Yellow Boat schreef :
Lijkt me relatief makkelijk.
Hier de aansluitingen zoals ik me dat voorstel .
Het is relatief makkelijk geworden omdat de volledige koelwaterstroom inclusief de bypass van het blok door de cilinderkop gaat . Bij andere motoren gaat de bypass direct naar de uitlaat waardoor het wat lastiger zou zijn.Normaliter is dat bypasswater namelijk koud en hier wordt dat ook opgewarmd in de cilinderkop.
Wel vreemd trouwens dat de cilindeerkop op die manier dus altijd gekoeld wordt en niet via de thermostaat waardoor de cilinderkop langzamer opwart dan het blok ( als ik het goed zie tenminste)
Dus alleen een kwestie van de aansluitingen aanbrengen i.p.v. de slang die nu direct van de cilinderkop naar de uitlaat gaat.
??
Je snapt het niet helemaal denk ik. De thermostaat werkt als een soort drieweg klep. Thermostaat dicht = geen stroom door blok noch cilinderkop.
Met gesloten thermostaat gaat de stroom direct van pomp naar uitlaatspruitstuk en uitlaat en komt ie niet in het blok en niet in de kop. Alleen een minuscuul stroompje door het gaatje in de thermostaat:
Met open thermostaat gaat ie vanaf pomp door blok en cilinderkop, uit kop bij thermostaat en dan door naar het spruitstuk en uitlaat:
Met altijd koeling door de cilinderkop zou de ontwerpfout van de eeuw kunnen zijn
Yellow Boat schreef :
Zou zo moeten kunnen werken .
Dat is echt de slechtste plek om een boiler te plaatsen.
Niet doen!
Dan krijg je de boiler niet warmer dan ~30 graden en wordt dan een kwekerij voor legionella.
Als je het al doet, direct van het blok aftappen (oranje in onderste plaatje). Dat is het water met de hoogte temperatuur want alleen dat is gereguleerd door de thermostaat. Dan wordt je boiler uiteindelijk zo warm als de thermostaat maar dat is eigenlijk al te koud. Bovendien moeilijk qua aansluitingen en vies buitenwater door de buizen van je boiler.