

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
WADnWIND schreef :

De kern van de zaak is;
Waar ik me zorgen over maak is dat mensen zoals ATA aangeeft dat hij dus kennelijk vaart met AIS vanaf internet. Daar schrik ik (weer) van. Internet is en blijft nep en onbetrouwbaar als AIS infornatiebron.

Dat zou inderdaad zorgwekkend zijn maar doe ik niet. Zoals je zegt, dat internet AIS is onbetrouwbaar en niet een heel klein beetje. Op druk vaarwater zie je dat zo: veel schepen zijn er wel in het echie, maar niet op het schermpje. Je moet een behoorlijk uilskuiken zijn wil je daar op varen. Ik ben wel een beginner, maar geen uilskuiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 11:16 #1061266

WADnWIND schreef :
.............................De kern van de zaak is;
Waar ik me zorgen over maak is dat mensen zoals ATA aangeeft dat hij dus kennelijk vaart met AIS vanaf internet. Daar schrik ik (weer) van. Internet is en blijft nep en onbetrouwbaar als AIS infornatiebron.

Qua betrouwbaarheid van dat internet-AIS:
Volgens Shipfinder lag mijn sleep/duwboot op een gegeven moment in het midden van Loon op Zand, op een kruising van wegen. Volgens mij lag hij toen bij Holwerd.
Niet veel later (mijn boot lag in de Achtste Petroliehaven op de Maasvlakte) belde mijn sleepagent, of ik even een kort klusje kon doen in Antwerpen omdat ik daar toch al in het Bonapartedok lag volgens Marinetraffic.
Na controle bleek mijn eigen AIS volledig in orde.

Wat ik ook erg vervelend vind, is dat bij de invoering van de AIS-plicht door de minister werd verzekert dat de gegevens van AIS absoluut vertrouwelijk zouden blijven, nooit zullen worden gebruikt voor opsporingsdoeleinden en ècht niet openbaar zouden worden; het zou strafbaar zijn om ze te publiceren of te misbruiken.
Nou ja, we kennen inmiddels de praktijk: ministers logen, liegen en zullen blijven liegen.

Doet mij denken aan het beroemde gedichtje:

De zeemeeuw vliegt,
de walvis zwemt,
de bootsman vloekt,
de kok wascht zijn hemd.

Zoo is het geweest
en zoo zal het blijven:
de zeeman arm
en vals de wijven.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 12:59 #1061290

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Berghout-2 schreef :
Wat ik ook erg vervelend vind, is dat bij de invoering van de AIS-plicht door de minister werd verzekert dat de gegevens van AIS absoluut vertrouwelijk zouden blijven, nooit zullen worden gebruikt voor opsporingsdoeleinden en ècht niet openbaar zouden worden; het zou strafbaar zijn om ze te publiceren of te misbruiken.
Nou ja, we kennen inmiddels de praktijk: ministers logen, liegen en zullen blijven liegen.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Het gaat hier om gegevens die werkelijk iedereen uit de ether kan pikken. Heb je een bron voor deze uitspraak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 12:59 #1061291

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
WADnWIND schreef :
Zit wat in, alhoewel het ook op groter water handig is om te kijken of je iets moet vallen of niet.

Op de oceaan is het inderdaad heel handig. Kun je makkelijk en op de motor varend schip wat dreigt te dicht bij te komen beleefd maar dingend vragen om op te zouten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 13:05 #1061292

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
H2O schreef :
Berghout-2 schreef :
Wat ik ook erg vervelend vind, is dat bij de invoering van de AIS-plicht door de minister werd verzekert dat de gegevens van AIS absoluut vertrouwelijk zouden blijven, nooit zullen worden gebruikt voor opsporingsdoeleinden en ècht niet openbaar zouden worden; het zou strafbaar zijn om ze te publiceren of te misbruiken.
Nou ja, we kennen inmiddels de praktijk: ministers logen, liegen en zullen blijven liegen.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Het gaat hier om gegevens die werkelijk iedereen uit de ether kan pikken. Heb je een bron voor deze uitspraak?

De minister heeft inderdaad als antwoord op kamervragen gesteld dat het doorgeven van informatie opgevangen via de ether verboden is dus ook de AIS data. Maar dat er niet tegen opgetreden zal worden.
Nu met de veranderde regelgeving van de EU zou je nog eens een vraag kunnen neerleggen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 13:17 #1061293

Persoonsgegevens zijn bij AIS ook niet zomaar opvraagbaar. Dat kan bijv. alleen de ITU of het A.T. , bijv. in geval van een mayday om een contactperoon op te kunenn roepen.
Vergelijk maar met auto's.
Iedereen kan zien welk nummerbord bij welke auto hoort maar de eigenaar vinden kan en mag alleen bijv. de politie .
Een AIS zend nu eenmaal alleen scheepsnaam ,roepnaam , MMSI en een aantal gegevens van deat schip uit , niet emer en niet minder.
Van persoonsgegevens is helemaal geen sprake.
En de wet bescherming persoonsgegevens beschermt alleen , de naam zegt het al, persoonsgegevens , geen gegevens van eigendommen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 15:56 #1061321

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Waarom mag street view dan geen kentekens tonen ?

En mogen wifi gegevens niet opgeslagen en geanalyseerd worden. Zijn toch ook geen persoonsgegevens ? Wifi tracking is verboden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 16:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 17:29 #1061334

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Dat hele wassen-neus verhaal over de bescherming van AIS gegevens van de binnenvaart was al lang lek voordat alles ingevoerd werd. Het is m.i. dan ook het gebrek aan realiteits-besef van die betreffende bedrijfstak en de daarbij gepaard gaande digibeetisme dat ze er in gestonken zijn. Het was vooraf al bezig en kan nooit tegen gehouden worden.
Sneu voor de mensen die dat geloofden en geloven doe je alleen in de kerk en dat doet die bedrijfstak vaak nog.

Dan komt er ook nog eens een incompetente rechter die zegt dat AIS informatie persoonlijke informatie is. dan is de chaos en onkunde compleet.

Echter......
Geen van de op internet aangeboden AIS diensten bevindt zich in Nederland. 1 in Duitsland en 1 in Griekenland, 1x Canada en 1x Bulgarije. Ongrijpbaar voor de arme binnenschippers en hun lijfblad.

Daarbij geldt voor de opstappunten dat je geen berichten aan derden mag doorspelen. Ook daar begint geen jurist aan. Het AIS schip is de 1e, en omdat het ontvangende internet station alleen ontvangt en niet mee kijkt/luistert en direct doorstuurt naar internet, is internet de 2e. Er is geen 3e, vandaar dat berichten aan derden kennelijk niet van toepassing is.

Kortom, goed- en streng gelovige binnenschipper is de L*L en snapte toen niet hoe de wereld in elkaar stak. Mede aangewakkerd door wat roddel pers.

Ondertussen is de binnenvaart al lang geen digibeet meer en gebruiken ze volop AIS vanaf internet en komen ze klagen als ze thuis niet meer zichtbaar zijn op marinetraffic. ;) :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 17:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 17:43 #1061336

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
rooiedirk schreef :
Ik durf te beweren dat AIS op binnenwater met veel beroepsvaart net zo nuttig of zelfs nuttiger is, dan op zee. Het is ook niet voor niks dat AIS in de binnenvaart een verplicht nummer is geworden.
Zonder te willen beweren dat het niet nuttig is, geloof ik ook dat tijdens de besluitvorming hierover de wens om dat bootjevolk te kunnen volgen/controleren ernstig meegespeeld heeft. Al zullen 'ze' dat niet snel toegeven.

Als je weet wat er allemaal aan boten met blauwe kegels voorbij komt in Dordt, dan vind ik het ook niet zo gek dat men precies wil weten waar o.a. dat soort boten uithangen.
Voorheen waren de verkeersposten hier afhankelijk van de meldingen van de schepen zelf, als ze de sectoren binnenvoeren. Nu kan men op de verkeerspost gewoon zien wie eraan komen.
Nu wil ik niet beweren dat er wat betreft dat melden een slechte discipline was bij de binnenvaart in het algemeen. Zelf nu iedereen AIS heeft meldt men zich nog trouw, terwijl dat strikt genomen niet meer nodig is. Ik zie trouwens ook nog veel binnenvaartschepen waar de AIS niet alles weergeeft wat ie zou moeten weergeven. Kennelijk gebrekkig ingestelde transponders.

De angst voor een surveillance-maatschappij waar alles en iedereen 24 uur per dag in de gaten wordt gehouden is voor jachten eigenlijk meer terecht. En juist daar zie je dat iedere zichzelf serieus nemende watersporter tegenwoordig een AIS-transponder meent te moeten aanschaffen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 06 juli 2019 17:52 #1061337

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
3Noreen schreef :
Mijn indruk is dat de stelling geld; Daar waar je op binnenwater AIS nodig hebt is het niet leuk zeilen, en omgekeerd daar waar je leuk kunt zeilen heb je geen AIS nodig.

Als universele waarheid is het wat kort door de bocht.
Je mag op binnenwater waar AIS nuttig is meestal alleen maar zeilen als je zeilend gewoon stuurboordswal kan houden. Dat alleen al zorgt ervoor dat je in pakweg 40 - 50 % van de gevallen niet eens màg zeilen.

Maar soms valt het mee. Net voor het Hemelvaartweekend kwam ik vanuit Stalland naar Dordt en kon ik tot en met de Rijkshaven (die ligt ongeveer 1000 m. ZW van de Dordtse bruggen) zeilen. En eerlijk gezegd, dat was best leuk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 07 juli 2019 08:13 #1061430

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Ook de IMO zelf wil het niet.
Lees maar:
www.imo.org/en/OurWork/Safety/...ation/Pages/AIS.aspx
Is copyright, dus mag niet dupliceren.
Onder kopje Maritime Sagety AIS ship data
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl