Een update
Vijfentwintig Mei mochten we varen, de Corona beperking was opgegeven, s´morgens bij het eerste licht ankerop en wegwezen. Na een recordvaart ( gemiddeld 5 kn ) onder zeil geankerd in Derric cove op Dokos eiland. Ik heb dit onbewoonde eiland gekozen omdat ik de romp van ons bootje wil schilderen en in Derric cove kan ik de boot over beide boorden krengen zodat ik makkelijker kan schuren en schilderen.
Ik was er totaal drie weken, praktisch alleen. Tijdens het weekend kwam wel eens een bootje uit Hydra met de eigenaar van één der vijf vakantie huisjes in het “dorp “ en tijdens de orthodoxe Pinksteren heb ik enkele Griekse super motorjachten gezien.
Na het schilderen van de boot had ik geen zin terug te keren naar de beschaafde wereld, ben begonnen aan de reparatie van het aangehangen roer. Dat roer heb ik 25 jaar terug gebouwd uit witte eik en teak, het eiken gedeelte in 3 lagen epoxydoek. Na pakweg 23 jaar was water via het rvs beslag onder de epoxyhuid gekomen en die scheurde. Eén kant van het roer werd nat, het hout is nu krom.
Het roer is totaal 2,2 meter hoog, het blad 1,5 meter hoog onderwater. Pakweg 80 cm lang en 4cm dik. Een balansroer. Het roer is nu ongeveer anderhalve centimeter krom naar stuurboord en daardoor is het sturen op de motor een hels karwei. Onder zeil geen probleem want je stuurt met de zeilen. Op de motor varend drukt het schroefwater tegen die kromme kant en de boot wil constant weg over bakboord. Gevaarlijk !
Ik heb tien meter uit mijn alweer roestige ankerketting gezaagd en die gebruikt om de boot in lengterichting te krengen. Ketting rond een zware mooring en met onze krachtpatser handankerlier de boeg naar beneden gekrikt tot het middelste roerlager boven water kwam.
Toen ik het roerlager boven water had kon ik zien hoe de astap geborgd was ( wist ik na 25 jaar niet meer ) en de borging verwijderen. Had vooraf lang gesukkeld onder water maar ik zie zonder bril niet goed meer en een bril kun je niet dragen onder een duikbril. Bovendien is de ruimte tussen roer en spiegel zo smal dat ik eigenlijk op de tast aan het wroeten was. Met twee 7 mm sleuteltjes waarvan ik er een heb zelf gemaakt kreeg ik de borging los.
Dus kan ik nu ergens heen waar ik het roer nu makkelijk kan van de boot demonteren en repareren.
Het grote probleem word het kopen van hout.
Maar, de update betreft de gedroogde groenten en fruit.
Drie weken op een onbewoond eiland, iedere tweede dag een Turks brood bakken en vooral leven van vis en groenten. Ik heb Kakavia gemaakt. Dat is Griekse vissoep. Je begint met water en VEEL goede olijfolie, daar gaan alle groenten in. Aardappel, knolselder, ui, knoflook, wortel tomaat. Als dat spul beetgaar is gaat de vis er in. De vis van de dag. Plus mosselen, wulken, en vooraf gekookte en geweckte octopus. Ik kon geen verse octopus vangen, raar. Is de vis net gaar het sap van 3 citroenen bij de soep.
De verse groenten waren na een week alle verbruikt dus ik ging aan de gedroogde.
Die gedroogde groenten zijn uiterst makkelijk, je hoeft niet te snipperen en snijden, je graait een handvol wortelschijfjes en gooit ze in de soep. Smaak identiek aan vers, de kleur is wel minder hel.
Wat een gemak. Grote aanrader ! Kan ik alleen maar aanraden.
Lig nu op Hydra eiland, verwen mezelf met onbeperkte wifi en heb deze morgen een kip gekocht.
Gegarandeerd zonder graten. Wel een superduur kippetje.
Je ziet de krenglijn naar stuurboord klaar voor gebruik, de twee zijdelijgse ankers naar bakboord zie je niet.