Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het recht de Nederlandse vlag te voeren

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 04 dec 2020 13:12 #1233739

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ronaldl schreef :
.. via de zeebrief wordt de nederlandse wet van toepassing verklaard op het schip, maar dan moet het schip wel eerst in voldoende mate Nederlands zijn. En dat wordt middels die registratie met al zijn specifieke regels vastgelegd.
Check.
Die voorwaarden staan in artikel 311 Wetboek van koophandel.
En de procedure voor het vaststellen dat aan die vereisten wordt voldaan is uitgewerkt in het Besluit nationaliteitstoets zeeschepen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 dec 2020 13:50 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 07 dec 2020 19:41 #1234551

Deze is interessant om te bekijken:

De link tussen luxe jachten, drugs en ons ministerie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 07 dec 2020 19:44 #1234553

Super Daimio 28 schreef :
Deze is interessant om te bekijken:

De link tussen luxe jachten, drugs en ons ministerie

hoe vaak moet ik het nog zeggen, met alleen een ICP heb je geen recht om een Nederlandse vlag te varen.
maar natuurlijk zoeken we discussies als Nedelander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 07 dec 2020 19:48 #1234554

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Super Daimio 28 schreef :
Deze is interessant om te bekijken:

De link tussen luxe jachten, drugs en ons ministerie

Ook goedemorgen.
Dit item van Nieuwsuur heeft ruim een maand geleden een eigen draadje gekregen:
zeilersforum.nl/index.php/foru...verhaal-over-het-icp
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 06:09 #1234626

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
JotM schreef :

Als een schip stateloos is gelden ten aanzien van het schip de regels en eisen van de staat waarbinnen het zich bevindt (de zgn "havenstaat"). Inclusief opleidingseisen tav de bemanning van dat schip.

Betekent dit ook dat als ik een Nederlandse zeebrief heb ik bijvoorbeeld geen ICC hoef te hebben in Engeland? (Wat ik wel heb, maar even als voorbeeld ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 06:25 #1234628

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
leejoow schreef :
JotM schreef :

Als een schip stateloos is gelden ten aanzien van het schip de regels en eisen van de staat waarbinnen het zich bevindt (de zgn "havenstaat"). Inclusief opleidingseisen tav de bemanning van dat schip.

Betekent dit ook dat als ik een Nederlandse zeebrief heb ik bijvoorbeeld geen ICC hoef te hebben in Engeland? (Wat ik wel heb, maar even als voorbeeld ;) )

In de Engelse territoriale zee denk ik niet nee, daar heb je op basis van het zeerechtenverdrag "recht op onschuldige doorvaart". In Engelse havens zal dat niet opgaan denk ik.
(of je hebt geen ICC nodig maar bent dan wel verplicht van de diensten van een (haven-)loods gebruik te maken :whistle: )

Edit:
Op de Engelse binnenwateren gaat de vlieger niet op op basis van het zeerechtenverdrag. Maar aangezien het VK de UNECE resolutie waar het ICC op is gebaseerd heeft ondertekend is het ICC daar gewoon geldig op de binnenwateren. Dat laatste is dus niet per sé het geval in landen die die resolutie niet hebben ondertekend. Net zoals dat voor het ICP werkt.

Dit hele idee geldt dus wereldwijd voor zeevaart, obv het zeerechtenverdrag en SOLAS, niet voor de binnenwateren in andere landen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 06:58 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 06:26 #1234629

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
leejoow schreef :
JotM schreef :

Als een schip stateloos is gelden ten aanzien van het schip de regels en eisen van de staat waarbinnen het zich bevindt (de zgn "havenstaat"). Inclusief opleidingseisen tav de bemanning van dat schip.

Betekent dit ook dat als ik een Nederlandse zeebrief heb ik bijvoorbeeld geen ICC hoef te hebben in Engeland? (Wat ik wel heb, maar even als voorbeeld ;) )

International Certificate of Competence (ICC) en een zeebrief kan je vergelijken met een rijbewijs en een kentekenregistratie bij het RBR.
Met het ICC toon je aan dat jij (ICC staat op naam) kennis hebt van de vaarregels en met de zeebrief toon je aan van wie het schip is en waar deze geregistreerd staat.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 07:42 #1234635

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik bedoelde hem meer in het kader van: onder de Nederlandse regels hoeft het niet, en als je met een Nederlandse zeebrief vaart val je onder de Nederlandse regels. Maar misschien is dit te kort door de bocht B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 08:17 #1234640

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
leejoow schreef :
Ik bedoelde hem meer in het kader van: onder de Nederlandse regels hoeft het niet, en als je met een Nederlandse zeebrief vaart val je onder de Nederlandse regels.
Dat is inderdaad hoe het *op zee* werkt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 15:03 #1234713

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Even een zijspoor: ik heb geen ICP, en vaar regelmatig in Duitsland. Ik heb nog nooit gelezen dat ik daar wel een ICP nodig zou hebben. Klopt dat, of is dat officieel eigenlijk wel nodig? Ben wel al eens gecontroleerd en daar is toen niets van gezegd, maar misschien was dat niet de douane.

(Bovenstaande in de veronderstelling dat een ICP door duitsland nog wel erkend wordt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 15:21 #1234716

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
JotM schreef :
leejoow schreef :
Ik bedoelde hem meer in het kader van: onder de Nederlandse regels hoeft het niet, en als je met een Nederlandse zeebrief vaart val je onder de Nederlandse regels.
Dat is inderdaad hoe het *op zee* werkt.

En dat is dan dus buiten de 20 mijl grens of is dit al bij de kust en is het alleen anders in de havens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 16:02 #1234723

redshift schreef :
Even een zijspoor: ik heb geen ICP, en vaar regelmatig in Duitsland. Ik heb nog nooit gelezen dat ik daar wel een ICP nodig zou hebben. Klopt dat, of is dat officieel eigenlijk wel nodig? Ben wel al eens gecontroleerd en daar is toen niets van gezegd, maar misschien was dat niet de douane.

(Bovenstaande in de veronderstelling dat een ICP door duitsland nog wel erkend wordt).

Buiten Nederland is meestal een registratieplicht voor boten. Ook in Duitsland. Het ICP zorgt ervoor dat je kun aangeven dat je de eigenaar bent van het schip, samen met je adresgegevens. Als ze erom gevraagd hadden en je kon het ICP niet overhandigen, dan kun je een boete verwachten en mogelijk wordt het schip aan de ketting gelegd. Het schip kan immers gestolen zijn.

Het is geen bewijs van nationaliteit, maar dat is dus niet nodig in de binnenwateren en kustwateren binnen de landen die de resolutie hebben ondertekend.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 16:03 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 16:42 #1234727

op naar de 5 paginas, zelfs mede forum leden die ambtenaar zijn kunnen niet het juiste antwoordt geven, alleen linken naar elle lange artikelen van 300 paginas.

het lijkt mij niet zo moeilijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 17:18 #1234733

Ik heb een jaartje terug over dit onderwerp een lange discussie gehad met de betreffende instanties. Ik ben nu 11 jaar uit Nederland weg, en mijn boot dus ook. Ik ben nog steeds Nederlands staatsburger, alleen ben ik er al 11 jaar uitgeschreven.

Na 10 jaar uitgeschreven te zijn geweest kreeg ik een brief waarin mijn recht om een nederandse vlag op de boot te voeren werd aangekaart. Waar het feitelijk op neer komt is dat als jij een nederlandsstaatsburger bent en jij bent aantoonbaar eigenaar van de boot, dan mag je een nederlanse vlag op de boot varen. Als jij staatsburger bent van meer als 1 land en je bent niet meer ingeschreven in Nederland, dan vervalt dat recht.

Kortom: ben je staatsburger en ben je wetmatig eigenaar van de boot? dan mag je een Nederlandsevlag varen. Dit is volledig ongeacht wat voor papierwerk er bij de boot zit en zelfs ongeacht of er belasting betaald is of niet. De enige twee voorwaarden zijn of je aan kunt tonen dat je NEderlander bent en dat je eigenaar van de betreffende boot bent.

Een loop hole is registratie op de Antillen. Een BV'tje oprichten op Curaçou, je boot registreren als zijnde eigendom van het BV'tje en dan mag je ook een Nederlandse vlag varen met als thuishaven bijvoorbeeld Willemstad. Mag je overigens niet langer als 150 of 180 dagen in de EU zijn met je bootje zonder BTW te betalen, maar dat heeft verder niets te maken met de recht an het varen van een vlag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 17:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 18:01 #1234739

Erikdejong schreef :
Ik heb een jaartje terug over dit onderwerp een lange discussie gehad met de betreffende instanties. Ik ben nu 11 jaar uit Nederland weg, en mijn boot dus ook. Ik ben nog steeds Nederlands staatsburger, alleen ben ik er al 11 jaar uitgeschreven.

Na 10 jaar uitgeschreven te zijn geweest kreeg ik een brief waarin mijn recht om een nederandse vlag op de boot te voeren werd aangekaart. Waar het feitelijk op neer komt is dat als jij een nederlandsstaatsburger bent en jij bent aantoonbaar eigenaar van de boot, dan mag je een nederlanse vlag op de boot varen. Als jij staatsburger bent van meer als 1 land en je bent niet meer ingeschreven in Nederland, dan vervalt dat recht.

Kortom: ben je staatsburger en ben je wetmatig eigenaar van de boot? dan mag je een Nederlandsevlag varen. Dit is volledig ongeacht wat voor papierwerk er bij de boot zit en zelfs ongeacht of er belasting betaald is of niet. De enige twee voorwaarden zijn of je aan kunt tonen dat je NEderlander bent en dat je eigenaar van de betreffende boot bent.

Een loop hole is registratie op de Antillen. Een BV'tje oprichten op Curaçou, je boot registreren als zijnde eigendom van het BV'tje en dan mag je ook een Nederlandse vlag varen met als thuishaven bijvoorbeeld Willemstad. Mag je overigens niet langer als 150 of 180 dagen in de EU zijn met je bootje zonder BTW te betalen, maar dat heeft verder niets te maken met de recht an het varen van een vlag.

ok, maar wat voor papieren heb je om de nl vlag te voeren, ik denk geen icptje toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 18:18 #1234741

Zoals ik al schreef, je moet kunnen aantonen dat jij de wettelijke eigenaar bent. ICP zegt daar helemaal niets over en doet er dus niet toe.

Aantonen kun je doormiddel van een koopcontract (mits er zeer gedetaileerd omschreven staat hoe de boot te herkennen), een faktuur van een werf of een kadastrale registratie. Die laatste is het meest zekere en laat de minste twijfel over. Een dergelijke registratie had ik om andere reden toch al nodig dus die heb ik gebruikt. Maar een rekening van eenw erf of een koop contract volstaat ook mits daar in staat beschreven om welke boot het gaat (bouwnummer, motornummer etc).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 18:23 #1234742

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Ben bang dat Erik een kleine vergissing maakt:
ALS iets is, wil dat niet zeggen dat het omgekeerde ook is.

Stel er zijn 30 voorwaarden om lid te worden van een club.
Nu krijg je een brief dat het lidmaatschap opgezegd wordt omdat je aan 1 van de voorwaarden niet meer voldoet.

Ah denkt Erik, als iemand aan die ene voorwaarde voldoet mag ik lid zijn.
Maar dan vergeet hij die andere 29 voorwaarden.

Erik kreeg een brief dat om die 10 jaren regel (die er blijkbaar is) hij niet meer in aanmerking komt voor die vlag.
Hij draait het om en zegt dat als je aan die 10 jaren regel voldoet, je dus een vlag mag voeren.
Ik weet niet of Erik het zo bedoeld maar dat lijkt mij niet juist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 18:37 #1234744

Zo bedoel ik het inderdaad niet. Ze wilden mij verbieden om de Nederlandse vlag te varen op mijn boot. Ik heb dus gevraagd wat de regels waren waar je aan dient te voldoen om een boot onder Nederlandse vlag te laten varen. Het zijn echt deze twee regels, en alleen deze twee. We hebben het hier over pleziervaart natuurlijk. Commerciele vaart is een totaal ander verhaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 19:02 #1234752

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Erikdejong schreef :
Zo bedoel ik het inderdaad niet. Ze wilden mij verbieden om de Nederlandse vlag te varen op mijn boot. Ik heb dus gevraagd wat de regels waren waar je aan dient te voldoen om een boot onder Nederlandse vlag te laten varen. Het zijn echt deze twee regels, en alleen deze twee. We hebben het hier over pleziervaart natuurlijk. Commerciele vaart is een totaal ander verhaal.

Ik geloof ook dat dat de nederlandse regels zijn , maar wat zijn de amerikaanse / alaskaanse regels ?
Accepteren die ‘onze’ regels ook of verwachten (eisen ?) die een officieele registratie als je aangehouden en/of gecontroleerd wordt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 19:16 #1234754

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
leejoow schreef :
JotM schreef :
leejoow schreef :
Ik bedoelde hem meer in het kader van: onder de Nederlandse regels hoeft het niet, en als je met een Nederlandse zeebrief vaart val je onder de Nederlandse regels.
Dat is inderdaad hoe het *op zee* werkt.

En dat is dan dus buiten de 20 mijl grens of is dit al bij de kust en is het alleen anders in de havens?
Het "recht op onschuldige doorvaart" geldt juist op de territoriale zee, dus binnen de twaalfmijlszone. Daarbuiten zijn het internationale wateren. Daar willen sommige landen nog wel eens extraterritoriale bevoegdheden claimen ten aanzien van stateloze schepen, maar in principe is dat de Mare liberum van Hugo de Groot.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 19:18 #1234755

@ ReneK
Die regels zijn nationaal geregeld in de VS, een individuele staat kan daar geen andere vorm aan geven.
Ik moet elk jaar een nieuwe cruising permit aanvragen en daar een tientje voor afdragen. Zolang mijn verblijfspapieren als schipper (is wat anders als eigenaar) op orde zijn kan ik dat onbeperkt blijven verlengen. het probleem is niet om je boot in de VS te mogen hebben, het probleem is bijna altijd dat je er als vreemdeling niet langer als één jaar mag blijven zonder speciaal papierwerk.
Bij controle van een buitenlandse boot kijken ze alleen maar naar de verblijfspapieren van de schipper en van de opvarenden, zijn die in orde dan word er (soms) gecontroleerd op afvalverwerking (toilet, olie etc.) verder kijken ze nergens naar want alle andere zaken aanboord zijn per vlagstaat geregeld. In mijn ervaring gaan ze daar zeer soepeltjes mee om in de VS zolang je boot de indruk geeft dat je het goed voor elkaar hebt. Alleen in Florida schijnen een hoop egotrippers tussen de controleurs rond te lopen en daar word het eea veel lastiger gemaakt.

Overigens geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de boot om te vlaggen naar de VS, opeens kost alles je driemaal zoveel als het nu al doet.

EDIT: er is overigens wel 1 nadeel aan varen onder vreemde vlag in de VS, je moet je bij ieder douane kantoor langs je weg melden. In Alaska is dat simpel want dat zijn er niet zoveel. En vrijwel altijd is een telefoontje genoeg en dna schrijven ze de naam van je boot op en is het klaar. De mensen die er werken ken ik inmiddels allemaal al persoonlijk (zijn er maar 4), meestal gaat het gesprek dan ook zeer makkelijk en word er niet eens meer wat opgeschreven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 19:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 19:27 #1234760

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Orange Sunset schreef :
redshift schreef :
Even een zijspoor: ik heb geen ICP, en vaar regelmatig in Duitsland. Ik heb nog nooit gelezen dat ik daar wel een ICP nodig zou hebben. Klopt dat, of is dat officieel eigenlijk wel nodig? Ben wel al eens gecontroleerd en daar is toen niets van gezegd, maar misschien was dat niet de douane.

(Bovenstaande in de veronderstelling dat een ICP door duitsland nog wel erkend wordt).

Buiten Nederland is meestal een registratieplicht voor boten. Ook in Duitsland.

In Duitsland geldt voor pleziervaartuigen tot 15m lengte geen registratieplicht.
(zie de links naar Deutsche-Flagge en BSH in eerdere berichten van mijzelf en La Mavare - Edit: in het ICP draadje)
Op de Duitse binnenwateren geldt wel een kentekenplicht als je vaart met een motor van meer dan 3 pk of zeilt met een boot langer dan 5,5m. Als kenteken mag het documentnummer van het IBS (het Duitse ICP) gebruikt worden.

Zie verder de informatie op de website van het Deutscher Segler-Verband: www.dsv.org/boote/bootsdokumen...erung/kennzeichnung/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 20:37 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 20:34 #1234777

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Erikdejong schreef :
Zo bedoel ik het inderdaad niet. Ze wilden mij verbieden om de Nederlandse vlag te varen op mijn boot. Ik heb dus gevraagd wat de regels waren waar je aan dient te voldoen om een boot onder Nederlandse vlag te laten varen. Het zijn echt deze twee regels, en alleen deze twee. We hebben het hier over pleziervaart natuurlijk. Commerciele vaart is een totaal ander verhaal.

Ben toch in verwarring hierover:
Bedoelen we of je de vlag aan een stok op de hek te hijsen of bedoelen we hier de juridische bepaling dat Nederland de vlaggestaat is?
Voor een pleziervaartuig zonder zeebrief KAN helemaal geen juridische staat aan het schip gegeven worden.
Bijvoorbeeld In de wet op strafrecht (zoals JotM al aangaf) geldt het Nederlandse strafrecht in het buitenland alleen voor Nederlandse zeeschepen die voldoen aan de voorwaarden zeebrief.
Omdat het strafrecht dus niet geldt voor een pleziervaartuig in het buitenland, is het dus onmogelijk om zomaar het Nederlandse recht van toepassing te laten zijn zonder bilaterale overeenkomst.

Met andere woorden: juridisch kwatsch, maar wel waar in de zin dat elke Nederlander de driekleur op zijn boot mag laten wapperen, en Erik dus blijkbaar niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 20:51 #1234788

Ik schreef toch ook nergens dat je er rechten aan kunt ontlenen?
Je mag overigens niet zomaar een vlag van een ander land op je boot hangen.

Ik vaar nog steeds onder Nederlandsevlag en mag dat ook gewoon blijven doen. In mijn geval kan ik er wel rechten aan ontlenen, maar die rechten komen ook met plichten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 21:10 #1234804

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Ik vaar nog steeds onder Nederlandsevlag en mag dat ook gewoon blijven doen. In mijn geval kan ik er wel rechten aan ontlenen, maar die rechten komen ook met plichten.
:huh: Zoals?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl