martinw schreef :
Ik lig zomaar naast iemand die houdt het water flink in beweging met een apparaat dat water opborrelt. Ben benieuwd of dat gaat helpen. Ik probeerde een foto te uploaden, maar dat lukt helaas niet.
Dat ken ik van de USA, die zijn ook meer van het traileren dan eenheid bokken zoals wij. Als het op bokken moet komen er van die losse steuntjes onder. Die bellenblazers verbruiken best stroom maar ja, dat interesseert ze niets daar. Er zijn er zelfs die 's zomers de airco gewoon aan laten want dan is het zo lekker koel als je weg wilt in het weekend.....
Bij deze bedankt voor alle tips en trucs. Heb ze vandaag toegepast op mijn 4 cylinder Volvo's met staartstuk (motorboot dus):
- zonnebloemolie in de plee en de aanzuigbuis doorgeblazen en gevuld. Buitenzijde de vlekken zien drijven dus dat is gelukt. Tip: kijk wel aan de benedenwindse/stroomse kant anders blijf je gieten en komt er maar niks... Ik heb de afsluiters open gelaten want a) ik kan er haast niet bij, b) ze zitten een cm of 30 onder water en d) als het goed is zitten ze vol olie nu.
- afbreekbare antivries via de wierpot de motor ingepompt. Dat was niet geheel volgens voorschrift maar kon er anders niet bij. De aansluiting tegen het staartstuk is weliswaar een dikke slang maar daar kan ik geen emmertje oid onder zetten zoals in de handleiding staat.
Eigenlijk maar goed ook want toen ik de impeller verwijderde en constateerde dat deze perfect in orde was. Zag ik wat prut in het aanvoerstukje in het impellerhuis: eruitgepeuterd en tot mijn verbazing had ik een stukje impeller in de hand! Een ander stukje viel omlaag de buis in (aanzuigbuis loopt verticaal en en dan onder de motor naar achteren en gaat daar over in een dikke slang)
Slang dus losgemaakt onder de motor en jawel: nog een vin van de impeller in twee stukken eruitgespoeld. Klunsmeneer heeft dus in het verleden wel de impeller verwijderd, geconstateerd dat die stuk was (lijkt me) en vervangen maar de restanten van de oude niet opgezocht. En daarmee de koelproblemen met deze motor veroorzaakt. Er kan meer aan de hand zijn maar dit was toch wel erg geblokkeerd door die stukken rubber.
Ik moest dus wel via bovenaf de rest van het systeem vullen en kon de impeller niet gebruiken voor dit doel.
Dus wierpot leeg, slang tegen het motor-ingaande-buisgat gehouden (had natuurlijk net niet de juiste slang die er ingeschoven kon worden). Andere kant van de pomp een slang in een emmer antivries-water mix en pompen maar. Nogal sterke pomp dus een paar seconden later emmer leeg, de motor in. Herhaald en vervolgens ook bij de andere motor twee emmers erin. Kan natuurlijk niet zien of het er ook uitkomt in dit water maar het is goed zo.
Klein badkamerkacheltje op minimaal ingesteld en zolang er stroom op staat is het waarschijnlijk niet eens nodig wat ik allemaal gedaan heb. Maar het was nuttig, want koelprobleem mogelijk opgelost en weet nu hoe ik het volgend jaar ga doen. En dat kan ik straks bij groot onderhoud voorbereiden: T-stuk met kleine slang en kraan bij de ingang na het staartstuk. Dan is het een kwestie van toevoer dicht, kraantje open met slang in een flinke emmer en even laten lopen. Klaar.
Verder had ik nog een temperatuur en luchtvochtigheid loggertje gemaakt voor m'n kelder en die ligt nu in de boot, kan ik volgende week een grafiekje maken met deze gegevens in de boot. Ben wel benieuwd eigenlijk. Kon 'm helaas niet bij de motoren kwijt, dat was interessanter geweest. Wie weet maak ik komend seizoen ene uitgebreidere monitoring applicatie voor de arduino. Maar dan wel lekker op de flybridge, biertje er bij en dan een potje programmeren