Naast de gedroogde groenten, ik had zeekraal knolselderie champignons en wortel mee had ik ook gedroogd fruit.
Ook dat blijkt erg mee te vallen want ik denk dat het bij de meeste mensen zo is, van zodra je ergens bent waar je niet meer kunt inkopen gaat je brein aan het zoeken naar voedsel. Je hebt constant honger of is het lust ? De gedroogde appel en loquat was een heerlijke snack.
Ik had ook een voorraad gedroogd brood mee. De Grieken noemen het Dakos Blijft maanden goed. (
en.wikipedia.org/wiki/Dakos )
Griekenland is zo schaars bewoond dat in vele dorpjes geen bakker of winkel is en daarom eet men dan Dakos of dubbelgebakken brood. Een bakker met een vrachtwagentje komt één keer per week langs. Dat dubbelgebakken heeft een ontzettend harde korst waardoor het heel lang niet uitdroogt.
Een grap van taverna houders is dat je onwetend Dakos besteld en dat dan probeert droog te eten.
Dat kan echt niet, je moet het broodje weken in water en goede olijfolie tot het heerlijk sappig is.
Dan prak je er tomaat op,feta, oregano en wat je maar wil.
Ik had echter wegens Corona flink meel ingekocht dus heb om de twee dagen een heerlijk vers broodje gebakken. Ik heb deze keer gekozen voor Turks boerebrood, dat is slechts 5 minuten werk.
Geen werk omdat je het deeg niet moet kneden, het is zo vloeibaar dat je het roert. Is in feite een 5 tot 6 cm dikke luchtige pannekoek. Maakte iedere keer een andere versie, soms met Schabziger klee, soms vlaszaad door het deeg, soms een Turks specerijmengsel.
Ik bak op de houtkachel dus gratis.
Nog een leuk verhaaltje.
De dag was gekomen dat ik uit Derric cove op Dokos eiland vertrok naar het eiland Hydra.
Is slechts 4 mijl dus ik had het grootzeil in z´n huik gelaten.
Zoals vaak deed ik vertrekken onder zeil. Ik wacht tot de uiterst zwakke ochtendwind uit de noordelijke arm waait, zet de lugdruil, leg het roer over stuurboord en haal het anker op.
De boot deinst dan achteruit, maakt een zwakke draai omdat ik het roer hard over heb. Lig ik dan dwars op de wind en uit de smalle noordelijke arm rol ik de kluiver uit en houd die strak midscheeps om de boeg naar lij te drukken.
De lugdruil moet los staan ( vrije schoot ) zodat hij vooral voorwaartse druk geeft. Roer hard over om de boot vóór de wind te brengen. Op dat moment kan ik dan de kluiver wegrollen en de gennaker uitrollen om uit Derric cove te zeilen. De druil wisselt vanzelf boord.
Deze keer ging iets fout. De wind was echt zeer zwak en om een of andere reden wou de boot niet afvallen en vóór de wind gaan varen. Bovendien lag in m´n pad een kapitaal megajacht.
De wind erg zwak, snelheid minder als een halve knoop en de boot wil niet gijpen. Hij blijft op het midden van dat zeekasteel toe varen. Je denkt “ hoe kan dat nou ? “ is het roer nu zo krom dat niks meer werkt ?
Op het grote ding kwamen mensen naar buiten, gingen aan de zeereling staan waar de inpakt zou komen. Niet dat ze kunnen afhouden, ze staan minimum twee meter hoger als mijn boegspriet.
Paniek had ik niet, ik kan altijd de motor starten en die is betrouwbaar.
En dan daagde het me. Het net met verse mosselen hing nog overboord. Ruim 5 kg, een massa als een wel zeer grote watermeloen aan de stuurboord kant. Er hing daar een wel zeer grote rem. Ik haalde het net boven en zodra het uit het water was draaide de boot. Net op tijd. Weer iets geleerd.