Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ais vraagje

ais vraagje 04 juli 2019 16:44 #1060734

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
afgelopen weekend hebben we kennelijk tot 2 x toe 'iemand overvaren' op de AIS gegevens. Héél bizar en ik kan het niet verklaren , maar wil wel graag weten hoe het kan. je vaart en er komt een ais icoon op je af , kijkt rond , niks, kijkt nog eens , gegevens erbij oproepbaar en toch niks in real life . We dachten even aan een soort seinboei dat in de buurt en zichtbaar lag , maar dat was t ook niet . iemand die me kan en wil helpen verklaren?

bvd
R.
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 16:51 #1060735

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik zag iets dergelijks voorbij komen op Facebook.
Dat dat het om een SAR-vliegtuig of heli was.
Kan ook een Aton zijn.

Geen onderzeeer? :P

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 17:01 #1060740

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Dat kan vanalles zijn :) Hoe krijg jij je AIS data binnen, en waarop kijk je??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 18:41 #1060776

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
OOTG schreef :
afgelopen weekend hebben we kennelijk tot 2 x toe 'iemand overvaren' op de AIS gegevens. Héél bizar en ik kan het niet verklaren , maar wil wel graag weten hoe het kan. je vaart en er komt een ais icoon op je af , kijkt rond , niks, kijkt nog eens , gegevens erbij oproepbaar en toch niks in real life . We dachten even aan een soort seinboei dat in de buurt en zichtbaar lag , maar dat was t ook niet . iemand die me kan en wil helpen verklaren?

bvd
R.

Mmmm. Bijzonder. Zondag had ik dezelfde ervaring varende van Enkhuizen richting Ketelbrug halverwege de tonnenlijn bij de EZ-Q.
Een schip met ais maar in werkelijkheid niets te zien?


Vrgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 18:41 #1060777

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Zo zag ik tot twee maal toe een binnenvaartschip waarvan de vaarrichting volgens de AIS dwars op de rivier lag. In het echt volgden ze netjes het water. In eerste instantie dacht ik dat ze hun JBL naast het kompas hadden gelegd. Maar later bedacht ik dat de koers door de GPS wordt bepaald. Sindsdien begrijp ik niet hoe dit kan gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 18:44 #1060780

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
ais signaal komt binnen en zend met een aparte antenne, komt op de CTRX die het doorgeeft aan de B&G plotter(s)
2x op een paar mijl afstand op de Oosterschelde? AtoN lijkt me sterk maar 't kan .
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 18:58 #1060784

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Kijk eens naar de instellingen van je plotter. Hoe lang duurt het voordat een target verwijderd wordt na de laatste keer ontvangst. Mijn voorkeur gaat uit naar 6.1 minuut. Een schip vooranker zendt 1x per 3 minuten een update uit, mis je dan 2 opeenvolgende wordt het target verwijderd. (Het kan dus goed als deze tijd te lang is dat de laatst ontvangen uitzending inderdaad daar was, maar het target zelf al lang achter de horizon verdwenen is)

Wat ook kan is dat het andere schip gewoon bullshit uitzendt of dat het onderweg bullshit wordt door storing van een andere zender.

@Aswin Je kan ook een kompas aansluiten op je AIS transponder en dan geeft de plotter keurig de voorliggende koers van dat taget aan. Maar ook hier dan moet je ingevoerde kompaskoers wel kloppen. Vaak zie je dat er iets kapot is en als koers Noord wordt doorgegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 18:59 #1060785

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
ontvangst van een Chinese transponder? :sick:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 19:05 #1060787

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
W&W in Zeeland op vakantie :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 19:07 #1060788

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
rooiedirk schreef :
Kijk eens naar de instellingen van je plotter. Hoe lang duurt het voordat een target verwijderd wordt na de laatste keer ontvangst. Mijn voorkeur gaat uit naar 6.1 minuut. Een schip vooranker zendt 1x per 3 minuten een update uit, mis je dan 2 opeenvolgende wordt het target verwijderd. (Het kan dus goed als deze tijd te lang is dat de laatst ontvangen uitzending inderdaad daar was, maar het target zelf al lang achter de horizon verdwenen is)
kijk dat zou zomaar kunnen , ik kijk het na , dank je voor de tip!
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 19:49 #1060805

Sommige plotters schuiven een target met de ontvangen snelheid verder.
In Lauwersoog was dat soms het geval met de stortebeker, die lag stil, maar gaf af en toe een melding met een foute snelheid. Dan schoof ie dus vanaf dat moment over het scherm. Koers pal noord in dat geval.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 04 juli 2019 19:56 #1060811

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
holtere schreef :
W&W in Zeeland op vakantie :huh:

Haha :laugh: :laugh:
Net overleg gehad over jamming, spoofing etc. Blijft leuk.

maar eehh, ik was het deze keer niet. :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 juli 2019 19:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 07:01 #1060900

Aswin schreef :
Zo zag ik tot twee maal toe een binnenvaartschip waarvan de vaarrichting volgens de AIS dwars op de rivier lag. In het echt volgden ze netjes het water. In eerste instantie dacht ik dat ze hun JBL naast het kompas hadden gelegd. Maar later bedacht ik dat de koers door de GPS wordt bepaald. Sindsdien begrijp ik niet hoe dit kan gebeuren.

Een binnenvaartschip heeft een klasse A Inland AIS en die kan wel aangesloten worden op een magnetisch kompas.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 07:12 #1060901

It Paradyske schreef :
Sommige plotters schuiven een target met de ontvangen snelheid verder.
In Lauwersoog was dat soms het geval met de stortebeker, die lag stil, maar gaf af en toe een melding met een foute snelheid. Dan schoof ie dus vanaf dat moment over het scherm. Koers pal noord in dat geval.
Dit lijkt mij de meest plausible verklaring, ik kreeg een klacht van een klant dat de BoatController de data vertraagd zou doorgeven omdat op de tablet de boot naast hem steeds versprong en op de plotter hij netjes gelijkmatig naast hem voer. Ook toen kon ik niet anders verklaren dat de plotter zonder vervolg bericht de bootjes laat doorvaren.

Persoonlijk lijkt me deze functie niet wenselijk.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 08:00 #1060911

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Zeilprutser schreef :
Aswin schreef :
Zo zag ik tot twee maal toe een binnenvaartschip waarvan de vaarrichting volgens de AIS dwars op de rivier lag. In het echt volgden ze netjes het water. In eerste instantie dacht ik dat ze hun JBL naast het kompas hadden gelegd. Maar later bedacht ik dat de koers door de GPS wordt bepaald. Sindsdien begrijp ik niet hoe dit kan gebeuren.

Een binnenvaartschip heeft een klasse A Inland AIS en die kan wel aangesloten worden op een magnetisch kompas.

Omdat elke Klasse-A onder wheelmark valt wordt er alleen maar HDT geacceptert en geen HDM. Dus wel van een GPS kompas of gyro kompas, maar niet van fluxgates en rate kompassen en magnetische kompassen als deze HDM uit sturen.

Daarbij kan een GPS kompas b.v. 90 graden verkeerd geconfigureerd zijn, of zelfs 180 graden. Dit komt b.v. voor bij de veerboot naar Texel de Dr. Wagenmaker.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 08:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 08:02 #1060914

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
It Paradyske schreef :
Sommige plotters schuiven een target met de ontvangen snelheid verder.

Dat is de meest gevaarlijke functie die er is voor AIS. Deaclear heeft ook die Dead Reckoning functie. levensgevaarlijk en zéér ongewenst!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 08:04 #1060916

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Zeilprutser schreef :
It Paradyske schreef :
Sommige plotters schuiven een target met de ontvangen snelheid verder.
In Lauwersoog was dat soms het geval met de stortebeker, die lag stil, maar gaf af en toe een melding met een foute snelheid. Dan schoof ie dus vanaf dat moment over het scherm. Koers pal noord in dat geval.
Dit lijkt mij de meest plausible verklaring, ik kreeg een klacht van een klant dat de BoatController de data vertraagd zou doorgeven omdat op de tablet de boot naast hem steeds versprong en op de plotter hij netjes gelijkmatig naast hem voer. Ook toen kon ik niet anders verklaren dat de plotter zonder vervolg bericht de bootjes laat doorvaren.

Persoonlijk lijkt me deze functie niet wenselijk.

Inderdaad!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 08:51 #1060932

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Van de week nog een jacht met b transponder gehad wat met mij mee voer. Gewoon te zien :blink: . Maar op de AIS lag hij stil met zijn neus richting noord. De positie schoof wel keurig met mij mee.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 08:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 10:33 #1060965

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
It Paradyske schreef :
Sommige plotters schuiven een target met de ontvangen snelheid verder.

Dat is de meest gevaarlijke functie die er is voor AIS. Deaclear heeft ook die Dead Reckoning functie. levensgevaarlijk en zéér ongewenst!

WinGPS heeft deze funktie ook.
Ik vind het wel een prettige gewenste funktie.
Het beeld op het scherm benaderd veel beter de werkelijkheid.
Zoals met veel dingen moet je wel weten waar je naar kijkt en het een en ander goed instellen.

Zo kan je in WinGPS de tijd dat de software de positie schat instellen.
Bij mij staat dat volgens mij op de standaard ververstijd van een klasse A target (30sec?)
Zodra deze tijd verstreken is en er geen positie update is geweest, wordt de target teruggezet op de laatst bekende werkelijke positie.

Daarnaast is het verstandig om ingeval van twijfel even de target aan te klikken om te zien hoe oud de ontvangen positie is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 10:35 #1060966

als het allemaal zo nauw komt, kan je beter even buiten gaan kijken, vind ik.
Hoewel erg handig, AIS is maar een hulpmiddel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 10:49 #1060975

roozeboos schreef :
als het allemaal zo nauw komt, kan je beter even buiten gaan kijken, vind ik.

Uiteraard kun je gevaar voor aanvaring ook bepalen door te (blijven) peilen zoals we dat vroeger allemaal deden ( altihans de wat oudere zeilers onder ons) .
Maar juist dat doet die "Dead Reckoning functie " ook , alleen dan wel door met de snelheid van beide schepen rekening te houden .
Ik vind daarom de opmerking van WnW ( zeilersforum.nl/index.php/foru...0966?quote=1#1060914 ) ook niet terecht .
Op de Raymarine plotters wordt zo ook de CPA en TCPA berekend en ook constant bijgehouden. Je ziet dan ook meteen als het gevaargevende schip bijv. wel of niet uitwijkt en daarbij zijn de koerslijnen van beide schepen best een goed extra hulpmiddel.
AIS is daarmee gewoon een prima extra hulpmiddel om aanvaringen te voorkomen en dat is immers ook precies de bedoeling van dat systeem.
Alleen een positie aangeven zonder een CPA en TCPA zegt eigenlijk ook nog niet zoveel over een gevaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 10:52 #1060977

het gevaar is dat je dan naar cpa en tcpa kijkt en aanneemt dat het wel goed gaat. En dat blijkt dan een oude positie te zijn. :(
Af en toe even de kuip in kan geen kwaad lijkt me, dat was mijn punt. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 11:26 #1060990

Vandaar ook dat ik schreef "hulpmiddel" .
Blind varen ( binnen koffie drinken met blik op de plotter ) is natuurlijk altijd fout en ook in strijd met de regels.
Maar bijv. bij een hazenslaapje doen als solozeiler ( wat natuurlijk wel eigenlijk verboden is :whistle:
) verbetert AIS met een alarm wel degelijk de veiligheid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 13:04 #1061013

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
roozeboos schreef :
als het allemaal zo nauw komt, kan je beter even buiten gaan kijken, vind ik.
Hoewel erg handig, AIS is maar een hulpmiddel.

De enig juiste opmerking.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais vraagje 05 juli 2019 13:06 #1061014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
als het allemaal zo nauw komt, kan je beter even buiten gaan kijken, vind ik.

Uiteraard kun je gevaar voor aanvaring ook bepalen door te (blijven) peilen zoals we dat vroeger allemaal deden ( altihans de wat oudere zeilers onder ons) .
Maar juist dat doet die "Dead Reckoning functie " ook , alleen dan wel door met de snelheid van beide schepen rekening te houden .
Ik vind daarom de opmerking van WnW ( zeilersforum.nl/index.php/foru...0966?quote=1#1060914 ) ook niet terecht .
Op de Raymarine plotters wordt zo ook de CPA en TCPA berekend en ook constant bijgehouden. Je ziet dan ook meteen als het gevaargevende schip bijv. wel of niet uitwijkt en daarbij zijn de koerslijnen van beide schepen best een goed extra hulpmiddel.
AIS is daarmee gewoon een prima extra hulpmiddel om aanvaringen te voorkomen en dat is immers ook precies de bedoeling van dat systeem.
Alleen een positie aangeven zonder een CPA en TCPA zegt eigenlijk ook nog niet zoveel over een gevaar.
Ad

Als je plotter Dead Reckoning uitvoert op AIS targets wordt je van mosselvissers op het wad helemaal gek.
Naar mijn menig moet een plotter altijd de actuele positie ten tijde van de AIS uitzending geven en niet op eigen houtje verder gaan extrapoleren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 13:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl