Saeftinghe schreef :
Een paardingen die je begrijpen moet:
Water van 4.C heeft z´n grootstedichtheid.
Op het MOMENT van kristalizeren zet water 9% uit,
Het vriest van boven naar beneden dicht.
Eenmaal ijs dan geldt de uitzetting voor vaste stoffen, ijs krimpt! De scheuren waar je schaatsen zo fijn in kunnen vastlopen zijn KRIMPSCHEUREN
Zolang het water onder het ijs kan wegstromen vriest niets stuk.
Kogelafsluiters HALF open, dan kan het water IN en Buiten de kogel naar beneden weg.
Niet gaan hakken rond de boot. Schotsen rondom is niet fijn.
Het ijs kort rondom de boot kan lange tijd dunner zijn dan een beetje verderop, door warmte transport van boven, de zon, en vanaf beneden, geleiding vanhet mindrr koude water onder de ijslaag. Kijkmaar naar de foto van Yellow boat.
Lang geleden, er kon met enig risico geschaaatst worden, komt een schaatser kortbij om een praatje te maken.
Ik zeg hem afstand te houden, maar hij komt wel dichterbij en gaat door het ijs.
Gelukkig kon hij de voetrail grijpen, maar wel tot z´n middel nat.
Een een niet half open staande kogel afsluiter kan stukvriezen zonder dat je dat merkt zolang het vriest, pas bij dooi kan het water naar binnen.
Sinds begin jaren 70 is geen van mijn schepen ´s winters uit het water gegaan, nooit het geringste probleem gehad.
Een BB motor, of saildrive vriest niet stuk met de staart in´t water of ijs, het water kan daar ook altijd naar beneden weg.
Mbt kogelkranen vind ik hier eea in zitten wat ik een beetje tricky vind.
Bij eenmalig bevriezen geloof ik je verhaal wel.
Het gevaar zit er volgens mij in bevriezen, beetje dooien, weer bevriezen etc. Het water is dan niet vrij om een uitweg te vinden. Bovendien is niet duidelijk waar het begint en welke delen van de kraan nu precies boven en onder nul zitten. Dan kan er water vast komen te zitten en de hele handel alsnog kraken.
Mbt Kogelkranen: Die hebben een volume water zitten tussen de kogel en het huis. Daardoor kunnen die in elke stand stuk vriezen. Dus ook open, dicht of half open.
In het water geloof ik die dingen maar op 1 manier: Dicht, gevuld met iets wat niet bevriest, of tenminste niet uitzet als het stolt. Dus, of antivries, of een of andere olie.
Of kunststof. Dat gaat veel beter goed, omdat het meer elastisch kan vervormen.
Over Saildrives, schroefassen etc: Die zitten typisch een centimeter of 30 onder water. Wanneer is de laatste keer geweest dat er 30 cm ijs lag?
BTW: De Yellow Boat is ROOD.