Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Op de motor tegen harde wind in

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 13:52 #1159419

Brian1981 schreef :
Wat de werkbare hellingshoek voor mijn diesel is kan ik helaas niet vinden. Heeft iemand hier iets over liggen?

Wel voor de Volvo Penta MD20x0-reeks. Het staat in het werkplaatshandboek:



Lijkt me toch dat andere marine-diesels ook zoiets zouden moeten kunnen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:07 #1159424

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Baasklusje schreef :
Brian1981 schreef :
Wat de werkbare hellingshoek voor mijn diesel is kan ik helaas niet vinden. Heeft iemand hier iets over liggen?

Wel voor de Volvo Penta MD20x0-reeks. Het staat in het werkplaatshandboek:



Lijkt me toch dat andere marine-diesels ook zoiets zouden moeten kunnen....

Anders zou je het geen marine-diesel moeten noemen toch?

zouden deze mannen ook wel in de boekjes kijken.
Ik heb er vele zien varen vroeger. Maar volgens mij ging elke nog lopende motor er gewoon op. ook die van een golf gti.




Kan er wel lekker makkelijk bij voor onderhoud.



.
Laatst bewerkt: 13 mei 2020 14:19 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:13 #1159426

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Baasklusje schreef :
...

Lijkt me toch dat andere marine-diesels ook zoiets zouden moeten kunnen....

Dat lijkt me ook. Maar er zijn 2 andere aspecten om in de gaten te houden, los van het feit dat zeilen -laat staan motoren- vanaf 100 helling erg ongemakkelijk wordt.
  1. Bij sommige boten komt de waterinlaat boven water, dus geen koeling.
  2. Extra zijdelingse belasting van je motorsteunen plus extra belasting als de boot paaltjes gaat pikken, dus afbrekende motorsteunen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:17 #1159428

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
PvO schreef :
Jeroen-pion schreef :

Alsof een eigenheimer wel makkelijk te herkennen is van de rest :whistle:

Dat zal ook nog een hele toer worden, het zijn hier (bijna) allemaal eigenheimers
Doe mij maar annabella's! Veel lekkerder en goed te herkennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:20 #1159430

Baasklusje schreef :
Brian1981 schreef :
Wat de werkbare hellingshoek voor mijn diesel is kan ik helaas niet vinden. Heeft iemand hier iets over liggen?

Wel voor de Volvo Penta MD20x0-reeks. Het staat in het werkplaatshandboek:



Lijkt me toch dat andere marine-diesels ook zoiets zouden moeten kunnen....

Zou je zeggen maar Yanmar motoren zullen , net als de meeste diesels voor de pleziervaart niet speciaal voor scheepsgebruik zijn ontwopen maar meer als industriemotor voor graafmacines en landbouwmachines en 45 km autootjes..
Maar waarom niet gewoon aan Yanmar zelf vragen?
www.yanmarmarine.com/Contact-us/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:25 #1159433

groom schreef :
Neem dan ook de dollen mee voor de peddels B)


dat is wat lastig in mijn rolkoffertje. En waarom zou ik dat doen? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:26 #1159435

Grootste punt is waar zit je olie aanzuig , maak er een dry sump van en bijna op de kop doet hij het nog
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:27 #1159436

La Mavare schreef :
Baasklusje schreef :
...

Lijkt me toch dat andere marine-diesels ook zoiets zouden moeten kunnen....

Dat lijkt me ook. Maar er zijn 2 andere aspecten om in de gaten te houden, los van het feit dat zeilen -laat staan motoren- vanaf 100 helling erg ongemakkelijk wordt.
  1. Bij sommige boten komt de waterinlaat boven water, dus geen koeling.
  2. Extra zijdelingse belasting van je motorsteunen plus extra belasting als de boot paaltjes gaat pikken, dus afbrekende motorsteunen.

Zouden de steunen daar echt niet tegen kunnen? Heb je dan ook al geen probleem als de motor uit is, bij paaltjes pikken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:30 #1159438

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5178
Gemariniseerde diesels hebben doorgaans enkele aanpassingen op 'normale' diesels. Een olie koeler omdat er geen lucht langs het carter blaast, een diepere carterpan om de olie toevoer bij helling en slingeren op gang te houden, aangepaste koelwater systemen, etc. In principe is elk blok te mariniseren. Maximale hoeken zullen vooral met de olie toevoer naar de verschillende plekken in het blok te maken hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:56 #1159452

  • Beerie
  • Beerie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Wie gaat er dan ook met 6/7 tegen naar buiten op het Ijsselmeer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 14:58 #1159453

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Nog even terug naar het begin. Ja dat is volstrekt normaal. Gelukkig maar want als je met 5 รก 6 knopen tegen 7bft in zou gaan, vaar je alles te barsten.

Maar waarom is het normaal? een groffe vuistregel is dat 1pk 10kg aan stuwdruk oplevert. Let wel dit is voor een grote schroef met 3 of meer bladen. Dan zou je met 18pk aan 180kg stuwdruk zitten.

Windkracht 7 geeft een wind druk van ~ 15kg/m2 Even wederom grof rekenen:


Bijft er over 180 - 117 = 63 kg of wel 1/3 van je 'windstil' stuwdruk. En dan hebben we het nog niet eens over de golven gehad :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 15:23 #1159464

Bedankt jongens! Ik weet genoeg.
First 29! ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 15:47 #1159479

Eigenlijk zou je een verstelbare spoed willen hebben voor die omstandigheden, zodat je daarbij de spoed iets lager in kunt stellen opdat de motor haar toerental waarbij max vermogen wordt geleverd haalt. In zware omstandigheden gebeurt dit niet; schroef is dan te zwaar.

Vergelijk het bollard-trust verhaal, wanneer je je gashendel voluit zou zetten in de box, bereikt je motor niet meer het optimale toerental.

Verstelbare spoed of mooie gori schroef met overdrive zou ideaal (maar complex en kostbaar) zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op de motor tegen harde wind in 13 mei 2020 16:08 #1159486

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Precies! Een VPP zoals mijn Hundested:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl