Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ingevroren boot (het gaat vriezen!)

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 12:49 #1250779

Bas van Dijk schreef :
Ik dacht dat die TruDesign geen loze ruimtes hadden dus dat doorblazen niet nodig was?

Ik heb ze alleen maar dicht gezet iig. (behalve de kuipafvoer).


Dat heb je mis. Elke kogelafsuiter heeft een "loze "ruimte namelijk de kogel zelf . Dus doorblazen moet wel omdat de "loze ruimte"in de kogel waar normaal de vloeistof doorgaat ook leeg moet en dat gaat prima met doorblazen.
Veel afsluiters hebebn inderdaad ook een loze ruimte om de kogel heen en die krijg je alleen leg met doorblazen in de halfopen stand.
Hier een plaatje van een zonder ( eerste) en ook zonder van truedesign ( tweede) en een met loze ruimte om de kogel zoals ze veel bij de watersportshop te koop liggen

ps. Ook de truedesign heeft zo te zien echt wel , zij het kleine, loze ruimtes maar die zullen zo klein zijn dat die uitzetting wel opgevangen wordt door het ateriaal en de afdichtingen. Zie laatste plaatje
Ad



Laatst bewerkt: 05 feb 2021 13:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 13:18 #1250782

Arcadia schreef :

Open draaien met een imbussleuteltje, dan loopt de warmtewisselaar leeg. De aanvoerslang van de waterpomp dan nog wel leegblazen

Inbusje, dat was het inderdaad. Dankjewel. Ik kon het ook niet goed zien (met een spiegeltje) buitenkant zag er anders uit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 14:02 #1250792

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4683
Philip schreef :
Kock1964 schreef :
Waarom zou je aftappen?
Omdat dan het buitenwater uit je warmtewisselaar loopt. De meest milieuvriendelijke manier van winterklaar maken :)


Ok, dat kan ik waarderen, dus de old fashion way om vanuit de slang antitvries op te zuigen, tot het de uitlaat uitkomt en dan de motor uit, is niet aan jou besteed? Vanwege het feit dat er antivries in het water komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 14:32 #1250799

Voor het eerst dat ik heb afgetapt. Bij mijn voorgaande boten joeg ik er altijd de nodige antivries doorheen. Maar ja, momenteel is de brandstofleiding niet aangesloten, dus motor ff starten is er niet bij. Overigens heb ik ook het waterlock afgetapt. Geen idee of dat nodig is maar de versie die ik heb heeft daarvoor twee aftap plugjes en is kleine moeite.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 15:21 #1250806

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Kock1964 schreef :
Ok, dat kan ik waarderen, dus de old fashion way om vanuit de slang antitvries op te zuigen, tot het de uitlaat uitkomt en dan de motor uit, is niet aan jou besteed? Vanwege het feit dat er antivries in het water komt?
Nou dit is ook a) gemakkelijker, b) goedkoper en c) milieuvriendelijker.
Die combi kom je niet vaak tegen :lol:
Laatst bewerkt: 05 feb 2021 15:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 15:54 #1250812

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ik lig zomaar naast iemand die houdt het water flink in beweging met een apparaat dat water opborrelt. Ben benieuwd of dat gaat helpen. Ik probeerde een foto te uploaden, maar dat lukt helaas niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 16:30 #1250817

Philip schreef :
Aan de uitlaat-kant heeft je warmtewisselaar nog een kraantje in de vorm van een messing-kleurig boutje met een doorzichtige slang er aan. Die ook aftappen.

Dank Philip, die was ik nog vergeten. Maar meer dan 2 druppels kwam er niet uit. Die aftapplug in de slang is toch echt wel het laagste punt. Dit is inderdaad toch heel wat makkelijker dan het gedoe met antivries :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 16:36 #1250818

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Nou, zou maar oppassen komende dagen, de voorspellingen hoe de boot er ongeveer uit gaat zien:





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:11 #1250821

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Zat al op jouw te wachten :laugh: , normaal zie je geen kip in de jachthaven maar vanochtend veel activiteit kwam Baasklusje ook tegen op de haven, hij doet jullie allemaal de groeten.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:25 #1250829

Heren,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer begrijp, open, half open, dicht...
mijn schip ligt in rotterdam direct aan de maas in het water(zal niet snel dichtvriezen), maar wat doe ik nu met de afsluiters? als ik het goed begrijp kan ik de afsluiters gewoon half open laten, zodat het water gewoon kan uitzetten zonder iets te beschadigen?

Ik zet sowieso een kacheltje aan op de boot, ik woon aanboord, maar ga juist komende week een week weg... (timing :dry: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:27 #1250830

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:34 #1250834

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
MarkvanWijk schreef :
Heren,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer begrijp, open, half open, dicht...
mijn schip ligt in rotterdam direct aan de maas in het water(zal niet snel dichtvriezen), maar wat doe ik nu met de afsluiters? als ik het goed begrijp kan ik de afsluiters gewoon half open laten, zodat het water gewoon kan uitzetten zonder iets te beschadigen?

Ik zet sowieso een kacheltje aan op de boot, ik woon aanboord, maar ga juist komende week een week weg... (timing :dry: )

Ik snap de verwarring wel.
Wat ik altijd probeer te doen, is nuchter verstand gebruiken en proberen zelf na te denken.
Advies inwinnen, en meningen vragen prima, maar altijd zelf nadenken over de dingen die je wilt gaan doen.

Ik heb allemaal schuifafsluiters (zijn niet gevoelig voor vorst), op 2 na, die van het pomptoilet zijn kogelafsluiters. Die heb ik voorzien van antivries, door met een trechter antivries in de slang te laten lopen en de afsluiter een aantal keren open dicht te doen. Zo krijg je antivries rond de kogel.

Doorblazen is ook prima, half open zetten kan ook, maar dan neem je naar mijn mening wel een risico.
Nog een ding, de kogelafsluiters van nu en van toen zijn niet van dezelfde kwaliteit.
Het oudere spul is wat overbouwd, en kan daardoor wellicht beter tegen een stootje.

Ik heb altijd alles dicht staan als ik niet op de zeilboot ben, met uitzondering van de kuipafvoer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:37 #1250835

Sonador schreef :
MarkvanWijk schreef :
Heren,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer begrijp, open, half open, dicht...
mijn schip ligt in rotterdam direct aan de maas in het water(zal niet snel dichtvriezen), maar wat doe ik nu met de afsluiters? als ik het goed begrijp kan ik de afsluiters gewoon half open laten, zodat het water gewoon kan uitzetten zonder iets te beschadigen?

Ik zet sowieso een kacheltje aan op de boot, ik woon aanboord, maar ga juist komende week een week weg... (timing :dry: )

Ik snap de verwarring wel.
Wat ik altijd probeer te doen, is nuchter verstand gebruiken en proberen zelf na te denken.
Advies inwinnen, en meningen vragen prima, maar altijd zelf nadenken over de dingen die je wilt gaan doen.

Ik heb allemaal schuifafsluiters (zijn niet gevoelig voor vorst), op 2 na, die van het pomptoilet zijn kogelafsluiters. Die heb ik voorzien van antivries, door met een trechter antivries in de slang te laten lopen en de afsluiter een aantal keren open dicht te doen. Zo krijg je antivries rond de kogel.

Doorblazen is ook prima, half open zetten kan ook, maar dan neem je naar mijn mening wel een risico.
Nog een ding, de kogelafsluiters van nu en van toen zijn niet van dezelfde kwaliteit.
Het oudere spul is wat overbouwd, en kan daardoor wellicht beter tegen een stootje.

Ik heb altijd alles dicht staan als ik niet op de zeilboot ben, met uitzondering van de kuipafvoer

Snap ik, als ik zelf er over nadenk is het half open zetten een prima oplossing voor de vorst, ik zie dus niet in wat dan het risico is wat je neemt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:37 #1250836

martinw schreef :
Ik lig zomaar naast iemand die houdt het water flink in beweging met een apparaat dat water opborrelt. Ben benieuwd of dat gaat helpen. Ik probeerde een foto te uploaden, maar dat lukt helaas niet.

Dat ken ik van de USA, die zijn ook meer van het traileren dan eenheid bokken zoals wij. Als het op bokken moet komen er van die losse steuntjes onder. Die bellenblazers verbruiken best stroom maar ja, dat interesseert ze niets daar. Er zijn er zelfs die 's zomers de airco gewoon aan laten want dan is het zo lekker koel als je weg wilt in het weekend..... :blink:

Bij deze bedankt voor alle tips en trucs. Heb ze vandaag toegepast op mijn 4 cylinder Volvo's met staartstuk (motorboot dus):

- zonnebloemolie in de plee en de aanzuigbuis doorgeblazen en gevuld. Buitenzijde de vlekken zien drijven dus dat is gelukt. Tip: kijk wel aan de benedenwindse/stroomse kant anders blijf je gieten en komt er maar niks... Ik heb de afsluiters open gelaten want a) ik kan er haast niet bij, b) ze zitten een cm of 30 onder water en d) als het goed is zitten ze vol olie nu.

- afbreekbare antivries via de wierpot de motor ingepompt. Dat was niet geheel volgens voorschrift maar kon er anders niet bij. De aansluiting tegen het staartstuk is weliswaar een dikke slang maar daar kan ik geen emmertje oid onder zetten zoals in de handleiding staat.

Eigenlijk maar goed ook want toen ik de impeller verwijderde en constateerde dat deze perfect in orde was. Zag ik wat prut in het aanvoerstukje in het impellerhuis: eruitgepeuterd en tot mijn verbazing had ik een stukje impeller in de hand! Een ander stukje viel omlaag de buis in (aanzuigbuis loopt verticaal en en dan onder de motor naar achteren en gaat daar over in een dikke slang)
Slang dus losgemaakt onder de motor en jawel: nog een vin van de impeller in twee stukken eruitgespoeld. Klunsmeneer heeft dus in het verleden wel de impeller verwijderd, geconstateerd dat die stuk was (lijkt me) en vervangen maar de restanten van de oude niet opgezocht. En daarmee de koelproblemen met deze motor veroorzaakt. Er kan meer aan de hand zijn maar dit was toch wel erg geblokkeerd door die stukken rubber.

Ik moest dus wel via bovenaf de rest van het systeem vullen en kon de impeller niet gebruiken voor dit doel.
Dus wierpot leeg, slang tegen het motor-ingaande-buisgat gehouden (had natuurlijk net niet de juiste slang die er ingeschoven kon worden). Andere kant van de pomp een slang in een emmer antivries-water mix en pompen maar. Nogal sterke pomp dus een paar seconden later emmer leeg, de motor in. Herhaald en vervolgens ook bij de andere motor twee emmers erin. Kan natuurlijk niet zien of het er ook uitkomt in dit water maar het is goed zo.

Klein badkamerkacheltje op minimaal ingesteld en zolang er stroom op staat is het waarschijnlijk niet eens nodig wat ik allemaal gedaan heb. Maar het was nuttig, want koelprobleem mogelijk opgelost en weet nu hoe ik het volgend jaar ga doen. En dat kan ik straks bij groot onderhoud voorbereiden: T-stuk met kleine slang en kraan bij de ingang na het staartstuk. Dan is het een kwestie van toevoer dicht, kraantje open met slang in een flinke emmer en even laten lopen. Klaar.

Verder had ik nog een temperatuur en luchtvochtigheid loggertje gemaakt voor m'n kelder en die ligt nu in de boot, kan ik volgende week een grafiekje maken met deze gegevens in de boot. Ben wel benieuwd eigenlijk. Kon 'm helaas niet bij de motoren kwijt, dat was interessanter geweest. Wie weet maak ik komend seizoen ene uitgebreidere monitoring applicatie voor de arduino. Maar dan wel lekker op de flybridge, biertje er bij en dan een potje programmeren :)
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:43 #1250839

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
MarkvanWijk schreef :

Snap ik, als ik zelf er over nadenk is het half open zetten een prima oplossing voor de vorst, ik zie dus niet in wat dan het risico is wat je neemt?

Dat het alsnog kapot vriest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:52 #1250840

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
@YB. Hoe zeker ben je dat doorblazen gaat helpen?

Ik geloof (gevoel) niet zo dat als je op de slang blaast er echt voldoende flow/druk achter de kogel langsgaat om het beetje water daar weg te blazen. Het meeste zal toch door de "normale" opening gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 17:58 #1250842

Ik heb er het pompje van de dinghy opgezet. Dat gaat heel goed en al het water wordt weggedrukt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 18:41 #1250849

  • geha
  • geha's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
bmtouring schreef :
Dus wierpot leeg, slang tegen het motor-ingaande-buisgat gehouden (had natuurlijk net niet de juiste slang die er ingeschoven kon worden). Andere kant van de pomp een slang in een emmer antivries-water mix en pompen maar. Nogal sterke pomp dus een paar seconden later emmer leeg, de motor in.

Lees ik goed dat je het met stilstaande motor erin gepompt hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 18:47 #1250851

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Het toilet doorblazen is verboden. Net als de autodrop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 19:20 #1250863

geha schreef :

Lees ik goed dat je het met stilstaande motor erin gepompt hebt?

klopt, dus het circuit na de impeller. het stuk ervoor loopt leeg. aanzuiging buitenwater komt door het staartstuk van dieper. Motor staat boven de waterlijn.

buiten de impeller zijn er geen obstakels door de warmtewisselaars tot buiten.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 19:53 #1250873

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
OldBawley schreef :
Het toilet doorblazen is verboden. Net als de autodrop.

:laugh: Je kan inderdaad beter op het pijpje van de jut blazen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 19:53 #1250874

  • geha
  • geha's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
bmtouring schreef :
geha schreef :

Lees ik goed dat je het met stilstaande motor erin gepompt hebt?

klopt, dus het circuit na de impeller.

Doe na de winter dan maar even erg voorzichtig met starten.
Er is een flinke kans dat je nu antivries door een openstaande uitlaatklep een cylinder in hebt gepompt.
Starten leidt dan meteen tot waterslag....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 19:58 #1250877



kennelijk kan het ook goed gaan
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 20:12 #1250884

geha schreef :
bmtouring schreef :
geha schreef :

Lees ik goed dat je het met stilstaande motor erin gepompt hebt?

klopt, dus het circuit na de impeller.

Doe na de winter dan maar even erg voorzichtig met starten.
Er is een flinke kans dat je nu antivries door een openstaande uitlaatklep een cylinder in hebt gepompt.
Starten leidt dan meteen tot waterslag....

Valt volgens mij wel mee. Ligt een beetje aan hoeveel antivries en waar het injectiepunt in je uitlaatbocht. Meestal injecteren die het water wel ver genoeg aflopend van de motoruitlaat. Alleen als je teveel antivries erin hebt gepompt waardoor het antivries in de uitlaat stijgt tot de hoogte van de kleppen kan dit voorkomen. Dit kan in dat geval komen door zo’n hoge bocht in de de uitlaat die normaal bedoeld is om te voorkomen dat achteropkomend golven water via de uitlaat terugslaat de motor in.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 05 feb 2021 20:35 #1250886

Orange Sunset schreef :

Valt volgens mij wel mee. Ligt een beetje aan hoeveel antivries en waar het injectiepunt in je uitlaatbocht. Meestal injecteren die het water wel ver genoeg aflopend van de motoruitlaat. Alleen als je teveel antivries erin hebt gepompt waardoor het antivries in de uitlaat stijgt tot de hoogte van de kleppen kan dit voorkomen. Dit kan in dat geval komen door zo’n hoge bocht in de de uitlaat die normaal bedoeld is om te voorkomen dat achteropkomend golven water via de uitlaat terugslaat de motor in.




Dan moet het ook nog door de turbo heen terug, en de uitlaat van boven tot beneden in de heckdrive loopt ook leeg, minste weerstand dus naar beneden.

We zullen het zien, ga er nu ook niks aan kunnen doen voorlopig.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl