Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat?

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 17:41 #1224227

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13679
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ieder jacht is immers voorzien van "op de last berekende hijspunten".
Nee.
Ik ken niet zo verdomd veel bootjes die van hijspunten zijn voorzien, naast een aantal Kolibri's, Django's en lelievletten. Een aantal polyvalken misschien nog.

ok, misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar (bijna) ieder schip heeft 2 punten waar je hem kan ophijsen zonder problemen (dus niet bij de schroef, saildrive, log of roer), bijvoorkeur waar spanten zitten. Dat zijn toch 2 goede hijspunten?
In mijn wereld is een hijspunt een voorziening waar je een haak, twistlock, ... oid aan kunt slaan. Niet een vlak waar je een hijsband aan mag leggen.

en is jouw wereld die van jachtwerven?
met die TCVT sla je m.i. aardig de plank mis..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 18:31 #1224237

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ieder jacht is immers voorzien van "op de last berekende hijspunten".
Nee.
Ik ken niet zo verdomd veel bootjes die van hijspunten zijn voorzien, naast een aantal Kolibri's, Django's en lelievletten. Een aantal polyvalken misschien nog.

ok, misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar (bijna) ieder schip heeft 2 punten waar je hem kan ophijsen zonder problemen (dus niet bij de schroef, saildrive, log of roer), bijvoorkeur waar spanten zitten. Dat zijn toch 2 goede hijspunten?
In mijn wereld is een hijspunt een voorziening waar je een haak, twistlock, ... oid aan kunt slaan. Niet een vlak waar je een hijsband aan mag leggen.


Dat begrijp ik, maar juridisch gezien ligt dat denk ik anders. Anders zouden de meeste boten geen hijspunten hebben?
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 18:35 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 18:32 #1224238

JRomkes schreef :
AndreAzuree schreef :
en wel bij de punten waar hijs-stickertjes staan).

En hoe garandeer je dat die stickertjes op de juiste plek zitten, en wie is daar verantwoordelijk voor? Weet je hoeveel van die stickertjes op totaal de verkeerde plek zitten?

Maar dan kun je toch zelf wel een keer controleren? Laten we niet overal een probleem van maken.....het is geen rocketscience
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 18:32 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 18:33 #1224239

Frederik65 schreef :
Ik snap de discussie niet helemaal. Bram is blijkbaar juridisch geschoold en legt geduldig uit hoe de verhoudingen liggen. Namelijk, degene met de verantwoordelijkheid over het hijsen is verantwoordelijk voor eventuele schade. Tenzij de schade komt door een eigen gebrek aan het jacht.

Hoe moeilijk kan het zijn??

lijkt mij ook. Daarom bemoei ik me nooit met het kranen. Ik betaal er voor, dus dan doe ik er ook niks aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 18:36 #1224240

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Als opdrachtnemer niet die juiste hijspunten gebruikt, is hij toch gewoon aansprakelijk? Pas als de boot uit elkaar valt (terwijl wel de correcte hijspunten gebruikt worden) tijdens het hijsen, ok, dat lijkt me een ander verhaal.
Om daar nou zeker van te zijn stelt deze haven in de leveringsvoorwaarden dat de opdrachtgever aan moet geven waar de banden moeten komen. Wijs jij naar de stickertjes, doet 'ie dat. Als er dan toch schade ontstaat, is opdrachtnemer niet aansprakelijk, tenzij die verwijtbaar gehandeld heeft. Maar de bewijslast daarvan ligt met deze voorwaarden (exoneratie-beding) bij de opdrachtgever.

Even op gegoogled. Kwam een zaak tegen waarbij een schip op een werf deels was afgebrand na werk met een snijbrander. Aansprakelijkheid was uitgesloten en dat exoneratie-beding bleef overeind. Ook in hoger beroep. Kosten (verzekering) opdrachtgever.

helder. Maar als de stickertjes goed staan ( en het daar dus niet aan ligt) en er gaat iets anders fout, dan ligt de verantwoordelijkheid in principe weer bij de opdrachtnemer, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 18:44 #1224242

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sy helios schreef :
JotM schreef :
In mijn wereld is een hijspunt een voorziening waar je een haak, twistlock, ... oid aan kunt slaan. Niet een vlak waar je een hijsband aan mag leggen.
en is jouw wereld die van jachtwerven?
met die TCVT sla je m.i. aardig de plank mis..
Wtb, waaronder ontwerp van scheeps- en havenkranen
Bovendien heb ik TCVT nergens genoemd.

Maar vertel.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 18:51 #1224245

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13679
waar het om gaat, wat de voorwaarden zijn die op "onze" werfjes gelden...
dan doen TCVT en VVT er waarschijnlijk helemaal niet toe

edit; voor de lezers;
www.tcvt.nl/
www.verticaaltransport.nl/documents/home.xml?lang=nl
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 18:52 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 19:02 #1224247

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sy helios schreef :
waar het om gaat, wat de voorwaarden zijn die op "onze" werfjes gelden...
dan doen TCVT en VVT er waarschijnlijk helemaal niet toe

edit; voor de lezers;
www.tcvt.nl/
www.verticaaltransport.nl/documents/home.xml?lang=nl

TS schreef:
Overigens heeft de jachthaven het volgende opgenomen in de stallingsvoorwaarden:
"Positie hijsbanden dient door de eigenaar te worden aangegeven de jachthaven aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schades welke tijdens het hijsen ontstaan".

Daar is 'ie. Het exoneratie-beding. Bekend bij opdrachtgever. En toen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 19:13 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 19:19 #1224252

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8482
Dat vind ik dus zever in pakskes...
Ga je ervan uit dat de eigenaar weet waar de hijsbanden moeten komen en laat je de kraanman als dommerik achter die gewoon volgt wat de instructies zijn?
Kom op!

Als ik met mijn auto naar de garage ga en ze moeten hem opkrikken, dan is het aan hen (experts) om te bepalen waar de krik moet staan, niet aan mij.

Heb 'onze' kraanman al eens op de romp weten kloppen om te horen waar de schotten zitten. Dat is zijn vakkennis. Desnoods moeten ze binnen kijken of research doen of whatever.

Straks moeten wij nog zeggen waar de dokter de naald moet steken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 19:50 #1224261

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als ik eens op internet zoek op de algemene voorwaarden van jachthavens kom ik toch heel wat van dit soort voorwaarden tegen:
Indien u opdracht geeft uw schip uit het water te liften of gebruik te maken van de hellingbaan, dan is dat onder risico en aansprakelijkheid van de booteigenaar zelf. U dient dit bij uw verzekeringsagent aan te geven alvorens u de opdracht geeft aan Jachthaven ...
Heeft iemand hier wel eens de voorwaarden van de eigen haven gelezen en daarin gevonden dat hijsen voor risico en aansprakelijkheid van de haven komt?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 19:57 #1224263

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8482
Wat ze vanuit eigenbelang schrijven en wat wettelijk kan, is een andere zaak.
Blijkbaar zijn er een aantal havens die alles willen afschuiven op de klant?
Zo kan ik een nog langere lijst opsommen om onder elke verantwoordelijkheid uit te komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 19:59 #1224264

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
JotM schreef :
Als ik eens op internet zoek op de algemene voorwaarden van jachthavens kom ik toch heel wat van dit soort voorwaarden tegen:
Indien u opdracht geeft uw schip uit het water te liften of gebruik te maken van de hellingbaan, dan is dat onder risico en aansprakelijkheid van de booteigenaar zelf. U dient dit bij uw verzekeringsagent aan te geven alvorens u de opdracht geeft aan Jachthaven ...
Heeft iemand hier wel eens de voorwaarden van de eigen haven gelezen en daarin gevonden dat hijsen voor risico en aansprakelijkheid van de haven komt?

Je kunt allerlei voorwaarden en bepalingen opstellen wat je wilt. Deze worden echter terzijde geschoven als zijnde "grijze" bedingen. Als je een dienst verleend aan de consument dan ben je daar voor verantwoordelijk. Niet alleen als bedrijf maar ook als vereniging met een eigen haven of stalling.

Dus voorwaarden zoals stalling of helling voor eigen risico ? Vergeet dat maar snel.

Dat geldt ook voor een aankoop expertise. Als de expert dingen over het hoofd heeft gezien, die hij had kunnen constateren. Dat is deze aansprakelijk voor de schade die een koper heeft opgelopen. Ook een expert kan zich niet meer vrijwaren, wat vroeger wel het geval was.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 20:06 #1224265

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13679
JotM schreef :
Als ik eens op internet zoek op de algemene voorwaarden van jachthavens kom ik toch heel wat van dit soort voorwaarden tegen:
Indien u opdracht geeft uw schip uit het water te liften of gebruik te maken van de hellingbaan, dan is dat onder risico en aansprakelijkheid van de booteigenaar zelf. U dient dit bij uw verzekeringsagent aan te geven alvorens u de opdracht geeft aan Jachthaven ...
Heeft iemand hier wel eens de voorwaarden van de eigen haven gelezen en daarin gevonden dat hijsen voor risico en aansprakelijkheid van de haven komt?

uit de HISWA voorwaarden Lig en Bergplaatsen;
ARTIKEL 12 - AANSPRAKELIJKHEID EN RISICO
1. De ondernemer is tegenover de consument alleen aansprakelijk voor schade aan het vaartuig of
andere gestalde zaken, als die schade het gevolg is van een tekortkoming die is toe te rekenen aan
de ondernemer of aan personen die voor hem werken. Hieronder vallen zowel personen die bij de
ondernemer in dienst zijn als personen die door de ondernemer zijn aangesteld voor de uitvoering
van werkzaamheden.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 20:25 #1224268

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5178
AndreAzuree schreef :
JRomkes schreef :
AndreAzuree schreef :
en wel bij de punten waar hijs-stickertjes staan).

En hoe garandeer je dat die stickertjes op de juiste plek zitten, en wie is daar verantwoordelijk voor? Weet je hoeveel van die stickertjes op totaal de verkeerde plek zitten?

Maar dan kun je toch zelf wel een keer controleren? Laten we niet overal een probleem van maken.....het is geen rocketscience

Precies, in de praktijk worden stickertjes dan ook vaak genegeerd tenzij de kranende werf ze zelf heeft geplakt. Zelf naar binnen om te kijken waar saildrives/schroefassen, het log, etc zitten voor het hijsen, en ook weer zelf naar binnen om te controleren of de boot droog blijft als de boot weer nat gaat. Mensen op de boot tijdens het hijsen, absoluut niet. Dat is althans hoe ik het tijdens mijn opleiding en stages geleerd heb ;) (naast heel wat uurtjes met de hogedrukreiniger en stopblokken sorteren :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 03 nov 2020 22:20 #1224297

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sy helios schreef :
JotM schreef :
Als ik eens op internet zoek op de algemene voorwaarden van jachthavens kom ik toch heel wat van dit soort voorwaarden tegen:
Indien u opdracht geeft uw schip uit het water te liften of gebruik te maken van de hellingbaan, dan is dat onder risico en aansprakelijkheid van de booteigenaar zelf. U dient dit bij uw verzekeringsagent aan te geven alvorens u de opdracht geeft aan Jachthaven ...
Heeft iemand hier wel eens de voorwaarden van de eigen haven gelezen en daarin gevonden dat hijsen voor risico en aansprakelijkheid van de haven komt?

uit de HISWA voorwaarden Lig en Bergplaatsen;
ARTIKEL 12 - AANSPRAKELIJKHEID EN RISICO
1. De ondernemer is tegenover de consument alleen aansprakelijk voor schade aan het vaartuig of
andere gestalde zaken, als die schade het gevolg is van een tekortkoming die is toe te rekenen aan
de ondernemer of aan personen die voor hem werken. Hieronder vallen zowel personen die bij de
ondernemer in dienst zijn als personen die door de ondernemer zijn aangesteld voor de uitvoering
van werkzaamheden.
En wat is dan een "aan de ondernemer toe te rekenen tekortkoming"?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 06:18 #1224316

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13679
dat mag de geschillencomissie, evt rechter uitmaken...
maar als ik de opdracht en geld geef om te hijsen aan de beste man die dat dagelijks dot, met zijn spullen , onder zijn verantwoordelijkheid, moet je niet bij mij zijn als het een keer fout gaat
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 06:49 #1224317

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sy helios schreef :
dat mag de geschillencomissie, evt rechter uitmaken...
maar als ik de opdracht en geld geef om te hijsen aan de beste man die dat dagelijks dot, met zijn spullen , onder zijn verantwoordelijkheid, moet je niet bij mij zijn als het een keer fout gaat

Ik snap je gevoel wel. Maar dat staat dus niet in de HISWA voorwaarden.
Daar staat dat men altijd bij jou moet zijn, tenzij de schade ontstaan is als gevolg van een tekortkoming die toe te rekenen is aan de ondernemer.
Dat ze dat omgedraaid hebben ("alleen aansprakelijk ... als") maakt voor het effect niet uit.
Succes in arbitrage, zou ik zeggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 nov 2020 06:49 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 08:31 #1224330

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Ons Nederlandse rechtssysteem is redelijk uniek door het gebruik van redelijkheid en billijkheid.
Partijen kunnen allerlei zaken vastleggen in contracten en algemene voorwaarden (natuurlijk zal de jachthaven aansprakelijkheid voor schade uitsluiten) maar uiteindelijk zal de rechter zijn uitspraak baseren op redelijkheid en billijkheid.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 08:44 #1224334

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
omega schreef :
Ons Nederlandse rechtssysteem is redelijk uniek door het gebruik van redelijkheid en billijkheid.
Partijen kunnen allerlei zaken vastleggen in contracten en algemene voorwaarden (natuurlijk zal de jachthaven aansprakelijkheid voor schade uitsluiten) maar uiteindelijk zal de rechter zijn uitspraak baseren op redelijkheid en billijkheid.

Grt Hans
Sorry Hans, alleen als er in een overeenkomst een arbitraal beding is afgesproken mag een geschil worden voorgelegd aan arbiters. Alleen arbiters mogen “ redelijkheid en billijkheid” in hun vonnis hanteren. De gewone rechter dient de wet die van toepassing is op het soort geschil te hanteren. Bij de geschillen waar ik arbiter was mochten we (gelukkig) naar redelijkheid en billijkheid “recht” spreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 08:45 #1224335

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Daar komt nog bij dat in ons rechtssysteem de consument nadrukkelijk wordt beschermd tegen bedrijven. Je kunt als consument niet met de jachthaven (Hiswa) onderhandelen over hun voorwaarden. In die voorwaarden zullen veel meer onredelijke bedingen staan die geen stand houden bij de rechter.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 08:49 #1224336

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Zwarte en grijze lijst algemene voorwaarden

Een beding in de algemene voorwaarden kan vernietigd worden, indien het beding onredelijk bezwarend is. In de wet zijn lijsten opgenomen met “verboden” en “verdachte” bedingen, de zogenaamde zwarte en grijze lijst. De zwarte lijst en de grijze lijst zijn dwingend wanneer de algemene voorwaarden van toepassing zijn op overeenkomsten met consumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 08:49 #1224337

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
jerry schreef :
omega schreef :
Ons Nederlandse rechtssysteem is redelijk uniek door het gebruik van redelijkheid en billijkheid.
Partijen kunnen allerlei zaken vastleggen in contracten en algemene voorwaarden (natuurlijk zal de jachthaven aansprakelijkheid voor schade uitsluiten) maar uiteindelijk zal de rechter zijn uitspraak baseren op redelijkheid en billijkheid.

Grt Hans
Sorry Hans, alleen als er in een overeenkomst een arbitraal beding is afgesproken mag een geschil worden voorgelegd aan arbiters. Alleen arbiters mogen “ redelijkheid en billijkheid” in hun vonnis hanteren. De gewone rechter dient de wet die van toepassing is op het soort geschil te hanteren. Bij de geschillen waar ik arbiter was mochten we (gelukkig) naar redelijkheid en billijkheid “recht” spreken.

Er is bij het hanteren van algemene voorwaarden niets "afgesproken" met de consument. Deze zijn éénzijdig opgelegd door een sterkere partij. Tussen (gelijkwaardige) bedrijven ligt de situatie natuurlijk anders.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 08:56 #1224339

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
omega schreef :
Daar komt nog bij dat in ons rechtssysteem de consument nadrukkelijk wordt beschermd tegen bedrijven. Je kunt als consument niet met de jachthaven (Hiswa) onderhandelen over hun voorwaarden. In die voorwaarden zullen veel meer onredelijke bedingen staan die geen stand houden bij de rechter.
Naast vermoedelijk onredelijke bedingen, die dan toch wel stand houden bij de rechter.
(zoals die in het geval van de van het terrein van een herstelbedrijf gejatte caravan, waar het risico uiteindelijk - bij het hof - voor rekening van (de verzekering van) de eigenaar kwam, op basis van een exoneratie-beding)
"Het voordeel" ligt wel bij de consument, maar het is geen gelopen race.

(zonder iets algemeens te zeggen over het verklaren van de overwinning terwijl het proces nog gaande is :whistle: )
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 09:22 #1224355

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Blijft interessante materie ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot uit water takelen mèt mensen erop, mag dat? 04 nov 2020 11:36 #1224399

jerry schreef :
De gewone rechter dient de wet die van toepassing is op het soort geschil te hanteren.

Gelukkig kent het verbintenissenrecht wel redelijkheid & billijkheid (zie BW 6).
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl