Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boiler op direct gekoelde yanmar.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 17:01 #1156470

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2598
Gaat dat?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 17:24 #1156478

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Nee. Eerst ombouwen naar indirect gekoeld.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 17:35 #1156489

Een harde nee , zou ik niet willen zeggen , blok uit door de boiler en het uitlaat spruitstuk in zal best gaan ?

Of het met Max 50 graden werkt voor het doel ? lauw water zal het wel worden als je lang motort :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 06 mei 2020 17:35 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 17:45 #1156492

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Geen enkele boiler is gemaakt voor (zout) buitenwater. Garantie zal in ieder geval direct vervallen. Mijn advies is bij een direct gekoelde motor om de boiler alleen op walstroom te gebruiken. Voor 80% van de omstandigheden waar je heet water wilt hebben volstaat dat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 17:50 #1156494

Nou bij mijn boiler schepte de maker op dat de wisselaar zelfs van A316 was :woohoo: , maar goed ombouwen naar indirect is stukken beter !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 17:51 #1156496

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
ilCigno schreef :
Nee. Eerst ombouwen naar indirect gekoeld.

En dan nog, een direct gekoelde motor is redelijk laag in temperatuur. Dus echt heet water zal je dan nog niet hebben. Wordt een moeilijke ombouw met een onduidelijk resultaat.
Ik zou er niet aan beginnen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 18:43 #1156538

Het uitlaat water van mijn direct gekoelde Yanmar 3 cilinder wordt niet warmer dan 40 graden.
Mijn boiler werkt dan ook alleen op de walstroom, als die er is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 19:23 #1156563

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Niet doen dus. Als je boiler niet warmer wordt dan een graad of zestig, gaat het een fantastische broedplaats voor legionella worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 21:17 #1156626

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2598
Duidelijk. Bedankt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 06 mei 2020 23:38 #1156650

Zet er een webasto of cloon bij die hete vloeistof maakt ipv lucht. Lekker op gtl. Dan heb je met beetje handigheid ook nog een extra mogelijkheid voor verwarming van de kajuit. B)

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 07 mei 2020 05:30 #1156664

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Bij andere oplossingen waarbij er geen warmte uit het water ontrokken kan worden (bijv. luchtgekoeld) wordt dat wel eens gedaan via een oliekoeler. De olie komt wel boven de 60 graden als het goed is.

Maar ook dat zou ik niet doen. Aan de nogal beperkte hoeveelheid olie wil je niet veel warmte onttrekken, dan wamt ie nog langzamer op en dus meer slijtage. Ook is het monteren van een olie koeler net zo ingrijpend en kostbaar als het indirect-gekoeld maken van de motor en dat laatste brengt allerlei voordelen mee ipv nadelen.

Over welke Yanmar gaat het? Iets uit de GM serie?
Pompje + warmtewisselaar + 75 graden (heter heb ik ze niet gevonden) thermostaat monteren is een oplossing. Zo had ik mijn 3GM30 indirect gekoeld. Heb je meteen geen vies/zout water meer door je blok, minder gedoe met winter klaar maken, warmere motor dus minder slijtage én een lekkere warme boiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 08 mei 2020 12:01 #1157245

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2598
Dat vind ik wat ver gaan, het is inderdaad een Yanmar.
Via de verwarming, of een waterverwarmer webasto chinees kan ik eens over na denken. Aaan de andere kant kan ik per 1-7 waarschijnlijk weer aan de wal douchen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 08 mei 2020 13:04 #1157270

Stefanvanvee schreef :
Het uitlaat water van mijn direct gekoelde Yanmar 3 cilinder wordt niet warmer dan 40 graden.

Dat water moet je ook niet nemen maar het water net voor na de thermostaat . Het uitlaatwater si namelijk altijd het ca. 50-60m graden wat er vanuit het bok samen met het koude bypasswater wat altijd vanaf de pomp direct door een gaatje langs de thermostaat gaat. Maar daarvoor moet je wel het e.e.a. veranderen aan het thermsotaathuis.Lijkt me wel mogelijk maar niet makkelijk .
Wat voor Yanmar is het eigenlijk?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 12:08 #1157960

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2598
Het is een 3 gm30
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 13:20 #1157985

HenkT schreef :
Het is een 3 gm30

Lijkt me relatief makkelijk.
Hier de aansluitingen zoals ik me dat voorstel .
Het is relatief makkelijk geworden omdat de volledige koelwaterstroom inclusief de bypass van het blok door de cilinderkop gaat . Bij andere motoren gaat de bypass direct naar de uitlaat waardoor het wat lastiger zou zijn.Normaliter is dat bypasswater namelijk koud en hier wordt dat ook opgewarmd in de cilinderkop.
Wel vreemd trouwens dat de cilindeerkop op die manier dus altijd gekoeld wordt en niet via de thermostaat waardoor de cilinderkop langzamer opwart dan het blok ( als ik het goed zie tenminste)
Dus alleen een kwestie van de aansluitingen aanbrengen i.p.v. de slang die nu direct van de cilinderkop naar de uitlaat gaat.
Zou zo moeten kunnen werken .
Ad
Laatst bewerkt: 10 mei 2020 13:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 13:21 #1157986

Yellow Boat schreef :
Stefanvanvee schreef :
Het uitlaat water van mijn direct gekoelde Yanmar 3 cilinder wordt niet warmer dan 40 graden.

Dat water moet je ook niet nemen maar het water net voor na de thermostaat . Het uitlaatwater si namelijk altijd het ca. 50-60m graden wat er vanuit het bok samen met het koude bypasswater wat altijd vanaf de pomp direct door een gaatje langs de thermostaat gaat. Maar daarvoor moet je wel het e.e.a. veranderen aan het thermsotaathuis.Lijkt me wel mogelijk maar niet makkelijk .
Wat voor Yanmar is het eigenlijk?
Ad

Duidelijk :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 14:12 #1157997

Jeroen-pion schreef :
Yellow Boat schreef :
Stefanvanvee schreef :
Het uitlaat water van mijn direct gekoelde Yanmar 3 cilinder wordt niet warmer dan 40 graden.

Dat water moet je ook niet nemen maar het water net voor na de thermostaat . Het uitlaatwater si namelijk altijd het ca. 50-60m graden wat er vanuit het bok samen met het koude bypasswater wat altijd vanaf de pomp direct door een gaatje langs de thermostaat gaat. Maar daarvoor moet je wel het e.e.a. veranderen aan het thermsotaathuis.Lijkt me wel mogelijk maar niet makkelijk .
Wat voor Yanmar is het eigenlijk?
Ad

Duidelijk :unsure:

Ja , echt? Bij deze Yanmar is dus die aanpassing aan het thermostaathuis niet nodig omdat al het water daarna nog door de cilinderkop gaat en de thermostaat niet , zoals bijv. bij de MD5A en verwandten, op de cilinderkopuitlaat zit maar op de koelwateruitlaat van het cilinderblok.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 17:09 #1158077

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7197
Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Yellow Boat schreef :
Stefanvanvee schreef :
Het uitlaat water van mijn direct gekoelde Yanmar 3 cilinder wordt niet warmer dan 40 graden.

Dat water moet je ook niet nemen maar het water net voor na de thermostaat . Het uitlaatwater si namelijk altijd het ca. 50-60m graden wat er vanuit het bok samen met het koude bypasswater wat altijd vanaf de pomp direct door een gaatje langs de thermostaat gaat. Maar daarvoor moet je wel het e.e.a. veranderen aan het thermsotaathuis.Lijkt me wel mogelijk maar niet makkelijk .
Wat voor Yanmar is het eigenlijk?
Ad

Duidelijk :unsure:

Ja , echt? Bij deze Yanmar is dus die aanpassing aan het thermostaathuis niet nodig omdat al het water daarna nog door de cilinderkop gaat en de thermostaat niet , zoals bijv. bij de MD5A en verwandten, op de cilinderkopuitlaat zit maar op de koelwateruitlaat van het cilinderblok.
Ad


ad sorry hoor maar zelfs ik kan hier geen touw aan vast knopen
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 18:10 #1158126

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Yellow Boat schreef :
Lijkt me relatief makkelijk.
Hier de aansluitingen zoals ik me dat voorstel .
Het is relatief makkelijk geworden omdat de volledige koelwaterstroom inclusief de bypass van het blok door de cilinderkop gaat . Bij andere motoren gaat de bypass direct naar de uitlaat waardoor het wat lastiger zou zijn.Normaliter is dat bypasswater namelijk koud en hier wordt dat ook opgewarmd in de cilinderkop.
Wel vreemd trouwens dat de cilindeerkop op die manier dus altijd gekoeld wordt en niet via de thermostaat waardoor de cilinderkop langzamer opwart dan het blok ( als ik het goed zie tenminste)
Dus alleen een kwestie van de aansluitingen aanbrengen i.p.v. de slang die nu direct van de cilinderkop naar de uitlaat gaat.
??
Je snapt het niet helemaal denk ik. De thermostaat werkt als een soort drieweg klep. Thermostaat dicht = geen stroom door blok noch cilinderkop.

Met gesloten thermostaat gaat de stroom direct van pomp naar uitlaatspruitstuk en uitlaat en komt ie niet in het blok en niet in de kop. Alleen een minuscuul stroompje door het gaatje in de thermostaat:



Met open thermostaat gaat ie vanaf pomp door blok en cilinderkop, uit kop bij thermostaat en dan door naar het spruitstuk en uitlaat:


Met altijd koeling door de cilinderkop zou de ontwerpfout van de eeuw kunnen zijn :lol:
Yellow Boat schreef :
Zou zo moeten kunnen werken .
Dat is echt de slechtste plek om een boiler te plaatsen. Niet doen!
Dan krijg je de boiler niet warmer dan ~30 graden en wordt dan een kwekerij voor legionella.

Als je het al doet, direct van het blok aftappen (oranje in onderste plaatje). Dat is het water met de hoogte temperatuur want alleen dat is gereguleerd door de thermostaat. Dan wordt je boiler uiteindelijk zo warm als de thermostaat maar dat is eigenlijk al te koud. Bovendien moeilijk qua aansluitingen en vies buitenwater door de buizen van je boiler.
Laatst bewerkt: 10 mei 2020 18:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 19:32 #1158194

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2598
Het slangetje van het uitlaatblok naar de mixing elbow zit er bij mij niet.
Mooie uitleg overigens.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 19:34 #1158198

HenkT schreef :
Het slangetje van het uitlaatblok naar de mixing elbow zit er bij mij niet.
Mooie uitleg overigens.

Dat plaatje was ook van een indirectgekoelde versie, bij jou komt hij van het thermostaat dekseltje af en dan naar de uitlaat bocht,? althans bij mijn 2GM20 is dat wel zo
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 19:38 #1158201

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2598
Nee de slangen zijn verder hetzelfde als op het onderste plaatje.Jeroen-pion schreef :
HenkT schreef :
Het slangetje van het uitlaatblok naar de mixing elbow zit er bij mij niet.
Mooie uitleg overigens.

Dat plaatje was ook van een indirectgekoelde versie, bij jou komt hij van het thermostaat dekseltje af en dan naar de uitlaat bocht,? althans bij mijn 2GM20 is dat wel zo
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 19:41 #1158207

ooh ja je had een 3GM30 :blush:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 20:03 #1158226

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Van de direct-gekoelde 3GM30 bestaan twee versies spruitstukken: Via slang buitenom zoals op de tekening of in het metaal binnendoor zoals bij jou. Maakt voor de werking niet uit (maar wel belangrijk om de goede te bestellen als je bocht aan vervanging toe is).


Wanneer welke versie gebruikt is, is mij altijd onduidelijk gebleven. Mijn 1995 non-eu versie had iig ook de 'metalen' versie.
Laatst bewerkt: 10 mei 2020 20:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler op direct gekoelde yanmar. 10 mei 2020 21:15 #1158285

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Lijkt me relatief makkelijk.(...)
??
Je snapt het niet helemaal denk ik. De thermostaat werkt als een soort drieweg klep. Thermostaat dicht = geen stroom door blok noch cilinderkop.
Met gesloten thermostaat gaat de stroom direct van pomp naar uitlaatspruitstuk en uitlaat en komt ie niet in het blok en niet in de kop. Alleen een minuscuul stroompje door het gaatje in de thermostaat:

Hier het koelwater stroomschema van de Yanmar 3G30 serie, en een plaatje van de thermostaat. In combinatie met het thermostaatdeksel wordt een drieweg werking gerealiseerd, zoals Philip al opmerkte.



Laatst bewerkt: 10 mei 2020 21:15 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl