Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ingevroren boot (het gaat vriezen!)

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 13:21 #1250435

Waterblok schreef :
Lijkt net of je met een kring sneeuw geruimd hebt rond de boot

Nee hoor , dat komt omdat een boot nooit echt helemaal vastvriest ( behalve misschien bij zeer strenge vorst ) maar omhoog gedrukt wordt . Daardoor bijft er altijd een dun laagje water rond de boot zitten wat , vooral als je net aan boord bent geweest door de bewegingen van de boot die je dan krijgt er tussenuit komt en zich in de sneeuw verspreidt. Iets dergelijks zie je ook als er een barst in het ijs komt.
Mmaar ook as de zon fel schijnt zoals op de foto is de boot al snel veel warmer dan het ijs en het water vanwege de zoninstraling . Net zoals je kunt zonnen, zelfs in bikini tijdens een skivakantoe terwijl de lucht ver onder nul zit , mits uit de wind en in de volle zon.
Meet maar eens de temperaturu in je boot als de zon volop schijnt en he flink vriest . Je zult zien dat die al gauw boevn de 5 graden komt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 13:23 #1250436

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2200
Het is nu 25 ° aan boord, zonder stoken en de kajuitdeuren open naar de achter open zijnde kuiptent. Ongeveer 2 weken terug hetzelfde, een ware hittegolf in Januari. Tussendoor twee dagen -2° gevoelstemperatuur door zeer harde noordenwind.
Jaren terug op het Veerse meer een maand in 20 cm ijs gelegen. De jeugdige dorpelingen reden met de auto over het meer. Twee keer per dag hakte ik een groef in het ijs rond de boot.
Ik weet waarom ik Griekenland prefereer.
Maar, ik mag de boot niet bewegen. Sedert begin Corona de zevende maand eigenlijk aan de ketting. Balen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 13:35 #1250439

HotSnail schreef :
Orange Sunset schreef :
Bert65 schreef :
Ik ga zaterdag naar de boot. De motor is al gedaan, het externe circuit zit in de anti-vries. Nu nog anti-vries in de andere afsluiters (toilet)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hoe houdt je de antivries binnen de andere afsluiters? Kogelkranen moeten toch juist half openstaan omdat ze anders kapot kunnen vriezen ivm holtes waar anders water in blijft staan, of heb je een vorstbestendige variant?

Als er antivries in de afsluiters zit kan je ze wel dicht zetten, de antivries zal (als het goed is) niet bevriezen. Moet je het systeem wel zover vullen dat het geheel gevuld is met antivries, dus tot in de huiddoorvoer

Probleem is daarbij dat de huiddoorvoer na de afsluiter echt niet beschermd blijft omdat het glycol in de antivries al na een of twee dagen helemaal weggemengt zal zijn met water . Als het dan zo streng vriest dat het ijs dikker wordt dan de diepte van die huiddoorver kun je wel degelijk problemen krijgen.
Precies om die reden vul ik mijn leidngen en afsluiters met... zonnebloemolie. Die bevriest namelijk ook pas onder -17 graden ( getest hoor en staat ook wel ergens op internet) en mengt helemaal niet met water . Bovendien puur natuur nietwaar want je stopt het immers ook in de sla . Naast het feit dat die olie niet bevriest zet hij ook nog eens niet uit zoals water maar krimpt juist en vormt bovendien een boterachtige vaste stof en geen hard vet.
Kan trouwens alleen met zonnebloemolie en ook maisolie omdat vrijwel alle andere plantaardige oliesoorten veel eerder stollen , olijfolie bijv. al kort onder de nul graden en sommige soorten zelfs erboven al.
Hier een paar voorbeelden:
maisolie -20 gr C
zonnebloem olie - 17 deg. C
olijfolie - 6 graden. C
sesamolie - 6 graden. C
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 13:54 #1250444

HotSnail schreef :
Orange Sunset schreef :
Bert65 schreef :
Ik ga zaterdag naar de boot. De motor is al gedaan, het externe circuit zit in de anti-vries. Nu nog anti-vries in de andere afsluiters (toilet)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hoe houdt je de antivries binnen de andere afsluiters? Kogelkranen moeten toch juist half openstaan omdat ze anders kapot kunnen vriezen ivm holtes waar anders water in blijft staan, of heb je een vorstbestendige variant?

Als er antivries in de afsluiters zit kan je ze wel dicht zetten, de antivries zal (als het goed is) niet bevriezen. Moet je het systeem wel zover vullen dat het geheel gevuld is met antivries, dus tot in de huiddoorvoer

Ik zou daar mee oppassen. Als de kogelkraan volledig dicht of open staat dan staat er water in afgesloten holtes (by design). Als je dit niet goed spoelt met antivries kan het zijn dat daar water in blijft staan. Verder wat Holtere ook al opmerkt, met gesloten kraan zal de antivries niet de huiddoorvoer beschermen en indien (deels) geopend zal de antivries met het water vermengen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:02 #1250446

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7395
Is het gaatje boren in de kogelafsluiter al langs geweest? (op de juiste manier uiteraard).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:09 #1250447

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Orange Sunset schreef :
HotSnail schreef :
Als er antivries in de afsluiters zit kan je ze wel dicht zetten, de antivries zal (als het goed is) niet bevriezen. Moet je het systeem wel zover vullen dat het geheel gevuld is met antivries, dus tot in de huiddoorvoer

Ik zou daar mee oppassen. Als de kogelkraan volledig dicht of open staat dan staat er water in afgesloten holtes (by design). Als je dit niet goed spoelt met antivries kan het zijn dat daar water in blijft staan. Verder wat Holtere ook al opmerkt, met gesloten kraan zal de antivries niet de huiddoorvoer beschermen en indien (deels) geopend zal de antivries met het water vermengen.

Check, weer wat geleerd, dit was zoals ik het ooit geleerd heb. Maar de afsluiter moet inderdaad wel goed vol zitten. Als het goed is is het geen probleem voor onze huidige kunststof afsluiteres (tenminste, dat is wat de leverancier beloofd...)

Ander ding wat ik eens gehoord heb (en ook bij een van de afsluiters toegepast heb) is de slang doorblazen tot je het aan de buitenkant hoort borrelen en dan de afsluiter snel dicht draaien. Dan zit de afsluiter (grotendeels) vol met lucht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:12 #1250448

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7037
Hier in Midden Delfland waarschuwen we eigenaren die met hun boot langs de wal of de kade liggen voor schaatsers die op de boorden gaan zitten en dan met hun noren de romp beschadigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:15 #1250450

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Dat is inderdaad ook een risico. Best scherp de achterkant van de ijzers, geeft mooie gaten in een niet te dikke romp. En dat precies op de waterlijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:26 #1250451

wel leuk, ik hoop wel weer op een rondje schaatsen op natuurijs, en zal oppassen met mijn noren bij bootjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:26 #1250452

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1363
Mijn topic geeft heel wat stof tot nadenken lees ik :)
Enkele tips van jullie:
De boot ligt in rustig niet stromend water, beschut tegen golven, en aangesloten op het Markermeer.
De landvasten iets ruimte gegeven.
De afsluiters heb ik ingepakt in doeken.
Ik heb mijn elektrische kacheltje aangesloten op standje 50% dat is circa 250w.
Dan blijft m.i de boel redelijk ¨warm¨, een paar graden boven nul is al prima.
Wel om de 2 dagen even een muntje inwerpen.
Als het een beetje dik ijs wordt kan ik de romp ook even poetsen! En eindelijk weer schaatsen!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:29 #1250453

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 832
Yellow Boat schreef :
Zeehaen schreef :
Het IJselmeerwater is sowieso nog zo’n 3,5 graad constateerde ik afgelopen week in de haven, dus daar verwacht ik sowieso geen problemen...

Klopt , watertemperaturen kun je hier altidj zien: waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/
Ad

Groter probleem gaat worden opspattend water met oost 7 a 8 en -5 wordt je schip erg zwaar van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:52 #1250456

Yellow Boat schreef :
Precies om die reden vul ik mijn leidngen en afsluiters met... zonnebloemolie.
Ad

dat vind ik een mooie oplossing maar hoe krijg je de olie tot in/onder je afsluiters dan?
het zakt niet vanzelf dus van boven erin gieten helpt niet. koelvloeistof mengt dan nog met het water, echter dus ook verder en door de afsluiter de wereld in.

blazen, bellen buiten , kraan dicht, olie erin, kraan open.... zit de kraan nog niet in de olie toch?

hier moeten toch wat handigere opstellingem voor te maken zijn voor de volgende winters...
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 14:57 #1250458

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13771
...het zakt niet vanzelf ...


misschien helpt de zwaartekracht nog iets?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 15:21 #1250463

bmtouring schreef :
Yellow Boat schreef :
Precies om die reden vul ik mijn leidngen en afsluiters met... zonnebloemolie.
Ad

dat vind ik een mooie oplossing maar hoe krijg je de olie tot in/onder je afsluiters dan?
het zakt niet vanzelf dus van boven erin gieten helpt niet. koelvloeistof mengt dan nog met het water, echter dus ook verder en door de afsluiter de wereld in.

blazen, bellen buiten , kraan dicht, olie erin, kraan open.... zit de kraan nog niet in de olie toch?

hier moeten toch wat handigere opstellingem voor te maken zijn voor de volgende winters...

Olie is lichter dan water, maar een kolom olie zal op een gegeven moment toch het water verdringen. Olie is zo'n 800 kg/m3, terwijl zoet water 1004 kg/m3 is om 30 cm waterkolom te verdringen heb je ongeveer 38 cm "oliekolom" nodig... Zout water weegt 1025 kg/m3 dus dan heb je 39 cm olie nodig... Dus gewoon de afvoer volgooien totdat er olie onder de romp uit komt drijven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 15:22 #1250464

sy helios schreef :
...het zakt niet vanzelf ...


misschien helpt de zwaartekracht nog iets?

Precies. Alleen moet de slang langer dat 1,25 maal de afstand tot de waterlijn maar optimaal minstens 1,5 maal omdat het soortelijk gewicht van zonnebloemolie maar 0,8 is tegen 1 van water.
En juist omdat die olie zo licht is en niet met water kan mengen blijft hij op het water in de slang staan .
Kwestie van een trechter erin en langzaam olie in gieten wat dan het water naar beneden drukt en opletten dat je stopt as buiten net een olievlek ziet komen .
Op deze manier kun je zelfs het hele staartstuk van een buitenboordmotor of saildrive met olie vullen
Allemaal toepassingen van de welbekende (:unsure: ) wet van de communicerende vaten niet waar ;) .
En omdat dat natuurlijke en zeer goed afbreekbare olie is kan , zeker een klein beetje geen kwaad.
Trouwens , om een vergelijkbare reden blijft ijs bovenop het water en kan niet zinken.

Overigens stamt dat idee met die olie niet van mij maar las ik lang geleden een keer op het YBW forum.
forums.ybw.com/index.php . Alleen heb ik wel eeen olie met het laagste smeltpunt opgezocht.
Ad
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 15:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 15:32 #1250466

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
geha schreef :
Zeehaen schreef :
Het IJselmeerwater is sowieso nog zo’n 3,5 graad constateerde ik afgelopen week in de haven, dus daar verwacht ik sowieso geen problemen...

Bron: www.knmi.nl/nederland-nu/weer/...kte-watertemperatuur

Deze is ook wel aardig, kun je zelf je regio kiezen:
www.weerplaza.nl/15daagse/?type=winter&r=noordwest
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 15:36 door JotM. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 15:44 #1250467

Een paardingen die je begrijpen moet:

Water van 4.C heeft z´n grootstedichtheid.

Op het MOMENT van kristalizeren zet water 9% uit,

Het vriest van boven naar beneden dicht.

Eenmaal ijs dan geldt de uitzetting voor vaste stoffen, ijs krimpt! De scheuren waar je schaatsen zo fijn in kunnen vastlopen zijn KRIMPSCHEUREN

Zolang het water onder het ijs kan wegstromen vriest niets stuk.
Kogelafsluiters HALF open, dan kan het water IN en Buiten de kogel naar beneden weg.

Niet gaan hakken rond de boot. Schotsen rondom is niet fijn.
Het ijs kort rondom de boot kan lange tijd dunner zijn dan een beetje verderop, door warmte transport van boven, de zon, en vanaf beneden, geleiding vanhet mindrr koude water onder de ijslaag. Kijkmaar naar de foto van Yellow boat.

Lang geleden, er kon met enig risico geschaaatst worden, komt een schaatser kortbij om een praatje te maken.
Ik zeg hem afstand te houden, maar hij komt wel dichterbij en gaat door het ijs.
Gelukkig kon hij de voetrail grijpen, maar wel tot z´n middel nat.

Een een niet half open staande kogel afsluiter kan stukvriezen zonder dat je dat merkt zolang het vriest, pas bij dooi kan het water naar binnen.

Sinds begin jaren 70 is geen van mijn schepen ´s winters uit het water gegaan, nooit het geringste probleem gehad.

Een BB motor, of saildrive vriest niet stuk met de staart in´t water of ijs, het water kan daar ook altijd naar beneden weg.



Laatst bewerkt: 04 feb 2021 15:45 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 16:29 #1250483

Yellow Boat schreef :
sy helios schreef :
...het zakt niet vanzelf ...


misschien helpt de zwaartekracht nog iets?

(...) blijft hij op het water in de slang staan .
Kwestie van een trechter erin en langzaam olie in gieten wat dan het water naar beneden (...)

Ad


Aha, daar zit 'm de kneep: de olie drijft weliswaar op het water maar drukt het water wél omlaag als je hard genoeg drukt. En daardoor kun je de slang dus van boven vullen tot onder de kraan. Langzaam en druk (hoogte) is dus het sleutelwoord.

(het is dus niet zoals ik foutief veronderstelde dat het scheidingsvlak tussen water en olie op 1 plaats zouden blijven en je olie kunt gieten tot je slang vol is zonder de kraan gevuld te hebben)


Dankjewel Ad! (en gebruiker 'I am roaring' (wat een naam) natuurlijk)


de Maas ( ik lig in Cuijk) is nu 7,nogwat graden en het is diep onder m'n boot dus ik verwacht geen drama's maar begrijp graag meer dan ik weten moet)



@Saeftinge: leuke foto! Je auto (of een ander z'n auto, dat weet niemand meer) in de box naast je boot is wel een hele goede om aan de muur te hebben.
--
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 16:37 door bmtouring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 16:37 #1250489

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
bmtouring schreef :
Aha, daar zit 'm de kneep: de olie drijft weliswaar op het water maar drukt het water wel omlaag. En daardoor kun je de slang dus van boven vullen tot onder de kraan. Langzaam is dus het sleutelwoord.

Prima, zo kun je voorzichtig vullen zonder dat er teveel olie in de haven komt drijven. Maar zodra je de boot weer in gebruik neemt loopt wel alle olie naar buiten in de haven. Levert dat niet veel te veel troep?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 16:37 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 16:37 #1250490

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Yellow Boat schreef :
...vul ik mijn leidngen en afsluiters met... zonnebloemolie. Die bevriest namelijk ook pas onder -17 graden ( getest hoor en staat ook wel ergens op internet) en mengt helemaal niet met water . Bovendien puur natuur nietwaar want je stopt het immers ook in de sla . Naast het feit dat die olie niet bevriest zet hij ook nog eens niet uit zoals water maar krimpt juist en vormt bovendien een boterachtige vaste stof en geen hard vet.

Lijkt mij een prima oplossing. Kun je die olie ook gebruiken om je koelwater te vervangen bij een direkt gekoelde motor? En dan dus alleen om de leidingen en koelmantel te vullen, dus een minuut of wat laten draaien, geen uren achter elkaar...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 16:42 #1250492

Ook een idee, denk wel dat je even moet kijken naar het volume. Met olie mengt er niks dus moet het gehele volume aan buitenwater gevuld worden met olie. Bij koelvloeistof zal het restant aan water zich nog mengen en dus ook een vorstbestendigheid opdoen. Of denk ik nu te simpel?

In het voorjaar pompen we dus inderdaad een puts zonnebloemolie overboord. Of dat erg is? Enerzijds in vergelijk met wat er zoal gedumpt wordt op de grote rivieren: nee. Anderzijds: het geeft kleurtjes op het water, lijkt best erg. Hoe snel is dat afbreekbaar en als dat lang is, is dat erg dan? En is dat erg voor de visjes en plantjes of gewoon vervelend voor de buurman die een vette romp krijgt....
--
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 16:44 door bmtouring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 17:06 #1250495

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Yellow Boat schreef :
....
Je moet wel een aangehangen roer eraf halen .
.....

Wat is hier de reden van? Voor het geval het roer vastvriest in het ijs, maar de boot (nog) niet??
Vanaf welke ijsdikte zou dit problemen gaan geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 17:30 #1250503

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5325
Ik overweeg mijn boot in IJmuiden te leggen, op zout. Dan loop ik minder risico toch?

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 17:31 #1250504

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
Unster schreef :
Yellow Boat schreef :
....
Je moet wel een aangehangen roer eraf halen .
.....

Wat is hier de reden van? Voor het geval het roer vastvriest in het ijs, maar de boot (nog) niet??
Vanaf welke ijsdikte zou dit problemen gaan geven?

Het is gewoon onmogelijk om het aangehangen roer van mijn boot eraf te halen. Daarvoor zou hij uit het water moeten. Elke Midget die in het water overwintert laat het roer dus gewoon zitten.
Maar misschien bedoelde Ad een ophaalbaar aangehangen roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingevroren boot (het gaat vriezen!) 04 feb 2021 17:42 #1250506

koentje63 schreef :
Een rondspant wordt omhoog gedrukt.
Knikspanten doen dat ook prima. Vrijwel iedere zeilboot komt omhoog door het ijs.
Sonador schreef :
Ik heb ook wel eens gehoord, en gelezen dat dat verkeerd uit pakte.
Ik denk dat je er nog beter niets aan kan doen.
het kan alleen mis gaan als je de slang niet voldoende afgedopt hebt en er water in kan komen, dan helpt het uiteraard niet. Kwaad kan het zeker niet.
Een andere oplossing is er een stuk verwarmingsbuis isolatie insteken en zorgen dat dit voldoende onderwater uit steekt. Dat drukt samen als het ijs wil uitzetten. Afvoer pijpen zijn vrijwel nooit een probleem overigens, het ijs kan zowel naar boven als naar beneden uitzetten en zit niet opgesloten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl