Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het recht de Nederlandse vlag te voeren

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 08 dec 2020 21:31 #1234813

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Een NL-er koopt een boot in Malta. Laat de registratie aldaar. Idem marifoon en AIS.
Zet wel de NL-vlag. Ik werd als schipper met deze boot aangehouden door de NL-kustwacht/douane.

Ze waren slechts geïnteresseerd of de BTW betaald was.

Over de vlag heb ik ze niet gehoord.

Ik heb altijd begrepen dat de vlag gevoerd mag/moet worden van het land van registratie of van de schipper/eigenaar.

Zie bv al die Duitsers die hier een boot huren en de Adenauer achterop hebben.

Zegt u het maar.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 06:49 #1234854

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
La Mavare schreef :
...
Ik heb altijd begrepen dat de vlag gevoerd mag/moet worden van het land van registratie of van de schipper/eigenaar.

Zie bv al die Duitsers die hier een boot huren en de Adenauer achterop hebben.

Zo eenvoudig is het voor zover mij bekend in de binnenvaart / op de binnenwateren.
Op zee heeft het schip zèlf een nationaliteit. (Of niet, in Nederland is dat voor pleziervaartuigen niet verplicht)

In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de Engelsen bestaat er voor zo ver ik weet en kan vinden geen Nederlands wettelijk voorschrift mbt de al dan niet te voeren nationaliteitsvlag, met uitzondering van de Regeling voeren van de vlag der Koninklijke marine-Reserve.

Dan blijft (ook op zee) over wat ik eerder schreef: welk dundoek je boven de spiegel hangt moet je zelf weten, je kunt er alleen geen rechten aan ontlenen. (Het schip wordt geen "Nederlands schip" in de zin van de wet door er een Nederlandse vlag op te voeren)

Wat ik ook eerder schreef (in een ander draadje, met bronvermeldingen waar een aantal ZF-ers niet goed tegen lijken te kunnen): in de zin van de wet is een schip op zee alleen een Nederlands schip als het teboekgesteld is als "zeeschip" (Kadaster) en zo is opgenomen in het vlaggeregister (ILenT -> zeebrief). (En voor we die discussie opnieuw krijgen: een schip is een zeeschip in de zin van de wet doordat het teboekgesteld is in het zeeschepenregister (Kadaster), zo is dat gedefinieerd in het Burgerlijk Wetboek)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 07:00 #1234855

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Ik moet elk jaar een nieuwe cruising permit aanvragen en daar een tientje voor afdragen. Zolang mijn verblijfspapieren als schipper (is wat anders als eigenaar) op orde zijn kan ik dat onbeperkt blijven verlengen. het probleem is niet om je boot in de VS te mogen hebben, het probleem is bijna altijd dat je er als vreemdeling niet langer als één jaar mag blijven zonder speciaal papierwerk.
Bij controle van een buitenlandse boot kijken ze alleen maar naar de verblijfspapieren van de schipper en van de opvarenden, zijn die in orde dan word er (soms) gecontroleerd op afvalverwerking (toilet, olie etc.) verder kijken ze nergens naar want alle andere zaken aanboord zijn per vlagstaat geregeld.

Ik heb dit stukje en de stukjes net ervoor een paar keer doorgelezen en ben op een aantal punten even de draad kwijt. Om te beginnen met: heb je Bagheera nu als pleziervaartuig of als bedrijfsmatig gebruikt vaartuig laten registreren?
(Het is me zowel ten aanzien van Nederland als ten aanzien van de VS onduidelijk; de enige cruising permit die ik kan vinden is in combinatie met pleziervaartuigen)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 08:39 #1234881

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Easyzeiler schreef :
dus alleen een icp geeft niet het recht om een Nederlandse vlag te voeren?
Volgens mij mag iedereen de Nederlandse vlag voeren. Toen ik ooit liftend de halve wereld bereisde zette ik een Nederlands vlaggetje op m'n tentje.
Een geregistreerd schip is Nederlands grondgebied (waar het ook vaart) en middels haar vlag is dat (vanaf ver) zichtbaar.
Naar ik begrijp uit andere berichten, kunnen ook (kleinere) pleziervaartuigen geregistreerd worden en zou daar dus hetzelfde voor (moeten) gelden, lijkt mij.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 08:45 #1234885

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
JotM schreef :
Wat ik ook eerder schreef (in een ander draadje, met bronvermeldingen waar een aantal ZF-ers niet goed tegen lijken te kunnen):
Nou, mij doe je daar altijd een groot plezier mee. Immers, alleen een bron (of een citaat) geeft recht van spreken! Zonder bron of citaat ligt vervorming (onjuiste interpretatie) op de loer.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 08:47 #1234886

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Ik zou zeggen vraag het Willem want van hem mag het volgens het document,(en off topic) zou ie meelezen of is ie met de Groene draak geen lid van het forum ?
Ik ben blij met mijn Kadasterregistratie (eigendoms registratie) en Nederlandse Nationaliteitsverklaring, de Meetbrief en de Zeebrief. Op die manier kan ik eenvoudig aantonen dat de boot van mij/ons is en volgens welke regelgeving en verdragen we deelnemen aan de (internationale)zeevaart.

Zeebrief:


Zeebrievenwet:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 08:58 #1234887

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
syGabber schreef :
Zeebrievenwet:
Tsja, maar wat is nou een "zeeschip"? Ik ken alleen het onderscheid groot en klein schip. Mijn schip is ooit (1904) gebouwd bedoeld als binnenvaartschip maar heeft ook vracht (boomstammen/hout) uit de Scandinavische landen gehaald. Volgens mij mag ik er vrij havens mee invaren en ben diverse keren Duitse en Belgische grenzen gepasseerd.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 09:15 #1234890

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Gerard schreef :
Tsja, maar wat is nou een "zeeschip"?
Dat heb ik in een ander draadje dus al eens uiteengerafeld: zeilersforum.nl/index.php/foru...ar?start=825#1224314
:)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 09:38 #1234893

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
syGabber schreef :
Ik ben blij met mijn Kadasterregistratie (eigendoms registratie) en Nederlandse Nationaliteitsverklaring, de Meetbrief en de Zeebrief. Op die manier kan ik eenvoudig aantonen dat de boot van mij/ons is en volgens welke regelgeving en verdragen we deelnemen aan de (internationale)zeevaart.

Zeebrief:
Die is mij duidelijk: hier is sprake van "het niet-commerciële zeiljacht Gabber".
Vervolgens wordt verwezen naar de voorwaarden in het Wetboek van koophandel, dus "teruglezend":
4 Een schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt [niet-commercieel, aka "pleziervaartuig"], is een Nederlands schip indien wordt voldaan aan het eerste lid, onderdeel a, onder 1°, onder 3° of onder 4° en er in Nederland aan de wal een natuurlijk persoon is met voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.
Twee voorwaarden dus, te weten (blauw) "een gevolmachtigd contactpersoon in Nederland" en (groen) de voorwaarden in het "eerste lid, onderdeel a, onder 1°, onder 3° of onder 4°":
1 Een schip is een Nederlands schip indien voldaan wordt aan de volgende vereisten:
a. het schip is eigendom van een of meer:
1°. natuurlijke personen die de nationaliteit bezitten van een lidstaat van de Europese Unie, van een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, van Zwitserland of die worden gelijkgesteld met EU-onderdanen ingevolge het van het Gemeenschapsrecht afgeleide recht;

...

3°. rechtspersonen, niet zijnde een vennootschap als bedoeld onder 2°, waarop het recht van een lidstaat van de Europese Unie, van een van de landen, eilanden of gebieden, bedoeld in artikel 299, tweede tot en met vijfde lid en zesde lid, onder c, van het EG-Verdrag, van een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of van Zwitserland toepasselijk is;
4°. natuurlijke personen, vennootschappen of rechtspersonen niet bedoeld onder 1°, 2°, onderscheidenlijk 3°, die aanspraak kunnen maken op het Europese recht van vrije vestiging ingevolge een overeenkomst tussen de Europese Unie en een derde staat;

Edit:
Voor een wèl commercieel gebruikt schip gelden de voorwaarden in het eerste lid, onder b en (indien van toepassing) onder c en onder d ook ("(als onderneming) in Nederland gevestigd zijn").
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 dec 2020 10:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 10:57 #1234911

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Gerard schreef :
JotM schreef :
Wat ik ook eerder schreef (in een ander draadje, met bronvermeldingen waar een aantal ZF-ers niet goed tegen lijken te kunnen):
Nou, mij doe je daar altijd een groot plezier mee. Immers, alleen een bron (of een citaat) geeft recht van spreken! Zonder bron of citaat ligt vervorming (onjuiste interpretatie) op de loer.

+1

Bronvermelding geeft ook de mogelijkheid om - in het geval van onderzoeken en rapportages - te kijken hoe de data tot stand zijn gekomen en hoe men tot de getrokken conclusies komt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2020 17:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 09 dec 2020 12:03 #1234932

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
JotM schreef :
Gerard schreef :
Tsja, maar wat is nou een "zeeschip"?
Dat heb ik in een ander draadje dus al eens uiteengerafeld: zeilersforum.nl/index.php/foru...ar?start=825#1224314
:)
Bedankt voor dit koppelingetje (niet van belang voor mijn schip, maar het kwam aardig overeen met m'n intuitie).
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 11 dec 2020 10:50 #1235362

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JotM schreef :
Erikdejong schreef :
Ik vaar nog steeds onder Nederlandsevlag en mag dat ook gewoon blijven doen. In mijn geval kan ik er wel rechten aan ontlenen, maar die rechten komen ook met plichten.
:huh: Zoals?
Zou je hier iets op uit kunnen wijden?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 12 dec 2020 19:38 #1235760

Het recht om onder Nederlandse wetgeving te vallen, het recht om door de Nederlandse kroon beschermd te worden. De plicht om daar netjes mee om te gaan. Je hebt deze punten zelf al meerdere keren opgeschreven hier dus het is me niet helemaal duidelijk waarom je hier om moet vragen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 12 dec 2020 20:00 #1235770

Erikdejong schreef :
Het recht om onder Nederlandse wetgeving te vallen, het recht om door de Nederlandse kroon beschermd te worden. De plicht om daar netjes mee om te gaan. Je hebt deze punten zelf al meerdere keren opgeschreven hier dus het is me niet helemaal duidelijk waarom je hier om moet vragen?

Is de Bagheera eigenlijk dan geregistreerd in Nederland? Met kadaster-gedoe en zeebrief? Hoe werkt dat eigenlijk, als je permanent in het buitenland woont?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 12 dec 2020 20:39 #1235784

Inderdaad geregistreerd bij het kadaster, al sinds 2006, toen nog als 'zeeschip in aanbouw'. Schepen hoeven niet in Nederand terug te komen om daar geregistreerd te mogen zijn. Zoals ik enkele pagina's terug al schreef. Als je een Nederlandse Nationaliteit hebt en je kunt aantonen dat het jouw eigendom is, dan mag je een Nederlandse vlag varen. Die Nederlandse Nationaliteit hoeft niet van een persoon te zijn, dat mag ook een bedrijf, stichting of instelling zijn. Zolang de betreffende boot maar aantoonbaar eigendom is van die rechtspersoon.

Kijk er ook naar van de andere kant, ik ben geen Amerikaans Staatsburger, de Amerikaanse wet staat niet toe dat een niet-staatsburger een schip registeerd in hun registers. Dat zou betekenen dat als ik niet meer in Nederland terecht zou kunnen hiervoor dat ik nergens kan registreren. Het is mij niet toegestaan in Amerika om een boot van meer als 5 register ton op mijn naam te hebben. Je mag zelfs geen kapiteinspapieren halen in dit land als je geen staatsburger bent. Amerika is echt een raar land die zo prat gaat op 'freedom' maar waar je ondertussen helemaal niets mag of kan :pinch:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 12 dec 2020 21:52 #1235799

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Het recht om onder Nederlandse wetgeving te vallen, het recht om door de Nederlandse kroon beschermd te worden. De plicht om daar netjes mee om te gaan. Je hebt deze punten zelf al meerdere keren opgeschreven hier dus het is me niet helemaal duidelijk waarom je hier om moet vragen?
Ah, zo.
Ik zie de volgorde net anders: als een schip aan een aantal voorwaarden voldoet, volgt daar "het recht de Nederlandse vlag te voeren" uit. Dat recht als slotstuk van het verhaal zeg maar, niet als start.
Maar nu begrijp ik wat je bedoelt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 21:53 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 12 dec 2020 22:28 #1235806

Erikdejong schreef :
Inderdaad geregistreerd bij het kadaster, al sinds 2006, toen nog als 'zeeschip in aanbouw'. Schepen hoeven niet in Nederand terug te komen om daar geregistreerd te mogen zijn. Zoals ik enkele pagina's terug al schreef. Als je een Nederlandse Nationaliteit hebt en je kunt aantonen dat het jouw eigendom is, dan mag je een Nederlandse vlag varen. Die Nederlandse Nationaliteit hoeft niet van een persoon te zijn, dat mag ook een bedrijf, stichting of instelling zijn. Zolang de betreffende boot maar aantoonbaar eigendom is van die rechtspersoon.

Kijk er ook naar van de andere kant, ik ben geen Amerikaans Staatsburger, de Amerikaanse wet staat niet toe dat een niet-staatsburger een schip registeerd in hun registers. Dat zou betekenen dat als ik niet meer in Nederland terecht zou kunnen hiervoor dat ik nergens kan registreren. Het is mij niet toegestaan in Amerika om een boot van meer als 5 register ton op mijn naam te hebben. Je mag zelfs geen kapiteinspapieren halen in dit land als je geen staatsburger bent. Amerika is echt een raar land die zo prat gaat op 'freedom' maar waar je ondertussen helemaal niets mag of kan :pinch:

Aha! Bijzonder verhaal! Nou, lekker nederlander blijven dan, en het is zeker leuk dat er af en toe een nederlandse zeilboot af in Dutch Harbour ligt. Niet voor niets Dutch Harbour :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 12 dec 2020 23:47 #1235813

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ik zou er never nooit niet willen wonen, NL is second best ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 13 dec 2020 01:10 #1235817

Alaska is toch erg anders dan 'Amerika' en zowel Hawaiï als Alaska vinden eigenlijk dat ze ook niet bij de VS horen. Dat merk je ook goed in het dagelijks leven. Alaska is prachtig en ik wil hier eigenlijk niet meer weg, toch is het zo nu en dan jammer dat er Amerikanen in deze staat wonen. Nederland is inderdaad een van de beste landen ter wereld om te wonen, ik word alleen nogal claustrofobisch van de hoeveelheid mensen, beton en asfalt in Nederland.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 13 dec 2020 08:10 #1235827

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
... Schepen hoeven niet in Nederand terug te komen om daar geregistreerd te mogen zijn. Zoals ik enkele pagina's terug al schreef. Als je een Nederlandse Nationaliteit hebt en je kunt aantonen dat het jouw eigendom is, dan mag je een Nederlandse vlag varen. Die Nederlandse Nationaliteit hoeft niet van een persoon te zijn, dat mag ook een bedrijf, stichting of instelling zijn. Zolang de betreffende boot maar aantoonbaar eigendom is van die rechtspersoon.
Ik heb het idee dat er in de beschrijving zo nog een element ontbreekt:"gevestigd zijn in Nederland".
(eerste lid, onderdelen b, c en d, tweede lid, derde lid en vierde lid)
Hetzij in de vorm van een gevolmachtigd contactpersoon, zoals dat voor een niet-commercieel gebruikt schip (pleziervaartuig - zoals vermeld in de zeebrief van Gabber) volstaat, hetzij in de vorm van ingeschreven zijn in het Nederlandse handelsregister (voor wèl commercieel gebruikte schepen).
Dat laatste mag voor zover mijn begrip gaat zowel een inschrijving van de eigenaar zelf zijn (of dat nou een natuurlijk - of rechtspersoon is), of een gevolmachtigd "scheepsmanager" waaraan het beheer is overgedragen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 08:12 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 13 dec 2020 09:38 #1235838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Hans V schreef :
Gerard schreef :
JotM schreef :
Wat ik ook eerder schreef (in een ander draadje, met bronvermeldingen waar een aantal ZF-ers niet goed tegen lijken te kunnen):
Nou, mij doe je daar altijd een groot plezier mee. Immers, alleen een bron (of een citaat) geeft recht van spreken! Zonder bron of citaat ligt vervorming (onjuiste interpretatie) op de loer.

+1

Bronvermelding geeft ook de mogelijkheid om - in het geval van onderzoeken en rapportages - te kijken hoe de data tot stand zijn gekomen en hoe men tot de getrokken conclusies komt.

Ook ik lees aandachtig mee met JotM!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 14 dec 2020 11:12 #1236130

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2849
Erikdejong schreef :
Nederland is inderdaad een van de beste landen ter wereld om te wonen, ik word alleen nogal claustrofobisch van de hoeveelheid mensen, beton en asfalt in Nederland.

Je vergeet de windmolens te noemen, waarmee het water wordt volgeplant.
O sorry, dit draadje gaat ergens anders over ;)
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 14 dec 2020 11:18 #1236132

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
JotM schreef :

In Duitsland geldt voor pleziervaartuigen tot 15m lengte geen registratieplicht.
(zie de links naar Deutsche-Flagge en BSH in eerdere berichten van mijzelf en La Mavare - Edit: in het ICP draadje)
Op de Duitse binnenwateren geldt wel een kentekenplicht als je vaart met een motor van meer dan 3 pk of zeilt met een boot langer dan 5,5m. Als kenteken mag het documentnummer van het IBS (het Duitse ICP) gebruikt worden.

Zie verder de informatie op de website van het Deutscher Segler-Verband: www.dsv.org/boote/bootsdokumen...erung/kennzeichnung/

Een kenteken is toch ook een registratie? Of zie je dat anders? En als ze in Duitsland onder "binnenwateren" hetzelfde verstaan als hier moet je dus overal een registratie (lees:kenteken) hebben.
Met uitzondering wellicht van Helgoland.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 14 dec 2020 12:56 #1236158

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Eclips schreef :
Een kenteken is toch ook een registratie? Of zie je dat anders?
Ja, dat zie ik anders. Een kentekenregister is een registratie. Een kenteken is een eenduidig merkteken waarmee een individueel vaartuig kan worden geïdentificeerd.
In de mix hiervan zijn vele combinaties mogelijk.
In Nederland zijn als "kentekening" van een vaartuig de naam + thuishaven verplicht.
(voorgeschreven in BPR art 2.02 "kentekens van kleine schepen")
Ik denk dat we het erover eens zijn dat deze kentekening geen registratie behelst.

In Frankrijk moeten zeilboten zijn voorzien van een naam + thuishaven, maar wordt die combinatie wel geregistreerd. Je hebt ook een verklaring nodig dat de naam die je je schip wil geven niet al voorkomt in je thuishaven. Dubbele namen met dezelfde thuishaven zijn niet toegestaan.

In Duitsland schrijft de Binnenschifffahrtsordnung voor dat een schip dat vaart op een Binnenschifffahrtstraße moet zijn voorzien van een "amtlich oder amtlich anerkannt" kenteken. Onder "amtlich anerkannt" valt o.a. dat het documentnummer van het IBS (het Duitse ICP) op de boot gevoerd wordt.
Geen registratieplicht voor boten in Duitsland, wel een verplicht kenteken als je op de Duitse binnenwateren wilt varen. Gevolg: een Duitser die zijn/haar boot permanent in een haven in Nederland heeft liggen en niet op de Duitse binnenwateren vaart hoeft dat schip noch te registreren, noch van een kenteken te voorzien (Edit: m.u.v. de kentekens zoals verplicht krachtens het BPR natuurlijk). (zolang het schip <15m is, want bij een grotere lengte is registratie in Duitsland verplicht)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 dec 2020 13:30 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het recht de Nederlandse vlag te voeren 17 jan 2021 15:11 #1245344

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Eclips schreef :
JotM schreef :

In Duitsland geldt voor pleziervaartuigen tot 15m lengte geen registratieplicht.
In Nederland geldt voor niet-beroepsvaartuigen zowiezo geen registatieplicht; maar waarom zou je het laten?
... als ze in Duitsland onder "binnenwateren" hetzelfde verstaan als hier moet je dus overal een registratie (lees:kenteken) hebben.
Europese binnenwateren zijn in categorien ingedeeld. Schepen met een lengte vanaf 20 meter of een waterverplaatsing vanaf 100 m3 moeten in Europa over een geschiktheidscertificaat beschikken. Volgens mij, mag je met een halflekkend klein schip wel overal varen. ;(
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl